اخبار داغ

مداحان متضرر از کرونا را دریابید!

اجرای یک مصوبه ستاد کرونا، موجب خالی شدن سفره‌ برخی خانواده ها شد

اجرای یک مصوبه ستاد کرونا، موجب خالی شدن سفره‌ برخی خانواده ها شد
بعد از اجرای مصوبه "ممنوعیت فعالیت مداحان در مراسمات ختم اموات" و همراهی آنان در اجرای این مصوبه، بسیاری از مداحان در شرایط زندگی خوبی به سر نمی‌برند و تدبیر مسئولان تنها موجب انداختن نوا و صدای آنان بود و همین باعث بی درآمدی و خالی شدن سفره خانواده هایشان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ ۹ ماه است که بی‌صداترین و منحوس‌ترین ویروس، میهمان ناخوانده جهان و جهانیان شده و به طرز طاقت فرسایی تمام امور زندگی مردم را فلج کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

کرونای بی‌جا و مکان، ترس و واهمه‌ای بر دل‌ها انداخته و حتی نفس کشیدن را هم به تردید کشانده؛ بماند که برخی روی گل بزرگ‌ترهایشان را هم ماه‌هاست، ندیدند،
بماند که برخی بچه هایشان از تحصیل مطلوب جا مانده و حتی کادر درمان هم حسرت به آغوش کشیدن عزیزانشان را همچنان در دل دارند،

,
,

بسیاری از جوانان این مرز و بوم بی‌گناه آلوده‌ی ویروس شدند و خانواده‌ها عزادار که حسرت دیدن جنازه و سنگ قبرهایشان هم بر دل عزیزانشان مانده، در این شرایط در کنار عزادار شدن بسیاری از خانواده‌ها، هزاران شغل بی‌صاحب ماند و هزاران شاغل بیکار! که نمونه ای از این هزاران شغل و شاغل، روضه خوانان هستند که شاید در این برهه از شرایط سخت کرونایی کمتر به فکر مردم و مسئولانی رسیده باشد.

,

تعطیلی هیأتها

, تعطیلی هیأتها, تعطیلی هیأتها,

کرونا درب هیئت هایمان را بست و مداحان را بیکار کرد؛ بعد از آن هم طبق مصوبات عدم برگزاری ختم اموات ممنوع شد و این عزیزان بیکارتر شدند.

,

اما در این شرایط که معلوم نیست کرونا تا کی قصد تازیدن دارد، در مراسمات دفن اموات که بیشتر از ده نفر اجازه حضور ندارند، صدا و نوای نوحه خوانی هم رنگ باخته و با ممنوعیت فعالیت مداحان، آنان از همه جا مانده و رانده شده اند.

,

همه می‌دانیم درآمد حاصل از ختم و مجالس عزا و حتی روضه خوانی و مولودی خوانی کفاف همان زمان را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه در کنار کرونا تعطیلی و گرانی قوز بالای قوز شود.

,

سجاد قربانی، یکی از مداحان شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، اینگونه از گذران زندگی در روزهای کرونایی، می‌گوید: ۱۸ سال است که به صورت مقطعی مداحی می‌کنم، البته این کارم در کنار کار اعزام کاروان زیارتی بود که آن هم از سال گذشته با وجود مسئله داعش و بعداز آن هم شیوع کرونا تعطیل شد.

,

کرونا خانه نشین مان کرد

, کرونا خانه نشین مان کرد , کرونا خانه نشین مان کرد ,

وی گفت: بعداز بسته شدن مسیر کربلا به واسطه شیوع کرونا، بیشتر از گذشته به امر مداحی می‌پرداختم که آن هم به وجود مصوبه ستاد کرونا و ممنوع شدن فعالیت‌مان، تعطیل شد و خانه نشین شدیم.

,

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به ممنوعیت فعالیت مداحان در این شهرستان، گفت: ای کاش مسئولان ما که این نوع مصوبه را به تصویب رساندند، از مشکلات معیشتی و زندگی ما مداحان هم مطلع بودند، در کنار این ممنوعیت فکری به حال نحوه گذراندن معیشت ما و سفره خالی خانواده های‌مان می‌کردند.

,

وی با بیان اینکه بنده مستأجر هستم و با این شرایط سخت، دغدغه‌مندی کرایه خانه هم به دیگر دغدغه‌هایمان اضافه شده، افزود: متأسفانه طرح حمایتی از مداحان در این شرایط وجود ندارد و البته اگر می‌خواهند وام به ما بدهند، نمی‌خواهیم چرا که با هزار دردسر که وام را بگیریم تازه اول دغدغه هایمان برای پرداخت اقساط آن است، آن هم با این وضعیت بی درآمدی که داریم!

,

بیشتر ین همراهی را برای جلوگیری از تجمعات و مراسمات ختم داشتیم

, بیشتر ین همراهی را برای جلوگیری از تجمعات و مراسمات ختم داشتیم, بیشتر ین همراهی را برای جلوگیری از تجمعات و مراسمات ختم داشتیم,

قربانی با اشاره به اینکه در طول این مدت، بارها جامعه مذهبی و هیأتی و مداحان در همراهی با تصمیمات ستاد کرونا، اقدامات مختلفی در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این بیماری داشته، گفت: ما با درک شرایط خاص امروز، بیشترین همراهی را در جلوگیری از تجمعات (به رغم مراسمات ختم و ترحیم ) انجام داده ایم.

,

وی ادامه داد: بنده به نمایندگی از مداحان اسدآباد که در رابطه با موضوع ختم خوانی متضرر شده اند و هیچگونه منبع درآمدی ندارند، می گویم مسئولان به جای حمایت از مداحان، بدترین راه ممکن را پیشه گرفتند و بعضی از مداحان عزیز را به پاسگاه و دادگاه کشانده اند.

,

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به برگزاری چندین جلسه با ستاد کرونا و نمایندگان فرمانداری، هیچگونه جوابی مسئولان دریافت نکردیم، افزود: تنها درخواست ما مداحان این بود که فکری برای ما کنند که شرمنده خانواده خود نباشیم.

,

فعالیت ۶۴ مداح در اسدآباد به صورت مستمر

, فعالیت ۶۴ مداح در اسدآباد به صورت مستمر , فعالیت ۶۴ مداح در اسدآباد به صورت مستمر ,

عیسی خدابنده‌لو، مسئول کانون مداحان شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به وجود ۱۱۸ نفر مداح در این شهرستان، اظهار کرد: از این تعداد ۶۴ نفر از مداحان فعال و به صورت مستمر در شهر و روستا در مناسبت‌های ملی و مذهبی حضور دارند.

,

وی با بیان اینکه از تعداد ۱۱۸ نفر مداح شهرستان اسدآباد تنها ۶۴ نفر از مداحان در سامانه طوبی ثبت نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد ۱۵ نفر خواهر و مابقی برادر هستند.

,

فعالیت چشمگیر مداحان در مراسمات ملی و مذهبی

, فعالیت چشمگیر مداحان در مراسمات ملی و مذهبی, فعالیت چشمگیر مداحان در مراسمات ملی و مذهبی,

مسئول کانون مداحان شهرستان اسدآباد با اشاره به اهم فعالیت‌های مداحان، تصریح کرد: مداحان شهرستان در تمامی مراسمات ملی و مذهبی حضوری فعال و چشمگیری داشته و دارند.

,

وی یادآور شد: حضور مداحان در مراسمات ختم اموات نیز به دنبال پندیات و غزلیاتی که در مراسمات می‌خوانند، جنبه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را زنده نگه می‌دارد.

,

خدابنده‌لو با اشاره به شرایط ویژه کرونا، خاطرنشان کرد: در ایام کرونا مداحان با رعایت قوانین ستاد مبارزه با بیماری منحوس کرونا و‌ عدم شرکت در مراسمات روضه‌های هفتگی و خانگی و مراسمات ختم وظیفه خودشان را به خوبی انجام داده‌اند.

,

فعالیت برخی مداحان در امور جهادی

, فعالیت برخی مداحان در امور جهادی , فعالیت برخی مداحان در امور جهادی ,

وی گفت: در شرایط امروز جامعه که کرونا مداحان را نیز از شرایط کاری خود دور کرده و حضورشان در مراسمات ممنوع شده، برخی از آنان در کارهای جهادی مثل تولید ماسک درکارگاه‌ها فعالیت دارند.

,

مسئول کانون مداحان شهرستان اسدآباد یادآور شد: درست است که مداحان از حضور فیزیکی در مراسمات و‌ محافل ملی و مذهبی به واسطه بیماری کرونا معذورند اما اکثر مراسمات را در محل سازمان تبلیغات اسلامی به صورت کلیپ‌های تصویری ضبط و در فضاهای مجازی منتشر می کنند.

,

هیچ ارگان دولتی به داد مداحان در روزهایی کرونایی نرسید

, هیچ ارگان دولتی به داد مداحان در روزهایی کرونایی نرسید, هیچ ارگان دولتی به داد مداحان در روزهایی کرونایی نرسید,

وی با بیان اینکه بسیاری از مداحان تنها درآمد زندگی‌شان از راه مداحی در مراسمات مختلف است که با احترام به مصوبه ستاد کرونا از حضور در مراسمات خود را منع کرده اند، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ ارگان دولتی به فریاد مداحان نرسیده و آنها در این وضعیت مظلوم‌ واقع شده اند و به سختی گذراندن زندگی را دارند.

,

انتظار می رود حال که مسئولان در ستاد کرونا، صدای خوشنوای مداحان را به بهانه کاهش جمعیت در مراسمات ختم اموات کمرنگ کردند و آنان هم علی رغم به جان خریدن همه این مشغله و دغدغه و بی درآمدی‌ها برای کم کردن شر کرونا، پای کار اجرای مصوبه این ستاد آمدند، حداقل مسئولان هم به هر طریقی برای ایجاد درآمد آنان را مورد حمایت قرار دهند تا بیشتر از این شرمنده خانواده هایشان نباشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه