اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مدیریت‌شهری کسری بودجه مترو را از جیب مردم تأمین می‌کند/ قانونی که نتوانست زباله‌گردی را منع کند

مدیریت‌شهری کسری بودجه مترو را از جیب مردم تأمین می‌کند/ قانونی که نتوانست زباله‌گردی را منع کند
مسئولان مدیریت شهری و در راس آنها رئیس شورای شهر در پس شعارهای مردم‌مداری و مدنیت، این بار بهای بلیت‌ مترو را بهانه و ملعبه دست قرار داده اند تا در سال آینده موفق به افزایش دو تا چند برابری بهای بلیت مترو شوند. این در حالیست که پایتخت متاثر از معضلات ناشی از سوءمدیریت آقایان چهره های کثیف و ژولیده ای بخود گرفته است.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت، همواره به‌جای حل مسئله به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله بوده است، بوی نامطبوع تهران را می‌توان یکی از آن مسائلی دانست که این سازمان عریض و طویل نه‌تنها نتوانسته منشأ و ملجأ آن را کشف کند، بلکه حتی گاها چنین معضلی را انکار کرده است. این مسئله در پی شکایت های مکرر مردم هفت منطقه درگیر تهران، چندی پیش دوباره به عنوان یک جریان اصلی شهرداری و خط مهم رسانه‌ها پیگیری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مشکل یعنی انتشار بوی نامطبوع شهر مسئله‌ای است که از دی‌ماه سال ۹۷ پدیدار گشت، مسئله‌ای که به‌رغم طرح مکرر آن در اکثر رسانه ها اما متاثر از بی همتی و بی اهمیتی مسئولان تا کنون منشأ آن کشف نشده و مسئولان شهرداری و شورای شهر نتوانسته اند پاسخ درستی به افکار عمومی ارائه دهند، این پرونده پس از استشمام بویی شبیه لاشه حیوانات، زباله‌ و فاضلاب در مناطقی مانند هفت‌تیر، خیابان ظفر، عبدل‌آباد، شیخ فضل‌الله و ... و ارتباط دادن آن با اینورژن در سال ۹۷ مختومه شد! تا اینکه همین بو دوباره چندی پیش در مناطقی از تهران حس شد و ماجرای دو سال گذشته تکرار شد.

,

مسئولان شهری پس از استشمام دوباره بوی نامطبوع در تهران، این بار در فراری روبه‌جلو اظهار کردند که منشأ آن را پیدا کردیم؛ اما هیچ‌گاه دلیلی برای این اقدام عجولانه خود نیاوردند و برای حل آن نیز هیچ راهکاری ارائه ندادند.

,

 یک زمین‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار دانا عنوان کرد، مسئولان شهری نتوانسته اند درک درستی از واقعیت بوی نامطبوع در تهران را ترسیم کنند.

, دانا,

این زمین‌شناس به بخشی از اظهارات سال گذشته مسئولان درباره کشف محل بوی نامطبوع تهران اشاره و تصریح کرد: سال گذشته مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران اشاره‌ای به شناسایی محل انتشار بوی نامطبوع داشتند؛ اما حقیقتاً هیچ‌گاه آدرسی از آن محل ندادند! برای بررسی یک موضوع علمی باید تمام راهکارها و فرضیه‌ها مطرح شود. اما دوستانی می‌گویند محل آن بو را می‌دانیم. اما نمی‌گویند آن محل کجاست؛ به نظر با این شرایط چگونه می‌توان موضوع بوی نامطبوع را درست و دقیق بررسی کرد؟

,

 

,

زباله‌گردهایی که به‌رغم منع زباله گردی، زباله‌گردی می‌کنند!

, زباله‌گردهایی که به‌رغم منع زباله گردی، زباله‌گردی می‌کنند!,

کوچه و خیابان‌های شهر حکایت از یک بی‌نظمی و عدم نگاه ویژه به پاک‌سازی چهره شهر از گرد زباله‌ها دارد. تا پیش ‌ازاین اگر خیابان‌های تهران را به‌دقت نگاه می‌کردیم این‌طرف و آن‌طرف را پاکبان‌هایی گرفته بودند که برای پاک‌سازی شهر از آلودگی تلاش می‌کردند، اما حالا جای آن‌ها را امروز زباله گردها گرفته اند که بیش از پیش مسبب آلودگی شهرند! آنها از اوایل آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون، ماسک‌ها و دستکش‌ها جمعیت‌شان در خیابان دوچندان شده و بعضاً معابر و خیابان‌ها محلی برای تجمیع این لوازم خطرناک شده و شهرداری همچنان نظاره‌گر این بی‌تدبیری است.

,

چندی پیش شهرداری تهران اقدام به عدم فعالیت زباله گردها کرد، اقدامی که می‌توانست تا حد زیادی مانع از ریخته شدن زباله‌ها در سطح شهر از سوی زباله گردها شود.

,

صدرالدین علی پور، مدیرعامل سامان مدیریت پسماند شهرداری تهران دراین‌باره به یکی از رسانه‌ها گفت: در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و به‌منظور شکستن زنجیره انتشار، فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله متوقف شد و حدود دو هزار و ٣٠٠ کارگر حاضر در این بخش را با پرداخت حقوق تعطیل کردیم و قطعاً تا پایان حضور ویروس کرونا تفکیک زباله صورت نمی‌گیرد.

علی پور اضافه کرد: همچنین با نشست‌ها و مکاتباتی که با دادستانی و فرماندهی انتظامی تهران داشتیم، طی ابلاغی دادستانی تهران از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله گردی در سطح شهر شوند.

, .,
,
, .,

اما این پایان ماجرا نیست و گویا مسئولان پسماند شهرداری سری به خیابان‌های تهران نزده‌اند، خیابان‌هایی که زباله گردها هنوز در آن فعالیت می‌کنند و زباله‌های عفونی را از کیسه‌های بسته‌بندی‌شده مردم جدا و ماسک‌ها و دستکش‌های خطرناک را در خیابان‌ها رها می‌کنند تا پسماندهای مورد نظر خود را جمع آوری کنند.

,

 

,

تهران و واگن‌هایی که هیچ گاه قصد بازگشت به خانه ابدی ندارند!

, تهران و واگن‌هایی که هیچ گاه قصد بازگشت به خانه ابدی ندارند!, تهران و واگن‌هایی که هیچ گاه قصد بازگشت به خانه ابدی ندارند!,

 مدیران مترو تهران از زمان افتتاح و شکل‌گیری آن تاکنون همواره بنا بر دلایلی مانند سیاست  و ریل‌گذاری‌های ضعیف مدیریتی نتوانسته‌اند این ناوگان دارای اهمیت تهران را نوسازی و آماده خدمت‌رسانی دوباره به مردم کنند.

,

امروز این ناوگان تا آنجا پیش رفته که به‌طورقطع می‌توان از آن به نام کهنه‌ترین ناوگان خدمات‌رسانی از حیث قطعات دانست و همین موضوع همواره از نگاه رسانه‌ها پیگیری شده اما هیچ‌گاه پاسخ متقنی درباره آن داده نشده است بلکه در میان انتقادات بی شماری که به مدیریت مترو وارد است متولیان مدیریت شهری تنها معضل عدم اختصاص بودجه به متروی تهران را مطرح می‌کنند.

,

در اینباره محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به 90 کیلومتر مترو احداث نشده تهران، در توییتی نوشت: «در طرح تات، ساخت تونل و ایستگاه با مجتمع‌های ایستگاهی به شهرداری و تجهیزات هم به عهده دولت واگذار شد.

, .,

شهرداری بخشی از کار خود را کرد اما دولت تجهیزات را تأمین نکرد و الان حدود ۹۰ کیلومتر، متروی ساخته‌شده و تجهیز نشده داریم و مصوبه تأمین ۲ هزار واگن  ۴ سال است که معطل ‌مانده است».

,

حناچی شهردار تهران نیز درباره عدم کمک‌رسانی دولت به بخش حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در مصوبه‌هایی که مربوط به حمل‌ونقل عمومی هم هست همه اعم از دولت، شهرداری و سایر بخش‌ها مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند. توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و بعد از حوزه سلامت باید در اولویت اول تخصیص اعتبارات باشد و من همین‌جا اعلام می‌کنم که در شرایط کرونایی یک ریال از دولت دریافت نکرده‌ایم و بااین‌حال تلاش کردیم که باری بر روی دوش مردم نباشیم .

, .,

اما چندی بعد شهرداری و شورای شهر خلاف وعده خود عمل کردند، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان مناف هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره افزایش قیمت بلیت مترو، اظهار کرد: او توضیح داده که با توجه به افزایش قیمت‌ها و کم شدن تعداد مسافر خودبه‌خود قیمت تمام‌شده بلیت افزایش پیدا می‌کند و ما اکنون در فصل بودجه هستیم و باید یارانه دولت در بودجه حمل‌ونقل عمومی دیده شود.

, .,

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری به‌موقع این موضوع را مطرح کرده که قیمت تمام‌شده بلیت دیگر قیمت قبلی نیست و اکنون ۱۵ هزار تومان است و بر اساس آنچه تصویب‌شده بود، یک‌سوم را مردم، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را شهرداری باید بدهند.

, رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری به‌موقع این موضوع را مطرح کرده که قیمت تمام‌شده بلیت دیگر قیمت قبلی نیست و اکنون ۱۵ هزار تومان است و بر اساس آنچه تصویب‌شده بود، یک‌سوم را مردم، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را شهرداری باید بدهند.,

وی افزود: طبیعی است که برای ۵ هزار تومان شهرداری، ۵ هزار تومان دولت و ۵ هزار تومان باقی‌مانده توسط مردم باید تصمیم‌گیری شود که پیشنهاد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر این بود که این سهم توسط شهرداری و دولت پرداخت شود و منظورشان این نبود که توسط مردم پرداخت شود و لازم است هم شهرداری و هم دولت نسبت به سهم خودشان در رابطه باقیمت تمام‌شده بلیت اقدام کنند.

, وی افزود: طبیعی است که برای ۵ هزار تومان شهرداری، ۵ هزار تومان دولت و ۵ هزار تومان باقی‌مانده توسط مردم باید تصمیم‌گیری شود که پیشنهاد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر این بود که این سهم توسط شهرداری و دولت پرداخت شود و منظورشان این نبود که توسط مردم پرداخت شود و لازم است هم شهرداری و هم دولت نسبت به سهم خودشان در رابطه باقیمت تمام‌شده بلیت اقدام کنند.,

پس‌ازاین گفت‌وگو، محسن هاشمی تلویحاً اعلام کرد قیمت بلیت مترو افزایش پیدا نمی‌کند. اما او اشاره‌ای به این موضوع نداشته که این قیمت‌ها می‌تواند سال آینده به چندین برابر قیمت کنونی افزایش پیدا کند.

,

به‌طورکلی اگرچه شورای شهر و شهرداری قصدی برای افزایش این قیمت‌ها در سال جاری ندارند اما می‌توان طرح بحث از قیمت اصلی بلیت را یک چراغ سبز برای افزایش قیمت چند برابری با چراغ خاموش دانست.

,

 

,

هزینه‌های شهرداری کجا می‌رود؟

, هزینه‌های شهرداری کجا می‌رود؟, هزینه‌های شهرداری کجا می‌رود؟,

شهرداری تهران را می‌توان یکی از سازمان‌های پردرآمد کشور دانست و علی‌رغم این موضوع اما مسئولان شهری سالها از نبود درآمد کافی در این سازمان سخن به میان می‌آورند، سخنی که گویا پای دولت را در برخی قراردادها به میان می‌آورد و مسئولان شهری اذعان دارند دولت باید از حمایت مالی از آن‌ها چشم نپوشد، دغدغه‌ای که با آمدن روحانی گویا  مطالبه قدیمی فراموش شده است و حالا صدای هم‌حزبی‌های آقای روحانی را هم درآورده است.

,

با این اوصاف باید از شهرداری و شورای شهر پرسید که چرا مردم باید هزینه عدم تعامل دولت و شهرداری و شورا را پرداخت کنند؟

,


انتهای پیام/ا

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه