اخبار داغ

بحران آب شرب یک دهستان در حاشیه مشهد؛

از آبرسانی تانکری تا تحصیل دانش‌آموزان در کانکس/ جهادگران بسیج محرومیت‌زدایی از دهستان «پایین ولایت» را آغاز کردند

از آبرسانی تانکری تا تحصیل دانش‌آموزان در کانکس/ جهادگران بسیج محرومیت‌زدایی از دهستان «پایین ولایت» را آغاز کردند
باتوجه به محرومیت‌هایی همچون آبرسانی تانکری و تحصیل دانش‌آموزان در کانکس در دهستانی در حریم کلان شهر مشهد، فعالیت جهادگران بسیجی با محوریت قرارگاه پیشرفت و آبادانی با هدف رفع مشکلات تأمین آب شرب و کشاورزی آغاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، مشهد مقدس دارای صدها روستا و آبادی است که بخش قابل توجهی از این آمار در حریم کلان شهر مشهد قرار گرفته‌اند و جمعیت زیادی نیز به دلایل مختلف در این نقاط ساکن هستند به طوری که جمعیت برخی از این روستاها که در حریم مشهد قرار دارند از سرشماری سال ۹۵ تاکنون حدود پنجاه درصد افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس, .,

شهرستان مشهد با بیش از 9 میلیون کیلومتر مربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است که روستاهای بخش رضویه از محروم‌ترین روستاهای حوزه شهرستان مشهد هستند. از روستای چاهک که در ۷۰ کیلومتری مشهد قراردارد تا روستاهایی که حدفاصل ۱۵۰ کیلومتری مشهد قراردارند مشکلاتی در زمینه تأمین آب شرب دارند.

,

, ,

صبح امروز نیز نشستی پیرامون حل مشکلات آب شرب دهستان پایین ولایت از بخش رضویه با حضور مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان، آبفای مشهد و فرمانده سپاه حضرت مسلم برگزار شد.

,

محمد شریف، فرمانده سپاه ناحیه مسلم مشهد در گفت‌وگو با صبح‌توس، اظهار کرد: طی بازدید های به عمل آمده از مشکلات آب شرب روستاهای دهستان پایین ولایت و روستاهای اطراف مشهد، جلساتی جهت بررسی و رفع مشکلات آب شرب این دهستان و خدمت رسانی به روستاهای اطراف مشهد مقدس صورت پذیرفت.

,

, ,

وی افزود: همچنین جهت روند کار نیز باید مباحث مطالعاتی در این زمینه انجام شود و با هماهنگی عرصه های جهاد و مشارکت مردم  اتفاقات خوبی در سطح مشهد انجام گیردو  با هم افزایی آبفای مشهد مشکلات برطرف گردد.

,

فرمانده سپاه ناحیه مسلم مشهد گفت: دهستان پایین ولایت در شرقی ترین منطقه بخش رضویه مشهد قرار دارد که تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قرار گرفته است.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه دارای کارگروه های مختلفی است که یکی از انها کارگروه عمران و زیرساختی است و در هر دهسنانی که ورود پیدا می کند موضوعات آب شرب و کشاورزی در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد افزود: معمولا در راستای حل مشکلات روستاییان و هم افزایی با ادارات مربوطه در زمینه های مختلف جلساتی برقرار می شود که در نشست امروز نیز گزارشی آبفای مشهد در رابطه با مطالعاتی که در این روستاها صورت گرفته ارائه داد و برنامه های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

,

شریف ادامه داد: در همین راستا مقرر شد با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان امکانات و پشتیبانی های لازم را برای اجرای این برنامه ها داشته باشد تا طی مدت زمان مشخص مشکل آب شرب روستاهای منطقه به صورت عملیاتی برطرف شود.

,

وی افزود: به منظور بررسی موضوع آب کشاورزی و آب مورد استفاده دام در این منطقه نیز مقرر شد جلسه ای با جهاد کشاورزی به صورت مشترک برگزار شود و البته این نشست ها به منظور رفع مشکلات آب شرب دهستان پایین ولایت به صورت ماهانه ادامه خواهد داشت.

,

, ,

فرمانده سپاه ناحیه مسلم مشهد تصریح کرد: یکی از معضلاتی که منجر به کمبود آب شرب در این مناطق شده است استفاده از آب شرب برای دام و کشاورزی است که قطعا ایراد دارد و لذا باید تأمین آب کشاورزی به صورت مجزا انجام شود که متولی این موضوع جهاد کشاورزی است تا در آینده در روستاهای منطقه مشکلات تأمین آب شرب نداشته باشیم.

,

وی افزود: هر روستا در این منطقه دارای مطالعات متفاوتی است و به عنوان مثال روستایی در زمینه منبع آب نیاز به تعمیر دارد و روستایی نیز مسیر لوله‌کشی آب نیاز به تعویض دارد که برای هر روستا مطالعات مجزا صورت گرفته و بایستی با تأمین اعتبارات و مشارکت های مردمی روستا قدمی در راستای رفع مشکلات برداشته شود.

,

شریف خاطرنشان کرد: رویکرد قرارگاه پیشرفت و آبادانی تشکیل هسته های جهادی در هر روستا است و کمک های مردمی، خیرین و ادارات در تمامی زمینه های محرومیت از جمله تعلیم و تربیت، اشتغال و مدرسه سازی این مناطق دارای اهمیت است.

,

, ,

وی با بیان اینکه دهستان پایین ولایت دارای 22 روستا است که برای تمامی روستاها بر اساس اولویت بندی جمعیت و معضلات در حال برنامه‌ریزی محرومیت زدایی هستیم افزود: برنامه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در هر دهستان مدت 3 سال به طول خواهد انحامید و با اتمام مطالعات در روستاها زمان بندی اجرای برنامه ها در آینده اعلام خواهد شد و به احتمال زیاد در تابستان سال آینده برخی از روستاها مشکل آب شرب نخواهند داشت.

,

فرمانده سپاه ناحیه مسلم مشهد گفت: در دهستان پایین ولایت بر اساس بازدیدهای صورت گرفته و در راستای محرومیت زدایی، به منظور جمع‌آوری کلاس های درس کانکسی در روستای کوه سفید مدرسه سه کلاسه در حال احداث است و تلاش داریم با همکاری مردمی موضوع اشتغال و پرورش دام سبک رونق داده شود و همچنین مشکلات آب شرب و کشاورزی نیز مرتفع شود.

,

, ,

وی افزود: در زمینه آب کشاورزی در صدد احیای قنوات این منطقه نیز هستیم که به این واسطه آب کشاورزی تأمین شود لذا تا امروز تعداد ده قنات شناسایی شده و تا سال اینده با کمک مردم 4 مورد از این تعداد قنات منطقه احیا خواهند شد.

,

جمعیت دهستان پایین ولایت مشهد بیش از 6 هزار نفراست بر اساس اعلام مرکز آب و فاضلاب خراسان رضوی تعداد ۱۴ روستای منطقه پایین ولایت مشهد با بیش از 1800 خانوار دچار مشکلاتی در زمینه آب شرب هستند و در برخی از روستاها آبرسانی توسط تانکر از مشهد صورت می‌گیرد و برخی نیز از آب چشمه و قنات استفاده می کنند که این آب دارای گل ولای و فاقد استانداردهای بهداشتی است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه