اخبار داغ

گزارشی از علل عدم‌استقبال مردم از طرح مسکن اقشار آسیب‌پذیر؛

متراژ کم و گرانی زمین؛ عوامل عدم‌استقبال مردم از طرح دولت/ مردم منتظر شرایط بهتری هستند

متراژ کم و گرانی زمین؛ عوامل عدم‌استقبال مردم از طرح دولت/ مردم منتظر شرایط بهتری هستند
طبق بررسی‌های انجام شده نداشتن زمین توسط متقاضی و مساحت کم زیربنا دلیل اصلی عدم‌استقبال مردم از طرح مسکن اقشار آسیب‌پذیر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مسکن یکی از مهمترین نیازهای زندگی هر فرد است. طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی، آهن آلات و اجاره بها اقشار ضعیف جامعه در بحث تامین زمین و مسکن با مشکلات زیادی مواجه شدند. مشکل تامین زمین و ساخت مسکن مربوط به شهرها نیست بلکه در روستاهای استان نیز وجود دارد. در سال 1397 طی سفر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان خراسان جنوبی مقرر شد 10 هزار واحد برای محرومان استان ساخته شود و این پروژه تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته و تقریبا به اتمام رسیده و تعدادی از جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی از این طرح بهره‌مند شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

علاوه بر بحث ساخت 10 هزار مسکن در استان طی سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان‌جنوبی که 22 خردادماه سال‌جاری انجام شد طرح ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر برای افراد فاقد مسکن مطرح و مقرر شد 6 هزار واحد در این طرح برای اقشار کم درآمد در شهرها ساخته شود. 

,

این طرح با هدف حمایت از قشر جوان فاقد مسکن و اقشار کم درآمد جهت کمک به خانه دار شدن مطرح شده و شرط ساخت مسکن در شهرها داشتن زمین است.

,

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی طی روزهای گذشته در مصاحبه‌ای با خاورستان، از عدم‌استقبال مردم از این طرح گفت و افزود: از 6 هزار سهمیه مسکن که برای شهرهای استان در نظر گرفته شده بود 4 هزار و 360 واحد تحویل شده و یک هزار و 640 واحد دیگر باقی مانده که به دلیل گذشت 4 ماه از ابلاغ این طرح به شهرستان‌های استان و شهرهای کمتر از 25 هزار نفر و عدم‌استقبال، تعداد واحدهای باقی مانده به روستاهای استان اختصاص داده شده است.

, ,

آسمانی مقدم در این خصوص تاکید کرد: شهرستان‌ها در بحث جذب و توزیع سهیه برای روستاهای استان تا 15 دی ماه فرصت دارند و به دلیل این‌که این طرح باید تا پایان دولت به اتمام برسد چنانچه شهرستانی سهمیه را جذب نکند اعتبار از شهرستان و حتی استان جابه‌جا خواهد شد.

,

برای بررسی بیشتر عدم‌استقبال مردم از این طرح در شهرهای دارای شرایط با تعدادی از مردم در شهرهای مختلف استان صحبت کردیم.

,

زمین ندارم؛ نمی‌توانم از تسهیلات استفاده کنم

, زمین ندارم؛ نمی‌توانم از تسهیلات استفاده کنم, زمین ندارم؛ نمی‌توانم از تسهیلات استفاده کنم,

خسروی یکی از اهالی روستای دستگرد در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: چندین سال در بیرجند شغل آزاد داشتم و مستاجر بودم اما پس از شیوع بیماری کرونا به دلیل تعطیلی کارم برای زندگی به دستگرد بازگشتم.

,

وی با بیان این‌که در دستگرد زمین شخصی ندارم و در خانه پدری زندگی می‌کنم، افزود: برای استفاده از شرایط و تسهیلات بنیاد مسکن برای ساخت خانه در روستای دستگرد اقدام کردم اما به دلیل نداشتن زمین نتوانستم از شرایط استفاده کنم.

,

خسروی بیان کرد: شرط ساخت مسکن داشتن زمین است اما وقتی زمین نباشد نمی‌توان خانه ساخت.

,

با 80 میلیون تومان در شرایط سخت اقتصادی و گرانی خانه ساخته نمی‌شود

, با 80 میلیون تومان در شرایط سخت اقتصادی و گرانی خانه ساخته نمی‌شود, با 80 میلیون تومان در شرایط سخت اقتصادی و گرانی خانه ساخته نمی‌شود,

این شهروند به تسهیلات این طرح اشاره کرد و گفت: 80 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و قرض الحسنه در این شرایط اقتصادی که مصالح و آهن آلات گران است به جایی نمی‌رسد و از طرفی با این مبلغ وام باید 50 متر مربع زیربنا در نظر گرفته شود که برای خانواده‌ها مناسب نیست.

, با این مبلغ وام باید 50 متر مربع زیربنا در نظر گرفته شود که برای خانواده‌ها مناسب نیست.,

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم نداشتن خانه و مستاجر بودن در دستگرد به دلیل نداشتن زمین نتوانستم از این طرح استفاده کنم.

,

قیمت زمین بسیار زیاد است

, قیمت زمین بسیار زیاد است, قیمت زمین بسیار زیاد است,

مصطفایی یکی از اهالی شهر اسدیه نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در شهر اسدیه جوانان زیادی متقاضی ساخت مسکن هستند اما به دلیل نبود زمین در شهر امکان ساخت مسکن برای جوانان وجود ندارد.

,

وی افزود: زمین‌های شهر اسدیه در اختیار راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان است.

,

این شهروند بیان کرد: در حال حاضر قیمت زمین آزاد در شهر اسدیه بسیار زیاد است و خرید خانه برای جوانان سخت‌ شده لذا نیاز است نهادهای متولی برای آزادسازی زمین در این شهر اقدام کنند تا بتوانیم از تسهیلات مسکن اقشار کم درآمد استفاده کنیم.

,

با تورم فعلی، نمی‌توان زمین خرید

, با تورم فعلی، نمی‌توان زمین خرید, با تورم فعلی، نمی‌توان زمین خرید,

باغستانی یکی از اهالی شهر فردوس نیز از نداشتن زمین برای ساخت خانه گفت و اظهار کرد: اگر کسی خودش زمین داشته باشد برای ساخت خانه به متراژ و نقشه دلخواه اقدام می‌کند.

,

وی افزود: به نظر من مهمترین مشکل مردم و جوانان برای عدم استقبال از این طرح در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت، “زمین” است. فردی که زمین ندارد برای ساخت خانه باید زمین بخرد و اگر قرار باشد از این میزان تسهیلات برای ساخت خانه استفاده کند با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها و تورم موجود نمی‌تواند زمین بخرد و خانه بسازد.

,

مساحت خانه در این طرح، کم است

, مساحت خانه در این طرح، کم است, مساحت خانه در این طرح، کم است,

اکبری یکی از جوانان شهر نهبندان نیز در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: مهمترین مشکل برای خانه دار شدن، نداشتن زمین است. 

,

وی افزود: شرایط تسهیلات در این طرح خوب است اما متراژ تعیین شده  برای خانواده‌های روستایی و شهری کم است.

,

به گزارش خاورستان، با توجه به بررسی‌هایی که در شهرهای مختلف استان داشتیم مشکل عمده مردم، نداشتن زمین بود.

,

, ,

با توجه به این‌که یکی از راهکارهای مدیرکل بنیاد مسکن استان برای استفاده از تسهیلات توسط شهروندانی که در شهرها توانایی ساخت مسکن ندارند، مستاجر و فاقد مسکن هستند، ساخت مسکن در روستا و زندگی دائم در روستاها بود، عده‌ای از ساکنان شهرها که فاقد مسکن بودند نیز این راهکار را مناسب نمی‌دانستند.

,

دولت؛ شرایط بهتری در نظر بگیرد

, دولت؛ شرایط بهتری در نظر بگیرد, دولت؛ شرایط بهتری در نظر بگیرد,

رمضانی یکی از جوانان شهر بیرجند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من چندین سال است برای ادامه تحصیل و شاغل شدن از روستا به بیرجند آمدم و اکنون که پس از گذشت چند سال توانستم کار و منبع درآمدی برای خودم داشته باشم و تشکیل خانواده دهم، مستاجر هستم.

,

وی افزود: من اگر بخواهم از این شرایط برای خانه‌دار شدن استفاده کنم نمی‌توانم به روستا برگردم چراکه در روستا منبع درآمدی ندارم و اگر قرار بود پس از گذشت چند سال به روستا برگردم که از همان اول در روستا مانده و کاری برای خودم ایجاد می‌کردم نه اینکه به شهر مهاجرت کنم.

,

این شهروند بیرجندی گفت: اگر واقعا دولت به فکر مردم برای خانه دار شدن است بهتر است شرایط بهتری در نظر بگیرد و حداقل زمین را به قیمت مناسب یا متراژ بیشتر در اختیار متقاضیان قرار دهد.

,

وی به بحث مسکن ملی در شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: شرایط برای خانه دار شدن در طرح مسکن ملی نیز بسیار سخت است و نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد که در این شرایط برای جوانان قابل تامین نیست.

,

شهرستان درمیان عقب‌تر از سایر نقاط

, شهرستان درمیان عقب‌تر از سایر نقاط, شهرستان درمیان عقب‌تر از سایر نقاط,

یکی دیگر از نکات مهمی که در صحبت‌های مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان وجود داشت، عدم جذب سهمیه مسکن در شهرستان مرزی درمیان و حذف 100 سهمیه مسکن محرومان این شهرستان به دلیل عدم جذب بود. برای پیگیری این مسئله که چرا در شهرستان درمیان تعدادی از سهمیه مسکن محرومان حذف و در بحث مسکن اقشار کم درآمد از همه جا عقب‌تر است با تعدادی از دهیاران و مسئولان مربوطه در شهرستان درمیان صحبت کردیم.

,

افزایش قیمت 70 درصدی زمین‌های بنیاد مسکن

, افزایش قیمت 70 درصدی زمین‌های بنیاد مسکن, افزایش قیمت 70 درصدی زمین‌های بنیاد مسکن,

سلطانی دهیار روستای بورنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: یکی از مشکلات زمین‌های بنیاد مسکن در روستای بورنگ افزایش 70 درصدی قیمت زمین است.

,

وی با بیان این‌که در روستای بورنگ متقاضی ساخت مسکن زیاد داریم، افزود: به دلیل تقاضای زیاد مردم قیمت زمین‌های بنیاد مسکن افزایش یافته است.

,

دهیار بورنگ عنوان کرد: برای مسکن محرومان بیش از 100 پرونده در این روستا تشکیل شد اما به دلیل مشکلات و سنگ اندازی‌هایی که در سطح شهرستان وجود داشت حدود 50 پرونده به نتیجه رسید و مسکن‌ها ساخته و در حال ساخت است.

,

روند طولانی کارها و پشیمانی مردم

, روند طولانی کارها و پشیمانی مردم, روند طولانی کارها و پشیمانی مردم,

سلطانی به طولانی شدن روند قرعه کشی واگذاری زمین‌ها اشاره کرد و گفت: طولانی شدن کارها و سخت گیری‌ها باعث ناراحتی مردم شده و مردم از دریافت تسهیلات و خانه دار شدن پیشیمان می‌شوند.

,

وی خاطرنشان کرد: در بحث مسکن محرومان آن‌گونه که قبل از آغاز کار با مردم صحبت شد، صحبت‌ها و شرایط مطرح شده عملیاتی نشد و مردم در حین کار با مشکلاتی مواجه شدند.

,

دهیار بورنگ به طرح مسکن اقشار آسیب پذیر و سهمیه جدیدی که برای روستاها در نظر گرفته شده اشاره و اظهار کرد: برای این موضوع نیز جوانان زیادی متقاضی هستند اما قیمت زمین‌های بنیاد مسکن در روستای بورنگ بسیار زیاد است و جوانان توانایی خرید زمین با مبالغ تعیین شده را ندارند.

,

سلطانی عنوان کرد: در شرایط  فعلی که مصالح و آهن آلات گران شده و تورم بسیار زیاد است با این مبلغ وام با همان متراژ 50 متر مربع، خانه به مرحله سفت کاری نمی‌رسد.

,

وی خاطرنشان کرد: افرادی که شرایط مالی خوبی دارند نیازی به استفاده از این تسهیلات ندارند اما جوانی که سرمایه‌ای ندارد و قصد ماندگاری و زندگی در روستا را دارد با این شرایط و تسهیلات حمایت خاصی از وی نمی‌شود.

,

مردم تمایلی برای ساخت مسکن طبق نقشه بنیاد مسکن ندارند

, مردم تمایلی برای ساخت مسکن طبق نقشه بنیاد مسکن ندارند, مردم تمایلی برای ساخت مسکن طبق نقشه بنیاد مسکن ندارند,

مسینایی دهیار روستای درمیان نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در روستای درمیان در بحث مسکن محرومان استقبال زیادی از طرف مردم از این طرح نشد؛ چراکه مردم گفتند علاقه‌ای به ساخت و ساز بر اساس نقشه بنیاد مسکن نداریم.

,

وی افزود: چون ساخت و ساز طبق نقشه بنیاد مسکن بر اساس اسکلت بندی است و برای مردم هزینه دارد مردم توانایی پرداخت هزینه را ندارند و علاقه‌ای برای استفاده از تسهیلات و شرایط بنیاد مسکن برای ساخت در روستای درمیان وجود ندارد.

,

دهیار درمیان گفت: مردم روستای درمیان علاقه دارند خانه‌هایشان به حالت سنتی ساخته شود.

,

, ,

زمین‌هایی که مردم و بنیاد مسکن ادعای مالکیت آن را دارند/ متقاضی هست؛ زمین نیست

, زمین‌هایی که مردم و بنیاد مسکن ادعای مالکیت آن را دارند/ متقاضی هست؛ زمین نیست, زمین‌هایی که مردم و بنیاد مسکن ادعای مالکیت آن را دارند/ متقاضی هست؛ زمین نیست,

جانی دهیار روستای خلف نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در روستای خلف متقاضی برای ساخت مسکن داریم اما زمین برای ساخت و ساز وجود ندارد.

,

وی افزود: بنیاد مسکن شهرستان درمیان برای واگذاری زمین به مردم همکاری نمی‌کند؛ در روستای خلف زمین‌های وجود دارد که مردم روستا می‌گویند مالک این زمین‌ها هستند از طرف دیگر بنیاد مسکن نیز خود را صاحب همان زمین‌ها می‌داند و آماده تعیین تکلیف زمین‌ها نیست.

,

دهیار روستای خلف با بیان این‌که در طرح مسکن محرومان سهمیه چند نفر از واجدین شرایط به دلیل عدم واگذاری زمین حذف شد، اظهار کرد: حدود 20 سال می‌شود بنیاد مسکن در روستای خلف زمینی واگذار نکرده است.

,

جانی به کوهستانی بودن روستای خلف اشاره کرد و گفت: همان تعداد مسکن محرومان که در روستای خلف ساخته شد متقاضیان خودشان زمین داشتند.

,

وی از کم کاری بنیاد مسکن شهرستان درمیان گلایه کرد و افزود: به دلیل عدم واگذاری زمین به یکی از متقاضیان در روستا این فرد مجبور به دریافت زمین و ساخت خانه در یک روستای دیگر شده است.

,

استقبال مردم از خانه‌دار شدن اما عدم واگذاری زمین

, استقبال مردم از خانه‌دار شدن اما عدم واگذاری زمین, استقبال مردم از خانه‌دار شدن اما عدم واگذاری زمین,

یعقوبی دهیار روستای نوغاب نیز در این خصوص اظهار کرد: مردم از طرح ساخت مسکن با شرایط ذکر شده در روستای نوغاب استقبال می‌کنند اما در بحث واگذاری زمین مشکل داریم.

,

وی افزود: در روستای نوغاب زمین وجود دارد چراکه اطراف روستا تمام دشت است اما بنیاد مسکن زمین‌ها را واگذار نمی‌کند.

,

دهیار روستای نوغاب اظهار کرد: در سال‌های اخیر بنیاد مسکن برای ساخت و ساز در شهرک روستای نوغاب زمین واگذار کرده است اما تعدادی از افراد به دلیل کهولت سن توانایی ساخت‌وساز نداشته و زمین‌ها همان طور مانده است. اکنون بنیاد مسکن به دلیل این‌که قبلا زمین واگذار شده و ساخته نشده به جوانان متقاضی دریافت زمین، زمین واگذار نمی‌کند.

,

یعقوبی به افزایش قیمت زمین‌های بنیاد مسکن در روستای نوغاب اشاره و عنوان کرد: برخی از متقاضیان به دلیل عدم واگذاری زمین‌های بنیاد مسکن مجبور به خرید زمین به صورت آزاد شدند که قیمت مقداری بالاتر از زمین‌های بنیاد است؛ در این شرایط بنیاد مسکن قیمت زمین‌های بنیاد را در این روستا افزایش داده و می‌گوید زمین در نوغاب گران شده است.

,

وی به متراژ زیربنای ساخت مسکن در طرح‌های بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: این متراژ برای خانواده‌های روستایی با جمعیت زیاد بسیار کم است.

,

دهیار روستای نوغاب خاطرنشان کرد: در بحث سهمیه جدید مسکن که به روستاها اختصاص داده شده، تاکنون اطلاعی در خصوص مراحل واگذاری و ثبت‌نام از سوی بنیاد مسکن شهرستان درمیان به من اعلام نشده است.

,

یعقوبی به بحث وام و پرداخت سود این تسهیلات اشاره کرد و گفت: مردم منطقه در خصوص دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط از نظر شرعی بسیار مقید هستند و تا در جریان کامل مراحل واگذاری نباشند اقدامی برای ثبت‌نام و دریافت تسهیلات انجام نمی‌دهند.

,

یوسفی دهیار روستای مسک نیز در این خصوص اظهار کرد: در روستای مسک متقاضی ساخت مسکن بسیار زیاد هستند اما زمین برای واگذاری نیست.

,

وی افزود: قرار شده مقدار قابل توجهی از اراضی بنیاد مسکن در این روستا آزاد سازی شود که اگر محقق شود به تعداد قابل توجهی از متقاضیان زمین واگذار خواهد شد.

,

تعدادی از اهالی روستاهای بخش قهستان نیز از نبود زمین در این منطقه گلایه داشته و گفتند: به دلیل کوهستانی بودن برخی از روستاها زمینی برای واگذاری وجود ندارد و تسطیح تپه‌ها برای مردم هزینه دارد.

,

محدودیت زمانی اجرای طرح مسکن محرومان دلیل حذف 100 سهمیه در درمیان

, محدودیت زمانی اجرای طرح مسکن محرومان دلیل حذف 100 سهمیه در درمیان, محدودیت زمانی اجرای طرح مسکن محرومان دلیل حذف 100 سهمیه در درمیان,

مهدی مطلبی‌پور معاون عمرانی فرماندار شهرستان درمیان در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: یکی از دلایل حذف ۱۰۰ سهمیه مسکن محرومان در شهرستان درمیان مدت زمان محدود برای جذب سهمیه بود و بنیاد مسکن شهرستان نتوانست این سهمیه را جذب کند.

,

وی افزود: مشکلاتی که در طرح مسکن محرومان مانع جذب سهمیه شهرستان شد در طرح جدید مسکن اقشار کم درآمد شهری که به روستاها اختصاص پیدا کرده وجود دارد و باعث شده شهرستان درمیان از سایر شهرستان‌ها در بحث تشکیل پرونده و معرفی به بانک عقب باشد.

,

معاون امور عمرانی فرماندار درمیان در خصوص روستاهایی که زمین ندارند، عنوان کرد: در این خصوص دو حالت وجود دارد؛ در برخی از روستاها زمین‌های بزرگی وجود دارد یا خانه‌های قدیمی زیادی دارند که اولویت تکمیل، درجا سازی و مقاوم سازی بافت فرسوده است اما مردم تمایلی به این کار نداشته و در پی دریافت زمین جدید هستند و این باعث گسترش روستا شده و به تبع آن نیازمند فراهم کردن زیرساخت و خدمات دولتی آب، برق، گاز و تلفن است که برای دولت هزینه دارد.

,

مطلبی‌پور ادامه داد: حالت بعدی وجود روستاها در مناطق کوهستانی است و عمده روستاهای بخش قهستان به دلیل کوهستانی بودن و نداشتن زمین مردم این منطقه با مشکل مواجه هستند و تسطیح اراضی در این مناطق هزینه‌بَر است.

,

وی گفت: روستاهایی وجود دارد که دارای زمین بنیاد مسکن است اما کسی به دلیل نامناسب بودن زمین تمایلی برای استفاده ندارد. این زمین‌ها در روستاهای کوهستانی است و تسطیح آن هزینه دارد.

,

معاون عمرانی فرماندار درمیان به مشکل اراضی روستای خلف که مردم و بنیاد مسکن ادعای مالکیت دارند اشاره کرد و اظهار کرد: زمین‌های روستای خلف به نوعی بین مردم و بنیاد مسکن مشترک است هم مردم صاحب زمین هستند و هم بنیاد مسکن؛ بنیاد مسکن با توجیه این‌که اراضی ملی بوده و از منابع طبیعی گرفته شده زمین‌ها را به مردم می‌دهد اما چون زمین‌ها تعیین تکلیف نشده، بنیاد مسکن زمین یک نفراز اهالی را به دلیل این‌که مالک است به فرد دیگری واگذار می‌کند.

,

مطلبی‌پور عنوان کرد: بنیاد مسکن علی‌رغم این‌که باید این زمین‌ها را تعیین تکلیف می‌کرد، نکرده و مردم نیز سند و مدرکی دال بر این‌که صاحب زمین هستند ندارند و اراضی به صورت ارثی به آنها رسیده اما منابع طبیعی این اراضی را ملی می‌داند و به بنیاد مسکن داده است.

,

, ,

وقتی مردم روستایی چوب اختلافات بین ادارات را می‌خورند

, وقتی مردم روستایی چوب اختلافات بین ادارات را می‌خورند, وقتی مردم روستایی چوب اختلافات بین ادارات را می‌خورند,

وی افزود: بنیاد مسکن نیز در این خصوص موظف بوده زمین‌های دریافتی از منابع طبیعی را تعیین تکلیف کرده و بعد به مردم واگذار کند‌. متاسفانه در این خصوص مشکل بین منابع طبیعی و بنیاد مسکن است و مردم روستایی باید چوب این اختلاف را بخورند‌.

,

معاون عمرانی فرماندار درمیان در خصوص مشکل افزایش قیمت زمین در روستای بورنگ، اظهار کرد: زمین‌هایی که در روستای بورنگ به یک میلیون تومان واگذار شده زمین‌هایی است ارزش آن بیش از این مبلغ است.

,

مطلبی‌پور عنوان کرد: وقتی مردم زمین ارزان خریداری می‌کنند، به قیمت بیشتر به یک نفر دیگر فروخته و انگیزه‌ای برای ساخت ندارند که این امر باعث افزایش قیمت زمین در این روستا شده. از طرف دیگر عواید فروش زمین با قیمت بالاتر به روستا می‌رسد و طبق قانون ۷۰ درصد قیمت زمین را بنیاد مسکن باید در همان روستا هزینه کند.

,

کمبود نیروی انسانی و دست اندازهای اداری در بنیاد مسکن شهرستان درمیان

, کمبود نیروی انسانی و دست اندازهای اداری در بنیاد مسکن شهرستان درمیان, کمبود نیروی انسانی و دست اندازهای اداری در بنیاد مسکن شهرستان درمیان,

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات شهرستان درمیان در خصوص عدم جذب سهمیه یا حذف سهمیه‌ها کمبود نیروی انسانی و دست اندازهای اداری در بنیاد مسکن شهرستان است؛ دو نفر نیرو در یک اداره برای شهرستانی که دارای روستاهای بسیار زیادی است بسیار کم بوده و کار مردم با تاخیر انجام می‌شود. وقتی مردم برای تشکیل پرونده و معرفی به بانک باید چندین ماه منتظر باشند، بی‌حوصله می‌شوند.

,

نبود زمین در اسدیه

, نبود زمین در اسدیه, نبود زمین در اسدیه,

معاون عمرانی فرماندار درمیان در خصوص ساخت مسکن و شرایط استفاده از تسهیلات در شهر اسدیه، بیان کرد: یکی از شرایط، داشتن زمین است اما متقاضیان در شهر اسدیه زمین ندارند.

,

مطلبی‌پور افزود: تامین زمین در شهر اسدیه به اداره راه و شهرسازی و شورای عالی معماری شهرسازی برمی‌گردد؛ در زمان استاندار سابق یک مصوبه داشتیم که لچکی حاشیه شهر اسدیه به شهر الحاق شود. راه و شهرسازی این کار را انجام می‌دهد اما این میزان از مساحت هم که الحاق شود تمام متقاضیان مسکن در اسدیه را پوشش نخواهد داد.

,

وی در خصوص بخشی از اراضی شهر اسدیه که متعلق به بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است، گفت: قبلا دقیقا مشخص نبود کدام اراضی و در کدام محدوده شهر متعلق به بنیاد مستضعفان و کدام اراضی متعلق به راه شهرسازی است اما افراز اراضی در حال انجام و بخشی انجام شده است.

,

معاون عمرانی فرماندار درمیان بیان کرد: در این راستا بنیاد مستضعفان تعدادی از اراضی را واگذار کرد و بسیاری را در دستور کار دارد.

,

مطلبی‌پور خاطرنشان کرد: تعدادی از متقاضیان مسکن محرومان که به دلیل مدت زمان محدود و حذف سهمیه شهرستان جا ماندند متقاضی استفاده از تسهیلات طرح مسکن اقشار کم درآمد شهری و روستایی هستند.

,

از دهه 70 تاکنون زمینی در اسدیه واگذار نشده/ عمده زمین‌ها در مالکیت بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است

, از دهه 70 تاکنون زمینی در اسدیه واگذار نشده/ عمده زمین‌ها در مالکیت بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است, از دهه 70 تاکنون زمینی در اسدیه واگذار نشده/ عمده زمین‌ها در مالکیت بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است,

افشین عابدینی شهردار اسدیه و عضو شورای مسکن شهرستان درمیان نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که در شهر اسدیه در بحث مسکن داریم این است که از دهه 70 تاکنون هیچ زمینی به مردم واگذار نشده است.

,

وی افزود: در شهر اسدیه عمده زمین‌ها در مالکیت بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است و در شهر متولی واگذاری زمین، راه و شهرسازی است.

,

واگذاری زمین به صورت مزایده

, واگذاری زمین به صورت مزایده, واگذاری زمین به صورت مزایده,

عضو شورای مسکن شهرستان درمیان بیان کرد: قانون اداره راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان برای واگذاری زمین‌ها این است که زمین باید در قالب مزایده به فروش برسد.

,

عابدینی با بیان این‌که هدف بهره‌مندی اقشار کم درآمد از خانه مقاوم است، عنوان کرد: در قالب واگذاری زمین به صورت مزایده، اقشار ضعیف و کم درآمد نمی‌توانند زمین تهیه کنند. 

,

وی به سفر اخیر منصوری مدیرعامل بنیاد علوی به شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: در این سفر پیشنهادی مبنی بر این‌که بنیاد علوی در بحث ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیر در اسدیه همکاری کند، مطرح شد.

,

شهردار اسدیه اظهار کرد: بنیاد مسکن نیز یک لیست که در آن حدود 100 قطعه زمین مشخص شده را برای تهران ارسال کرده و اعلام آمادگی برای واگذاری به مردم را داشته اما تاکنون مصوبه این موضوع از تهران صادر و به شهرستان ابلاغ نشده است.

,

عابدینی به بحث مسکن اقشار کم درآمد با تسهیلات بلاعوض و محدود بودن زمان اجرای طرح اشاره و خاطرنشان کرد: مشخص نیست مصوبه واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن تا زمانی‌که مهلت ساخت مسکن اقشار کم درآمد و تسهیلات آن وجود دارد، تصویب شود یا نه.

,

وی افزود: اداره راه و شهرسازی برای افرادی که دارای دو معلول یا بیشتر در خانواده هستند و تاکنون زمینی دریافت نکردند زمین به صورت رایگان واگذار می‌کند که در این خصوص در شهر اسدیه 11 نفر شامل این طرح می‌شوند.

,

عضو شورای مسکن شهرستان درمیان گفت: سایر اقشار در شهر اسدیه برای خانه‌دار شدن باید در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند که در این طرح متقاضی ابتدا باید سهم آورده‌ای داشته باشد و در این مورد حداقل هزینه ساخت مسکن برای متقاضی به 200 میلیون تومان به بالا می‌رسد.

,

عابدینی اظهار کرد: قشر آسیب پذیر این میزان سرمایه را برای خانه دار شدن ندارند و نمی‌توانند از طرح مسکن ملی استفاده کنند.

,

پیشنهاد شهرداری برای خانه‌دار کردن مردم

, پیشنهاد شهرداری برای خانه‌دار کردن مردم, پیشنهاد شهرداری برای خانه‌دار کردن مردم,

وی بیان کرد: ما یک پیشنهادی را در شورای مسکن شهرستان مطرح کردیم؛ به استناد بند 21 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که شهرداری می‌تواند برای اقشار آسیب پذیر نسبت به ساخت منازل ارزان قیمت اقدام یا اتخاذ تدابیر لازم را داشته باشد.

,

شهردار اسدیه ادامه داد: جلسه‌ای با بزرگان شهرستان درمیان برگزار شده و در این جلسه عنوان شد که شهرداری می‌تواند در بحث زمین‌هایی که در حال حاضر کاربری آنها فضای سبز بوده و متعلق به شهرداری اسدیه است از محل بند 21 ماده 55 راهکارهایش را به شورای شهر پیشنهاد دهد، مصوبات را اخذ کند و نسبت به تغییر کاربری فضای سبز اقدام کند و زمین‌ها را با قیمت مناسب به اقشاری که متقاضی هستند نسبت به ساخت واگذار کند یا این‌که شهرداری برای این افراد مسکن بسازد.

,

عابدینی ادامه داد: در حال حاضر این پیشنهاد مطرح شده و قرار است جلسه‌ای با بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی برگزار شود چراکه زمین‌هایی که کاربری آنها فضای سبز است در تملک بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی است.

,

وی افزود: در این خصوص باید سند زمین‌ها به نام شهرداری منتقل شود که شهرداری بتواند از محل تغییر کاربری اراضی به افراد نیازمند، زمین‌های شهرداری را واگذار کند.

,

شهردار اسدیه گفت: در حال حاضر 61 نفر تحت پوشش بهزیستی و 12 نفر تحت پوشش کمیته امداد ساکن در شهر اسدیه فاقد زمین هستند.

,

عابدینی بیان کرد: جدای از این مسائل، شهرداری اسدیه ثبت‌نام کلی از افرادی که در شهر اسدیه فاقد زمین هستند انجام داده که حدود 800 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود 600 نفر تایید شدند و مابقی فرم "ج" آنها قرمز بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر این زمین‌ها را بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی هر چه سریعتر به شهرداری واگذار کنند و شهرداری بتواند حداقل طی دو ماه آینده کار تغییر کاربری و ... را انجام دهد در نهایت خواهیم توانست حدود 200 قطعه زمین با قیمت پایین را به اقشار نیازمند بدهیم. اما با توجه این‌که تعداد متقاضیان زیاد است پیشنهاد و برنامه ما برای دادن زمین به دو یا سه متقاضی و ساخت دو یا سه طبقه است اما برخی از مسئولان شهرستان نظر آنها برای ساخت خانه به صورت مستقل برای مردم است.

,

عضو شورای مسکن شهرستان درمیان بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که زمین ارزان قیمت به مردم واگذار شود که برای ساخت مسکن اقدام کنند.

,

شهر اسدیه ظرفیت قیمت چند صد میلیون تومانی برای زمین را ندارد

, شهر اسدیه ظرفیت قیمت چند صد میلیون تومانی برای زمین را ندارد, شهر اسدیه ظرفیت قیمت چند صد میلیون تومانی برای زمین را ندارد,

عابدینی به وجود دست دلالان در بازار زمین در شهر اسدیه و بالابردن قیمت زمین توسط این افراد اشاره کرد و گفت: شهر اسدیه ظرفیت این را ندارد که قیمت‌های چند صد میلیون تومانی برای زمین‌ها نرخ‌گذاری و معامله شود. در شهرستان درمیان و شهر اسدیه درآمد مردم هیچ افزایشی نداشته که قرار باشد قیمت زمین به دست عده‌ای خاص افزایش پیدا کند.

,

نبود زمین و مساحت کم زیربنا، دلایل اصلی عدم‌استقبال مردم

, نبود زمین و مساحت کم زیربنا، دلایل اصلی عدم‌استقبال مردم, نبود زمین و مساحت کم زیربنا، دلایل اصلی عدم‌استقبال مردم,

وی با بیان این‌که مشکل عمده در شهر اسدیه تامین زمین است، اظهار کرد: در شهر اسدیه تا کنون 12 نفر متقاضی استفاده از تسهیلات مسکن اقشار کم درآمد شدند و دلیل کم بودن استقبال از این تسهیلات این است که مردم در متراژ مشخص شده نمی‌توانند زندگی کنند چراکه این متراژ برای خانوداه‌های پر جمیعت بسیار کم است.

,

شهردار اسدیه در خصوص احیا و مقاوم سازی بافت فرسوده، بیان کرد: معمولا بافت فرسوده و خانه‌های قدیمی مردم حداقل 120 مترمربع زیربنا دارد و اگر قرار باشد متقاضیان با استفاده از تسهیلات حداقل 50 متر مربع را مقام سازی کرده و در آینده و با سرمایه خود مابقی را ادامه دهند، برایشان از نظر اقتصادی و با توجه به افزایش قیمت مصالح، آهن آلات و تورم به صرفه نیست.

,

عابدینی افزود: این‌که از عدم استقبال مردم از طرح مسکن اقشار آسیب‌پذیر گلایه شود، منصفانه نیست چراکه مردم زمین ندارند؛ زمین هم داشته باشند این مساحت برای خانواده‌های شهری و روستایی کم است.

,

وی عنوان کرد: اگر قرار است در این شرایط اقتصادی برای مردم کاری انجام داده و خانه بسازند باید مبلغ تسهیلات و زیربنا را افزایش دهند چراکه حتی مردمی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند حاضر نیستند برای 30 میلیون تومان وام بلاعوض خانه قدیمی حتی کاه گِلی خود را از دست بدهند که قرار است در یک خانه جدید 50 متری با جمعیت زیاد زندگی کنند.

,

شهردار اسدیه به مالکیت بنیاد مستضعفان در خصوص زمین‌های شهر اسدیه اشاره و بیان کرد: در حال حاضر که تسهیلاتی برای ساخت مسکن اقشار آسیب پذیر فراهم شده پیشنهاد می‌شود بنیاد مستضعفان استان برای واگذاری اراضی به مردم از تهران پیگیری بیشتری داشته باشد تا سریع‌تر مردم از این تسهیلات استفاده کنند و سهمیه شهرستان حذف نشود.

,

بنابراین گزارش؛ به نظر می‌رسد دلیل اصلی برای عدم‌استقبال مردم از مسکن اقشار کم‌درآمد علی‌رغم داشتن تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه، زمین و مساحت کم زیربنا است. داشتن زمین، شرط اصلی استفاده از تسهیلات و سنگ بنای یک مسکن است. وقتی زمین برای ساخت و ساز نباشد تسهیلات و مساحت هر چه قدر هم باشد به درد مردم نمی‌خورد. دولت اگر قرار است برای خانه‌دارشدن مردم تلاش کند، بهتر است قبل از اطلاع‌رسانی و اجرای طرح‌ها، تمام جوانب کار را در نظر گرفته و سپس اقدام کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه