اخبار داغ

تبدیل تحریم به فرصت توسط جوان اسفراینی/ اختراع دستگاه زیره کوب برای نخستین بار در دنیا

تبدیل تحریم به فرصت توسط جوان اسفراینی/ اختراع دستگاه زیره کوب برای نخستین بار در دنیا
جوان مخترع اسفراینی از توابع استان خراسان شمالی برای نخستین بار در دنیا دستگاه زیره کوبی را اختراع کرده که دستاورد بزرگی در حوزه کشاور محسوب می شود بطوری که در هزینه فرآوری این محصول تاثیر زیادی داشته است چرا که هم در کاهش نیروی کار و هم در بالا بردن کیفیت محصول تولیدی بسیار موثر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، یک مخترع از دیار خراسان شمالی که در شهرستان اسفراین سکونت دارد، با دیدن سختی های جمع آوری زیره و تبدیل آن به محصولی برای عرضه به بازا  به فکر ساخت دستگاهی برای راحتی کار می افتد و دستگاهی را می سازد که به قول خودش کاری که چهار نفر باید در چندین روز انجام می دادند را تنها در یک ساعت انجام می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک, عصراترک, عصراترک, ، یک مخترع از دیار خراسان شمالی که در شهرستان اسفراین سکونت دارد، با دیدن سختی های جمع آوری زیره و تبدیل آن به محصولی برای عرضه به بازا  به فکر ساخت دستگاهی برای راحتی کار می افتد و دستگاهی را می سازد که به قول خودش کاری که چهار نفر باید در چندین روز انجام می دادند را تنها در یک ساعت انجام می دهد.,

 

,

محمد تاج آبادی، جوان ۲۱ ساله، اسفراینی که دانشجوی ترم پنج رشته مکانیک دانشگاه دولتی بجنورد است، در گفتگو با خبرنگار عصراترک در اسفراین اظهار داشت: با اختراع و ساخت این دستگاه زیره کوب موفق شدم با همت و تلاش و هزینه پایین دستگاهی پرفایده را برای راحتی کار کشاورزان بسازم و به  عرصه فناوری و اختراعات کشور ارائه دهم.

, عصراترک , عصراترک ,

 

,

وی گفت: با توجه به اینکه در اسفراین و سبزوار گیاه زیره  به صورت خاص کشت می شود، فارغ از زحمات فراوانی که کشاورزان برای برداشت زیره انجام می دهند، روند کار طولانی و هزینه های سنگینی به همراه داشت، همچنین آسیب و افت بسیار بالای دانه زیره در زمان کوبیدن نیز از دیگر مشکلات پیش روی این کشاورزان بود.

,

 

,

تاج آبادی با اشاره به اینکه چهار سال است این دستگاه را ساخته ام و در حال تست شدن است، ادامه داد: از سال 96 به همراه پدرم، به این فکر افتادم که کاری انجام دهم که بتوانم از این آفت، آسیب و زحمت بالای کشاورزان کمتر شود.

,


این مخترع جوان اسفراینی خاطرنشان کرد: آسیب دیدگی زیره در زمان کوبیدن با دست حدود ۲۰ الی ۳۰درصد و با استفاده از دستگاه کمباین به حدود ۴۰ درصد نیز می رسد، که افت بالای محصول در زمان جمع آوری محسوب می شود.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پدرم کمباین دارد و شناخت زیادی از کمباین و ادوات کشاورزی داشتم، به دنبال راهکاری برای این مشکل بودم.

,


این جوان اسفراینی با اشاره به اینکه در سال اول ساخت، طرحم متاسفانه با افت بالای محصول همراه بود و باب میل قرار نگرفت، گفت: اما با همت و تلاش در سال دوم  تغییراتی در دستگاه ایجاد کردم، در نتیجه دستگاهی که ساخته بودم محصول زیره برداشت شده را با تنها  دو درصد افت می کوبد.

,
,


تاج آبادی با اشاره به اینکه با ساخت این دستگاه میزان افت محصول زیره در زمان کوبیدن از 40 درصد به دو درصد می رسد، گفت: این ایده، موفقیت بسیار خوبی در حوزه ادوات کشاورزی ایران محسوب می شود چرا که برای فرآوری یک محصول پرکاربرد با آسیب کمتر و سرعت بالا ساخته شده است.

,
,


این دانشجوی مکانیک دانشگاه بجنورد با اشاره به اینکه دستگاه زیره کوب قابلیت کارکردن 24 ساعته را دارد،  یادآور شد: در صورتی که محصول زیره سالم و بدون بیماری باشد در یک ساعت، یک تن محصول را می کوبد و این برابر است با کار چهار نفر که در طول یک الی دو روز باید انجام دهند.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی گفت: تست های اولیه دستگاه زیره کوب در مزارع آستان قدس، شهرهای بردسکن و خواف انجام و مورد تایید کارشناسان جهاد کشاورزی و آستان قدس قرار گرفت و فعالیتش را آغاز کرده است.

,


تاج آبادی اشاره داشت: در این سالها برای تولید انبوه دستگاه اقدام کرده ام اما متاسفانه گرانی ها مانع کار شده است و تاکنون موفق نشدم تولید انبوه داشته باشم، اما این هدف من است که این دستگاه به تولید انبوه برسد و علاوه بر مصرف داخلی کشور برای صادرات به خارج از کشور نیز اقدام خواهد شد.

,
,


وی با اشاره به اینکه این دستگاه قطعا پتانسیل خوبی در زمینه کارآفرینی دارد، گفت: از لحاظ درآمد زایی در سال اول از این دستگاه زیره کوب درآمدی نداشتم و بیشتر به دنبال رفع معایب آن بودم، اما از سالهای بعد درآمد سالیانه خوبی دارم.

,
,


تاج آبادی ادامه داد: گیاه زیره در ایران به صورت عمده کشت می شود و نمونه خارجی این دستگاه در دنیا مشاهده نشده است، در واقع یک دستگاه منحصر به فرد و بی نظیر است.

,
,


این مخترع جوان اسفراینی اضافه کرد: تاکنون از سوی نهاد، شرکت یا موسسه ای  حمایت نشده و پیشنهاد همکاری نداشته ام، اما ایمان دارم زمانی که دستگاهم به مرحله تولید انبوه برسد قابلیت صادر به کشورهای دیگر را خواهد داشت.

,
,


تاج آبادی یادآور شد: ایده های زیادی در ذهن دارم، اما بخاطر نبود سرمایه و همچنین حمایت نشدن از سوی مسئولان  امکان عملی شدن و تست و آزمایش آن ها را ندارم.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ساخت دستگاه زیره کوب اختراعاتی داشته ام، گفت: به همراه پدرم برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان دستگاهی را ساخته ایم که قابلیت جمع آوری و درو گیاهان زیر 20 سانت را دارد، همچنین در ایام کرونا به همراه دوستم حسن مهمانی دستگاه تنفس مصنوعی را ساختیم.

,


تاج آبادی گفت: ایده های زیادی در ذهن دارم که امیدوارم همه به مرحله ساخت و اجرا خواهند رسید، باتوجه به اینکه کشور ایران درحال حاضر تحریم است، قطعا با همت جوانان بسیاری از دستگاه را در داخل کشور خواهیم ساخت که دیگر نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم و در واقع تحریم را به فرصت های طلایی تبدیل کنیم.

,
,

 

,

وی در انتها گفت: از خانواده ام ، بخصوص پدرم و همچنین آقای خانی رییس شعبه بانک ملی که حمایت کردند تا این طرح را به نتیجه برسانم و عملی کنم  تشکر و قدردانی دارم.

,

 

,

انتهای پیام/ سمیه حسن آبادی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه