اخبار داغ

معاون عمرانی استاندار یزد خبر داد؛

آغوش باز سیل‌بندهای یزد برای زمستان پربارش

آغوش باز سیل‌بندهای یزد برای زمستان پربارش
محسن صادقیان گفت: سیل بند های یزد که به دلیل خشکسالی های بلند مدت مورد غفلت قرار گرفته بود جان دوباره گرفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن صادقیان معاون عمرانی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص آخرین وضعیت سیل بنده های چهارگانه یزد اظهار کرد: بارندگی هایی که طی سال های 75 تا 76 رخ داد موجب شد طرح جامع بلند مدتی برای مهار سیلاب در استان یزد کلید بخورد که با محوریت شهر یزد اقدامات خوبی هم انجام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

صادقیان گفت: طی مطالعات گذشته، چهار قطعه سیل بند برای مهار سیلاب شهر یزد در نظر گرفته شده است که منطقه یک از کوه کاسه اغاز می شود،  قطعه دوم در مسیر مجموعه کاریزلند، قطعه سوم در کنار پروژه ورزشگاه بزرگ شهر و کنار کمربندی یزد و قطعه چهار در مسیر بزرگراه یزد به تفت و در بالادست پادگان شهید صدوقی ایجاد شده است و تا منطقه فهرج ادامه پیدا می کند.

,

*خشکسالی بلند مدت و غفلت از سیل بندهای یزد

, *خشکسالی بلند مدت و غفلت از سیل بندهای یزد, *خشکسالی بلند مدت و غفلت از سیل بندهای یزد,

, ,

وی با بیان اینکه خشکسالی های بلندمدت اخیر تا حدودی موجب غفلت در ساماندهی سیل بندها شده بود تصریح کرد: با توجه به بارندگی های دو سال گذشته، دوباره توجه به سمت این سیل بندها منعطف و جلساتی برای مرور اقدامات گذشته و اقدامات مورد نیاز برای تکمیل آن ها تشکیل شد.

,

معاون عمرانی استاندار یزد با باین اینکه قطعه کوه کاسه متاسفانه در مدت سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده است گفت: متاسفانه در طی سالیان گذشته قریب 11 معدن و تولیدی شن و ماسه در این مسیر ایجاد شده و فعالیت می کنند که عمده برداشت های این معادن از مسیر کوه کاسه و بسیار نامنظم بوده است.

,

, ,

 

,

*ساخت سه سیلبند در میسر کوه کاسه یزد

, *ساخت سه سیلبند در میسر کوه کاسه یزد, *ساخت سه سیلبند در میسر کوه کاسه یزد,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیلی که از منطقه تفت به سمت مسیر کوه کاسه سرازیر می شود و سال گذشته نیز سیل تا این منطقه هم آمده بود، طی جلساتی، با همکاری منابع طبیعی و همراهی خود معادن شن و ماسه دوسال پیش سیل بندی طراحی و ساخته شد و سال گذشته هم با پیگیری و همکاری معادن شن و ماسه دو بند خاکی دیگر هم به این مسیر اضافه شد که بارندگی های سال گذشته ظرفیت هر سه بند این مسیر را پر کرد.

,

صادقیان با عنوان اینکه امسال نیز احداث دو بند دیگر در پایین دست مسیر کوه کاسه در دستور کار قرار گرفته است ابراز کرد: سیل بند واقع در کاریزلند هم خوشبختانه توسط موسسه کوثر تقویت شده و کانال بتنی هم برای کمک به این سیل بند احداث شده است.

,

, ,

*رفع تعرضات به سیلبند نقطه چهار یزد

, *رفع تعرضات به سیلبند نقطه چهار یزد, *رفع تعرضات به سیلبند نقطه چهار یزد,

معاون عمرانی استاندار یزد در خصوص وضعیت سیلبند نقطه چهار گفت: متاسفانه به دلیل غفلت در طی سالیان گذشته، مسیر سیلبند نقطه چهار به مکانی برای تخلیه نخاله های ساختمانی و فولادی تبدیل شده بود و حتی واگذاری هایی هم در این منطقه صورت گرفته بود که خوشبختانه کار نقشه برداری این منطقه از سال گذشته اغاز و ضمن برداشت مسیر رودخانه، تعرضات در این بستر هم بررسی و شناسایی شد.

,

, ,

*ساخت سیل بند جدید در نقطه چهار

, *ساخت سیل بند جدید در نقطه چهار, *ساخت سیل بند جدید در نقطه چهار,

صادقیان اذعان کرد: شهرداری یزد از اواخر سال گذشته طرح احداث سیل بند جدیدی را در منطقه بالادست نقطه سیلنبد چهار آغاز کرد و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد، ضمن اینکه تعرضاتی که به عنوان کارگاه های اهک درمسیر رودخانه شکل گرفته بود مورد پیگرد قانونی قرار گرفت تا به حالت اولیه خود بازگردانده شود.

,

, ,

وی در خصوص واگذاری های پایین دست نقطه سیل بند چهار گفت: با توجه به اینکه نقشه مسیر رودخانه در این منطقه استخراج شده است به کسانی که در مسیر به آن ها زمین واگذار شده بود ابلاغ شد تا این مسیر را در طرح های جامع خود ببینند و آن را بازسازی کنند.

,

معاون عمرانی استاندار یزد گفت: سیل بند نقطه دو که از تفت به سمت منطقه فهرج کشیده شده هم مشکل خاصی ندارد، چراکه  بیشترین سیل در این نقطه از سمت مهریز سرازیر می شود.

,

, ,

 

,

*ساخت و ترمیم سیلبندهای بالادستی برای ذخیره سفره های زیرزمینی

, *ساخت و ترمیم سیلبندهای بالادستی برای ذخیره سفره های زیرزمینی, *ساخت و ترمیم سیلبندهای بالادستی برای ذخیره سفره های زیرزمینی,

صادقیان در خصوص اقدامات بالا دستی دامنه شیرکوه برای مسیر سیلاب گفت: عمده سیلاب های یزد از سمت تفت و دامنه شیرکوه نشات می گیرد که خوشبختانه سیل بندی در ورودی دره گاهان تفت احداث شد و دوسال گذشته این سیل بند کاملا پر شد و در ورودی دهستان سانیچ هم سیل بند های خوبی توسط آب منطقه ای و وزارت نیرو ساخته شد اما آنجا هم متاسفانه به دلیل برداشت های بی رویه در مسیر رودخانه، این سیلبند ها نتوانستند آبی را در خود ذخیره کنند اما امسال توسط آب منطقه ای مسیر در حال ترمیم است و امیدواریم محل مناسبی برای ذخیره و تزریق آب های زیرزمینی باشد.

,

این مسئول در پایان تاکید کرد: سیلاب و روان آب‌ها ضمن اینکه باید مدیریت شود تا به شهر و روستا آسیب وارد نکند باید از ان ها بیشترین بهره را برای تزریق سفره های آب زیرزمینی برد و این دو موضوع در مناطقی چون کوه کاسه اهمیت زیادی دارند تا بتواند سفره های زیرزمینی چرخاب را برای شرب یزد غنی کند.

,

انتهای پیام/س*

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه