اخبار داغ

گزارشی از نقض حریم رودخانه‌ها؛

خانه‌هایی روی آب/ خطر بارندگی‌های سیل‌آسا در کمین ناقضان حریم رودخانه‌ها

خانه‌هایی روی آب/ خطر بارندگی‌های سیل‌آسا در کمین ناقضان حریم رودخانه‌ها
تغییر اقلیم و نوع بارندگی‌ها و ایجاد بارش‌های رگباری و سیل‌آسا باعث‌شده خطر در بیخ گوش افرادی که خانه‌های خود را در حریم رودخانه‌هایی که سال‌ها خشکیده بودند، ساختند، لانه کند چراکه در بارش‌های بهار 98 و 99 شاهد بروز سیل و ویرانی منازل و حتی فوت برخی از مردم بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان‌جنوبی، سال‌ها خشکسالی‌های بسیاری را تحمل کرده و به حدی رسیده که مسیر رودخانه‌ها خشک شده است. تغییر نوع بارندگی‌ها، افزایش بارش‌‌های رگباری و متوسط دمای سالانه، بی‌نظمی‌های اقلیمی را به دنبال داشته و به خشکی مسیررودخانه‌ها افزوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

با این شرایط، متاسفانه عده‌ای از مردم خانه خود را در حریم رودخانه می‌سازند درحالی که وقوع رگبارهای سیل‌آسا در فصل‌های غیرقابل انتظار نظیر بهار و تابستان در خراسان‌جنوبی نشان داد که این خانه‌ها، باغ ویلا و زمین‌های کشاورزی به دلیل بودن در مسیر سیلاب، دوامی نمی‌آوردند و خیلی زود خراب می‌شوند.

,

باران‌های غیرفصلی و سیل‌آسا، ساختمان‌های مردمی که در خانه‌ی رود، اقدام به ساخت‌وساز کردند را خراب می‌کند و این موضوع در حریم رودخانه‌های طبس بسیار اتفاق افتاده است و باعث هشدار چند باره مسئولان در این رابطه نیز شده است به طوری که بعد از سیل بهار 1398 در کشور و خراسان جنوبی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهری طبس از ساکنان مجاور رودخانه‌های عباس‌بیک و زین‌آباد (زیبنا) درخواست کرد هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند.

,

این هشدارها برای مردمی که حریم رودخانه را حریم زندگی خود تلقی کرده‌اند، همیشه وجود دارد.

,

19 درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی بسیارشدید است

, 19 درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی بسیارشدید است, 19 درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی بسیارشدید است,

علیرضا خندان‌رو مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: شرایط در 10 درصد مساحت خراسان‌جنوبی مطلوب، 20 درصد خشکسالی خفیف، 41 درصد خشکسالی متوسط، 20 درصد خشکسالی شدید و 19 درصد خشکسالی بسیار شدید است.

,

وی با بیان این‌که بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، 12.4 بوده است؛ افزود: میزان بارندگی‌ها سال گذشته در همین زمان 16.7 درصد بوده است که 26 درصد کاهش بارندگی داریم.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در بلندمدت میزان بارندگی 8.5 میلی‌متر بوده است که امسال 47 درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی داریم.

,

خندان‌رو ادامه داد: بارندگی‌های رگباری در طول بازه زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل ایجاد این بارندگی‌ها، تغییر اقلیم است.

,

بارش 80 درصد بارندگی سال در یک روز

, بارش 80 درصد بارندگی سال در یک روز, بارش 80 درصد بارندگی سال در یک روز,

وی گفت: همچنین حجم باران در بهار سال گذشته به 90 میلی‌متر در یک روز هم رسید به طوری که به اندازه 80 درصد بارندگی یک سال منطقه در یک روز باران باریده است.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ماهیت اصلی بارش‌ها رگباری شده است و حجم زیاد باران در بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد به طوری که 75 میلی‌متر در 24 ساعت بارندگی داشتیم.

,

خندان‌رو با بیان این‌که میزان بارندگی خراسان جنوبی در فروردین 1398، 51 میلی‌متر بوده است؛ افزود: همچنین میزان بارندگی استان در فروردین 1399، 95 میلی‌متر گزارش شده است که این 80 درصد میانگین بارندگی یک سال استان در یک ماه را شامل می‌شود.

,

بارندگی شهریور امسال در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود

, بارندگی شهریور امسال در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود, بارندگی شهریور امسال در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود,

وی با اشاره به این‌که در شهریورماه امسال 16 میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شد، گفت: طی 40 سال گذشته در شهریور بارندگی نداشتیم و این نشان می‌دهد ماهیت بارندگی‌ها تغییر کرده و در زمانی که بارندگی نداشتیم، بارندگی اتفاق می‌افتد.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: بررسی روند بارندگی‌ها در بلندمدت نشان می‌دهد بارندگی‌ها رگباری شده است و در بازه زمانی کوتاه حجم زیادی باران می‌بارد که این سبب جاری‌شدن رودخانه، بالاآمدن رودخانه‌های فصلی و ایجاد روان‌آب می‌شود.

,

پیش‌بینی تداوم بارندگی‌های سیل‌آسا/ خطر تخریب ساختمان‌ها در حریم رودخانه‌ها

, پیش‌بینی تداوم بارندگی‌های سیل‌آسا/ خطر تخریب ساختمان‌ها در حریم رودخانه‌ها, پیش‌بینی تداوم بارندگی‌های سیل‌آسا/ خطر تخریب ساختمان‌ها در حریم رودخانه‌ها,

خندان‌رو خاطرنشان کرد: با این روند پیش‌بینی می‌کنیم در سنوات آتی نیز بارندگی‌های سیل‌آسا اتفاق می‌افتد که لازم است تجاوزاتی که به حریم رودخانه‌ها شده، رفع شود.

,

وی تأکید کرد: زمانی که حجم زیادی آب در بازه زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد، قطعا باعث ایجاد روان‌آب شده و رودخانه راه خود را باز و ساخت‌وسازهای غیرمجاز را تخریب خواهد کرد.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی متذکر شد: لازم است هرچه زودتر مسیر رودخانه‌ها بازگشایی و لای‌روبی شود.

,

سیل شهریورماه تجربه‌ای برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد

, سیل شهریورماه تجربه‌ای برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد, سیل شهریورماه تجربه‌ای برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد,

خندان‌رو یادآور شد: در بارندگی‌های شهریورماه امسال که بی‌سابقه بود، چند روستا دچار آب گرفتگی شدند و این زنگ خطری است برای افرادی که در حریم رودخانه‌ها اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند.

,

وی گفت: افراد باید در ساخت‌وساز، باغ و زراعت پیش‌بینی سیل را داشته باشند چراکه تجربه نشان داده است که سیل و روان‌آب به کرار ممکن است اتفاق بیفتد.

,

ساخت‌وساز در مسیر رودخانه؛ تهدیدی برای مردم

, ساخت‌وساز در مسیر رودخانه؛ تهدیدی برای مردم, ساخت‌وساز در مسیر رودخانه؛ تهدیدی برای مردم,

احمد قندهاری مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، ساخت‌وساز در مسیر رودخانه را تهدیدی برای افراد دانست و گفت: هیچ فردِ بافکری، خانه خود را در مسیر آب قرار نمی‌دهد.

,

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه افرادی هستند که در حریم رودخانه ساخت‌وساز و به بستر رودخانه‌ها تجاوز می‌کنند که این افراد مورد قهر طبیعت قرار خواهند گرفت.

,

با افراد متخلف با قاطعیت برخورد می‌کنیم/ اجازه بازی با جان مردم را نمی‌دهیم

, با افراد متخلف با قاطعیت برخورد می‌کنیم/ اجازه بازی با جان مردم را نمی‌دهیم, با افراد متخلف با قاطعیت برخورد می‌کنیم/ اجازه بازی با جان مردم را نمی‌دهیم,

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: اداره آب منطقه‌ای، با افرادی که به حریم رودخانه تجاوز کرده‌اند هیچ اجحافی نخواهد داشت؛ نسبت به این موضوع با قاطعیت ورود و در اولین شناسایی نسبت به رفع تصرف اقدام خواهد کرد.

,

قندهاری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم مردم با جان خود و دیگران بازی کنند؛ هرجا انسدادی انجام شود اول خود افراد و دوم پایین‌دستی‌ها را در مخاطره قرار می‌دهند.

,

طبق نظرات کارشناسان آب منطقه‌ای؛ ساخت‌وسازها صورت گیرد

, طبق نظرات کارشناسان آب منطقه‌ای؛ ساخت‌وسازها صورت گیرد, طبق نظرات کارشناسان آب منطقه‌ای؛ ساخت‌وسازها صورت گیرد,

وی یادآور شد: از مردم خواهش می‌کنیم هر کسی در نزدیکی و مجاورت رودخانه می‌خواهد ساخت‌وساز انجام دهد، از اداره آب شهرستان و آب منطقه‌ای استعلام کند و براساس نظر کارشناسی همکاران ما نسبت به ساخت‌وساز و خرید و فروش ملک خود اقدام کند.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هم‌اکنون به سمت بستر الکترونیکی پیش می‌رویم و به‌زودی از این بستر رونمایی می‌کنیم تا مردم بتوانند استعلام خود را غیرحضوری انجام دهند.

,

قندهاری ادامه داد: برای استعلام زمین باید از طریق اداره ثبت کد منطقه را دریافت و وارد کنند و ما براساس نقشه‌ها پاسخ‌گو خواهیم بود.

,

وی اضافه کرد: اگر نیاز به بازدید داشته باشد همکاران ما بازدید می‌کنند و در اولین فرصت پاسخ مردم را خواهند داد.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تأکید کرد: خواهش من این است بدون هماهنگی با آب منطقه‌ای که شعبه‌ای از وزارت نیرو در استان است، مردم اقدام به ساخت‌وساز نکنند تا متضرر نشوند.

,

قندهاری در خصوص مسکن محرومان، بیان کرد: برای ساخت این مسکن نیز باید طبق قانون از ما استعلام شود و هرجایی که از ما استعلام شده طبق مبانی فنی پاسخ دادیم و هرجایی هم که استعلام نشده مساعدت کردیم؛ کارهایی انجام دادیم که دفع خطر از مسکن درحال ساخت شود.

,

وی یادآور شد: اخیرا موضوعی در مسکن محرومان بود که استعلام شد و کارهایی انجام شد که در مسیر سیلاب قرار نگیرند.

,

مطالعات 200 بستر رودخانه طبس انجام شده است

, مطالعات 200 بستر رودخانه طبس انجام شده است, مطالعات 200 بستر رودخانه طبس انجام شده است,

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مطالعات حریم بستر رودخانه‌ها برای حدود ۲۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌های شهرستان طبس انجام شده و امیدواریم در سال جاری ۳۰۰ کیلومتر مابقی تکمیل شود.

,

قندهاری با بیان این‌که چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مطالعه و بازگشایی رودخانه‌های شهرستان طبس تخصیص یافته است، افزود: تا پایان امسال حدود ۴۰ کیلومتر از این اراضی آزاد خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که حریم رودخانه طبس تا انتهای سال مشخص خواهد شد، اگر در اطراف رودخانه‌ها کسی بخواهد نسبت به خرید و فروش زمین‌ اقدام کند باید به آب منطقه‌ای و امور آب طبس مراجعه کند تا حقی از آن‌ها ضایع نشود.

,

پورجعفر معاون حفاظت وبهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز گفت: امسال ۸۷ هکتار از اراضی رودخانه‌های استان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۳۰ هکتار از این اراضی آزاد شده است.

,

وی افزود: عمده بازگشایی‌ها در رودخانه شاهرود تا شهرستان خوسف، بخشی در شهرستان‌های نهبندان و طبس، رودخانه گیوک شهرستان بیرجند و بخشی از رودخانه شهرستانک بوده است.

,

پورجعفر بیان کرد: بعد از سیلاب شهریورماه در استان تمامی نقاط حادثه‌خیز را که دچار حادثه شدند، شناسایی کردیم که تاکنون رودخانه گیوک در شهرستان بیرجند و رودخانه شهرستانک لای‌روبی شده است.

,

بنابراین گزارش، جلوگیری از ساخت‌وسازها و حفظ حریم رودخانه‌ها و وجود مسیل‌هایی برای هدایت روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها اقدامی مهم است که مردم و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند. علاوه بر این، نیاز است تا دولت به افرادی که قصد جابه‌جایی از حریم رودخانه و ساخت خانه در محل دیگری دارند، کمک کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه