مرتضی امیری، مسئول مرکز فضای مجازی سپاه استان قزوین گفت: باید از ورود بی هدف به مباحث رسانهای و فضای مجازی پرهیز کرده و با مدیریت درست استفاده از این فضا را در زندگی کاربردی و هدفمند کنیم.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی امیری در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به اهمیت جایگاه سواد رسانهای در جامعه اظهار کرد: در اوایل انقلاب بحث نهضت سوادآموزی جهت ریشهکنی بیسوادی در جامعه مطرح شد و امروز نیز با توجه به تحولات عظیم صورت گرفته در حوزه فضای مجازی، نیازمند ارتقاء سواد رسانهای افراد جهت ریشهکنی بیسوادی در این حوزه هستیم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین, ,وی بیان کرد: در حوزهی سواد رسانهای با سه دیدگاه یا زاویه دید مواجه هستیم که دیدگاه اول را میتوان خوشبینانه دانست؛ چراکه این افراد به آینده فضای رسانه خوشبین بوده و از آن به عنوان مزایا و فرصت یاد میکنند. آنها موضعی منفعل دارند و تفکر و سیاستشان ایجاد دسترسی بدون محدودیت در فضای رسانه است تا از رشد و سرعت تکنولوژی عقب نمانند.
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه استان قزوین عنوان کرد: گروه دوم، نگاهی بدبینانه داشته و به فضای مجازی و رسانه با دید تهدید و آسیب مینگرند و با محدود کردن خانواده در استفاده از فضای مجازی و اینترنت، مانع از آسیب رسانه و فضای مجازی میشوند که اعمال این محدودیتها نشات گرفته از فقر و عدم شناخت رسانه از سوی والدین است.
وی بیان کرد: موضع گروه دوم، انفعال ناشی از رسانه هراسی و تاثیر حداکثری رسانه بر خانواده و جامعه است؛ بنابراین از نظر این قشر استفاده از فضای مجازی مطلقا ممنوع بوده که نوعی قرنطینه کردن خانواده از اینترنت و رسانه به حساب میآید.
این مقام مسئول یادآور شد: برخلاف دو دیدگاه قبلی دیدگاه سوم، متعادل و واقع بینانه بوده و تهدید و فرصتهای فضای مجازی توام با هم مورد ارزیابی قرار میگیرند و نگاه غالب به مقوله فرصت است و تهدید را هم در کنار آن مورد ارزیابی قرار میدهند و با این نگرش برای آینده برنامهریزی میکنند.
اغلب والدین فاقد سواد رسانهای هستند
امیری تصریح کرد: مواضع افراد در دیدگاه سوم، به دلیل نگاه دوسویه به موضوع رسانه و فضای مجازی در جامعه و خانواده، فعال بوده که نتیجه آن واکسینه کردن توانمندی خود و خانواده در این عرصه است.
وی در ادامه اضافه کرد: سال ۲۰۰۴ برای استفاده کاربران از فضای مجازی، فیسبوک راهاندازی و به عرصه تعامل دو طرفه بین کاربران اینترنت وارد شد و در ادامه از سال ۲۰۱۰ شاهد حضور موبایل هوشمند در حیطه فضای مجازی هستیم.
این مقام مسئول گفت: اغلب والدین فاقد سواد رسانهای هستند و این در حالی است که ما امروز در عصر قرمز فضای مجازی زندگی میکنیم که بخش اعظمی از فعالیتهای رسانهای در این عصر وجود دارد و بسیاری از افراد بیش از فضای حقیقی در فضای مجازی زندگی میکنند.
وی اذعان کرد: راه تعامل و شناخت افراد از طریق مکالمه است که امروزه به مدت ۱۵ دقیقه در روز کاهش یافته و از آن باید به دید بحران نگریست؛ زیرا اعضای خانواده با صحبت کردن بیشتر با روحیات هم آشنا میشوند اما اکنون عضو جدیدی به خانواده ما پیوسته که بُعد مکان در آن تاثیر ندارد.
کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: در جهان کنونی اگر ما سواد رسانه نداشته باشیم به عنوان فرد بیسواد در جامعه شناخته میشویم اما اولین نکته در این مقوله، گرفتن رژیم مصرف رسانه است به عبارتی باید از ورود بی هدف به مباحث رسانهای و فضای مجازی پرهیز کرده و با مدیریت درست استفاده از این فضا را در زندگی کاربردی و هدفمند کنیم.
ایجاد کسب و کارهای اینترنتی از فواید فضای مجازی
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها استفاده بیش از پنج ساعت از فضای مجازی را اعتیاد اینترنتی میدانند، عنوان کرد: آسیبهای پزشکی مانند بیماری چشمی، آرتروز گردن، کمر درد و بیماریهای دیگر مشکلات ناشی از استفاده مداوم و بیرویه از گوشی همراه و اینترنت است.
این مقام مسئول بیان کرد: از فواید فضای مجازی میتوان به کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد؛ زیرا اکنون بخشی از مشاغل در فضای مجازی ایجاد میشود و موفقیت در این فضا طالب خلاقیت و ابتکار از سوی کاربران آن است.
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه استان قزوین اضافه کرد: افراط و تفریط در نحوه و میزان استفاده از اینترنت از دیگر موارد مهم در بحث سواد رسانهای است به طوریکه با تحقیق بر روی دختران مقطع متوسطه در مناطق مینودر و خیام، استفاده بی هدف و صرفا جهت سرگرمی از فضای مجازی گزارش شده است.
وی یادآور شد: پیام رسانهای برای مخاطبان ساخته شده است و هر پیام دارای یک متن و زیر متن است و اهمیت به پشت پردهی پیام رسانهای، درک و اهداف آن، فریب نخوردن و کسب مهارت و رسیدن به معانی آن از اهداف سواد رسانهای است.
این مقام مسئول در پایان گفت: تولید محتوای مناسب در باسوادی جامعه در عرصه رسانه تاثیر بسزایی دارد و از آنجا که مخاطب امروزی کم حوصله است؛ لذا پیام ارسالی برای این قشر از مخاطبین باید مختصر، جذاب و ساده و قابل فهم باشد.
انتهای پیام/
وی بیان کرد: در حوزهی سواد رسانهای با سه دیدگاه یا زاویه دید مواجه هستیم که دیدگاه اول را میتوان خوشبینانه دانست؛ چراکه این افراد به آینده فضای رسانه خوشبین بوده و از آن به عنوان مزایا و فرصت یاد میکنند. آنها موضعی منفعل دارند و تفکر و سیاستشان ایجاد دسترسی بدون محدودیت در فضای رسانه است تا از رشد و سرعت تکنولوژی عقب نمانند.
,مسئول مرکز فضای مجازی سپاه استان قزوین عنوان کرد: گروه دوم، نگاهی بدبینانه داشته و به فضای مجازی و رسانه با دید تهدید و آسیب مینگرند و با محدود کردن خانواده در استفاده از فضای مجازی و اینترنت، مانع از آسیب رسانه و فضای مجازی میشوند که اعمال این محدودیتها نشات گرفته از فقر و عدم شناخت رسانه از سوی والدین است.
,وی بیان کرد: موضع گروه دوم، انفعال ناشی از رسانه هراسی و تاثیر حداکثری رسانه بر خانواده و جامعه است؛ بنابراین از نظر این قشر استفاده از فضای مجازی مطلقا ممنوع بوده که نوعی قرنطینه کردن خانواده از اینترنت و رسانه به حساب میآید.
,این مقام مسئول یادآور شد: برخلاف دو دیدگاه قبلی دیدگاه سوم، متعادل و واقع بینانه بوده و تهدید و فرصتهای فضای مجازی توام با هم مورد ارزیابی قرار میگیرند و نگاه غالب به مقوله فرصت است و تهدید را هم در کنار آن مورد ارزیابی قرار میدهند و با این نگرش برای آینده برنامهریزی میکنند.
,اغلب والدین فاقد سواد رسانهای هستند
, اغلب والدین فاقد سواد رسانهای هستند,امیری تصریح کرد: مواضع افراد در دیدگاه سوم، به دلیل نگاه دوسویه به موضوع رسانه و فضای مجازی در جامعه و خانواده، فعال بوده که نتیجه آن واکسینه کردن توانمندی خود و خانواده در این عرصه است.
,وی در ادامه اضافه کرد: سال ۲۰۰۴ برای استفاده کاربران از فضای مجازی، فیسبوک راهاندازی و به عرصه تعامل دو طرفه بین کاربران اینترنت وارد شد و در ادامه از سال ۲۰۱۰ شاهد حضور موبایل هوشمند در حیطه فضای مجازی هستیم.
,این مقام مسئول گفت: اغلب والدین فاقد سواد رسانهای هستند و این در حالی است که ما امروز در عصر قرمز فضای مجازی زندگی میکنیم که بخش اعظمی از فعالیتهای رسانهای در این عصر وجود دارد و بسیاری از افراد بیش از فضای حقیقی در فضای مجازی زندگی میکنند.
,وی اذعان کرد: راه تعامل و شناخت افراد از طریق مکالمه است که امروزه به مدت ۱۵ دقیقه در روز کاهش یافته و از آن باید به دید بحران نگریست؛ زیرا اعضای خانواده با صحبت کردن بیشتر با روحیات هم آشنا میشوند اما اکنون عضو جدیدی به خانواده ما پیوسته که بُعد مکان در آن تاثیر ندارد.
,کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: در جهان کنونی اگر ما سواد رسانه نداشته باشیم به عنوان فرد بیسواد در جامعه شناخته میشویم اما اولین نکته در این مقوله، گرفتن رژیم مصرف رسانه است به عبارتی باید از ورود بی هدف به مباحث رسانهای و فضای مجازی پرهیز کرده و با مدیریت درست استفاده از این فضا را در زندگی کاربردی و هدفمند کنیم.
,ایجاد کسب و کارهای اینترنتی از فواید فضای مجازی
, ایجاد کسب و کارهای اینترنتی از فواید فضای مجازی ,وی با اشاره به اینکه برخی کشورها استفاده بیش از پنج ساعت از فضای مجازی را اعتیاد اینترنتی میدانند، عنوان کرد: آسیبهای پزشکی مانند بیماری چشمی، آرتروز گردن، کمر درد و بیماریهای دیگر مشکلات ناشی از استفاده مداوم و بیرویه از گوشی همراه و اینترنت است.
,این مقام مسئول بیان کرد: از فواید فضای مجازی میتوان به کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد؛ زیرا اکنون بخشی از مشاغل در فضای مجازی ایجاد میشود و موفقیت در این فضا طالب خلاقیت و ابتکار از سوی کاربران آن است.
,مسئول مرکز فضای مجازی سپاه استان قزوین اضافه کرد: افراط و تفریط در نحوه و میزان استفاده از اینترنت از دیگر موارد مهم در بحث سواد رسانهای است به طوریکه با تحقیق بر روی دختران مقطع متوسطه در مناطق مینودر و خیام، استفاده بی هدف و صرفا جهت سرگرمی از فضای مجازی گزارش شده است.
,وی یادآور شد: پیام رسانهای برای مخاطبان ساخته شده است و هر پیام دارای یک متن و زیر متن است و اهمیت به پشت پردهی پیام رسانهای، درک و اهداف آن، فریب نخوردن و کسب مهارت و رسیدن به معانی آن از اهداف سواد رسانهای است.
,این مقام مسئول در پایان گفت: تولید محتوای مناسب در باسوادی جامعه در عرصه رسانه تاثیر بسزایی دارد و از آنجا که مخاطب امروزی کم حوصله است؛ لذا پیام ارسالی برای این قشر از مخاطبین باید مختصر، جذاب و ساده و قابل فهم باشد.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه