اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

شرایط سخت بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات به هنرمندان/ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان جنوبی وجود ندارد

شرایط سخت بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات به هنرمندان/ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان جنوبی وجود ندارد
رمضانی با اشاره به شرایط سخت بانک ها برای پرداخت تسهیلات حداقلی به هنرمندان گفت: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، صندوق کارآفرینی امید علی‌رغم موظف بودن، هیچ تسهیلاتی به هنرمندان نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ظهر امروز در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تعداد آثار تاریخی استان از 680 اثر در سال 92 اکنون به یک هزار و 15 اثر رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,

وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای افزایش تعداد آثار تاریخی ثبت شده، افزود: اعتبارات اختصاص یافته به استان ها به خصوص اعتبارات ملی، بر اساس تعداد آثار تاریخی تعیین می شود.

,

افزایش تعداد آثار ثبت جهانی در استان/ کاروان‌سراهای خراسان جنوبی در مرحله ثبت جهانی

, افزایش تعداد آثار ثبت جهانی در استان/ کاروان‌سراهای خراسان جنوبی در مرحله ثبت جهانی, افزایش تعداد آثار ثبت جهانی در استان/ کاروان‌سراهای خراسان جنوبی در مرحله ثبت جهانی,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین تا سال 92 تنها باغ اکبریه به عنوان اثر ثبت شده جهانی شده استان مطرح بود که اکنون با ثبت قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد، تعداد این آثار به 4 اثر رسیده است.

,

رمضانی با بیان اینکه در سال جدید میلادی کاروان‌سراهای استان به عنوان پنجمین اثر در فهرست آثار جهانی ثبت خواهد شد، گفت: خراسان جنوبی در خصوص ثبت آثار جهانی، جزو استان های پیشرو در شرق کشور است. ثبت هر اثر جدید در فهرست آثار جهانی، ردیف بودجه ملی پایدار برای آن ایجاد می کند و برای پایگاهی که ساختار مدیریت آن اثر را هم اداره کند، مجوز داده می شود.

,

وی با اشاره به اینکه در حوزه مشارکت برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی جزو استان های پیشرو هستیم، اظهار کرد: در طرح های مشارکتی، 50 درصد هزینه های مرمت بناهای تاریخی توسط مالک بنا یا همان مردم و 50 درصد هم توسط دولت تامین می شود. 

,

وی افزود: این طرح از سال 94 ایجاد شده که خراسان جنوبی پس از استان اصفهان، استان دوم در خصوص استقبال مردم و مشارکت در مرمت است. در این خصوص شهرهای بیرجند، خوسف و بشرویه بیشترین میزان مشارکت را در مرمت مشارکتی دارند.

,

افزایش تاسیسات حوزه گردشگری در استان

, افزایش تاسیسات حوزه گردشگری در استان, افزایش تاسیسات حوزه گردشگری در استان,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: در سال‌های گذشته تمام تاسیسات حوزه گردشگری استان مهمانسرای جهانگردی، هتل مقدم و هتل کوهستان بوده است که اکنون تنها در بیرجند 6 مهمان پذیر، 5 هتل، سه مجتمع بین راهی و 12 سفره خانه وجود دارد.

,

رمضانی با اشاره به اجرای طرح اقامتگاه های بومگردی و استقبال عالی از این طرح، افزود: از جمله مزایای این طرح ایجاد اشتغال در روستاها، ایجاد دلبستگی معماری ایرانی به خصوص برای نسل جوان و سرپا ماندن بناهای تاریخی که به دلیل عدم مراجعه کننده رو به اضمهلال رفته بود، است.

,

وی بیان کرد: در سطح استان 100 اقامتگاه بومگردی وجود دارد که از این تعداد 4 اقامتگاه در خوسف، سه مورد در بیرجند و دو مورد در درمیان وجود دارد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین از تصویب 60 هکتار بافت تاریخی در بیرجند خبر داد که اکنون علاوه بر میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری نیز در نگهداری و مرمت آن همکاری می کنند. همچنین در خوسف 20 هکتار بافت تاریخی مصوب وجود دارد که ردیف ملی آن از امسال پایدار شده است.

,

فعالیت 10 هنرمند صنایع دستی در خراسان جنوبی

, فعالیت 10 هنرمند صنایع دستی در خراسان جنوبی, فعالیت 10 هنرمند صنایع دستی در خراسان جنوبی,

رمضانی با اشاره به حوزه صنایع دستی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، گفت: هم اکنون 620 هنرمند در زمینه مله بافی و تراش سنگ های قیمتی در خوسف، 3 هزار و 750 هنرمند در زمینه توبافی و نساجی سنتی در بیرجند و 550 هنرمند در زمینه بافت های داری و نساجی در درمیان فعال هستند.

,

وی افزود: در سال 92 تعداد هنرمندان صنایع دستی استان 2 هزار نفر بوده که این تعداد تاکنون به 10 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

,

وی همچنین از بیمه سه هزار هنرمند صنایع دستی استان در امسال خبر داد و گفت: حمایت های دیگری که برای این هنرمندان در نظر گرفته شده است؛ ارائه کمک بلاعوض سه تا پنج میلیون تومانی و تسهیلات ارزان قیمت 10 تا 15 میلیون تومانی است تا به روند تولید کمک شود.

,

مله بافی خوسف قابلیت جهانی شدن دارد

, مله بافی خوسف قابلیت جهانی شدن دارد, مله بافی خوسف قابلیت جهانی شدن دارد,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: شرایط ما در حوزه صنایع دستی خوب است، به طوری که تعداد تعاونی های این حوزه از 12 به 33 تعاونی در استان افزایش یافته است. از طرف دیگر پارچه های تولیدی استان به کشورهای فرانسه، ایتالیا، هلند، آلمان و ... صادر می شود.

,

رمضانی اظهار کرد: با توجه به اینکه پنبه مله خوسف فقط مختص همین شهرستان است اما به فراموشی سپرده شده بود، بذر آن را از مرکز آرشیو بذر کرج پیدا و کشت کردیم. پارچه هایی که از این پنبه رنگی تهیه می شود، در بازارهای حاشیه خلیج فارس بسیار مورد استقبال است. با توجه به استفاده مردم این کشورها از عبا، در این خصوص آموزش عبا بافی هم انجام شده که اگر در این حوزه تعداد هنرمندان افزایش پیدا کند بازخورد خوب و ارزش افزوده بالایی دارد.

,

وی اظهار کرد: روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی پارچه بافی، روستای خور به عنوان روستای ملی تراش سنگ های قیمتی و شهر خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی به ثبت رسیده است. اما پنبه مله خوسف ظرفیت جهانی شدن را هم دارد که مقدمات آن در حال انجام است، البته به شرط اینکه سایر دستگاه ها هم کمک کنند.

,

وی با اشاره به عقب ماندگی های سنواتی و جبران سخت آن، ادامه داد: در موضوع بافت های تاریخی به اندازه‌ای که بافت‌های تاریخی ارزشمند داریم اعتبار نداریم. متاسفانه کار در حوزه میراث فرهنگی پرهزینه است و چون نیروی انسانی به جای کار با لودر و جرثقیل و ... مجبور به کار با فرچه و بیلچه هستند، هزینه های سرسام آوری دارد. اما در حالی که هزینه کارگران تمام می شود، اما نتیجه خوبی هم دارد.

, به اندازه‌ای که بافت‌های تاریخی ارزشمند داریم اعتبار نداریم,

شرایط سخت بانک برای ارائه تسهیلات

, شرایط سخت بانک برای ارائه تسهیلات, شرایط سخت بانک برای ارائه تسهیلات,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به بافت تاریخی مصوب در هر شهر، بیان کرد: برای بافت های تاریخی باید راه و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری و میراث فرهنگی از محل بافت تاریخی اعتبار بگذارد.

,

رمضانی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم میراث فرهنگی بانک ها هستند، گفت: حوزه گردشگری یک حوزه نوپا است، اما متاسفانه همان کارشناسی که حوزه صنعت و کشاورزی را کارشناسی می کند، طرح های گردشگری را هم کارشناسی می کند که این خیلی مشکل بزرگی است.

, همان کارشناسی که حوزه صنعت و کشاورزی را کارشناسی می کند، طرح های گردشگری را هم کارشناسی می کند که این خیلی مشکل بزرگی است.,

وی با اشاره به شرایط سخت بانک ها برای پرداخت تسهیلات حداقلی به هنرمندان، افزود: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، صندوق کارآفرینی امید علی‌رغم موظف بودن، هیچ تسهیلاتی به هنرمندان نداده است.

, متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، صندوق کارآفرینی امید علی‌رغم موظف بودن، هیچ تسهیلاتی به هنرمندان نداده است.,

هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود ندارد

, هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود ندارد, هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود ندارد,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تاکید بر پیگیری برای اختصاص کمک های فنی و اعتباری به میراث فرهنگی، اظهار کرد: متاسفانه هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری در استان وجود ندارد و شرایط و نرخ تسهیلات برای کسی که بخواهد در بیرجند یا مشهد هتل بسازد، یکی است. در حالی که سودآوری در مشهد قطعی است ولی در بیرجند ریسک است.

,

رمضانی با اشاره به عدم همکاری بین دستگاهی در استان گفت: بزرگترین مشکل ما در استان با اداره اوقاف است، چرا که این اداره در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی موقوفه مانند مدرسه شوکتیه یا حسینیه امام رضا(ع) هیچ همکاری نمی کند. این در حالی است که برخی از آثار تاریخی موقوفه دارند و زمانی که اصل موقوفه با خطر مواجه شود، نگهداری اصل موقوفه مهم‌تر است.

, بزرگترین مشکل ما در استان با اداره اوقاف است، چرا که این اداره در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی موقوفه مانند مدرسه شوکتیه یا حسینیه امام رضا(ع) هیچ همکاری نمی کند,

وی ادامه داد: متاسفانه موقوفات بافت تاریخی بیرجند وضع مناسبی ندارد. حتی حسینیه نواب را برای مرمت از اداره اوقاف اجاره کرده ایم، در غیر این‌صورت اجازه نداشتیم.

,

مناسب‌سازی بافت تاریخی با تجهیزات موجود

, مناسب‌سازی بافت تاریخی با تجهیزات موجود, مناسب‌سازی بافت تاریخی با تجهیزات موجود,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه و بر اساس قانون مصوب شده که شهرهای دارای بافت تاریخی، در محدوده بافت تاریخی شهرداری ویژه ایجاد کنند تا برای نگهداری این بافت ها از ابزار و امکانات مناسب استفاده شود. اما در بیرجند به جای استفاده از تجهیزات مناسب در این بافت ها، بافت تاریخی را به اندازه ماشین ها بزرگ کرده ایم. در حالی که در یزد 1500 هکتار بافت تاریخی مدیریت می شود و ما هم باید به جای تغییر بافت، ماشین آلات و تجهیزات را تغییر دهیم.

,

رمضانی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری و مواردی که قبلا ایجاد شده بود، گفت: دفاتر گردشگری دارای مجوز می توانند تور برگزار کنند و میراث فرهنگی از اجرای این تورها مطلع است و باید بر اجرای آن و رعایت مسائل اسلامی و ... نظارت داشته باشد. اما میراث فرهنگی نسبت به افرادی که به صورت شخصی در مناطق گردشگری حضور پیدا می کنند، نه اطلاعی دارد و نه وظیفه ای.

,

وی تاکید کرد: باید به جای حذف موضوع گردشگری، با افرادی که شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند برخورد شود که در این خصوص پیشنهاد دادیم تا از حضور افراد بسیجی برای هدایت و راهبری تورها استفاده شود. همچنین برای کمپ های گردشگری امام جماعت معرفی شود.

,

به جای حذف گردشگری؛ نظارت‌ها بیشتر شود

, به جای حذف گردشگری؛ نظارت‌ها بیشتر شود, به جای حذف گردشگری؛ نظارت‌ها بیشتر شود,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: میراث فرهنگی موظف به تبلیغ جاذبه ها و برگزاری تورها است و باید دستگاهی هم بر اجرای قوانین و رعایت عرف منطقه نظارت داشته باشد.

,

رمضانی اظهار کرد: یزد در سال 1395 برای یک سال 800 هزار گردشگر اروپایی داشته است؛ اگر هر کدام 10 دلار هزینه کرده باشند، این شهر به هیچ اعتبار دیگری نیاز ندارد، اما همچنان دارالمومنین مانده است. اکنون ما هم در استان باید به هم کمک کنیم تا این استان در حوزه گردشگری پیشرفت کند. البته  تعداد دفاتر مسافرتی استان از 12 دفتر در سال 92 اکنون به 35 دفتر رسیده است که نقش خوبی در جذب گردشگر دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه