اخبار داغ

ظریف:

آمریکا در جایگاهی نیست که برای ایران شرط بگذارد

آمریکا در جایگاهی نیست که برای ایران شرط بگذارد
: وزیر خارجه ایران با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای برجام شرایط اثبات حسن نیت دولت آتی آمریکا را مشخص کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توییتر با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای، شرایطی که دولت بعدی آمریکا می‌تواند حسن نیت خودش را ثابت کند را مشخص کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
ظریف در توییتر نوشت: «ایران در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت خودش را ثابت کرد.دولت بایدن هم باید با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ و متوقف کردن جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایرانی‌ها حسن نیت خودش را ثابت کند. آن موقع، ایران اقدامات اصلاحی‌اش ذیل برجام را به عقب بازمی‌گرداند.»
,
 
,
این جملات بخشی از مصاحبه آقای ظریف در MED Dialogue است. او در این مصاحبه که لینک آن روی یو‌تیوب قرار گرفته تصریح کرد آمریکا در جایگاهی نیست که برای ایران شرط تعیین کند. 
,
 
,
ظریف گفت: «ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شد ولی از سازمان ملل خارج نشده است. آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، مسئولیت‌ها و تعهداتی دارد و یک قطعنامه شورای امنیت هم داریم که ایالات متحده باید آن را  به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا رعایت کند.»
,
 
,
وی اضافه کرد: «آمریکا آن قطعنامه را نقض کرده، زیرا دولت ترامپ دولتی یاغی بوده. حالا اگر دولت بایدن هم می‌خواهد دولت یاغی باشد می‌تواند اجرای تعهداتش را به مذاکره منوط کند.»
,
 
,
ظریف گفت: «ایالات متحده ذیل این قطعنامه تعهداتی دارد که باید اجرا کند و در موقعیتی نیست که برای آن شرط و شروط تعیین کند. شما برای ایستادن پشت چراغ قرمز، شرط و شروط تعیین نمی‌کنید. اگر خودروی قبلی از چراغ قرمز رد شده، خاطی است و شهروند مطیع قانون نیست. قرار نیست شما هم از او پیروی کنید.»
,
 
,
وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد ایران بر سر توافق هسته‌ای برجام وارد مذاکره مجدد با آمریکا نخواهد شد. 
,
 
,
او گفت: «ایالات متحده باید نقض قوانین بین‌المللی را متوقف کند. ما بر سر توافقی که مذاکره کردیم مذاکره مجدد نمی‌کنیم.این توافق برای بده و بستان بود نه برای اینکه یک طرف مطالبه‌گر باشد و طرف دیگر امتیاز بدهد.»
,
 
,
ظریف اضافه کرد: «اینطور نیست که شما بتوانید بیایید محدودیت‌هایی به دیگران تحمیل کنید، از مزایای عضویت [در برجام] بهره‌مند شوید و بعد ناگهان به ملت ایران ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت بزنید.»
,
 
,
موضع‌گیری جدید بایدن
,
 
,
«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که طبق ارزیابی رسانه‌های این کشور در این انتخابات پیروز شده در مصاحبه‌ای روز گذشته شرط و شروط جدیدی برای بازگشت به برجام مشخص کرده بود. 
,
 
,
بایدن در آن مصاحبه با نیویورک‌تایمز علی‌رغم بیان اینکه هنوز بر سر موضع خود درباره بازگشت به برجام ایستاده گفت قصد دارد وارد «مذاکرات تکمیلی»، در خصوص طولانی کردن محدودیت‌های ایران ذیل برجام شود. 
,
 
,
بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا موضعش درباره برجام هنوز همان موضع مطرح‌شده در یادداشت چند هفته قبلش در وبگاه «سی‌ان‌ان» است یا خیر گفت: «کار دشوار خواهد بود ولی بله».
,
 
,
او، قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یادداشتی در سی‌ان‌ان نوشته بود چنانچه ایران به پایبندی به تعهداتش برگردد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. 
,
 
,
بایدن، علی‌رغم این در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات تکمیلی برای طولانی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم شد و همچنین به برنامه موشکی ایران نیز خواهیم پرداخت».
,
 
,
شکست کارزار فشار حداکثری
,
 
,
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.
,
 
,
در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.
,
 
,
منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.
,
 
,
تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه