اخبار داغ

اراده جدی برای رفع مشکل معلولان وجود ندارد؛

ورود معلولان به شهر کرمان ممنوع است!/ معلولان فراموش شده‌های شهرسازی

ورود معلولان به شهر کرمان ممنوع است!/ معلولان فراموش شده‌های شهرسازی
با وجود تصویب قوانین و تخصیص بودجه اما به دلیل نبود فرهنگ مناسب در مسئولان و مردم، زمینه پذیرش معلولین در جامعه هنوز محقق نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، خیلی از ما ها وقتی می خواهیم از خیابان عبور کنیم تنها دغدغه ما وسایل نقیله عبوری است و یا وقتی وارد اداره ای بشویم ذهنمان فقط معطوف به حل شدن مشکلمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اما برای برخی دیگر از افراد همین کارهای ساده تبدیل به معماهای پیچیده می شوند. یک پله ساده، یک جدول نامناسب و یک میله در وسط پیاده راه همه باعث می شوند تا قشری که ما آنها را معلول می خوانیم نتوانند به راحتی در این شهر زندگی کنند.

,

بارها این جمله را شنیده ایم که معلولیت محدودیت نیست اما واقعیت این است که محدودیت هایی وجود دارد که معلول اقدامات غیرمسئولانه مسئولان و شهروندان این شهر هستند.

,

بیش از ۱۷۰ هزار معلول در استان کرمان زندگی می کنند و هر سال ۲۵۰۰ نوزاد مادر زاد متولد می شوند. بین آمار معلولیت های ناشی از حوادث مانند زلزله و تصادفات رانندگی را هم اضافه کنید. این افراد چگونه می توانند در این شهر زندگی کنند؟

,

ساخت سازهای بی رویه بدون توجه به قوانین، موانعی که برای موتورسیکلت رانان قانون شکن ایجاد می شوند و حتی زباله هایی که در ساعت مقرر بیرو گذاشته نمی شوند همه گوشه ای مشکلات زندگی در این شهر است.

,

قانون چه می گوید

, قانون چه می گوید, قانون چه می گوید,

در سیاست‌های کلی نظام که مرجع صدور آن مقام معظم رهبری است در بند ۱۱ بخش شهرسازی و بند ۹ بخش ایثارگران در تاریخ  ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹ رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی خواسته شده‌ است که مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب باشد.

,

همچنین هیئت وزیران در تاریخ ۱۰/ ۳/ ۱۳۹۴ در قالب برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مواد ۲ و ۳ دستگاه‌های متولی را مکلف کرده ‌است در صدور مجوز مناسب‌سازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، استانداردهای مناسب‌سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند.

,

براساس این مواد وزارت راه و شهرسازی موظف است در همه طرح‌‌های آماده‌‌سازی و اجرای مجتمع‌‌های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت کند.

,

علاوه بر این هیئت وزیران ۱۷ آذرماه ۹۸ آیین نامه اجرایی ماده ۳ حمایت از حقوق معلولان را تصویب و دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای دسترسی معلولان کرد.

,

مشکل فرهنگسازی داریم

, مشکل فرهنگسازی داریم, مشکل فرهنگسازی داریم,

عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: توسعه فرهنگ و توجه به حقوق شهروندی دارای معلولیت از سیاست‌های هر ساله بهزیستی استان است.

,

وی ادامه داد: دولت باید با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم، زندگی بهتری را برای معلولان فراهم کند.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تاکید براینکه هنوز خلاء‌های جدی برای این قشر در جامعه وجود دارد، بیان داشت:مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی برای معلولین گام خوبی در جهت رفع خلاءهای قانونی برای این قشر ایجاد کرد

,

صادق زاده تصریح کرد:برای اجرای قانون و مناسب سازی محیط شهری، بیش از اعتبار به همت نیاز داریم.

,

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته اقدامات خوبی برای زمینه سازی حضور فرد معلول در جامعه صورت گرفته است اعلام کرد: جامعه ما همچنان نیازمند فرهنگسازی است.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: متاسفانه اراده جدی برای توجه به معلولین و مناسب سازی جامعه برای زندگی معلولین وجود ندارد و هر چقدر قانون و اعتبار به دستگاه‌ ها و مسئولان می دهیم باز در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

,

صادق‌زاده با بیان اینکه دولت به تنهایی موفق به تحقق تمامی نیازهای این قشر نخواهد بود، اظهار کرد: باید به حقوق معلولان بیشتر توجه شود تا و با فرهنگسازی و آگاهی مردم، همه افراد جامعه را به سمت رعایت حقوق معلولین سوق دهیم.

,

شاید سال آینده

, شاید سال آینده, شاید سال آینده,

سید شورش دلپسند مشاور شهردار در امور معلولین جلسه هماهنگی برنامه های هفته جهانی معلولین ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده در شهرداری کرمان خصوصا در مباحث مناسب سازی فضای شهری و الزام ساختمان ها برای رعایت مناسب سازی اظهار کرد: شهرداری کرمان در حوزه مباحث مربوط به معلولین بسیار قوی و محکم پای کار آمده و پس از سالها شاهد اتفاقات خوبی در کرمان در حوزه کمک به افراد دارای معلولیت هستیم.

,

مهدی نخعی مشاور ارشد بهزیستی نیز در این نشست پیشنهاد داد: در هر منطقه از شهرداری های شهر کرمان یک خیابان یا محله به عنوان نمونه در نظر گرفته شده و با پیاده کردن طرح های مناسب سازی در آن تا سال آینده، چند خیابان و یا محله بدون مانع برای افراد دارای معلولیت کودکان و سالمندان داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه