اخبار داغ

در میزگرد نقش بسیج در پیشبرد اهداف انقلا مطرح شد؛

پاسخ کار فرهنگی باطل را باید با کار فرهنگی حق داد+تصاویر

پاسخ کار فرهنگی باطل را باید با کار فرهنگی حق داد+تصاویر
وحید مثنوی گفت: جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است و اکر دشمن ما را با کارهای فرهنگی باطل مورد هجمه قرار می‌دهد، تنها با کار فرهنگی حق می‌توان با آن مقابله کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح اگرس بمناسبت هفته بسیج میزگردی با حضور رئیس بسیج سازندگی و معاون فرهنگی سپاه فتح برگزار شد، بخش اول آن که مربوط به صحبت های بسیج سازندگی استان بود منتشر و هم اکنون بخش دوم را که مربوط به بخش فرهنگی است،در زیر می خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح اگرس,

, ,

وحید مثنوی در ابتدای گفت و گو گفت: بیش از 41 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران گذشته است و دشمنان ما با روش های مختلف سعی می کنند جلوی حرکت های پیش رونده و توسعه انقلاب اسلامی را بگیرند، در خصوص دشمنی معاندین ما خیلی شاید جای بحث نباشد و همه می دانند که دشمن به هر طریقی وارد عرصه شد و از هر پتانسیل و فضایی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند تا این انقلاب نتواند به شکل توفنده به کار خود ادامه دهد و در جهان اسلام خودنمایی کند.

,

 

,

وی افزود: اگر بخواهیم حرکات دشمنان را در راستای مقابله با انقلاب دسته‌بندی کنیم، می توانیم دسته بندی جنگ نرم و جنگ سخت را به کار ببریم. هر جایی که دشمن به صورت جنگ سخت به مرزهای ما حمله کرد، سربازان و مبارزان ما با تمام توان مبارزه فیزیکی کردند اما الان که دشمن از این محیط سخت ناامید شده است، در سالهای اخیر تغییر روش داده و جنگ را به سمت جنگ های نرم و جهانی که نگاه آنها بیشتر به سمت باورها و اعتقادات و معنوی و معرفتی است، معطوف کرده است.

,

 

,

مثنوی ادامه داد: دشمن متوجه این مسئله شده که اگر بخواهد در کشور ما و انقلاب بعنوان جهان اسلام نفوذ پیدا کند، نمی تواند از راه های سخت به این هدف برسد ؛به همین خاطر تغییر روش داد و به سمت جنگ نرم روی آورد.

,

, ,

صبح زاگرس-وظیفه اصلی سپاه و بسیج چیست؟

, صبح زاگرس-وظیفه اصلی سپاه و بسیج چیست؟, صبح زاگرس-وظیفه اصلی سپاه و بسیج چیست؟,

مثنوی- وظیفه اصلی سپاه و بسیج صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است وقتی دشمن دست روی دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌گذارد، وظیفه نهاد مردمی بسیج این است که با روشهای مختلف با این شیوه های جنگ دشمن مقابله کند.

,

 

,

یکی از این روشهایی که با آن مواجه هستیم رویکردهای فرهنگی است دشمن می خواهد با روش های مختلف فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما را مورد هجوم خود قرار دهد و این همان چیزی است که ما باید مد نظر داشته باشیم و با شناخت کامل از فرهنگ اسلامی و تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری برای تحقق آن سال های سال و بارها برنامه ریزی می کنند، ما هم باید برای تحقق این تمدن نوین اسلامی، برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

,

 

,

 لذا داشتن برنامه گام به گام در این راستا خیلی مهم است ؛مقام معظم رهبری به فرهنگ اشاره می کند و مقوله فرهنگی و اهمیت کار فرهنگی فرهنگ را اینگونه بیان می فرمایند که حاضرم  برایش جانم را فدا کنم، این اهمیت بالای کار فرهنگی مهم را می‌رساند که رهبر جامعه اسلامی می فرمایند حاضرم جانم را فدای آن کنم.

,

 

,

وی با تاسی از فرمایشات رهبر انقلاب ادامه داد:در تعریف فرهنگ  آورده است که همانند هوایی است که تنفس می کنیم،اگر آلوده باشد ما هم هوای آلوده استشمام می کنیم.

,

 

,
 
,
 
,

صبح زاگرس-چرا بحث فرهنگ در جامعه امروزی اهمیت دارد؟و نقش بسیج در این خصوص چیست؟

, صبح زاگرس-چرا بحث فرهنگ در جامعه امروزی اهمیت دارد؟و نقش بسیج در این خصوص چیست؟, صبح زاگرس-چرا بحث فرهنگ در جامعه امروزی اهمیت دارد؟و نقش بسیج در این خصوص چیست؟,

مثنوی- اگر جامعه اسلامی و فرهنگ غنی اسلامی  ما آلوده به مظاهر غربی شود به معنای آن است که ما فرهنگ غربی استشمام می کنیم؛ اینجا فضای جنگ نرم بیشتر ملموس می شود و اینکه دشمن برای ما ذائقه سازی می کند، ما در نهادهای فرهنگی در حکومت اسلامی باید برای جلوگیری از تغییر ذائقه اسلامی به سمت غرب برنامه‌ریزی داشته باشیم.

,

, ,

همانطور که بسیج و سپاه در سایر عرصه ها به خوبی خود را نشان داده است، در عرصه فرهنگی هم ورود پیدا کرده و برنامه‌های خوبی برای خود ترسیم کرده است.

,

 

,

اکنون در یک سیستم حکومتی آنچه تعیین کننده خط مشی سیاست‌گذاری‌ها و خدمات است، شیوه سیاست گذاری است انتظار می رود الگوی اداره حکومت در یک جامعه اسلامی مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی باشد.

,

 

,

با توجه به اینکه شعار جامعه ما تمدن نوین اسلامی است و ما در یک نگاه راهبردی و بلندمدت بنا داریم به تمدن نوین اسلامی برسیم، و پرچم این تمدن را به امام زمان(عج) بدهیم لازمهآن این است که در نظام حاکمیتی ما این سیاست گذاری ها بر اساس توجه به فرهنگ باشد.

,

 

,

اگر بخواهیم  در هر سیستمی دسته‌بندی اساسی داشته باشیم به  به چهار نظام فرهنگی، نظامی، سیاسی و اقتصادی اشاره می کنیم، این چهار نظام در مجموع خط مشی سیاست گذاری های هر نظام را مشخص میکنند .

,

 

,

مثنوی افزود: هر سیستم برای اجرای فعالیت‌هایی که می‌خواهد در عرصه های مختلف در یک جامعه شکل گیرد در لوای این چهار نظام شکل می گیرد و با توجه به اینکه مدل‌های اداره حکومت ها در کشورهای مختلف متفاوت است ،برخی از کشورها ممکن است هر کدام از این نظام ها را سرچشمه سایر نظام ها در کشور خود قرار دهد و در مدل اسلامی لایه نظام فرهنگی را بزرگترین لایه می‌بینند و سایر نظامات را ذیل این نظام تعریف می‌کنند.

,

 

,

صبح زاگرس-فرهنگ چه جایگاهی دارد؟

, صبح زاگرس-فرهنگ چه جایگاهی دارد؟, صبح زاگرس-فرهنگ چه جایگاهی دارد؟,

مثنوی- مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرده‌اند در نظام اسلامی ما اقتصاد و سیاست باید ذیل فرهنگ قرار بگیرند و ما باید اقتصاد و فرهنگ را ذیل نظام فرهنگی برنامه ریزی کنیم و تمام کارهای ما که در حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه هاست باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

,

 

,

 لذا جایگاه فرهنگ و کار فرهنگی بسیار مهم است، فرهنگ پیوند دهنده بین انسان و جامعه است و تاریخ بشریت را در طول تاریخ رقم میزند، باید با شناخت عمیق وارد عرصه کارهای فرهنگی شد.

,

 

,

یکی از حوزه های مهمی که در حوزه سیاست های معاونت فرهنگی سپاه  تعریف شده است، حوزه فرهنگ عمومی بسیج است. مخاطب برنامه های فرهنگی بسیج کل جمعیت کشور است و این برنامه های فرهنگی را برای کل مخاطبان خود ترسیم می کنند.

,

 

,
 
,

صبح زاگرس-بسیج و سپاه چه فعالیت ایی در بخش فرهنگ داشته است؟

, صبح زاگرس-بسیج و سپاه چه فعالیت ایی در بخش فرهنگ داشته است؟, صبح زاگرس-بسیج و سپاه چه فعالیت ایی در بخش فرهنگ داشته است؟,

مثنوی-در حوزه فرهنگ عمومی کارهای خوبی در یک سال گذشته شکل گرفت ، کارگاه‌های خوب مهارت‌آموزی و ارتقای سطح مهارتی جامعه، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و برنامه‌های خوبی را اجرا کردیم.

,

 

,

برای نمونه در بحث مهارت‌آموزی کارگاه های سبک زندگی اسلامی، ازدواج ،ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، آسیب های اجتماعی، ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی و تبیین گفتمان جهش تولید برنامه های خوبی را اجرا کردیم.

,

 

,

 طی دوسال گذشته هم که نسخه شفابخش کشور بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری است و رهبر انقلاب بسیار در این حوزه تاکید کردند و می‌توانیم این شعار را داشته باشیم که در چله دوم انقلاب اگر به مواردی که در بیانیه گام دوم اشاره شده است به خبوی عمل کنیم، می توانیم جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت و انسجام مورد نظر مقام معظم رهبری برسانیم.

,

 

,

ما در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، تبلیغ و ترویج آن کارهای خوبی انجام دادیم ؛در سطوح مختلف حوزه‌ها، پایگاه‌ها و مساجد و مدارس این برنامه در سطح بالایی تبیین و ترویج شد.

,

 

,

بخش بعدی برنامه های ما یکسری اقدامات روشنگرانه و بصیرتی است و بنا به نیاز ،اقتضائات و شرایط جامعه و خطراتی که احساس می‌شود بسیج و سپاه فعالیت های بصیرتی و روشنگرانه خوبی انجام می دهد ،در اینراستا مبلغان خوبی در بین اساتید ، روحانیون و مبلغان و روشنگران جامعه داریم و این افراد توانمند و خطبا در سطح جامعه روشنگری می کنند.

,

 

,

باید قبل از هر کاری نسبت به مقوله فرهنگی شناخت دقیقی در مورد آن کار صورت بگیرد و با دقت نظر کار پیش برود، در نهایت آن کار اثربخش شود.

,

 

,

صبح زاگرس-در بخش هنر و ادبیات هم فعالیت دارید؟

, صبح زاگرس-در بخش هنر و ادبیات هم فعالیت دارید؟, صبح زاگرس-در بخش هنر و ادبیات هم فعالیت دارید؟,

مثنوی-حوزه هنر و ادبیات از حوزه های خوب مورد مطالعه ماست. رویکردهای هنری در اجرای برنامه ها حائز اهمیت است به نوعی هر کار فرهنگی که در جامعه انجام می شود باید با رویکرد فرهنگی و ادبی صورت بگیرد تا زیباتر و اثرگذارتر به دست مخاطب برسد.

,

 

,

با توجه به اهمیت همین موضوع، از ابزار هنر و رویکردهای هنری در برنامه های خود استفاده کردیم و بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها را در همین حیطه انجام می‌دهیم.

,

 

,

برای تقویت این مهم مرکز آفرینشهای هنری بسیج را راه‌اندازی کردیم و توانستیم این را به صورت یک مرکز کاملاً تخصصی تجهیز کنیم ؛هزینه بالایی برای آن متقبل شدیم تا هدف مطالعه ما محقق شود، چیزی بالاتر از یک میلیارد تومان در سال های گذشته که قیمت مناسب تری برای خرید بود ما این تجهیزات را خرید کردیم .

,

 

,

در مرکز آفرینش های هنری نیروهای تخصصی حضور دارند و کارهای خوبی انجام می دهند و برگ برنده ما هم این بود که بخش سخت‌افزاری کار را با اهدافی که داشتیم با به کارگیری افراد متخصصی که قرار است اهداف ما را پیاده کنند رقم زدیم و  یک پکیج کامل را آنجا ترسیم کردیم .

,

 

,

 

,

صبح زاگرس-چه افرادی در این مرکز حضور دارند و فعالیت می کنند؟

, صبح زاگرس-چه افرادی در این مرکز حضور دارند و فعالیت می کنند؟, صبح زاگرس-چه افرادی در این مرکز حضور دارند و فعالیت می کنند؟,

مثنوی-الحمدالله مرکز ما از افراد نخبه و مستعد تخصصی در حوزه‌های مختلف هنری اهم از پویانمایی و کارهای تجسمی، داستان نویسی و خیلی از عرصه‌های دیگر که لازم است در کارهای فرهنگی از آنها بهره جوییم، استفاده کردیم تا الان هم برنامه‌های خوبی داشتند.

,

 

,

بنا داریم در آینده محصولات خوبی را به جامعه ارائه دهیم البته  تاکنون بیش از ۲۰ مورد نماهنگ و بیش از ۱۰ مورد تولید انیمیشن داشتیم و سایر تولیدات در عرصه فعالیت این دوستان بود.

,

 

,

صبح زاگرس-چه فعالیت های دیگری در بخش معاونت فرهنگی سپاه فتح انجام می شود؟

, صبح زاگرس-چه فعالیت های دیگری در بخش معاونت فرهنگی سپاه فتح انجام می شود؟, صبح زاگرس-چه فعالیت های دیگری در بخش معاونت فرهنگی سپاه فتح انجام می شود؟,

مثنوی- در حوزه معاونت فرهنگی بحث بزرگداشت ها، مراسمات فرهنگی و مناسبت‌های ملی  و مذهبی را داریم که به طرق مختلف در طول سال این مناسبت ها با شیوه‌های مختلف مورد تکریم  قرار می‌گیرند و از ابزارها و رویکردهای مختلفی برای بزرگداشت مناسبت ها استفاده کردیم.

,

 

,

در باب اهمیت کار فرهنگی به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند : به بعضی التماس میکنیم، بعضی را در این‌جا جمع میکنیم و به بعضی پیغام میدهیم که «آقا! کار فرهنگی بکنید.» کافی است.

,

 

,

اگر ادب و هنر را سرلوحه کار خود قرار دهیم ،متوجه می شویم که کار فرهنگی خیلی اهمیت دارد و باید تصمیم بگیریم که یک خادم فرهنگی در جامعه شویم، البته این را هم بگویم که مخاطب فرهنگی بودن به معنای این نیست که حتماً در پست معاونت فرهنگی خدمتگزاری کنیم هر کس در هر لباسی می تواند در جامعه خادم فرهنگی باشد ، پرستاری که در بیمارستان خدمت می کند، استاد دانشگاه یا معلمان  مدارس همه خادم فرهنگی هستند.

,

 

,

 

,

صبح زاگرس-صحبت پایانی؟

, صبح زاگرس-صحبت پایانی؟, صبح زاگرس-صحبت پایانی؟,

مثنوی- به فرمایش مقام معظم رهبری اگر بخواهیم کار فرهنگی کنیم، جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است و اکر دشمن ما را با کارهای فرهنگی  باطل مورد هجمه قرار می‌دهد، تنها با کار فرهنگی حق می‌توان با آن مقابله کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه