اخبار داغ

پروژه‌های بلاتکلیف؛

سرنوشت نامعلوم طرح‌های عمرانی لرستان در برزخ بی‌پولی/۲ هزار پروژه نیمه‌کاره در حسرت افتتاح ماند

سرنوشت نامعلوم طرح‌های عمرانی لرستان در برزخ بی‌پولی/۲ هزار پروژه نیمه‌کاره در حسرت افتتاح ماند
سال‌ها از کلنگ‌زنی 2 هزار پروژه در لرستان می‌گذرد؛ پروژه‌هایی که می‌توانند توسعه استان را در پی داشته باشد اما در نبود اعتبار خاک می‌خورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، هرساله و در مناسبت های مختلف کلنگ هایی بر زمین زده می شود که در ابتدا لیست بلند بالایی از اشتغال، گردشگری و رفع مشکلات در همان حوزه و ایجاد رفاه مطرح می شود اما بعد از مراسم کلنگ زنی، زمین کلنگ خورده می ماند و پروژه ای که اعتباری برای ساخت آن نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

سالهاست کلنگ هایی بدون کارشناسی به زمین زده می شود که هیچ نتیجه و ثمری به همراه ندارد، گاه نه تنها به مرحله افتتاح نمی رسند بلکه رنج و مشتقی برای ساکنان اطراف همان پروژه نیز ایجاد می کنند.

,

کلنگ زنی های بی ثمر

, کلنگ زنی های بی ثمر, کلنگ زنی های بی ثمر,

پروژه های نیمه کاره بسیاری در استان هنوز در نبود اعتبار خاک می خورد، پروژه هایی که اگر به مرحله افتتاح برسند نه تنها مشکل اشتغال را در حد بالایی مرتفع می کنند بلکه در توسعه اقتصادی و آبادانی استان نیز نقش بسیار مهمی دارند.

,

اگرچه در هر مراسم کلنگ زنی، زمان افتتاح هم اعلام می شود اما طبق یک حساب سرانگشتی کمتر پروژه ای را می توان پیدا کرد که در زمان مقرر به مرحله افتتاح برسد چرا که بسیاری از پروژه ها آنقدر نیمه کاره می مانند که گرد پیری بر روی چهره آنها نمایان می شود.

,

درد همه پروژه های نیمه کاره یکی است، کمبود اعتبار، اعتباراتی که قطره چکانی تخصیص داده می شود و پروژه هایی که بی حساب کتاب کلنگ زنی می شوند.

,

, ,

وجود ۸۷ هزار پروژه نیمه کاره در کشور

, وجود ۸۷ هزار پروژه نیمه کاره در کشور, وجود ۸۷ هزار پروژه نیمه کاره در کشور,

در کل کشور طبق آمارها ۸۷ هزار پروژه نیمه کاره با پیشرفت های مختلف وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار پروژه استانی و شش هزار پروژه ملی هستند، پروژه هایی که هزاران میلیارد تومان در آنها بلاتکلیف مانده است.

,

بسیاری از مدیران و مسئولان تمایل دارند تا در هنگام کلنگ زنی پروژه ها از لفظ  «ترین» استفاده کنند مثلا بزرگترین پروژه در گردشگری، یا اقتصادی و همین گاهی سبب می شود که سالهای سال بگذرد و خبری از همین پروژه های بزرگ نباشد.

,

۲ هزار پروژه نیمه کاره در لرستان

, ۲ هزار پروژه نیمه کاره در لرستان, ۲ هزار پروژه نیمه کاره در لرستان,

اما در استان لرستان کلکسیونی از پروژه های نیمه کاره وجود دارد که از سالها قبل ورد زبانها بوده و هنوز هم رنگ افتتاح را به خود ندیده اند، بیش از دو هزار پروژه نیمه کاره در استان لرستان با درصد پیشرفت های فیزیکی مختلف وجود دارد که برخی از آنها آنقدر روند کندی دارند که به نظر می رسد تا ۱۰ سال دیگر هم افتتاح نمی شوند.

,

پروژه های نیمه کاره تاکنون هزینه های بسیار زیادی را بلعیده اند اما کیلومترها راه باقی مانده تا وارد ایستگاه افتتاح شوند، پروژه هایی که اگر با برنامه ریزی و با اولویت بندی تکمیل شوند می توانند در توسعه شهر، دگرگونی ایجاد نمایند.

,

, ,

بلاتکلیفی سدهای نیمه کاره 

, بلاتکلیفی سدهای نیمه کاره , بلاتکلیفی سدهای نیمه کاره ,

یکی از پروژه های نیمه کاره سدهای استان بوده، ۱۳ سد نیمه کاره در استان وجود دارد که برای تکمیل بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، پروژه ای مهم و حیاتی که در پیشگیری از بسیاری مشکلات مانند سیل نقش مهمی دارند.

,

سدهای نیمه کاره هر ساله درصد بسیار اندکی اعتبار می گیرند که جوابگو نبوده و برخی از این پروژه ها در طول سال چند بار تعطیل و دوباره فعال می شوند.

,

در سیلاب سال گذشته نقش سدها در استان مشهود بود که انتظار می رفت با توجه به خسارت های ناشی از سیل، فکر اساسی برای تکمیل سدها صورت گیرد اما همچنان این پروژه ها با پیشرفت بسیار کند جلو می روند.

,

توقف پروژه راه آهن

, توقف پروژه راه آهن, توقف پروژه راه آهن,

از دیگر پروژه های نیمه کاره لرستان، پروژه راه آهن لرستان است که در سال ۹۰ کلنگ زنی شد، سرانجام پس از سه سال عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و قرار بود که در مدت پنج سال تکمیل و به بهره برداری برسد اما سالها گذشت و این پروژه نیمه کاره، همچنان خاک می خورد.

,

این پروژه در برخی از شهرستان ها نیز آغاز شده و نیمه کاره مانده است که مشخص نیست چند سال یا چند دهه دیگر باید بگذرد تا این پروژه ریلی که یکی از مهمترین زیر ساخت ها در هر استانی است، به بهره برداری برسد.

,

پروژه آزادراه خرم آباد- اراک از دیگر پروژه هایی است که مدتهاست نیمه کاره مانده، اگرچه فعال بوده و در مرحله اجرا قرار دارد اما مهلت تکمیل و بهره برداری از آن هر بار چند ماه به تعویق می افتد.

,

این پروژه از دیگر پروژه های مهم استان است که حالا قرار است تا پایان سال یا نهایتا در خرداد ماه سال جاری افتتاح شود.

,

پروژه های زیادی در مرکز استان و شهرستان ها وجود دارد که هر کدام بلاتکلیف مانده است، پروژه هایی که با این میزان اعتبارات راه به جایی نمی برد و نیاز است فکری برای آنها صورت گیرد تا با بهره برداری از آنها اشتغال و توسعه استان رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد.

,

, ,

۱۱۰ پروژه در نوبت تکمیل

, ۱۱۰ پروژه در نوبت تکمیل, ۱۱۰ پروژه در نوبت تکمیل,

سید موسی خادمی استاندار لرستان با اشاره به پروژه های نیمه کاره در استان اظهار داشت: میلیاردها تومان اعتبار نیاز است تا پروژه های نیمه کاره در استان تکمیل شوند و تلاش بر این است تا پروژه های نیمه کاره با پیشرفت ۸۰ درصد در اولویت تکمیل قرار گیرند.

,

وی افزود: برنامه ریزی لازم صورت گرفته که تا پایان سال ۱۱۰ پروژه تکمیل و افتتاح شود و با توجه به پروژه های نیمه کاره، آغاز پروژه های جدید محدود شده اند تا بتوانیم با میزان اعتبارات پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

,

استاندار لرستان با اشاره به افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ لرستان گفت: بودجه استان در بخش جاری امسال رقمی معادل ۴۰۷ میلیارد تومان است که با پیگیری های صورت گرفته به عدد ۶۲۴ میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است.

,

خادمی با اشاره به افزایش ۶۵ درصد بودجه استان تصریح کرد: با افزایش بودجه و برنامه ریزی صورت گرفته می توان اقدامات موثری در سطح استان انجام داد.

,

افزایش ۸۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان

, افزایش ۸۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان, افزایش ۸۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان,

وی عنوان کرد: در حوزه عمرانی نیز بودجه استان از ۳۲۷ میلیارد تومان به ۶۲۱ میلیارد تومان برای سال آینده افزایش یافته و حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

,

استاندار لرستان خاطر نشان کرد: پیگیری هایی صورت گرفته تا علاوه بر اعتبارات ابلاغی از محل پیوست های قانون بودجه در ردیف عمرانی و ردیف دیگری تحت عنوان توازن منابعی تامین شود.

,

خادمی با اشاره به تکمیل پروژه های نیمه کاره گفت: طرح ها و پروژه هایی که  پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند در اولویت تخصیص بودجه قرار گرفته و عملیات تکمیل آنها اجرایی می شود.

,

, ,

تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره

, تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره, تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره,

با توجه به اینکه اعتبارات عمرانی در استان لرستان افزایش یافته، انتظار می رود تکلیف برخی از پروژه هایی که سالها در انتظار اندک اعتبار مسکوت مانده اند مشخص شود، کم نیستند پروژه هایی که گاه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم به بهره برداری نرسیده اند و تمدید وعده برای افتتاح آنها خسته کننده شده است.

,

با گذری از گوشه و کنار شهر، حصارهایی به رنگ آبی دیده می شود که با زبان بی زبانی می گویند اینجا پروژه ای نیمه کاره است که شاید سالها بعد از دل آن پروژه ای برخیزد که بتواند در توسعه استان نقش داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه