اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی آمل:

منزل هاشمی در آمل فاقد ارزش تاریخی بود

منزل هاشمی در آمل فاقد ارزش تاریخی بود
مهدی بهمنی گفت: در بنا خانه هاشمی آثاری دال بر این که دارای سابقه تاریخی است یافت نشد و به این جهت که صرفا بنایی قدیمی با پوششی کاه گل و مسقف شده با سفال بود نمی توانستیم حقوق مالکیت یک فرد را سلب کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه بناهای تاریخی این شهرستان مربوط به دوره های قاجاریه و پهلوی اول است اظهار کرد: هر بنا و اثری که دارای ارزش و شاخصه های لازم برای ثبت ملی شدن را داشته باشد برای ما دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: تاکنون در شهرستان آمل 64 اثر ثبت ملی داریم که به دسته های بناهای تاریخی، سقا نفار، مراسمات و میراث طبیعی تقسیم می شوند.

بهمنی به برخی از اثرهای این شهرستان که به ثبت ملی رسیدند اشاره کرد: برج سی، قلعه ملک بهمن، شکل شاه، قله دماوند، آبشار شاهاندشت و مراسماتی از جمله ورف چال که از قدیم وجود داشته و دارای ارزش معنوی و تاریخی به عنوان اثر شاخص ملی ایین شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل افزود: برای ثبت یک بنای تاریخی باید شرایط و شاخصه های لازم را داشته باشد تا به عنوان یک اثر ملی ثبت شود. از جمله این شرایط می‌توان به قدمت بالای تاریخی بنا ، ارزش معنوی و تاریخی آن ، دارای پنجره ارسی و گچ بری یا چوب بری بودن آن بنا ، دارا بودن حیاط بیرونی و اندرونی، مزین به نقاشی یا نمادی برای دوره ای خاص باشد و یا به مشهور و سرشناس بودن مالک آن بنا اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای اینکه یک بنا را بنای تاریخی بنامیم باید مستندات داشته باشیم تا ثبت ملی شود اظهار کرد: در صورتی یک بنا شماره ثبت می گیرد که حداقل یک سال توسط کارشناسان مربوطه مطالعه و برسی شده و تاییده لازم را دریافت کرده باشد.

بهمنی در خصوص بنای تخریب شده خانه هاشمی خاطرنشان کرد: این خانه ملک خصوصی بوده که قدمتش به دوره دوم پهلوی برمی گردد. مالک این بنا در سال 1398 به صورت رسمی تقاضای ساخت و ساز کرده و پس از برسی های متعدد صورت گرفته توسط کارشناسان در چندین حوزه مختلف مشخص شد که این بنا فاقد ارزش تاریخی بوده و به دلایل درصد بالای تخریب بنا و نداشتن مستندات تاریخی مجوز تخریب و تغییر کاربری بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران صادر شد.

وی در ادامه عنوان کرد: در این بنا آثاری دال بر این که دارای سابقه تاریخی است یافت نشد و به این جهت که صرفا بنایی قدیمی با پوششی کاه گل ومسقف شده با سفال بود نمی توانستیم حقوق مالکیت یک فرد را سلب کنیم.

بهمنی در پایان خاطر نشان کرد: در فضای مجازی بسیاری از اخبار، نادرست و کذب بوده و زایده افکار خاص و با سوگیری ها در شرایط زمانی و مکانی خاص است و از شهروندان و هموطنان فهیم خود خواهش میکنم که به هر خبری واکنش نشان ندهند و خبرها را از منبع معتبر و موثق دریافت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه