اخبار داغ

"مادوان"؛ شهری بدون پارک و فضای سبز مناسب در بویراحمد+ تصاویر

"مادوان"؛ شهری بدون پارک و فضای سبز مناسب در بویراحمد+ تصاویر
محرومیت شهروندان مادوانی از پارک و فضای سبز شهری در حالی است که سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند 12 متر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس شهر مادوان یکی از مناطق با تراکم بالای جمعیتی در شهرستان بویراحمد است که به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب با ناهنجاری‌های فراوانی رو به رو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

پارک ها و فضای سبز یکی از نیازهای امروزه شهرنشینی محسوب می شود که کارکردهای زیادی دارد. سه کارد اصلی پارک ها را می توان کارکرد زیست محیطی،کارکرد اجتماعی و کارکرد زیبایی نام برد.

,

از کارکرد زیست محیطی می‌توان به کمتر شدن آلودگی هوا و در بخش کارکرد اجتماعی می‌توان به ورزش و تفریح، اجتماعی شدن افراد در نتیجه‌ برقراری روابط خصوصا بین کودکان، کهن سالان، تفریح برای خانواده‌ها اشاره کرد.

کارکرد زیبایی شناختی یکی از موردهای دیگری است که پارک و فضای سبز می‌تواند ایجاد کند و شهر را تبدیل به مکانی زیبا سازد.

,
,
,

تمایل ذاتی انسان به ایجاد فضاهای سبز و شهرهای پایدارتر اغلب اجتماعات محلی را به سمت گسترش این فضاها در مکان‌های اطراف محل سکونت خود جذب می‌کند.

,

البته تنها مشکل این فضاها، برآورده نکردن نیازهای اجتماعی مردم یک منطقه نیست بلکه این نوع پروژه‌های سبز معمولاً با توسعه‌های شهری و نوسازی‌های مناطق اطراف در ارتباط است.

,

شهر مادوان یاسوج در یک دهه اخیر به دلیل مهاجرت روستاییان به شهر هم‌چنین مهاجرت ساکنین شهرهای مجاور با رشد فزآینده جمعیت رو به رو بوده که این موضع باعث شده تا رشد جمعیت موازی با زیر ساخت های شهری در این منطقه رشد نکند و با وجود تراکم جمعیتی زیاد در این منطقه، زیر ساخت های شهری همچون پارک ها و بوستان در آن وجود نداشته باشد در حالی که پارک‌ها مناطق شهری را ارزشمندتر می‌کند همچنین سلامت جسمی شهروندان را بهبود می‌بخشند و باعث تقویت روابط اجتماعی بین ساکنان محله می‌شود.

متاسفانه با وجود اینکه هیچ گونه پارک یا بوستانی در این مناطق وجود ندارد اما باز هم شاهد آن هستیم مسئولین شهری هیچ گونه فکری برای ساخت و توسعه چنین پروژه های در این منطقه ندارند و همین موضوع باعث می شود ساکنین مادوان برای استفاده از چنین امکاناتی به پارکهای شهری شهر یاسوج عزیمت کرده که هم می تواند باعث ترافیک در مناطق ساحلی و ترمینال یاسوج شود و هم باعث صرف هزینه های اضافی از جیب خانواره های این منطقه از مرکز استان شود.

امیدواریم مسئولین شهر مادوان از شرایط کرونایی بیشترین استفاده را ببرند و با بررسی های دقیق و کارشناسی در یکی از نقاط این منطقه که همه ساکنین آن به سهولت از آن استفاده کنند اقدام به احداث پارک کنند تا بلکه یکی از چندین مشکل عمده این منطقه تا حدودی برطرف شود.

,
,
,
,
,


تصاویری از شهر مادوان که هیچ گونه پارکی در آن وجود ندارد در زیر آمده است؛

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه