اخبار داغ

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد؛

چرا بودجه ۱۴۰۰ واقعی نیست؟/ فرار مالیاتی ۴۰۰ هزار میلیاردی ثروتمندان

چرا بودجه ۱۴۰۰ واقعی نیست؟/ فرار مالیاتی ۴۰۰ هزار میلیاردی ثروتمندان
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: دولت برای سال آینده پیش‌بینی فروش ۲ و نیم میلیون بشکه را در بودجه کرده در حالیکه امسال نصف این رقم نیز فروش نفت نداشته و به همین دلیل اعداد بودجه جاری واقعی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با آناج در خصوص کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه مجلس در خصوص آن اظهار داشت: بودجه مجموعه منابع درآمدی و مصارف یک سال را مشخص می‌کند و اگر این دو به طور کامل کنارهم یکسان دیده شود و نسبت به درآمدها کسری بودجه وجود نخواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با اشاره به اینکه کل بودجه سال آینده ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: از این بودجه ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که عمده بحث بر سر آن می‌باشد، مابقی بودجه که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است مربوط به شرکت‌های دولتی می‌باشد که درآمد-هزینه است و کسری بودجه در آن نداریم اما در بودجه عمومی کسری وقتی حاصل می‌شود که منابع در نظر گرفته شده محقق الوصول و واقعی نباشد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بودجه سال آینده فروش دو و نیم میلون بشکه نفت را در نظر گرفته است، توضیح داد: این عدد خوشبینانه است زیرا در سال جاری رقم فروش نفت ۵۰ درصد این رقم هم نبود، اگرچه ما خوشحال خواهیم شد که این عدد محقق شود اما در بودجه هم میزان صادرات و درآمد نفتی و هم نرخ پیشبینی نفت و ارز باید واقع بینانه شکل بگیرد تا کسری پیش نیاید.

,

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی کسری بودجه به دلیل همین آمار خوشبینانه است، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که منابع پایدار برای بودجه در نظر گرفته شود و از درآمدهایی که قطعی نیستند و مشکوک الوصول هستند، کم کنیم.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی در خصوص اصلاح ساختار بودجه در مجلس ابراز داشت: سعی خواهیم کرد بودجه ۱۴۰۰ بر اساس ساختار همین اصلاح ساختار بودجه که ۱۲ مولفه است،باشد؛ درآمدهای پایدار، کاهش تاثیر درآمدهای نفتی و تلاش برای سوق دادن درآمدهای نفتی برای توسعه زیرساخت‌ها و صندوق توسعه از جمله اصلاح‌های مدنظر است.

,

وی یکی دیگر از موضوعات مهم را بحث مالیات بر سرمایه و ارزش افزوده دانست و گفت: مالیات‌ها در کشور ما واقعی نیست و فشار بر اقشار متوسط جامعه بیشتر از ثروتمندان است و کارمندان و کسبه جزء مالیات پرداخت می‌کنند اما افراد متمول جامعه از جمله کسانیکه سرمایه‌های کلان دارند، فرار مالیاتی گسترده دارند.

,

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه سوداگری، سفته بازی و دلالی شامل فرار از مالیات هستند،یادآور شد: اگر بتوانیم ۵۰ درصد فرار مالیاتی این بخش را حل کنیم هم بودجه واقع بینانه خواهد بود و هم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کند؛ در یک رقم حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ما فرار مالیاتی داریم که مربوط به اقشار متوسط و معمولی جامعه نیست بلکه مربوط به کسی است که به طور مثال در طول یک سال ۱۰۰ واحد مسکونی را معامله کرده است.

,

وی با اشاره به فرار مالیاتی سوداگران بازار سکه و ارز اظهار کرد: در بودجه قطعا این فرارهای مالیاتی را پیگیری خواهیم کرد تا بودجه واقعی شود و حق مردمی که مالیات پرداخت می‌کنند هم پایمال نشود.

,

حجت الاسلام والمسلمین میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که مجلس چه طرح‌هایی برای خنثی کردن تحریم‌ها دارد، عنوان کرد: در بیست سال گذشته نشان داده شده که هرجا قدرتمندانه پیش رفتیم نتیجه گرفتیم اما هرکجا با موضع ضعف و سازش پیش رفتیم نتیجه نگرفتیم؛ زمانیکه ما زیر ۱۰۰۰ عدد ماشین سانتریفیوژ نداشتیم کار ساخت ماشین‌هایسانتریفیوژ را شروع کردیم که اروپایی‌ها برای مذاکره قدم جلو گذاشتند که ما گفتیم باید بدون شرط باشد و سال سوم که هفت هزار سانتریفیوژ داشتیم بدون شرط برای مذاکره آمدند که این یک نمونه از این مساله بود که اگر از موضع قدرت وارد شویم در روابط بین‌الممل هم موفق خواهیم بود و طرح‌های مجلس هم در این راستاست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه