شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان جنوبی
ساعت: 11:56 منتشر شده در مورخ: 1399/09/25 شناسه خبر: 1677672
راه‌آهن خراسان جنوبی روی ریل وعده‌ها؛

قفل 16 درصدی؛ بر راه‌آهن خراسان جنوبی/ پیشرفت پروژه دچار یخ‌زدگی شد

قفل 16 درصدی؛ بر راه‌آهن خراسان جنوبی/ پیشرفت پروژه دچار یخ‌زدگی شد
در ماه‌های اخیر مصاحبه‌های مختلفی از مسئولان درباره راه‌آهن خراسان جنوبی مطرح شد که در تمام این موارد، خبر پیشرفت 16 درصدی تکرار می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مطالبه احداث راه‌آهن خراسان جنوبی زمانی شدّت گرفت که نمایندگان وقت مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های مستمر توانستند دولت را وادار به قراردادن ردیف بودجه مشخص برای آن در بودجه 1400 کنند.

بعد از قراردادن ردیف بودجه، مسئولان خراسان جنوبی وعده‌هایی برای آغاز به کار پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی می‌دادند و به خصوص استانداران، "بزودی" یا "چند ماه آینده" را مطرح می‌کردند که در نهایت در 15 مهر 1398 در روز ملی روستا و عشایر، با حضور وزیر ورزش و جوانان، کلنگ آغاز احداث راه‌آهن از بیرجند به ایستگاه یونسی گناباد بر زمین زده شد.

بعد از این کلنگ‌زنی، وعده‌ها وارد مرحله دیگری شد و زمان اتمام پروژه در قول‌های مسئولان دیده می‌شود.

در روزهای اخیر وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

در خبر دیگری که 30 مهرماه امسال به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی منتشر شد، داعی اعلام کرده بود: این پروژه با پیشرفت 16 درصدی در حال اجرا است. وی، مدتی قبل از آن نیز گفته بود: در حال حاضر این پروژه حدود 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در شهریورماه سال‌جاری نیز داعی بعد از گذشت 11 ماه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه اعلام کرد: پروژه قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر از خراسان جنوبی شروع می‌شود و تاکنون عملیات زیرسازی آن در حوزه این استان ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خاورستان، مسئولان خراسان جنوبی درحالی از پیشرفت این پروژه خبر می‌دهند که میزان پیشرفت آن در 16 درصد قفل شده است و این در حالی است که جداول پیوست لایحه بودجه 1400 برای راه‌آهن زاهدان مشهد، مبلغ 60 میلیارد تومان با عنوان ردیف اعتباری برای طرح مطالعه و احداث این راه‌آهن توسط دولت در نظر گرفته شده است که در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هزینه شود.

اگر این 60 میلیارد تومان را تقسیم بر سه استان کنیم سهم خراسان جنوبی حدود 20 میلیارد تومان می‌شود و در این حالی است که سال گذشته به گفته استاندار سابق، 34 میلیارد و 300 میلیون تومان برای این پروژه به استان اختصاص دادند و مشخص نیست چه مقدار از این اعتبار محقق و به استان رسیده است؟

طبق گفته یکی از مسئولان، برای این پروژه بیش از 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این مبالغ فقط یک سرگرمی و رپرتاژ رسانه‌ای می‌شود انجام داد.

در ابتدای سال بحث‌هایی در خصوص حمایت دولت با استفاده از توان بخش خصوصی و کنسرسیوم مطرح شده بود و شرکت ویسا که مجری قطعه ۳۲ کیلومتری راه‌آهن است به کنسرسیوم شرکت ریلی خراسان جنوبی پیوست که در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را بر عهده دارند و بنا است ۹۰ درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم و ۱۰ درصد آورده دولت باشد و ۷۰ درصد از سهم شرکت‌های عضو کنسرسیوم نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد اما از این طرح نیز خبری نیست.

بنابراین گزارش؛ مردم بر خلاف برخی رسانه‌ها که مدعی بودند سوت قطار تا سال 1400 در خراسان جنوبی شنیده می‌شود، منتظر هستند تا با وعده‌های مسئولان شاهد شروع به‌کار جدی این پروژه ملی و بین‌المللی در استان باشند که با این اعتبارات و وعده‌ها، خیالی بیش نیست.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1677672
ارسال نظر
نظرات