شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان جنوبی
ساعت: 11:41 منتشر شده در مورخ: 1399/09/26 شناسه خبر: 1678084
پیگیری سوژه مردمی؛

گلایه مردم از اداره ثبت احوال بیرجند/ هفت سال سرپرستی؛ در اداره مرکز استان خراسان جنوبی

گلایه مردم از اداره ثبت احوال بیرجند/ هفت سال سرپرستی؛ در اداره مرکز استان خراسان جنوبی
تعدادی از مردم مراجعه‌کننده به اداره ثبت احوال بیرجند، از بی‌توجهی و عدم‌تکریم ارباب رجوع توسط یکی از کارمندان گلایه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، یکی از هدف‌های اصلی هر سازمان، جلب رضایت مشتریان و ارباب رجوع از طریق ارائه خدمات با کیفیت مطلوب است.

در نظام اداری و اجرایی رضایت مردم از خدمات دستگاه های دولتی یکی از شاخصه های اصلی سنجش کارآمدی و رشد و توسعه است و مؤلفه هایی از قبیل سرعت، صحت و دقت در انجام کار مراجعان، چگونگی رفتار و برخورد با ارباب رجوع و اطلاع رسانی مناسب عواملی است که موجب رضایتمندی مراجعین می شود.

بر همین اساس اکنون سال ها است که طرح تکریم ارباب رجوع توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به همه دستگاه ها ابلاغ شده که احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم در سیستم های اداری، هدف نهایی این طرح است.

اما متاسفانه برخی از ادارات یا کارمندان، گاهی این طرح را نادیده می گیرند. همان‌طور که تعدادی از ارباب رجوع اداره ثبت احوال شهرستان بیرجند در تماس با خبرنگار خاورستان، از بی‌توجهی کارمند این اداره نسبت به انجام کارشان، گلایه کردند.

این افراد مدعی شدند که این کارمند بدون توجه به نوبت، ابتدا درخواست چند نفر را که از طرف سایر کارمندان اداره سفارش شده بودند انجام داد و سپس قطع شدن سیستم ثبت و پایان وقت اداری را بهانه کرده است. همچنین با توجه به اینکه مراجعه مجدد در روز بعد برای ارباب رجوع زمان بر و هزینه‌بر است، رئیس اداره خواستار ماندن چند دقیقه ای کارمند پس از ساعت اداری برای انجام درخواست مردم شده است، اما کارمند از دستور مدیر نیز سرباز زده و اداره را ترک کرده است. از طرفی چون ثبت سند نیاز به دو امضا دارد، مدیر به تنهایی قادر به انجام درخواست‌ها نبوده است.

در این خصوص دو موضوع عدم‌تکریم ارباب رجوع و همچنین بی‌نظمی اداره مطرح است که گفته می شود علت این موضوع، اداره کردن آن اداره توسط سرپرست آن هم به مدت بیش از 7 سال است که این موضوعات را از مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی جویا شدیم.

برخورد با کارمند در صورت اثبات برخورد نامناسب

علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به اینکه گفته شده علت عدم انجام درخواست تعداد کمی از ارباب رجوع، قطع شدن دیتا و مشکل مخابراتی بوده است، اظهار کرد: ما به دلیل خدمتگزاری برای مردم حقوق می گیریم و موظفیم کار مردم را حتی خارج از وقت اداری نیز انجام دهیم.

وی افزود: ارباب رجوع های مدعی بهتر است گزارش خود را به حراست اداره ارائه دهند تا پیگیری شود و در این خصوص کارمند مورد سوال، تذکر و توجیه قرار گیرد و اگر موضوع صحت داشته باشد از ارباب رجوع عذرخواهی و با کارمند نیز برخورد و تنبیه خواهد شد و اگر لازم باشد به قسمت دیگری جابه‌جا شود.

نیرویی برای مدیریت ثبت احوال بیرجند نداشته‌ایم

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در خصوص سرپرستی اداره ثبت احوال بیرجند اظهار کرد: مدت حکم سرپرستی برای 4 ماه است، اما وقتی نیرو نداریم و دست ما به چوب بسته است، باید چکار کنیم؟

مهرآور با اشاره به اینکه ادارات ثبت احوال بیرجند و طبس سطح مدیریت میانی و سایر ادارات سطح مدیریت پایه دارند، افزود: از شرایط قانونی برای انتصاب یک مدیر میانی داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و سن زیر 47 سال است. از طرف دیگر برای مدیریت میانی، افراد دارای مدرک لیسانس باید حداقل 7 سال و افراد دارای فوق لیسانس، حداقل 3 سال سابقه مدیریت پایه داشته باشند.

وی ادامه داد: شاید تعدادی از کارمندان ثبت احوال این شرایط را داشته باشند، اما آنچه که اهمیت دارد این است که نمی توان اداره را دست هر کسی سپرد.

مدیریت را به هر کسی نمی‌توان سپرد

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تأکید کرد: شناسنامه سفید و مهر شناسنامه جزو اسناد و اوراق بهادار به حساب می آیند و تنها می توان آن را به افراد باسواد، ماهر، دست پاک و درست و حسابی سپرد که مورد تایید هیئت های نظارت نیز باشد تا بعدا با صدور شناسنامه های دروغین، برای مملکت مشکل ایجاد نشود.

مهرآور افزود: آقای یعقوبی پور سرپرست اداره ثبت احوال بیرجند، جزو بهترین کارمندان ثبت احوال کشور است و فردی دارای سواد و اطلاعات کم نظیر و بی نظیر ثبت احوالی و همچنین پاک دست و متعهد است. وی در سال 1383 قبل از مدیریت آقای سریع‌السیری و همچنین بعد از آن نیز به عنوان سرپرست اداره خدمت کرده است و در حالی که امور انتصاب او انجام شده بود، اما مدیرکل وقت ثبت احوال، فرد دیگری را در این سمت منصوب کرد.

وی با اشاره به اینکه بنده یک سال است که به عنوان مدیرکل ثبت احوال منصوب شده ام و نمی توانم پاسخگوی 6 سال قبلی که اداره بیرجند با سرپرستی اداره شده است، باشم، گفت: شاید طی این سال ها افراد دارای واجد شرایطی بوده اند، اما نمی توان اداره را دست هر کسی سپرد. برخی هم که دارای شرایط بوده اند، اما متاسفانه سن آنها بالاتر بوده است.

از همان ابتدای کار دنبال تعیین مدیر برای اداره بیرجند بوده‌ام/ انتصاب مدیر ثبت احوال بیرجند در ابتدای دی‌ماه

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه انتصاب به گونه ای نیست که به راحتی دست فردی را گرفته و او را بر کرسی مدیریت بنشانیم، اظهار کرد: طی یک سال اخیر، با توجه به نبود گزینه مدیریتی واجد شرایط، آقای یعقوبی پور هم از لحاظ اطلاعات ذی قیمت ثبت احوالی و هم از نظر اطلاعات بالا و پاکدستی، بهترین گزینه بود.

مهرآور تاکید کرد: از همان ابتدای مدیریت تصمیم گرفتم تا برای اداره بیرجند مدیر انتخاب کنم. در همین خصوص گزینه های زیادی روی میز آمد. اما تعدادی از طرف هیئت نظارت و تعدادی هم از طرف ما مورد مخالفت قرار گرفت.

وی افزود: اما در نهایت و طی ماه های اخیر، بر روی یک گزینه به نتیجه رسیده ایم که امور اداری و استعلام ها انجام شده و این فرد چند روز دیگر و در ابتدای دی ماه به عنوان مدیر اداره ثبت احوال شهرستان بیرجند منصوب خواهد شد.

مدیر اداره ثبت احوال زیرکوه منصوب می‌شود

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تصریح کرد: قطعا اگر اداره ای مدیر داشته باشد، مدیر آن به دلیل تثبیت پست با فراغ بال و تعهد بیشتری امور را دنبال خواهد کرد، اما تاکنون با سرپرستی آقای یعقوبی پور، در هیچ آیتم و موردی، مشکلی نداشته ایم. البته برای انتصاب وی تلاش های زیادی شد که متاسفانه با شرایط قانون جور در نیامد.

مهرآور با اشاره به اینکه همه ادارات شهرستانی استان توسط مدیر اداره می شود، افزود: البته در شهرستان زیرکوه مدیریت فعلا به صورت سرپرستی است که با توجه به اتمام مهلت 4 ماهه در ابتدای دی ماه امسال، حکم انتصاب و مدیریتی برای سرپرست فعلی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1678084
ارسال نظر
نظرات