اخبار داغ

گزارشی از مشکلات هنرمندان در ایام کرونا؛

کرونا هنرمندان تئاتر را خانه نشین کرد/ تامین معیشت، مهم ترین دغدغه بازیگران تئاتر و سینما

کرونا هنرمندان تئاتر را خانه نشین کرد/ تامین معیشت، مهم ترین دغدغه بازیگران تئاتر و سینما
هنرمندان از جمله اقشاری هستند که پس از گسترش ویروس کرونا خانه نشین شده اند و با توجه به محدودیت های اعمال شده بعد از شیوع وهمه گیری ویروس منحوس کرونا اقشار مختلفی دچار آسیب شده اند و وجود تنگناهای اقتصادی و ادامه دار بودن تعطیلی مراکز فرهنگی بر مشکلات فعالان این حوزه افزوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ با توجه به محدودیت های اعمال شده بعد از شیوع وهمه گیری ویروس منحوس کرونا اقشار مختلفی دچار آسیب شده اند که یکی از این اقشار که بیشترین تعطیلی ومحدودیت را داشته اند. در همین خصوص پای صحبت برخی از هنرمندان و فعالان فرهنگی این استان نشستیم، این عده با اشاره به اثرات مخرب کرونا بر فعالیت آنها، اظهار کردند تاثیر اقتصادی این فاجعه بر زندگی هنرمندان در چند ماه آینده روشن‌تر خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در ادامه گفتگوی مرآت  با حسین سلطان علیان و علی شاهوری از بازیگران تئاتر وسینمای استان سمنان بخوانید.

,

حسین سلطان علیان بازیگر تئاتر وسینما در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه قشر هنرمندان در برهه کرونا شدیدا آسیب دیده اند، گفت:هنرمند یا باید در این شرایط کار نکند و به انتظار کمک بنشیند ویا باید کار کند و خود را در معرض این بیماری قراردهد و از زمانی که این بیماری فرا گیر شده است تا اکنون همه مراکز فرهنگی تعطیل بوده وجایی در اختیار قرار نمی دهند.

,

وی بیان کرد: بارها خواستیم تا تجدید نظری برای برنامه ها انجام  شود اما متاسفانه  نگاهی که به هنر هست، به عنوان یک حرفه اضافی می باشد.

,

انتظار چندین ساله جهت عضویت در بیمه هنرمندان

, انتظار چندین ساله جهت عضویت در بیمه هنرمندان,

سلطان علیان با گلایه از عدم رسیدگی به مشکلات هنرمندان اظهار کرد: برای برخی ها مبلغی را به عنوان غرامت دوره بیماری کرونا پرداخت کردند که آن هنرمند باید حتما بیمه هنرمندان داشته وعضو صندوق هنرمندان باشد.

,

این بازیگر تئاتر وسینما گفت: با 12سال سابقه هنری و بیش از 30کار ثبت شده در حوزه تئاتر سال هاست در انتظار این هستم که بیمه هنرمندان شوم وعضو صندوق هنرمندان باشم نزدیک به 2 سال است که هیچ نوع بیمه ای ندارم ودر صف انتظار هستم که در این اوضاع فرجی حاصل شود و بیمه شوم.

,

هنرمندزندگی اش با مردم تلفیق شده است

, هنرمندزندگی اش با مردم تلفیق شده است,

وی با بیان اینکه هنرمندزندگی اش با مردم تلفیق شده است، اظهار کرد:هنرمند اگرمردم را نبیند زنده نیست وقتی در خانه بماند فرسوده می شود و لطمه ای  به هنر می خورد که بعد مدتی شروع دوباره برای هنرمند سنگین است.

,

سلطان علیان تصریح کرد: با همه این شرایط نمی شود محتوا تولید نکرد گروهایی هم که کار میکنند به خاطر شرایط مالی،  پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.بازیگرهم  نمی تواند با ماسک در صحنه حاضر شود و سریالی را کار کردند که حداقل 3ماه درگیرش هست.

,

این بازیگر تئاتر وسینما با گلایه از عدم نظارت بهداشت بر روی این حرفه گفت:  با نظارت تیم بهداشت باید پروتکل ها رعایت  شود و فقط به این بسنده نشود که کارها با رعایت پروتکل اتفاق میافتد. چراکه بازیگران مجبور هستند به خاطر درآمد خود این کار را با هر شرایطی قبول کنند.

,

 جشنوارها با راهکارجدید برگزار شود

,  جشنوارها با راهکارجدید برگزار شود,

وی با اشاره به عدم رسیدگی ارشاد به طرح های ارائه شده توسط هنرمندان، بیان کرد:  3 طرح به اداره فرهنگ وارشاد دادم که با شرایط در نظر گرفته شده ومتن خوب درفضای فرهنگی هنری فرهنگسرا ضد عفونی شود و با گروههای مشخص شده  با رعایت پروتکل ها کار کنند.

,

سلطان علیان با اشاره به اینکه جشنواره ها باید با راهکارهای جدید برگزار شود، اظهار کرد: جشنواره ها در هر شهرستانی جداگانه و بدون تماشاچی و یا حداقل با تعداد تماشاچی محدود  برگزار شود و به صورت متمرکز نباشد و داورها به صورت ویدئویی داوری کنند.

,

این بازیگر تئاتر وسینما افزود: کارهای هنری باتعداد نفرات کم برگزار شود ما جشنواره تئاتر تک نفره را پیشنهاد دادیم یا مثلا اجراهای نمایشنامه خوانی،  ولی نمی شود که کلا در استان سمنان همه فعالیت های هنری تعطیل شود.

,

وی بیان کرد: مسئولین دلسوزی نداریم، یعنی مسئولینی که از جنس هنر باشند بسیار کم هستند وبیشترمسئو لیت های سیاسی دارند.

,

کسی به دنبال مشکلات هنرمندان نیست

, کسی به دنبال مشکلات هنرمندان نیست,

وی با اشاره به تغییرات در مدیریت ارشاد شهرستان ها گفت: مدیری که در این سمت قرار می گیرد تا هنرمندان شهر رو بشناسد و دغدغه های فرهنگی آن شهر را متوجه شود آن را جابجا می کنند .اداره ای که هیچ نوع کارمند ثابتی ندارد مدیر آن چگونه می خواهد درک کند دغدغه هنرمند و مشکلات هنر چیست؟

,

80درصد ازهنرمندان از نمایش امرار معاش می کنند

, 80درصد ازهنرمندان از نمایش امرار معاش می کنند,

علی شاهوری یکی دیگر از بازیگران وکارگردانان تئاتر در استان در گفتگو با مرآت با اشاره به مشکلات این حوره گفت: بعد از چند سال فعالیت در هنرهای نمایشی این روزها  به خاطر بحث شیوع کرونا تئاتر ها وسینما در شرایط بدی به سر می برند این ویرووس باعث شده کار تئاتر و نمایش کاملا تعطیل شود این در حالی است که با وجود شرایط سخت  اقتصادی امرار معاش 80درصد از هنرمندان در این عرصه از برپایی نمایش وسالن نمایشی  وتئاتر می باشد.

,

وی افزود: در حال حاضر یک بازیگر ونویسنده ودیگر عوامل اجرایی  نمایش نمی توانند از کار خود دست بکشند این شغل وحرفه آنهاست

,

با شرایط سخت معیشتی روبرو هستیم

, با شرایط سخت معیشتی روبرو هستیم,

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه با شرایط سخت معیشتی روبرو هستیم، اظهار کرد: تمام درامد ما از اجرای تئاتر بوده ودر بحث پیش آمده کرونا وتا چندین ماه ویا چند سال دیگردر جامعه شاید ادامه دار باشد پس می بایست یک راهکار و تصمیم جدی لحاظ شود.

,

شاهوری بیان کرد: از دولت درخواست داریم تا شرایطی برای امرار معاش کارگردان ها، بازیگران و دیگر عوامل حرفه ای تئاتر فراهم نماید چراکه برای زنده ماندن فرهنگ و هنر باید به صورت ویژه فکر و برنامه ریزی شود .

,

وی بهترین راهکار در حال حاضر برپایی تله تئاتر دانست وگفت: از این طریق تمامی همکاران مشغول کار شوند تا از لحاظ مالی هزینه های حداقلی زندگی انها تامین شود.تله تئاتر حداقل یک مقدار از دغدغه های تئاتر را کم می کند باید یک کارگروه از صنف کارگردان ها وتهیه کنندگان تشکیل شود تا بتوانند با برنامه ریزی وهمفکری راهکاری به دولت رائه دهند.

,

بازیگران با شغل دوم زندگی خود را پیش می برند

, بازیگران با شغل دوم زندگی خود را پیش می برند,

این کارگردان تئاتر گفت: بسیاری از عوامل تئاتر با پسنداز کم قبلی خود زندگی خود را پیش برده اند با شغل دوم و رانندگی ومسافر کشی ودست به کارهایی زده اند تا بتوانند در این شراط سخت هر طور شده زندگی خود را پیش ببرند.

,

وی بیان کرد: البته مدیرکل نمایشی تلاش زیادی برای احقاق حقوق گروهای تئاتری انجام داده است ولی باز هم نیاز به حمایت دولت برای بهتر شدن شرایط زندگی ومعیشت هنرمندان است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه