اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه؛

نخبگان و فرزانگان علمی و فرهنگی جامعه الگوی مردم هستند

نخبگان و فرزانگان علمی و فرهنگی جامعه الگوی مردم هستند
داود احسانی درباره ابعاد فلسفه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه با وحدت هدف و نه لزوما با وحدت روش و موضوع باید مردم و جامعه را در علم، فهم و بینش دینی برای مقابله با تهاجم های همه جانبه دشمن توانمند سازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است. طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله در سال 59 آغاز گردید. انقلاب فرهنگی هم چنان که حضرت امام رحمه الله در پیام نوروزی سال 59 اعلام فرمود، گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می نمود. این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان، باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را بازکرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در همین رابطه خبرنگار مرآت، گفت‌وگویی با داود احسانی، مدرس مذاهب کلامی، علوم عقلی، فلسفی و استاد حوزه و دانشگاه داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

,

 داود احسانی درباره ابعاد فلسفه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه با وحدت هدف و نه لزوما با وحدت روش و موضوع، باید مردم و جامعه را از لحاظ علمی در رشته های مختلف مورد نیاز جامعه و از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و از همه مهم تر فهم و بینش دینی و تعهد اسلامی و انقلابی ارتقاء بخشیده و آنها را برای مقابله با تهاجم های همه جانبه دشمن توانمند سازند.  

,

وی وحدت همه جانبه حوزه و دانشگاه یک امر مهم دانست و تاکید کرد: از آنجا که نخبگان و فرزانگان علمی و فرهنگی جامعه در این دو قشر عظیم یافت می شود و الگوی مردم هستند، لذا مردم از وحدت و انسجام این دو حوزه معرفتی و علمی کشور، آرامش خاطری برایشان حاصل شده و در بین مردم نیز وحدت در هدف و انگیزه برای عمل دو چندان می شود.

,

احسانی درباره تعامل میان اقشار حوزه و دانشگاه اظهار کرد: آنچه تاثیر متقابل دارد، هماهنگی در وحدت هدف است. لزومی در این نیست که حوزه و دانشگاه در موضوعات مشترک کار کنند بلکه هر کدام باید در زمینه وظایف و رشته های معین شده خود تلاش کنند تا افراد کارشناس و متعهد در جامعه رشد کرده و نیازهای جامعه اسلامی را به نحو احسن پاسخ دهند.

,

وی افزود: منظور از وحدت در هدف، همان پرورش انسان متخصص متعهد است. تخصص های علمی را دانشگاهیان متقبل شده و به دانشجویان تعهد به کار نیز بیاموزند. حوزویان نیز در ارتقاء معرفت دینی و ایجاد محیط اخلاقی و تعهد به انجام وظایف اسلامی کوشا بوده و در عملیاتی کردن این هدف بایکدیگر همفکری کرده و در اجرا به یکدیگر یاری رسانند.

,

استاد حوزه و دانشگاه ضعف موجود در مراکز علمی و فرهنگی کشور را بی توجهی به آرمان ها و خط مشی انقلاب و رهبری دانست و گفت: اوامر و هدایت¬های امام و رهبری در این سالها به خاطر ضعف، تحزب گرایی و بعضاً غرب گرایی مسئولین و نفوذ افراد مخالف نظام انقلاب در مراکز تصمیم گیری فرهنگی و علمی کشور و غفلت نیروهای انقلابی تحقق نیافته است و این امری مهم در پیشرفت علمی، دینی و فرهنگی کشور خواهد بود.

,

وی افزود:پیشنهاد بنده این است که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه محدود و خلاصه به چند روز گرامی داشت نیست؛ بلکه باید برای وحدت این دو مرکز علمی بزرگ کشور که در سرنوشت و آینده انقلاب نقش محوری دارند، کمیته های مشترکی تشکیل شده و با برنامه ریزی و سالها تلاش مستمر، ثمره کار در آینده ای نه چندان دور نمایان شود. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه