شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان جنوبی
ساعت: 20:45 منتشر شده در مورخ: 1399/09/27 شناسه خبر: 1678463
گزارشی از لزوم وحدت حوزه و دانشگاه؛

سنگ‌اندازی دشمنان و کج‌سلیقگی مسئولان؛ موانع وحدت حوزه و دانشگاه/ رشد تمام ابعاد زندگی انسان در گرو کنارهم‌بودن طلبه و دانشجو است

سنگ‌اندازی دشمنان و کج‌سلیقگی مسئولان؛ موانع وحدت حوزه و دانشگاه/ رشد تمام ابعاد زندگی انسان در گرو کنارهم‌بودن طلبه و دانشجو است
وحدت حوزه و دانشگاه که دغدغه مقام معظم رهبری، دانشجویان و طلاب است، هنوز به طور کامل محقق نشده است که سنگ‌اندازی دشمنان و کج‌سلیقگی برخی مسئولان از عوامل عدم‌تحقق آن است. در این گزارش به بررسی این موضوع در سخنان، دانشجویان و طلاب پرداختیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی‌ناپذیر و عالمی ربانی، آیت‌اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط و همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر که سالروز شهادت دکتر مفتح است، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

به رغم توصیه‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، هنوز موانعی مانند نبود همدلی و خوش بینی متقابل در راه وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد.

همچنین عدم‌شناخت دقیق هر کدام از طرفین از خصوصیات و توانایی‌های خود و طرف مقابل مشهود است.

از طرفی اتخاذ شیوه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی، تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه‌های مشترک پژوهشی، اطلاع‌رسانی، مبادله استاد و مدرس و ایجاد ارتباط سیاسی و فرهنگی می‌تواند سهم بسزایی در همکاری وحدت حوزه و دانشگاه ایفا کند که همه این‌ها آن وحدت لازم را در این حوزه سبب نشده است.

مهدی‌آبادی یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در زمان فعلی که تهاجامات فرهنگی دشمن زیاد شده است و در عرصه جنگ فرهنگی قرار داریم لازم است تا اتحاد قوی و منسجمی بین دانشگاهیان و حوزویان ایجاد شود.

لزوم برگزاری میزگردهای علمی و فکری

وی خاطرنشان کرد: باید مسئولان دانشگاه و حوزه‌های علمیه میزگردها و جلساتی برای تبادل اندیشه و فکری بین دانشجویان برقرار کنند.

این دانشجوی بیرجندی گفت: باید دانشگاه ها از نظر تفکر و تعهد قوی شوند که بتوان از آن به عنوان دانشگاه اسلامی یاد کرد.

مهدی آبادی گفت: صرف گذراندن چند واحد معارف، اخلاق و اندیشه اسلامی در دانشگاه نمی توان گفت دانشجوی ما معارف اسلامی را به طور کامل فراگرفته است.

عینی شدن تفکرات اسلامی لازمه اسلامی شدن دانشگاه ها است

وی، الزمات اسلامی شدن دانشگاه ها را عینی شدن تفکرات لازم رفتارهای اسلامی در بین دانشجویان بیان کرد و افزود: این تفکرات باید از سوی حوزویان به دانشگاه ها تزریق شود.

جعفری یکی دیگر از دانشجویان بیرجندی که مشغول به تحصیل در حوزه علوم اسلامی است، نیز در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: باید تبادل اندیشه و تفکر بین دانشگاه و حوزه برقرار شود.

وی افزود: همان طور که دانشگاه ها نیازمند تفکرات اسلامی و دینی هستند، بسیاری از حوزویان نیاز به تخصص های دانشگاهیان در حوزه های مختلف دارند.

باید تصور اشتباه از حوزویان را درست کرد

وی تصریح کرد: برخی از دانشجویان تصور اشتباهی از حوزویان در کسب علوم دارند و فکر می کنند اگر با طلاب ارتباط برقرار کنند تنها معطوف به یک حوزه می شوند در حالی که دین و تخصص در کنار هم لازم است.

وی تاکید کرد: باید مسئولان دانشگاه ها و حوزه های علمیه دست به کار شوند و تصور اشتباه دانشجو از طلبه را درست کنند چراکه یک طلبه نیز راه دانشجو را طی می کند و دنبال کسب علم است و همه ما یک مسیر مشترک را طی می کنیم.

وی گفت: باید اهداف دانشجو و طلبه کسب معارف اسلامی و تخصصی علوم های مختلف در راه رسیدن به رضای خداوند و اهداف انقلاب اسلامی باشد و اگر دانشجو و طلبه هر دو در این مسیر باشند می توان گفت وحدت این دو حوزه محقق شده است.

حوزه و دانشگاه برای رسیدن به تمدن اسلامی یک دل باشند

حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، استاد معارف دانشگاه بیرجند و مدیر سابق حوزه علوم اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این‌که در وحدت ممکن است نگاه‌های مختلفی باشد، افزود: برخی فکر می‌کنند دانشگاهیان عضو حوزه و حوزویان عضو دانشگاه شوند و یک سری کارهایی از این دست انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، وحدت در هدف نظام و انقلاب است؛ گفت: طبق فرمایشاتی که ایشان درباره نظام و انقلاب دارند، باید این نظام تمدن‌ساز شود، از این رو باید هم حوزه و هم دانشگاه در راستای رسیدن به تمدن سازی اسلامی، یک صدا و یک دل باشند.

این استاد معارف اسلامی با بیان این‌که مصادیق حوزه و دانشگاه متفاوت است، گفت: در دانشگاه دانشجویان متناسب با تخصص‌ها و زندگی مالی و در حوزه طلبه ها براساس نیازهای روحی و معنوی کسب علم می کنند.

حجت‌الاسلام اسدالهی گفت: زمانی که از نظر دنیایی تامین و از نظر معنوی نیز در آرامش باشیم در راستای هدفی است که برای تمدن بزرگ اسلامی قدم برداشته ایم.

برخی خارج از تفکر تمدن سازی در رسیدن وحدت حوزه و دانشگاه سنگ اندازی می کنند

وی به دو عاملی اشاره کرد که ممکن است رابطه بین حوزه و دانشگاه را خدشه دار کند و افزود: یک عامل، دشمنان خارج از ایده و تفکر تمدن سازی هستند که این‌ها براساس سیستم سکولار که می خواهند دین و سیاست را از هم جدا کنند از وحدت حوزه و دانشگاه ترسیده شده اند و سنگ اندازی می کنند تا وحدت به شکل کامل اتفاق نیفتد.

برخی کج سلیقگی‌ها نمی گذارد وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد

این استاد معارف اسلامی در حوزه و دانشگاه یکی دیگر از عوامل جدایی حوزه و دانشگاه را توان داخلی بیان کرد و افزود: کج سلیقگی‌هایی که هم در حوزه و هم در دانشگاه می تواند باشد و مسئولانی که دغدغه مند نیستند و حقیقت وحدت را درک نکرده اند سبب شده وحدت حوزه و دانشگاه آن سرعتی که باید نداشته باشد.

حجت‌الاسلام اسدالهی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید به نوبه خود مسئولان دغدغه مندی داشته باشد تا ارتباط بین این دو حوزه را قوی کنند آن زمان، روند این وحدت رو به پیشرفت خواهد بود.

متاسفانه برخی مسئولان دغدغه وحدت ندارند

وی بیان کرد: فعلا متاسفانه مسئولانی هستند که یا دغدغه ندارند یا سیاست‌شان در این راستا نبوده و مدیریت شان ضعیف است.

این استاد معارف اسلامی گفت: با شرایط کرونا که نمی توان جلساتی را برای وحدت حوزه و دانشگاه برگزار کرد، باید از بستر فضای مجازی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام اسدالهی توضیح داد: شور و نشاطی که در دانشگاه برای رسیدن به حوزه و شور و نشاطی که در حوزه برای دانشگاه است از طریق جلسات مجازی دنبال شود که برای بعد نیز اگر بهانه ای برای کنار هم بودن وجود داشت این جلسات استمرار داشته باشد.

لازمه شکل گیری دو بال تخصص و تعهد در دانشگاه و حوزه

وی گفت: زمانی حوزه و دانشگاهِ موفقی خواهیم داشت که هم حوزه و هم دانشگاه در محیط های علمی دو بال تخصص و تعهد داشته باشند.

این استاد معارف اسلامی افزود: در دانشگاه متخصص در انواع رشته ها زیاد داریم که بعضا مدارک بالای علمی دریافت می کنند اما آیا این متخصصین ما متعهد، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس هستند؟

حجت‌الاسلام اسدالهی وجود تعهد در کنار تخصص را خیلی مهم دانست و افزود: باید از بستر حوزه تعهد را به متخصصین در دانشگاه ها برسانیم.

وی تصریح کرد: بیشتر اختلاس گران مگر مدرک دانشگاهی ندارند؟ اما چطور شده است که از دانشگاه مدرک دکترا گرفته اند و به عنوان یک مسئول به نظام جمهوری اسلامی خیانت کرده و به بیت المال دستبرد زده است و خیالی هم ندارند؟

این استاد معارف اسلامی افزود: این بخاطر این است که دغدغه دانشگاه تخصص دادن است در حالی که اگر می خواهیم کارکرد دانشگاه در خروجی دانشجو قوی باشد باید کارکرد تعهد و مسئولیت پذیری دانشجو، ناظر بر جامعه توحیدی باشد.

حجت‌الاسلام اسدالهی گفت: همه مسئولان جامعه اسلامی و کسانی که در این جامعه نقش دارند باید خدا و قیامت در ذهنشان باشد.

وی بیان کرد: اگر می خواهیم یک رویه قوی داشته باشیم باید هم در حوزه و هم در دانشگاه تعهد و تخصص در کنار هم باشد و این دو بال مهم، موفقیت برای هر نظام آموزشی را رقم می زند.

براساس نیازها، پژوهش و علم شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین هابیل خسروی مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی و استاد معارف اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: زمانی که خدای متعال انسان را خلق کرد یک ویژگی به انسان داد؛ فرصت را در انسان گذاشته است که براساس تفکر برای نیازهای خود راه حل پیدا کند.

وی افزود: انسان ابعاد مختلف و نیازهای متفاوتی دارد و باید به این نیازها پاسخ داده شود به طوری که هرچقدر جلوتر می رویم این نیاهاز گسترده تر شده و پشت سر این نیازها، تفکر و علم تشکیل می شود.

این استاد معارف اسلامی ادامه داد: زمانی که یک نیاز شکل می گیرد، تفکر برای کسب آن نیاز ایجاد می شود و سبب این پژوهش، علم است.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه چون نیازهای ما متفاوت است پژوهش ها نیز متفاوت شده و علوم متفاوتی ایجاد می‌شود، گفت: زمانی که از وحدت حوزه و دانشگاه سخن می گوییم باید بدانیم که هم حوزه و هم دانشگاه یک مجموعه علمی است یعنی حاصل تفکرات انسان‌ها در ابعاد مختلف زندگی حوزه و دانشگاه را شکل داده است.

حوزه و دانشگاه موتور محرکه تولید علم در کشور است

وی بیان کرد: حوزه و دانشگاه موتور محرکه تولید علم برای رفع نیازهای ما هستند و یک حقیقت مشترکی دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی افزود: در ابتدا که نیازها محدود و پژوهش گران کم بودند ابتدا حوزه و دانشگاه نداشتیم؛ یک مجموعه علمی بوده است که هم نیازهای مربوط جسمی و هم مربوط به بعد روحی را مرتفع می کرده است اما بعدها علوم گسترش پیدا کرده و حتی دانشگاه ها تخصصی تر شدند.

حجت‌الاسلام خسروی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های تخصصی شدن این است که تک بعدی و از زاویه نگاه خود به موضوعات نگاه می کنیم به طوری که زمانی که یک شی کوچک است ما این شی را با یک نگاه می بینیم و زمانی که این شی بزرگ می شود از هر زاویه ای که نگاه کنیم متفاوت دیده می شود.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی علومی که اتفاق افتاده است همه دنبال یک هدف هستیم؛ اکنون چون مباحث تخصصی شده است هر کس از زاویه نگاه خود می نگرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زمانی که از وحدت حوزه و دانشگاه سخن می گوییم یعنی طلبه توجه کن با توجه به تخصصی که داری در بعد معنوی و روحی انسان تلاش می کنی؛ این خوب و لازم است اما همه ابعاد زندگی انسان این نیست.

حجت‌الاسلام خسروی افزود: دانشجویی که در بعد جسمی انسان علم فرا می گیری و در جهت سلامت جسم انسان تلاش می کنی این تلاش بجا و لازم است اما همه ابعاد زندگی انسان نیست.

برای رشد تمام ابعاد زندگی انسان باید طلبه و دانشجو در کنار هم باشند

وی گفت: اگر بخواهیم تمام نیازهای یک انسان را برآورده کنیم و این انسان همه جانبه رشد کند لازم است حوزه و دانشگاه، طلبه و دانشجو در کنار هم باشند. 

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر هر کدام از دانشجویان و طلاب به طور جداگانه بخواهند انسان را رشد دهند یکی از قسمت‌ها رشد پیدا می کند و قسمت دیگر کوچک می ماند.

وحدت یعنی نگاه تخصصی به نیازهای انسان

حجت‌الاسلام خسروی تصریح کرد: وحدت یعنی در کنار این‌که نگاه تخصصی در رشته خودمان داریم باید نگاه همه جانبه به انسان هم داشته باشیم و هدف تمام علوم این است که انسان را به رشد برسانند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم انسان به کمال برسد، کمال را باید طوری تعریف کنیم که همه ابعاد وجودی انسان را به کمال برساند.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که نظام‌های غیراسلامی دارند این است که نگاه تک بعدی به انسان دارند یعنی ممکن است برخی از اینها فقط بعد جسمی انسان را ببینند و نیازهای جسمی انسان را برآورده کند اما همه نیازهای انسان همین نیازها نیست.

حجت‌الاسلام خسروی تصریح کرد: اگر بخواهیم نگاه همه جانبه به تمام ابعاد وجودی انسان داشته باشیم آن وقت معنای نگاه وجودی اسلام مشخص می شود و دانشجوی مسلمان این نگاه را دارد که باید همه ابعاد انسان را مد نظر قرار دهد و اینگونه نباشد وقتی روی تخصص خود کار می کند در بقیه ابعاد غفلت ایجاد شود.

وحدت حوزه و دانشگاه غفلت را از بین می برد

وی بیان کرد: با بحث وحدت حوزه و دانشگاه می خواهیم غفلت را از بین ببریم؛ این را در ذهن مان داشته باشیم بحث همه جانبه بودن ابعاد انسان مدنظر ما باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی گفت: ممکن است ارتباطات حوزه و دانشگاه کم رنگ باشد و درست شکل نگرفته باشد اما نگاه وحدت حوزه و دانشگاه خیلی کم رنگ نیست به طوری که دانشجویان و طلبه‌ها اکنون نسبت به دانشجو و طلبه چند دهه پیش، بیشتر به وحدت توجه دارند؛ پس وحدت حوزه و دانشگاه نسبت به چند دهه قبل رشد پیدا کرده است.

وحدت حوزه و دانشگاه به طور کامل محقق نشده است

حجت‌الاسلام خسروی ضمن تصریح اینکه هنوز وحدت حوزه و دانشگاه به طور کامل محقق نشده است، گفت: ما باید این مباحث را پیگیری و یادآوری کنیم که یک هفته ای را در سال به وحدت حوزه و دانشگاه اختصاص دهیم و خود این می تواند به وحدت کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: این را هم طلبه و دانشجو می داند اما دانستن تنها کافی نیست بلکه تذکر و یادآوری لازم است تا بازخوانی کنیم هدف مقدسی که در حوزه و دانشگاه پیگیری کنیم تا این هدف محقق شود.

لزوم گفتگوهای همه‌جانبه حوزویان و دانشگاهیان در پژوهش‌های میان‌رشته‌ای

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی، گفتگوهای چند جانبه حوزویان و دانشگاهیان در مباحث و پژوهش های میان رشته ای را یکی از عوامل تاثیرگذار در وحدت حوزه و دانشگاه دانست و یادآور شد: اگر تعاملات و گفتگوهای چندجانبه بین دانشگاهیان و حوزویان شکل گیرد می تواند وحدت را تقویت کند.

به گزارش خاورستان، رهبر معظم انقلاب اسلامی برای وحدت حوزه و دانشگاه، فرمودند "برای وحدت حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی، علم و دین باید پا به پای هم حرکت کنند.  وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال شود. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک کنند، دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستن که یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند این هدف مهم محقق می شود".

بنابراین گزارش؛ چنان‌چه مسئولان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه فضای لازم برای مطرح شدن دغدغه های دانشجویان و حوزویان را برای رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی فراهم کنند تا دانشجو و طلبه با هم ارتباط برقرار کنند، قطعا می‌توان دغدغه‌های این مسیر را مرتفع کرد و به وحدت حوزه و دانشگاه که در جهت رسیدن به تمدن اسلامی است، نزدیک شد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1678463
ارسال نظر
نظرات