اخبار داغ

مدیرپرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی:

۴ مطالبه اصلی جامعه پرستاری به بهانه روز پرستار

۴ مطالبه اصلی جامعه پرستاری به بهانه روز پرستار
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن یادآوری تلاش‌ها و از خودگذشتگی قشر پرستار در همه دوران‌ها، به تشریح برخی از مطالبات جامعه پرستاری از مسئولان به خصوص در دوران کرونا پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "فروغ مولا" به مناسبت هفته بزرگداشت پرستار ضمن تبریک روز پرستار به کلیه کادر پرستاری کشور به ویژه پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نزدیک یک سال است که شاهد تلاش و از خود گذشتگی کادر درمان و به ویژه پرستاران در عرصه مبارزه با بیماری کرونا و ارائه خدمات به بیماران مبتلا هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: جامعه پرستاری بدون هیچ چشمداشتی و حتی قبل از این که به مطالبات و معوقات خود فکر کند وارد میدان مبارزه با بیماری شد و هم اکنون نیز به تلاش و مجاهدات خود ادامه می‌دهد؛ بدون شک ایثار و از خودگذشتگی پرستاران موجب سرافرازی این قشر فداکار در نزد مردم شده و  اجر این تلاش‌ها در نزد پروردگار  محفوظ خواهد بود.
,
 
,
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه بحران کرونا به بازنگری در مطالبات پرستاران و همصدایی بیشتر آنان منجر شده است، گفت:  عمده این مطالبات به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به ارتقاء کیفیت خدمت‌دهی به مردم و یا افزایش ایمنی بیمار مربوط می‌شود.
,
 
,
تخصیص ضریب نیروی پرستاری به تخت درحد استاندارد کشوری
,
 
,
وی تخصیص ضریب نیروی پرستاری به تخت درحد استاندارد کشوری را یکی از مطالبات عمده پرستاران کل کشور و همچنین دانشگاه علوم پزشک شهید بهشتی دانست و ادامه داد: البته خوشبختانه این ضریب با تلاش وزارت‌ بهداشت و پیگیری ریاست و معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و معاونت درمان از طرق مختلف مانند تسریع روند جذب نیروهای استخدامی، استفاده از نیروهای خرید خدمت و تغییر در قوانین استمرار طرح تا حدودی بهبود پیدا کرده ولی هنوز تا تخصیص نیروی انسانی در حد استاندارد کشوری فاصله داریم.
,
 
,
وی افزود: با برگزاری آزمون‌های استخدامی و جذب نیروی بیشتر می‌توان گام‌های بلندتری در مسیر ارایه خدمت بیشتر به بیماران برداشت، لذا امیدواریم این آزمون‌ها هر چه سریعتر برگزار شوند.
,
 
,
لزوم افزایش نیروی کمک پرستار
,
 
,
وی کمبود نیروی کمک پرستار را معضلی جدی در بیمارستان‌ها به خصوص در بحران کرونا دانست و ادامه داد: قانون منع حضور همراه بر بالین بیمار مبتلا به کرونا قانون علمی و صحیحی بوده و مانع انتشار بیماری می‌شود، اما در عین حال کمبود نیروهای پشتیبانی  و کمک پرستاری را بیشتر نمایان کرده است، لذا انتظار ما این است که وزارت بهداشت مجوز بکارگیری نیروهای کمک پرستاری را به دانشگاه‌ها داده و همچنین با تخصیص اعتبار لازم، در جذب این نیروها  به دانشگاه‌ها کمک شود تا از این طریق ضمن تقویت مجموعه پرستاری، ارایه خدمت به بیماران نیز بیش از پیش بهبود یابد.
,
 
,
مولا همچنین در رابطه با تحقق مطالبات و وعده‌های داده شده به پرستاران از ابتدای شیوع کرونا، اظهار کرد: در خصوص پرداخت حق‌الزحمه یا فوق‌العاده سختی بخش‌های کرونا طی چند نوبت به دانشگاه‌ها ، پرداختی‌هایی صورت گرفته و چشم انتظار برآورده شدن کامل این وعده‌ها، برگزاری آزمون‌های استخدامی و پرداخت فوق‌العاده ویژه پرستاران هستیم.
,
 
,
اجرای قانون فوق‌العاده ویژه یک قدم بزرگ در راه تحقق مطالبات پرستاری
,
 
,
 مولا با بیان اینکه با اجرای قانون فوق‌العاده ویژه یک قدم بزرگ در راه دستیابی به مطالبات پرستاری برداشته می‌شود، اظهار کرد: اجرای قانون فوق‌العاده ویژه برای کادر پرستاری مطالبه دیگر جامعه پرستاری است که چندین سال جهت تحقق آن تلاش شده، ولی با شیوع کرونا این هم صدایی پرستاران  بیشتر شده و خوشبختانه معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت نیز به این مطالبه پاسخ داده و به اجرای این قانون کمک کرده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه این درخواست و مطالبه در هیات امنای دانشگاه‌ها مطرح و تصویب شده است، گفت:  در این راستا وزارت بهداشت قول داده که فوق‌العاده ویژه از ابتدای دی ماه محقق می‌شود و ما نیز امیدواریم که با تامین اعتبار از سوی وزارت بهداشت و معاون محترم توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، از همان دی ماه در حکم پرستاران اجرا شود.
,
 
,
این پرستار مطالبه دیگر جامعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کشور را تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای خرید خدمت و قراردادی و استمرار طرح دانست و گفت: در این رابطه مکاتباتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با وزارت بهداشت صورت گرفته تا درآزمون‌های استخدامی بعدی برای پرستارانی که به صورت شرکتی، قراردادی، داوطلبانه یا استمرار طرح در بخش کووید کار می‌کنند، امتیازاتی در نظر گرفته ‌شود. البته قول برقراری این امتیازات از سوی وزارت بهداشت داده شده و همگی چشم به راه برگزاری آزمون استخدامی و عملیاتی شدن امتیازات مذکور هستیم.
,
 
,
۴۰ درصد پرستاران دانشگاه به طور مستقیم در بخش کرونا کار می‌کنند
,
 
,
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پرداخت معوقه‌های اضافه کار و کارانه در این دانشگاه وضعیت مطلوبی (میانگین ۳ ماه معوقه) دارد، خاطر نشان کرد: در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حدود ۵۵۰۰ نیروی پرستار اعم از اتاق عمل، هوشبری و کمک بهیار مشغول به کار هستند که حدود ۴۰ درصد این افراد به طور مستقیم در بخش‌های کرونایی فعالیت می‌کنند که البته این تعداد با توجه به مراجعات بیماران شناور بوده و با تغییر در تعداد مراجعات افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.
,
 
,
وی افزود: تعداد مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها در پیک‌های مختلف بیماری متغییر بوده و متناسب با آن، وضعیت بخش‌ها نیز تغییر می‌کند، به عنوان نمونه ممکن است بخش جراحی  و یا سایر بخش‌ها به کووید تبدیل شده و پس از فروکش کردن موقت بیماری مجددا به حالت قبل برگردد؛ همین مساله و متغییر بودن شرایط بیماری نیاز به جذب پرستار و کمک پرستار بیشتر در بیمارستان ها را دو چندان کرده است.
,
 
,
شهادت دو تن از پرستاران دانشگاه 
,
 
,
مولا با اشاره به ابتلای تعداد زیادی از نیروهای پرستاری دانشگاه به کرونا، با بیان اینکه آمار پرستاران مبتلا در پیک‌های مختلف بیماری متفاوت است، گفت: تعداد زیادی از پرستاران دانشگاه به این بیماری مبتلا شدند و با قرنطینه و استراحت در منزل بهبود پیدا کردند و تعدادی نیز بستری شده و حال وخیمی داشتند که خوشبختانه بهبود یافتند؛ ولی متاسفانه دو نفر از همکاران عزیز به نام‌های "علی صفرلو" از بیمارستان شهید مدرس و " مهناز صالحی" از بیمارستان لبافی نژاد در راه خدمت به بیماران کرونایی شهید شدند.    
,
 
,
کمبود مزمن نیروی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  
,
 
,
مدیر پرستاری دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمبود مزمن نیروی پرستار وجود دارد و شیوع کرونا این وضعیت را تشدید کرده است، گفت: شیوع بیشتر بیماری نیروی بیشتری را می‌طلبد و با توجه به اینکه به طور میانگین هر پرستاری که به کرونا مبتلا می‌شود به ۱۴ روز مرخصی استعلاجی نیاز دارد این کمبود نیرو باعث افزایش فشار کاری بر روی دیگر پرستاران بخش می‌شود و هنگامی‌که پرستار مبتلا به بیمارستان باز می‌گردد با وجود ضعف بدنی ناشی از بیماری باید به طور مضاعف کار کند تا نبود خود در دوره بیماری و مرخصی استعلاجی را جبران کند؛ بنابراین در دوران پیک کرونا شرایط سختی، هم برای نیروی پرستار و هم بیماران ایجاد می‌شود و کمبود نیرو پررنگ‌تر و محسوس ‌تر است که باید برای آن فکری شود.
,
 
,
اجتناب از دورهمی‌های کوچک، مؤثرترین راه جلوگیری از انتشار بیماری
,
 
,
مولا با بیان اینکه تحقیقات معتبر نشان داده که دورهمی‌های کوچک در شیوع بیماری کرونا نقش و سهم بالایی دارد، ضمن توصیه به پرهیز از دورهمی‌ها به خصوص در مناسبت‌های مختلف، گفت: اجرای سنت‌ها زمانی معنا پیدا کرده و سبب نزدیکی دل‌ها می‌شود که سلامتی افراد تضمین شده باشد، بنابراین اگر قرار است سلامت افراد را به خطر بیاندازد بهتر است از راه دور، مجازی  یا به طریق دیگری برپا شود. بنابراین توصیه جامعه پرستاری به عموم مردم این است که در شب‌ یلدا و یا سایر مناسبت‌ها با توجه به شیوع و فعال بودن بیماری، ضمن رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از دورهمی‌ها به کاهش بار بیماری بر دوش کادر درمان و نظام سلامت کمک کنند.
,
 
,
مدیر پرستاری دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: به نمایندگی از جامعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام می‌کنم که همچنان تمام قد در خدمت مردم هستیم؛ اما از مردم عزیز خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده خود رعایت کنند؛ باید بدانیم که این مسئله یک تصمیم شخصی نیست چراکه ابتلای هر فرد به معنای به خطر افتادن سلامت و جان خانواده‌ها و سایر افراد جامعه است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه