اخبار داغ

در گفت و گو با کارشناس مردم شناسی مطرح شد؛

صفای سفره یلدایی با میوه های بهشتی/ آجیل شب چله و فلسفه ای به بلندای فرهنگ غنی ایرانی

صفای سفره یلدایی با میوه های بهشتی/ آجیل شب چله و فلسفه ای به بلندای فرهنگ غنی ایرانی
محمدعلی ابراهیمی گفت: آیین شب یلدا یا چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی ابراهیمی کارشناس مردم شناسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: آیین شب یلدا یا چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
وی اظهار کرد: شب یلدا فقط شب دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق شامل رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است، انتخاب مواد غذایی ویژه از میان سایر مواد غذایی و تأکید بر قرار دادن آن ها بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم است، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را به دنبال دارد.

هندوانه و باور غلبه بر بیماری ها

این کارشناس تصریح کرد: هندوانه یکی از ارکان سفره شب یلداست که همیشه به شیوه ‌های جذابی تزیین می‌شود، هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت بوده و باور بر این است اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C می‌باشد مطابقت دارد.

ابراهیمی گفت: هندوانه یکی از ارکان اصل‍ی سفره شب یلداست که همیشه به شیوه‌های جذابی تزیین می‌شود، هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است، 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده، در نتیجه برای رفع عطش بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: به علت فراوانی آب در این محصول، برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه، خوردن آن بسیار توصیه شده، هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند و همانطور که اثبات شده است، آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان ها در انسان جلوگیری می کنند، پس این باور که با خوردن هندوانه بیماری کمتر به سراغ ما می آید در وجود این آنتی اکسیدان ها نهفته است.

ابراهیمی گفت: هندوانه از بروز آسیب های پوستی در اثر نور جلوگیری می کند و موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید از بدن می شود و به شادابی و طراوت پوست می انجامد. درصد کمی قند دارد و میزان کالری آن بسیار پایین است.
 
,
,
, هندوانه و باور غلبه بر بیماری ها, هندوانه و باور غلبه بر بیماری ها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


انار؛ نماد زایش و شادی

کارشناس مردم شناسی اظهار کرد: وجود انار در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است، انار از گذشته های دور به عنوان میوه‌ای خون ساز شناخته می شد و به افرادی که رنگی مهتابی داشتند و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می‌شد که آب انار بنوشند.

وی ادامه داد: آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: هندوانه‌هایی که از لابه لای کاه و خنکای کاهدان تابستان را به زمستان پیوند می‌دادند تا کشته‌های شیرین خوش خور خربزه به نام چَولی نمونه ای از خوراکی های این شب است.

کارشناس مردم شناسی تصریح کرد: پودر خوشمزه و مقوی شیرینک که از جوشاندن گوشت با تخمه هندوانه به همراه گندم نیم کوب درست می‌شد که در این خوردنی بسیار مقوی معجون به دست آمده در آفتاب خشک و سپس دست آس و الک می‎شد و افزون بر این ها پودر خوشخور دیگری به نام سَتّو از ترکیب پودر جوی آبدار و بو داده شده ‌با شکر و نبات دست آس شده برای این شب تهیه می‎شد.

وی اظهار کرد: خوردنی خوشمزه و زمستانه دیگری که برای این شب آماده می‌شد، دوشو (دوشاب) نام دارد که از ترکیب خرمای خوب مضافتی به همراه روغن زرد حیوانی که در یک مشک آماده برای این شب رسانده می‌شد به دست می آید.

این کارشناس تصریح کرد: البته انواع تخمه‌ های شور هندوانه و خربزه و البته انار سیستان که در یک سفره بزرگ در این شب گذاشته می‎ شد و اعضای فامیل با رفتن به خانه سپید مویان و سالخوردگان این شب را در حلقه خانواده و بزرگان و شنیدن روایت‌های کهن و شاهنامه به صبح می‌رساندند.

وی اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها برای لذت بخشیدن و تزیین سفره زیبای شب یلدا به طراحی و تزیین میوه ها علی الخصوص هندوانه می پردازند و آن را به شکل ها و طرح های مختلف درست می کنند.

انتهای پیام/

,
, انار؛ نماد زایش و شادی, انار؛ نماد زایش و شادی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه