اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چرا عرضه خودرو در بورس منتفی شد؟/ قول وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو

چرا عرضه خودرو در بورس منتفی شد؟/ قول وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد که مجلس شروطی برای تغییر طرح خودش و آزادسازی قیمت تعیین کرده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ پس از نابسامانی‌های بازار خودرو که هم خودروسازان جاده مخصوص و هم مردم از آن گله‌مند و ناراضی هستند، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن طرحی با عنوان "تحول صنعت خودرو" را برای ساماندهی این صنعت و بازار آن در این کمیسیون آماده کردند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
هدف نمایندگان از تدوین این طرح که در حال نهایی شدن برای طرح در صحن علنی مجلس است، حذف سوداگری و تقاضای کاذب و تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.
,
 
,
بر اساس طرح تحول صنعت خودرو، خودروسازان باید محصولات خود در بورس کالا عرضه کنند و تعیین قیمت پایه هم به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار شده است و قیمت نهایی برای فروش، با توجه به عرضه و تقاضا در بورس تعیین خواهد شد.
,
 
,
علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم چندی پیش با بیان این‌که کیفیت، تنوع و قیمت خودروهای داخلی در شأن مردم ایران نیست، از نهایی شدن بسته ارائه شده برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک خبر داد؛ اما جزئیات این بسته هنوز اعلام نشده است. بر اساس اطلاعات کسب شده قرار است این بسته در روزهای اخیر در دولت مطرح شود.
,
 
,
 
,
قیمت خودرو روند کاهشی خودش را ادامه دهد؟
, قیمت خودرو روند کاهشی خودش را ادامه دهد؟, قیمت خودرو روند کاهشی خودش را ادامه دهد؟,
 
,
بنابراین گزارش، خودروسازان، عرضه ۴۰ هزار خودرو تا پایان آذرماه (امروز) و عرضه حدود ۱۰۰ هزار خودرو دپو شده در انبارها را علاوه بر تعهداتشان وعده دادند؛ از سوی دیگر قرار است ۸۲۰۰ خودرو مانده در گمرک هم روانه بازار شود؛ این اتفاقات در کنار کاهش نرخ ارز باعث کاهش ۳۰درصدی قیمت خودرو در بازار شد.
,
 
,
البته فعالان این بازار و کارشناسان با توجه به اقدامات و وعده‌های داده شده پیش‌بینی می‌کنند قیمت خودرو هم روند کاهشی خودش را ادامه دهد.
,
 
,
یکی از دلایل افزایش شدید قیمت خودرو و اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار، تبدیل‌شدن آن به یک کالای سرمایه‌ای و افزایش تقاضا و کاهش عرضه از سوی خودروسازان است که نسبت به قیمت‌گذاری خودرو اعتراض دارند.
,
 
,
حالا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت بر اساس پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت از خروج احتمالی حداقل ۱۰ خودرو، شامل دنا پلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر داده که هنوز تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است.
,
 
,
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، اظهار کرد: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت‌گذاری بخشی از خودروهای داخلی پیش‌بینی شده است. این‌طور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد.
,
 
,
 
,
حال بازار خودرو خوب می‌شود؟
, حال بازار خودرو خوب می‌شود؟, حال بازار خودرو خوب می‌شود؟,
 
,
علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با بیان اینکه حال بازار خودرو به‌زودی خوب می‌شود؛ از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد.
, حال بازار خودرو به‌زودی خوب می‌شود,
 
,
وی معتقد است: با ایجاد بازار رقابتی، خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم خواهد رسید.
,
 
,
وزیر صمت با اشاره به اختلاف قیمت بازار و کارخانه‌ای خودرو بیان کرد: دلالانی که از فضای به وجود آمده استفاده کردند و قیمت‌های کاذب در بازار به وجود آورده‌اند، با افزایش تولید خودرو و متعاقب آن متعادل شدن قیمت‌ها، حتماً متضرر خواهند شد.
,
 
,
رزم حسینی با بیان اینکه به دنبال اصلاح صنعت خودرو هستیم، گفت: این اتفاق به گام و مرحله‌به‌مرحله باید اتفاق بیفتد تا با ایجاد بازار رقابتی خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.
,
 
,
وی در خصوص عرضه خودرو در بورس اعلام کرد: این موضوع نظر برخی نمایندگان مجلس بود که در کمیته خودرو که مرکب از خود اعضای کمیسیون صنایع مجلس و سایر تشکل‌ها و دولت است به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خودش، خود را تنظیم کند و عرضه خودرو در بورس منطقی نیست که کمیته خودرو این موضوع را پذیرفته و حتماً بازار خودرو به‌زودی خوب خواهد شد.
,
 
,
 
,
 
,
قدم‌هایی برای ساماندهی بازار خودرو
, قدم‌هایی برای ساماندهی بازار خودرو, قدم‌هایی برای ساماندهی بازار خودرو,
 
,
وزارت صنعت، معدن و تجارت که چند ماهی بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شد، نتوانست اقدام مناسبی برای ساماندهی بازار خودرو انجام دهد، اما پس از اینکه علیرضا رزم حسینی با رأی اعتماد مجلس، سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفت، به دنبال اجرای کردن برنامه‌های قدم برداشت که یکی از این برنامه‌ها ساماندهی بازار خودرو است.
,
 
,
رزم حسینی که بسته‌ای برای بازار خودرو تدوین کرده از رقابتی‌تر شدن این بازار، افزایش تولید و انجام تعهدات خودروسازان سخن گفته و وعده داده است و به نظر قصد دارد هم خودروسازان جاده مخصوص با آزادسازی خودرو و هم مردم و مجلس را با افزایش عرضه و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه و حذف دلالی راضی کند که کارشناسان هم معتقدند اگر اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود روز کاغذ نماند، می‌توان به ساماندهی بازار خودرو امیدوار بود.
,
 
,
البته کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در یک ماه اخیر به دلیل کاهش نرخ ارز و وعده خودروسازان است و هنوز برنامه‌های وزیر صنعت اجرایی نشده است.
,
 
,
 
, , شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو و منتفی شدن عرضه آن در بورس, شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو و منتفی شدن عرضه آن در بورس, شرط مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو و منتفی شدن عرضه آن در بورس,
 
,
براساس گزارش دانا، درحالی‌که منتفی شدن عرضه خودرو در بورس و همچنین آزادسازی قیمت آن مطرح شده، اما مجلس شروطی برای آن تعیین کرده است.
,
 
,
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا می‌گوید: مجلس از هر طرحی که باعث کاهش قیمت و ارتقاء کیفیت خودرو شود، قطعاً حمایت خواهد کرد و آن را یکی از مطالبات مجلس یازدهم عنوان می‌کند.
, حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس,
 
,
وی با تأکید بر اینکه باید خودرو با قیمت منطقی و مناسب به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، افزود: اگر آزادسازی قیمت خودرو منجر به کاهش قیمت، حذف سوداگری و خارج شدن آن از حلقه کالاهای سرمایه‌ای شود، موردتأیید خواهد بود و می‌تواند مؤثر و مفید باشد.
,
 
,
این نماینده مجلس مطرح کرد: کسی نگران این نیست که قیمت تمام شده خودرو که مصرف‌کننده پول آن را پرداخت می‌کند به جیب خودروساز برود بلکه نگرانی این است که میزان عرضه به بازار به‌اندازه‌ای نباشد که بازار را اشباع کند که دوباره پس از آزادسازی قیمت، دلالی و بازار ثانویه جدیدی ایجاد شود.
,
 
,
فیروزی در مورد آخرین وضعیت طرح خودرویی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به عرضه خودرو در بورس تأکید کرد: علت عرضه خودرو در بورس به دلیل مشکل تقاضا است و اگر بازار با عرضه از سوی خودروسازان اشباع شود و تقاضای کاذب و سرمایه‌ای وجود نداشته باشد و قیمت‌ها کاهش یابد؛ امکان تغییر شیوه عرضه در طرح مجلس وجود دارد.
,
 
,
 
,
بازار خودرو به سامان می‌رسد؟
, بازار خودرو به سامان می‌رسد؟, بازار خودرو به سامان می‌رسد؟,
 
,
بنابراین گزارش، باید منتظر ماند تا تصمیمات شورای رقابت برای حذف قیمت‌گذاری چند خودرو نهایی و سرانجام بسته خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود که آیا می‌توان به ساماندهی بازار خودرو و کاهش قیمت و حذف سوداگری امیدوار بود یا نه؛ اما ظاهراً وزیر صمت قول‌هایی به نمایندگان مردم داده که بازار خودرو به‌زودی به سامان برسد و آنها هم طرح عرضه خودرو در بورس را کنار بگذاراند؛ هر چند جاده مخصوص هم ساز مخالف با طرح مجلس را کوک کرده بود.
,
 
,
به نظر پس از حذف قیمت گذاری خودرو و عرضه آن از سوی سازندگان جاده مخصوص و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار، عرضه خودرو در بورس هم منتفی شود؛ همچنین باید منتظر بسته وزارت صنعت هم ماند که آیا می‌تواند درمانی برای مشکل بخش خودرو در کشور باشد و به سرانجام مقصود خواهد رسید؟ یانه؛ به هر حال یک سوال اساسی باقی می‌ماند؛ اینکه خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد؟ که پاسخ آن را باید در آینده بسیار نزدیک جستجو کرد.
,
 
,
گزارش از معصومه خداوردیان
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه