شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان جنوبی
ساعت: 13:10 منتشر شده در مورخ: 1399/10/06 شناسه خبر: 1681206
نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

ابهام محل‌درآمدها، کسری بالا و عدم‌محرومیت‌زدایی از معایب لایحه بودجه 1400/ نمی‌توان دخل و خرج کشور را به اما و اگرها گره زد

ابهام محل‌درآمدها، کسری بالا و عدم‌محرومیت‌زدایی از معایب لایحه بودجه 1400/ نمی‌توان دخل و خرج کشور را به اما و اگرها گره زد
نخعی با بیان این‌که لایحه بودجه 1400 محرومیت‌زدا نیست، گفت: با این روند بودجه‌ریزی و کار، نمی‌توانیم به کاهش محرومیت‌ها و فاصله بین استان‌ها و شهرهای محروم و توسعه‌یافته امیدوار باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه 1400، در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: لایحه بودجه نسبت به سال گذشته 500 هزار میلیارد تومان رشد داشته است اما اتفاق خاصی نیفتاده که حالا مبلغ بودجه به این میزان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه شامل بودجه عمومی و شرکت ها است، افزود: مجلس بودجه عمومی را که رقم آن شامل هزینه های جاری و عمرانی است، بررسی می کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان بودجه های جاری در لایحه بودجه 1400 از رشد خوبی برخوردار بوده و حدود 60 درصد افزایش داشته است، اما در مقابل متاسفانه بودجه عمرانی، رشد کم و محدودی داشته است.

کسری بودجه 320 هزار میلیارد تومانی در لایحه دولت

نخعی تصریح کرد: بر اساس بررسی و تحلیل مرکز پژوهش های مجلس، با کنار هم گذاشتن منابع درآمدی و هزینه های در نظر گرفته شده در لایحه بودجه، حدود 320 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه؛ دولت عمده منابع درآمدی خود را فروش نفت و اوراق قرار داده است که تحقق این درآمدها خوش بینانه و غیر واقع بینانه است، اظهار کرد:  در این خصوص دولت فروش دو هزار و 300 میلیون بشکه نفت در روز و 70 هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی را در نظر گرفته و از این محل‌ها پیش بینی درآمد کرده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما محل تامین منابع بودجه اصلا با واقعیت‌ها تطبیقی ندارد و اینکه آینده درآمدی کشور در سال بعد را، به صورت مبهم به اتفاقات سیاسی که معلوم نیست اتفاق بیفتد یا نه، گره زد، خیلی جالب نیست.

تنظیم بودجه 1400 بر مبنای لغو تحریم‌ها

نخعی گفت: لایحه بودجه 1400 با ذهنیت لغو تحریم‌ها تنظیم شده است و بر اساس این لایحه باید ما بتوانیم نفت را به راحتی در بازارهای جهانی به فروش برسانیم.

وی تصریح کرد: فروش 2.3 میلیون بشکه نفت کشور، مربوط به زمانی است که تحریم‌ها وجود نداشت و اکنون نیز پیش‌بینی این میزان فروش نفت برای سال آینده، یعنی اینکه ما تحریم نیستیم و می توانیم نفت مان را بفروشیم؛ است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این پیش بینی بودجه در حالی است که حتی اگر بر فرض مثال؛ تحریم ها هم برطرف شود، شاید به لحاظ فنی امکان صادرات 2.3 را داشته باشیم اما اینکه با واقعیت های میدانی بتوانیم بازار نفت سابق را مجدد به دست بگیریم و مشتری های قبلی مانند کره، هند، چین و ... را جذب و جای خودمان را تثبیت کنیم، یا اینکه اوپک چه واکنشی نشان خواهد داد و ...، حرف دیگری است.

نخعی تاکید کرد: همه این‌ها اما و اگرهایی است که نمی‌توان آینده دخل و خرج کشور در سال آینده را به آن گره زد. در حالی که باید پیش بینی منابع درآمدی بودجه را واقع‌بینانه‌تر و بر اساس آنچه که عملا قابل تحقق و مشخص است، انجام شود که متاسفانه بخش فروش نفت خیلی خوش بینانه و غیر واقع بینانه طراحی شده است.

ایجاد منبع درآمدی از فروش اوراق سلف نفتی باوجود مخالفت مجلس

وی با اشاره به فروش اوراق سلف نفتی به عنوان یکی دیگر از محل های درآمدی بودجه 1400 نیز گفت: در حالی که دولت قبلا نیز قصد داشت اوراق سلف نفتی را به فروش برساند و مجلس مخالفت کرد، اما باز هم می بینیم که در لایحه بودجه، 70 هزار میلیارد تومان از این محل، درآمد پیش بینی شده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور کلی مجلس و کمیسیون های تخصصی آن با فروش اوراق سلفی نفت به دلایل مختلف اقتصادی و اجرائی مخالف است. به طور مثال یکی از دلایل این مخالفت، این است که این دولت که نیمی از سال آینده بر سر کار است و عملا با این کار دولت بعد و سیستم بعد را مقروض می‌کند.

سرنوشت نامعلوم تحقق درآمدهای مالیاتی بر اثر کرونا

نخعی با اشاره به اینکه محل دیگر تامین بودجه، درآمدهای مالیاتی 250 هزار میلیارد تومانی تعیین شده است، اظهار کرد: تحقق این میزان درآمدهای مالیاتی با واقعیت های موجود سازگار نیست، چراکه به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها دچار گرفتاری شدند و معلوم نیست که این عددی که در بودجه پیش بینی شده و نسبت به سال گذشته رشد داشته است، چقدر تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از محل‌های دیگر تامین بودجه، پیش بینی فروش اوراق است که چندین سال است به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت مورد استفاده قرار می گیرد. اما ما در مجلس مصمم هستیم که فروش اوراق صرف طرح های تملک دارایی سرمایه ای و امورات عمرانی کشور شود؛ نه تسویه بدهی های قبل.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت، 38 درصد است، اظهار کرد: در این خصوص رئیس جمهور با مکاتبه با مقام معظم رهبری خواستار کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی شد که ایشان در این خصوص طی نامه ای؛ تا سقف فروش یک میلیون بشکه در روز، با واریز 20 درصد موافقت کردند و با فروش بیشتر از یک میلیون بشکه باید همان سهم 38 درصدی واریز شود و اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را به دولت ندادند.

نخعی افزود: اما متاسفانه اکنون پیش بینی دولت در لایحه بودجه واریز همان 20 درصد درآمدها به صندوق توسعه ملی است و از محل اعتبارات این صندوق، یک سری کارها و پروژه هایی تعریف شده است. این در حالی است که با نامه مقام معظم رهبری در این خصوص، این موارد عملا امکان پذیر نخواهد بود و نیاز به اصلاح کلی در لایحه بودجه وجود دارد.

خراسان جنوبی ردیف جدیدی در لایحه بودجه ندارد

وی با بیان اینکه طرح های عمرانی که در لایحه بودجه 1400 برای خراسان جنوبی تعریف شده است، همان ردیف های قبل است و ردیف جدیدی را ندیده ام، گفت: در حالی که طرح توسعه بیمارستان نهبندان که مورد تاکید وزیر بهداشت و معاونش قرار گرفته و قول داده شد بود تا برای این بیمارستان ردیفی در نظر گرفته شود، اما متاسفانه این بیمارستان در لایحه بودجه 1400 دیده نشده است که تلاش می کنیم تا شاید بتوانیم با کمک سازمان برنامه و بودجه، ردیفی برای آن ایجاد کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از طرح های دیگر مانند جاده بیرجند- زاهدان و ماهیرود- سربیشه نیز ردیف اعتباری آن مانند سال گذشته در نظر گرفته شده است در حالی که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود، باید اعتبارات این طرح ها رشد می کرد. گرچه که همان اعتبارات قبل به سختی تخصیص پیدا کرده و می‌کند.

مظلومیت شرق کشور و خراسان جنوبی در بودجه 1400

نخعی با اشاره به اینکه متاسفانه لایحه بودجه 1400 بسیار متکی به نفت است و از طرف دیگر به جای طرح های عمرانی و توسعه ای،  بیشتر هزینه های جاری در آن مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: اگر قرار است محرومیت منطقه‌ای کاهش پیدا کند، دولت باید پروژه‌های زیربنایی، زیرساختی و و عمرانی برای آن تعریف کند. اما متاسفانه شاهد این مسائل در بودجه نیستیم و به طور کلی شرق کشور از جمله خراسان جنوبی و نهبندان و سربیشه در لایحه بودجه مظلوم واقع شده است.

وی با بیان این‌که لایحه بودجه 1400 محرومیت‌زدا نیست، تأکید کرد: با این روند بودجه‌ریزی و کار، نمی‌توانیم به کاهش محرومیت‌ها و فاصله بین استان‌ها و شهرهای محروم و توسعه‌یافته امیدوار باشیم چراکه دولت طوری بودجه را بسته است که استان‌های برخوردار، برخوردارتر و استان‌های محروم، محروم‌تر می‌شود و مدام فاصله برخورداری آن‌ها بیشتر می‌شود.

نقد جدی به لایحه بودجه 1400

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه خراسان جنوبی در بودجه های عمرانی جزو استان های آخر لیست است، تاکید کرد: ما نقد جدی به لایحه بودجه داریم. هم ساختار لایحه بودجه باید درست شود و هم نگاه ویژه ای به شرق کشور و خراسان جنوبی شود.

نخعی یادآور شد: هم اکنون فضای خوبی نسبت به لایحه بودجه در مجلس وجود ندارد و نقد و انتقادات زیادی به آن وارد است. اما پیش بینی اینکه لایحه به دولت برگشت می کند یا نه، سخت است.

وی در خصوص میزان تحقق بودجه سال 1399 در استان گفت: در بخش هزینه های جاری، درصد بالایی از بودجه استان محقق شده است، اما در بخش هزینه های عمرانی، به نسبت ده ماهی که از سال گذشته است، تخصیص اعتبارات خیلی تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: وقتی که درصد تخصیص بودجه پایین باشد، افزایش درصد بودجه برای سال آینده هم نمی تواند امیدوار کننده باشد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1681206
ارسال نظر
نظرات