اخبار داغ

فاطمی عقدا در گفت‌وگو با راه دانا مطرح کرد؛

مسکن در دوران آخوندی بدترین شرایط را بعد از انقلاب داشت/ راهکار برای ثبات قیمت مسکن

مسکن در دوران آخوندی بدترین شرایط را بعد از انقلاب داشت/ راهکار برای ثبات قیمت مسکن
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه عوامل اقتصادی باعث افزایش قیمت مسکن شد و این افزایش حبابی نیست، گفت: مسکن در دولت یازدهم و وزارت عباس آخوندی بدترین شرایط را در بعد از انقلاب داشت و سیاست‌های دولت، برخورد قهر آمیز با این بخش بود.
[
سید محمـود فاطمی عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه قیمت مسکن حبابی است، اظهار کرد: حبابی نیست، زیرا افزایش قیمت متاثر از افزایش تورم در کشور و رشد صعودی بازارهای موازی مانند بورس، طلا و ارز است؛ زیرا مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در کشور ما سعی می‌کند ارزش خودش را حفظ دارد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 
,
چرا قیمت مسکن حبابی نیست؟
, چرا قیمت مسکن حبابی نیست؟,
 
,
وی افزود: افزایش قیمت مسکن ناشی از تحولات اقتصادی و رشد نرخ تورم روزافزون اقتصاد ایران است و حبابی نیست که یک دفعه قیمت بالا رفته باشد، زیرا علت رشد قیمت آن به دلیل افزایش هزینه‌ها مانند نیروی کار، حمل و نقل، انرژی، هزینه‌های صدور مجوز ساخت و... است.
,
 
,
این کارشناس حوزه مسکن گفت: سرجمع هزینه‌های ساخت و ساز مسکن در کشور بالا رفته و از سوی دیگر ارزش پول ملی به شدت افت کرده است و حفظ سرمایه در این شرایط، چاره‌ای جز این ندارد که ارزش خودش را بالا بکشد.
,
 
,
فاطمی عقدا تصریح کرد: حباب زمانی ایجاد می‌شود که قیمت بدون هیچ دلیلی و عوامل موثری افزایش یابد، ولی برای افزایش قیمت مسکن دلیل وجود دارد و افزایش قیمت عوامل باعث آن شده است.
,
 
,
وی تاکید کرد: بخش اعظم افزایش قیمت مسکن به دلیل کاهش شدید ارزش پول ملی و به تبع آن افزایش قیمت عوامل موثر در ساخت مسکن است و بخشی از افزایش قیمت هم به تعادل بخشی این بخش از اقتصاد در مقایسه با بخش‌های دیگر مانند بازارهای موازی است.
,
 
,
 
,
سیاست قهری دولت تدبیر و امید با بخش مسکن/ افزایش قیمت حاصل وزارت عباس آخوندی است
, سیاست قهری دولت تدبیر و امید با بخش مسکن/ افزایش قیمت حاصل وزارت عباس آخوندی است,
 
,
این کارشناس در مورد سیاست دولت تدبیر و امید در بخش مسکن، گفت: در دولت یازدهم و وزارت عباس آخوندی تقریبا بدترین شرایط، بعد از انقلاب را بخش اقتصاد مسکن شاهد بودیم؛ متاسفانه سیاست‌های غلط دولت و جهت گیری اشتباه و برخورد قهر آمیز با بخش مسکن بخصوص مسکن مهر باعث شرایط امروز شد.
,
 
,
فاطمی عقدا با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی در بخش مسکن متاثر از سیاست‌های دولت یازدهم است، اضافه کرد: در دولت دوازدهم و حضور محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی با اعلام سیاست‌هایی، امید می‌رفت که اقدامات موثر رخ دهد.
,
 
,
 
,
۵میلیون واحد مسکونی انباشته در دولت یازدهم و دوازهم
, ۵میلیون واحد مسکونی انباشته در دولت یازدهم و دوازهم,
 
,  ,
وی ادامه داد: البته طرح اقدام ملی مسکن که به عنوان مسکن حمایتی مطرح شد؛ هنوز اجرایی نشده و مردم آن را ندیدند؛ از سوی دیگر شرایطی که برای آن تعیین کردند، با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و هزینه‌های نسبتاَ بالا؛ بازپرداخت تسهیلات در توان خیلی از گروه‌های هدف نیست و هنوز نتوانسته موثر واقع شود.
,
 
,
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: دولت یازدهم و دوازهم حدود ۵میلیون واحد مسکونی انباشته بر تقاضا افزایش یافته که این موضوع شرایط را هم برای دولت و همه مردم سخت کرده است.
,
 
,
فاطمی عقدا افزود: یکی از دلایل رشد قیمت مسکن در هر ماه متاثر از عرضه پایین و نیاز انباشته است که اثر خودش را در بازار نشان می‌دهد؛ امروز چند میلیون واحد مسکونی کم داریم و بخش عرضه کم و تقاضا در بازار بالا است به همین دلیل عرضه کنندگان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.
,
 
,
 
,
مالیات بر خانه‌های خالی موثر اما راه خروج از بحران نیست/ راهکار برای ثبات قیمت در بخش مسکن
, مالیات بر خانه‌های خالی موثر اما راه خروج از بحران نیست/ راهکار برای ثبات قیمت در بخش مسکن,
 
,
وی در مورد قانون مالیات بر خانه‌های خالی بیان کرد: فعلا قانون آن تصویب شده ولی اجرای آن خیلی نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. تنها راه خروج از بحران و ثبات قیمت مسکن، عرضه مورد نیاز آن به بازار است.
,
 
,
این کارشناس بخش مسکن تصریح کرد: مسکن یک سرپنا است و هر خانواری براساس قانون و عرف باید خانه داشته باشد؛ اگر نسبت بین عرضه و تقاضا ایجاد و حفظ شود، افزایش بی‌دلیل قیمت رخ نخواهد داد؛ مگر شرایط خاص ایجاد شود.
,
 
,
فاطمی عقدا گفت: تنها راهکار، اقدام در سطح ملی برای ساخت و ساز گسترده است و باید برای تامین مسکن هدف گذاری شود، مثلاَ در هر استان متناسب با نیاز واقعی انبوه سازی رخ دهد و صنعت ساختمان بخصوص با رویکرد صنعتی سازی و تولید انبوه راه بیفتد که منجر به کاهش قیمت خواهد شد؛ زیرا زمانی که در بخش تقاضا فشاری نباشد، مطمئنا قیمت‌ها به سمت پایین حرکت خواهد کرد.
,
 
,
 
,
 
,
وام خرید مسکن اثر تورمی دارد/ بانک‌ها نیاز سازنده را تامین نمی‌کنند
, وام خرید مسکن اثر تورمی دارد/ بانک‌ها نیاز سازنده را تامین نمی‌کنند,
 
,
وی در مورد پرداخت وام مسکن و افزایش مبلغ آن، اظهار داشت: اگر در جهت عرضه و ساخت، تسهیلات پرداخت شود، اثر آن مثبت خواهد بود ولی در جهت خرید و تقاضا می‌تواند تاثیر تورمی داشته باشد. 
,
 
,
این کارشناس افزود: بانک‌ها در زمینه ساخت مسکن، نیاز سازنده را تامین نمی‌کنند؛ در حالی که تسهیلات باید حداقل ۷۰ درصد از هزینه‌های ساخت را پوشش دهد و بعد به خریدار منتقل شود؛ متاسفانه تسهیلات در کشور ما دو بخش است که یک بخش به خریدار و بخش دیگر به سازنده داده می‌شود.
,
 
,
فاطمی عقدا گفت: اگر میزان تسهیلات بخش مسکن  تجمیع و به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند تاثیر بیشتری به کاهش قیمت داشته باشد؛ حتی این موضوع به نفع خریدار و مردم هم خواهد بود؛ زیرا این وام به او منقل می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه