اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

پیوستن به FATF به معنی قانونی کردن تحریم‌‎ها است/ آمریکا به دنبال شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست

پیوستن به FATF به معنی قانونی کردن تحریم‌‎ها است/ آمریکا به دنبال شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست
کارشناس مسائل اقتصاد بین‌المللی با بیان اینکه آمریکا با FATF به دنبال شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست، گفت: اجرای FATF زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که بانک‌های ایرانی تحریم نباشد، برای همین نخست باید تحریم‌های برداشته شود؛ تازه آن زمان پذیرش گروه ویژه اقدام مالی قابل مذاکره است.
[

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد بررسی دوباره لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی زمانی می‌تواند برای ایران مفید و اثرگذار باشد که با دنیا مراوده بانکی داشته باشیم و بانک‌های ایرانی تحریم نباشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, FATF,

وی افزود: آقای ربیعی سخنگوی دولت عنوان کرد به دلیل نپذیرفتن FATF، تراکنش‌ها کم شده؛ ایشان بگویند ما با کدام کشور رابطه بانکی داریم که تراکنش‌های آن کاهش یافته؛ زیرا به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم با بانکهای خارجی کار انجام دهیم.

, FATF, ,

قانونی کردن تحریم‌ها با FATF/ آمریکا به دنبال شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست

, قانونی کردن تحریم‌ها با FATF/ آمریکا به دنبال شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌هاست,

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما مبادلات بانکی نداریم و بانک‌های ایرانی تحریم هستند؛ در این حال اجرای FATF اصلا اثر و موضوعیت ندارد؛ البته اگر بانک‌های کشور می‌توانستند مبادله انجام دهند؛ آن زمان FATF مهم بود؛ ولی اکنون با وجود تحریم‌ها این سخن که به دلیل FATF  نمی‌توانیم با دنیا کار بانکی انجام دهیم، بی‌ربط و بی‌معنی است.

, FATF, FATF, FATF,

بهرامی با بیان اینکه پذیرش لوایح چهارگانه و پیوستن به FATF به معنی قانونی کردن تحریم‌ها در داخل است، گفت: آقای طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم به صورت غیرقانونی و شخصا این کنوانسیون را امضا کردند و امروز بخش عمده آن را اجرا کردیم ولی اتفاقی برای اقتصاد کشور رخ نداد.

, FATF, ,

وی تصریح کرد: الان تحریم‌های بانکی علیه ایران اعمال می‌شود و اگر FATF پذیرفته شود، آن زمان مبادلات غیردلاری هم قابل رصد است و آمریکا دوباره می‌تواند تحریم‌های یک جانبه را اعمال کنند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را ببندند.

, FATF,

به گفته این کارشناس اقتصادی، FATF زمانی می‌تواند برای ایران موثر باشد که نخست تحریم‌ها به صورت رسمی و قانونی برداشته شود و دوم رسته‌های نظامی کشورمان مثل همه کشورهای دیگر شناخته شود.

, FATF,

بهرامی با بیان اینکه معنی ندارد که نیروی نظامی کشوری تحریم شود، گفت: برخی می‌گویند اگر FATF اجرا شود، فقط روی سپاه اثر گذار است و مشکلی پیش نمی‌آید که این سخن بی‌معنی است؛ زیرا تبادلات نیروهای نظامی و شبه نظامی هر کشوری با کشور دیگر، در بانک انجام نمی‌شود و به صورت غیررسمی است یا اینکه وقتی می‌خواهیم حقوق نظامی‌ها را در داخل پرداخت کنیم؛ بانک عامل آن به این دلیل، تحریم می‌شود.

, FATF,

وی با بیان اینکه امروز صرافی‌ها مبادلات پولی ما را انجام می‌دهند و تحریم‌ها را دور می‌زنند؛ بیان کرد: صرافی‌ها عملا تحریم‌ها را بی‌اثر کردند و انجام بیش از 70 میلیارد دلار واردات و صادرات نشان می‌دهد که ایران عملا تحریم نیست. 

,

 

,

سوالی که موافقان FATF باید پاسخ دهند

, سوالی که موافقان FATF باید پاسخ دهند, FATF,

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: تحریم در شبکه غیررسمی دور زده می‌شود و اگر این شبکه علنی شود؛ دیگر هیچ کاری نمی‌توان انجام داد؛ زیرا کشور مبدا پول که در FATF مهم است، اعلام خواهد شد و سوال این است که چرا باید این کار را انجام دهیم.

, FATF,

بهرامی اضافه کرد: در شبکه رسمی و به صورت عادی به ما اجازه نمی‌دهند و بانک‌های ایران را تحریم کردند و شبکه غیررسمی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده؛ حالا موافقان FATF پاسخ دهند که برای این مشکل چه جواب و راهکاری دارند. اگر راه‌های دور زدن تحریم لو رفت، آن وقت چه کنیم. به نظرم کسانی که از FATF دفاع می‌کنند، این موضوعات را مسکوت می‌گذارند و فقط رفتار کلیشه‌ای دارند.

, FATF, FATF,

وی در مورد اینکه با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا، FATF چه اثری خواهد داشت؟، پاسخ داد: اثری که ندارد، هیچ؛ بلکه وضعیت را بدتر خواهد کرد؛ همچنین تحریم‌ها را قانونی‌تر می‌کند در حالی که الان با استفاده از صرافی‌ها کار اقتصادی و تجارت خارجی انجام می‌شود و پول صرافی‌ها در حساب‌های بانکی است که اگر علنی شود، این‌ها هم بسته خواهد شد.

, FATF,

 

,

نقش خزانه داری آمریکا در FATF و برخورد سلیقه‌ای

, نقش خزانه داری آمریکا در FATF و برخورد سلیقه‌ای,

این کارشناس در خصوص ساختار گروه ویژه اقدام مالی، بیان کرد: FATF شکل و ساختار فنی دارد که اعلام می کنند برای مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و جرایم سازمان یافته ایجاد و برای کنترل نظام بانکی بین المللی طراحی شده که به وسیله خزانه داری آمریکا بتوانند قابل رصد باشد و توسط گروه 7 ایجاد شد.

, FATF,

وی عنوان کرد: عربستان و قطر حمایت مالی از داعش و گروه النصره را انجام دادند و سعودی‌ها صدها میلیارد دلار در سوریه و عراق هزینه کردند، از چه طریقی بود و یا موارد دیگر در دنیا که نشان می‌دهد FATF  نهادی است که امکان برخورد سلیقه‌ای را دارد و از وضعیت سوءاستفاد خواهد کرد.

, FATF,

بهرامی عنوان کرد: با پذیرش FATF به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم روابط بانکی با دنیا داشته باشیم؛ همان‌طور که آقای ظریف تضمین ندادند و اعلام کرد تاثیر ندارد و گفت تحریم بانکی و قطع شدن سوئیفت تصمیم آمریکایی‌هاست و ربطی به FATF ندارد.

, FATF, FATF,

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: با پذیرش FATF، تمام ترکنش‌های بانک‌های ایرانی را چک می‌کنند و به مبدا و مقصد دسترسی دارند؛ همچنین از نظر آنها کل اقدامات ما غیرقانونی است. یک شوخی است که برخی می‌گویند با اجرای FATF مشکل را حل می‌کند.

, FATF, FATF,

وی اضافه کرد: حتی واردات و صادرات و فروش نفت و فرآورده کشور هم غیرقانونی محسوب می‌شود، زیرا براساس قانونی به نام اوپک اجرا می‌کنند که تمام اقدامات ما را غیرقانونی می‌داند؛ هر چند برخی در داخل نگاه نمی‌کنند که این گروه ویژه اقدام مالی براساس کدام قانون عمل خواهد کرد و از نظر  اخلاقی موضوع را می‌بییند.

,

 

,

ضربه آخر خود تحریمی/ اثر FATF در گرانی‌ها

, ضربه آخر خود تحریمی/ اثر FATF در گرانی‌ها, FATF,

بهرامی گفت: عملا اجرای FATF ضربه آخر خود تحریمی را به ایران می‌زند؛ همین سیاست امروز گمرکات ما را به این روز انداخته و باعث گرانی‌ها شده است؛ زیرا تاجر ایرانی با عبور از تمام موانع دنیا کالای خود را وارد گمرک کرده ولی بانک مرکزی خودمان می‌گوید مبدا پول کجا است که از قوانین FATF است به این بهانه جلوی واردات آن را می‌گیرد و این خود تحریم را با اجرای آن قطعی می‌کنیم.

, FATF, FATF,

 

,

مجمع، لوایح چهارگانه را مسکوت بگذارد

, مجمع، لوایح چهارگانه را مسکوت بگذارد,

این کارشناس اقتصاد بین الملل در مورد اینکه قرار شده لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره بررسی شود، گفت: اعضای مجمع بهتر است همین اقدامی که تاکنون انجام شده را انجام دهند و آن را مسکوت بگذارند، زیرا اجرای آن کمکی به ما نمی‌کند.

,

وی ادامه داد: غربی‌ها حتی وعده زبانی هم ندادند که با پیوستن به FATF محدویت‌ها کم خواهد شد هر چند برخی در داخل آن را وعده عملی فرض می‌کنند، ولی اگر تحریم‌های بانکی برداشه شود؛ آن زمان می‌توان با ملاحظاتی FATF را اجرا کرد.

, FATF, FATF,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه