اخبار داغ

در نشست دانشجویان سوری دانشگاه گیلان مطرح شد:

سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود/ سوری ها بیشتر از ایرانی ها او را می شناختند

سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود/ سوری ها بیشتر از ایرانی ها او را می شناختند
عبدو دانشجوی سوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه نمی‌توان با یک جمله سردار سلیمانی را توصیف کرد گفت: سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود؛ ایشان فقط یک نظامی خوب نبود بلکه انسان بسیار خوبی هم بودند و مردم سوریه بیشتر از ایرانی‌ها ایشان را می‌شناختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، «محمد» و «عبدو» دو دانشجوی سوری رشته پزشکی دانشگاه گیلان هستند که با حضور در تحریریه ۸دی، به بیان نظرات خود درباره قرابت‌های فرهنگی میان دو کشور، جبهه مقاومت و شخصیت سردار سلیمانی پرداختند. مشروح این گفتگو در ادامه می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

۸دی: آیا قرابت فرهنگی بین مردم سوریه و ایران وجود دارد؟

عبدو با بیان اینکه ایران و سوریه کشورهای دوست یکدیگر هستند و ما پس از آمدن به ایران متوجه قرابت‌های فرهنگی زیاد بین خود شدیم گفت: البته تفاوت‌های فرهنگی نیز بین مردم دو کشور وجود دارد اما برخی موارد که در ایران از لحاظ اجتماعی مورد قبول است در سوریه نیست.

ایران با وجود سختی‌های بسیار، کشوری پیشرفته است

وی افزود: ایران به نسبت سختی‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشیده است کشور پیشرفته‌ای محسوب می‌شود.

محمد دیگر دانشجوی سوری دانشگاه گیلان نیز با اشاره به اینکه سوریه و ایران هر دو کشور آسیایی هستند و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این دو کشور را جدای از هم نمی‌دانند بیان کرد: مسائلی مانند احترام به بزرگسالان در هر دو کشور ارزش محسوب می‌شود و مردم ایران و سوریه دشمن مشترکی به نام “اسرائیل” دارند.

وی با بیان اینکه مردم ایران و سوریه آداب و رسوم مشابه زیادی دارند، تصریح کرد: گرمی و صمیمیت و خانواده دوستی بین مردم ایران و سوریه مشترک است اما به طور مثال تشریفات مراسمات مختلف در ایران بیشتر از سوریه است.

۸دی: چرا رشته پزشکی را در دانشگاه انتخاب کردید؟

محمد در این بارخه با بیان اینکه خانواده و فامیل از بچگی به ما اصرار می‌کردند که پزشکی بخوانیم و پسر عموی من نیز که در تهران درس می‌خواند همواره از فضای ایران برای من تعریف می‌کرد و می‌گفت که شیعیان سوری بیشتر از کشورهای اروپایی به ایرانی‌ها شباهت دارند.

وی با بیان اینکه وقوع جنگ در کشورمان نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم گیری ما بود عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳ کل کشور ما در دست داعش بود و دانشگاه‌ها تعطیل شدند لذا به ایران آمدیم تا درس خود را ادامه دهیم.

محمد با اشاره به اینکه بسیاری از هم دانشگاهی‌های ما به جبهه رفتند و برخی از آنها نیز شهید شدند تصریح کرد: شأن و جایگاه اجتماعی پزشکان در سوریه و ایران به یکدیگر بسیار شبیه است.

عبدو دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه کسی که تصمیم می‌گیرد دانشجوی پزشکی شود حتماً روی آن فکر زیادی کرده چون تحصیل در این رشته علاقه زیادی می‌خواهد و دانشجوی پزشکی باید بسیار درس‌خوان و مسئولیت‌پذیر باشد و این در همه دانشجویان رشته پزشکی نقطه مشترک است.

پزشکی خواندیم تا نقاط ضعف بخش درمانی سوریه را جبران کنیم

وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در زمینه کادر درمان کمبود زیادی دارد و ما پس از گرفتن مدرک می‌توانیم برای سوریه منفعت زیادی داشته باشیم افزود: کادر درمانی سوریه ضعف‌های زیادی دارد و ما باید با فداکاری زیاد بتوانیم به مردم کشورمان خدمت کنیم.

۸دی: به نظر شما چرا کشور سوریه میدان تاخت و تاز گروه داعش شد؟ دلیل اصلی مانور داعش در سوریه چیست؟

محمد با تاکید بر اینکه ما ضد اسرائیل هستیم خاطرنشان کرد: داعشی‌ها سال‌های زیادی شستشوی مغزی شدند تا بتوانند علیه مردم عملیات انتحاری انجام دهند و این موضوع نیازمند حمایت‌های مالی زیاد است.

اکثر داعشی‌ها بیسواد بودند

عبدو در این باره می گوید: بیشتر داعشی‌ها بیسواد بودند و نمی‌توانستند استخدام دولتی شوند و با دخالت عربستان و اسرائیل در کشور خود نیز مشکلی نداشتند و فقط در فکر سقوط نظام سوریه و بشار اسد و جایگزینی یک حکومت دیگر بودند.

وی ادامه داد: مسئله سوریه بسیار پیچیده است و دول غربی که چنین جمعیتی را تربیت و شستشوی مغزی دادند نیز هم اکنون نمی‌توانند جمعیت بزرگ داعش و گروه‌های تکفیری و تروریستی را کنترل کنند.

۸دی: گروه‌های تروریستی ادعای برگشت به حکومت صدر اسلام را دارند اما وحشی گری آنها علیه مردم بر همه نمایان شده است؛ نظر شما در این باره چیست؟

عبدو با بیان اینکه یکی از نعمت‌هایی که خداوند به شیعیان داده، مراجع تقلید آگاه است افزود: برخی از مراجع فتوا دادند که باید در سوریه علیه بشار جهاد کنید و همین افراد نیز مقصر اصلی اوضاع سوریه هستند.

برخی از مراجع با پول نفت عربستان فتوا می‌دهند

وی با بیان اینکه بسیاری از سوری‌ها آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خمینی را مرجع تقلید خود قرار داده اند خاطرنشان کرد: اما متاسفانه برخی از مراجع تقلید با پول نفت عربستان فتوا می‌دهند.

عبدو با اشاره به اینکه روی برخی از مراجع تقلید کار فرهنگی شده و شستشوی مغزی شده‌اند تصریح کرد: در برخی از روستاهای سوریه تبلیغات منفی زیادی علیه شیعیان می‌شود و جنگ رسانه‌ای در ایجاد تفرقه بین مردم سوری نقش بسزایی دارد.

حکومت سوریه در زمینه مقابله با فتنه بسیار آگاهانه عمل کرد

وی ادامه داد: حکومت ما در زمینه مقابله با فتنه بسیار آگاهانه عمل کرد و بین سنی و شیعه وحدت برقرار شد و حکومت طوری رفتار نکرد که بین مذاهب مختلف این کشور چند دستگی ایجاد شود بلکه یک رویه منطقی بین مذاهب مختلف سوریه برقرار کرد.

خیلی‌ها از اسد خواستند که با حزب الله و ایران قطع رابطه کند

عبدو با بیان اینکه کشورهای عربی توان راه انداختن جنگ در کشور سوریه را ندارند اما می‌توانند با پول دادن به گروه‌های تروریستی از آنها حمایت مادی کنند بیان کرد: خیلی‌ها از اسد خواستند که با حزب الله و ایران قطع رابطه کند اما قبول نکرد و به همین دلیل به مخالفان او پول و تجهیزات برای مبارزه دادند.

محمد دانشجوی سوری در ادامه این گفتگو، آگاهی بشار اسد را عامل نرفتن تعداد زیادی از مردم سوریه به سمت داعش دانست و گفت: برای شکل گیری داعش از سال ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی شده بود و خیلی از این افراد در عربستان دوره می‌دیدند و با شستشوی مغزی و تبلیغات علیه شیعه با ما دشمنی کرده و شیعیان را کافر می‌دانستند.

۸دی: اولین بار چه زمانی نیروهای ایرانی را در سوریه دیدید و رفتار مردم سوریه با آنها چگونه بود؟

عبدو: یکی از نکات مثبت جنگ این بود که توانستیم دوست و دشمن خود را به خوبی بشناسیم زیرا زمانی که کشورهای عربی علیه ما می جنگیدند ایرانی‌ها از ما حمایت کردند.

رزمندگان ایرانی بدون هیچ انتظار و غروری به خانواده‌های سوری کمک کردند

وی با بیان اینکه به ایرانی‌ها با وجود آنکه عرب نیستند حس خوبی داریم افزود: یکی از ویژگی‌های خوب ایرانی‌ها این است که بسیار اخلاص دارند و بدون هیچ انتظار و غروری به خانواده‌های سوری کمک کردند.

عبدو اظهار داشت: ایرانی‌ها به غربت آمدند و با وجود سختی‌های فراوان با اخلاص و فداکاری به مردم سوریه خدمت کردند و مردم سوریه نیز وقتی ایرانی‌ها را می‌بینند خیالشان راحت می‌شود که یک برادر در کشور آنها هستند و آنها را در مقابل دشمن یاری دهد.

محمد دیگر جوان دانشجوی سوری نیز با تأکید بر اینکه مردم ما همانند ایرانی ها دل پاک و مهمان نواز هستند گفت: رزمندگان ایرانی بسیار خاکی هستند و این عامل باعث شد که مردم سوریه آنها را بسیار دوست داشته باشند و حتی باعث شد که برخی از سوریه ارتش خود را ترک کنند و با ارتش ایران همکاری داشته باشند.

۸دی: به نظر شما وظیفه جوانان برای کمک به محور مقاومت چیست؟ چرا کشورهای منطقه زیر فشار آمریکا هستند و چرا ایران تحریم است؟

عبدو به نظر من اول از همه باید به تکلیف خود عمل کنیم و در رشته خودمان یعنی پزشکی در سوریه خدمت کنیم و پس از رفتن از ایران نیز همچنان ارتباط خود را با ایرانی‌ها حفظ کنیم تا بتوانیم به صورت تیمی سوریه را بازسازی کنیم.

مرزها باید برداشته شود تا امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم

محمد اما در پاسخ به این سؤال بر بی معنی بودن مرزهای ساخته شده توسط دشمنان و دول غربی تاکید کرد و افزود: به نظر من مرزها باید نابود شوند تا امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم و به مردم کشور خود و همه مسلمانان خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه نباید به کسی اعتماد کنیم و باید خودمان کشورمان را از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بسازیم، افزود: به طور مثال نباید کالاهای ساخت کشور آمریکا را بخریم بلکه باید با حمایت از تولیدات خود به اقتصادمان کمک کنیم.

با تکیه بر وحدت اسلامی مقابل آمریکا می‌ایستیم

محمد خاطرنشان کرد: وحدت اسلامی مهمترین موضوعی است که باید بدان عمل کنیم و بدانیم که آمریکا در طول تاریخ خود را هرگز به کسی کمک نکرده و بر ضد همه عمل می‌کند.

سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود/ سوری ها بیشتر از ایرانی او را می شناختند

۸دی: نظر شما درباره سردار سلیمانی چیست؟

عبدو با بیان اینکه نمی‌توان با یک جمله سردار سلیمانی را توصیف کرد گفت: سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود و ایشان فقط یک نظامی خوب نبود بلکه انسان بسیار خوبی هم بودند و مردم سوریه بیشتر از ایرانی‌ها ایشان را می‌شناختند.

وی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی بدون هیچ تشریفاتی بین رزمندگان حاضر می‌شد و برخی رزمندگان که از فرماندهان خود حرف شنوی نداشتند پس از ملاقات با سردار سلیمانی به طور کلی عوض می‌شدند زیرا می‌دیدند که وی با وجود اینکه درجه نظامی بسیار بالایی دارد، بدون هیچ غروری با تک‌تک رزمندگان صحبت می‌کند.

عبدو ادامه داد: سردار سلیمانی بسیار مردمی بود و ما هرگز زحمات ایشان را فراموش نمی‌کنیم و رئیس جمهور ما یعنی بشار اسد نیز ایشان را بسیار دوست داشت.

حضور سردار سلیمانی بدون تشریفات بین رزمندگان

محمد نیز گفت: سردار سلیمانی به تمام سربازان روحیه می‌داد و بدون بادیگارد و لباس خاصی بین آنها حضور می‌یافت.

۸دی: لحظه‌ای که خبر شهادت سردار را شنیدید چه حسی داشتید؟

عبدو جوان سوری  در این باره گفت: اول این خبر را باور نکردم زیرا ایشان برای ما بسیار عزیز بودند و نتوانستیم رفتنشان را باور کنیم؛ سردار سلیمانی نماد مقاومت است و خیلی سخت است که بتوانیم از ایشان بگذریم.

وی افزود: مردم سوریه با ایشان خاطرات زیادی دارند و سردار سلیمانی نه تنها یک انسان خوبی بود بلکه مسلمانان و مذاهب مختلف هرگز ایشان را فراموش نمی‌کنند.

عبدو با بیان اینکه پس از شنیدن این خبر تمام اعضای خانواده خود را بیدار کردم و موضوع را به آنها اطلاع دادم بیان کرد: همه ما از این موضوع شوکه شدیم و آن وقت شب برای این خبر بسیار گریه کردیم.

پس از فوت پدرم برای هیچکس به اندازه سردارسلیمانی متاثر نشدم

وی با بیان اینکه خبر شهادت سردار سلیمانی بسیار سخت و فراموش نشدنی است خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی شخصیت برجسته‌ای بودند و نمی‌توان چنین فرد تأثیرگذاری را فراموش کرد و من پس از فوت پدرم، برای هیچکس به اندازه سردارسلیمانی متاثر نشدم.

۸دی: نقش حضرت زینب (س) در جمع کردن شیعیان در سوریه چیست؟ آیا حرم ایشان در انسجام بردارانه برای کمک به مردم سوریه تاثیرگذار بود؟

عبدو: مقام حضرت زینب در دمشق به گونه‌ای از که اگر اینجا سقوط می‌کرد کل سوریه نابود می‌شد و شیعیان معتقدند که باید برای حفظ حرمین شان جان داد.

وی افزود: پس از جنگ سوریه یک بخشی از حومه دمشق به طور مستقیم از عربستان پول می‌گرفتند تا منطقه سقوط کند و شیعیان نابود شوند؛ شیعه نمی‌تواند تحمل کند که به اهل بیت(ع) جسارت شود و از این رو بسیاری از ایرانی‌ها بدون هیچ تشریفاتی تنها برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه آمدند.

حضرت زینب(س) مادر معنوی شیعیان هستند

عبدو با اشاره به اینکه اگر شیعیان سوری و ایرانی نبودند مقام حضرت زینب به دست داعش می‌افتاد و کل سوریه سقوط می‌کرد بیان داشت: اتحاد دلی میان شیعیان به خاطر وجود حضرت زینب(ع) است و ایشان مادر معنوی ما شیعیان محسوب می‌شوند.

محمد دیگر دانشجو سوری دانشگاه گیلان در پاسخ به سؤال ۸دی با بیان اینکه تفکر حمایت از اسد در سوریه و حضور شیعیان در این کشور به دلیل وجود حضرت زینب(س) است گفت حضرت زینب(س) برای شیعیان و مسیحیان قابل احترام است بسیاری از سنی‌ها به زیارت ایشان می‌روند زیرا این بانوی بزرگوار نوه پیامبر(ص) هستند.

وی با بیان اینکه ماندگاری مذهب شیعه به خاطر حرف‌های حضرت زینب در قصر یزید بود تصریح کرد: اگر شیعیان کشورهای مختلف به سوریه آمدند به خاطر حمایت از بشار اسد نبود بلکه به خاطر فیلم‌هایی بود که از حرم حضرت زینب(س) پخش شده بود و این موضوع خون شیعیان را به جوش آورده بود.

۸دی: گیلان را چگونه توصیف می‌کنید؟

محمد: گیلان هوای خوبی دارد و گیلانی‌ها مانند مردم سوریه بسیار خوش خوراک هستند و غذاهای آنها بسیار به یکدیگر شبیه است و من رشت را بیشتر از حلب بلدم.

عبدو نیز با بیان اینکه غذای گیلانی شباهت زیادی به غذاهای سوری دارد خاطرنشان کرد: در بین غذاهای ایرانی، فسنجان را بسیار دوست دارم.

۸دی: نوع برخورد دانشجویان ایرانی با شما چگونه بود؟

عبدو: دانشجویان گیلانی با ما بسیار خوب رفتار می‌کنند و به ما اهمیت می‌دهند و برخی از آنها نیز برای ما دلسوزی می‌کنند.

محمد: آن اوایل همکلاسی داشتیم که ما را با عربستانی‌ها یکی می‌کرد و از همین رو رفتار خوبی با ما نداشت اما پس از آنکه شناخت بیشتری نسبت به ما پیدا کرد، دوست شدیم و متوجه شد که فرهنگ ما با عربستان بسیار فاصله دارد و ما در بسیاری موارد مانند لباس پوشیدن همانند آنها نیستیم.

عبدو با بیان اینکه علاقه زیادی به غذاهای ایرانی دارم و همیشه از آنها استفاده می‌کنم گفت: عاشق شنا و ماهیگیری هستم و همیشه به انزلی می‌روم.

محمد نیز در این باره عنوان داشت: سال گذشته به امامزاده ابراهیم در شفت رفتم و علاوه بر این سقالکسار، انزلی و فومن را هم دیده‌ام اما تاکنون ماسال و تالش نرفته‌ام.

۸دی: هدیه‌ای که از گیلان برای مردم شهر خود به یادگار می‌برید چیست؟

عبدو: در آخرین سفر به سوریه، برای خانواده‌ام گز بردم و مهمان نوازی مردم گیلان بسیار پررنگ است.

محمد با بیان اینکه در آخرین سفر خود، زیتون پرورده و کلوچه به عنوان سوغات بردم گفت: گیلان بسیار به شهر ما شباهت دارد و رفتار و فرهنگ مردم دو کشور مانند مهمان نوازی و رسیدگی به همسایه‌ها از نقاط مشترک محسوب می‌شود.

۸دی: مشخصات و تصاویر این دانشجویان بنا به صلاحدید منتشر نشده است.

,

۸دی: آیا قرابت فرهنگی بین مردم سوریه و ایران وجود دارد؟

,

عبدو با بیان اینکه ایران و سوریه کشورهای دوست یکدیگر هستند و ما پس از آمدن به ایران متوجه قرابت‌های فرهنگی زیاد بین خود شدیم گفت: البته تفاوت‌های فرهنگی نیز بین مردم دو کشور وجود دارد اما برخی موارد که در ایران از لحاظ اجتماعی مورد قبول است در سوریه نیست.

,

ایران با وجود سختی‌های بسیار، کشوری پیشرفته است

, ایران با وجود سختی‌های بسیار، کشوری پیشرفته است,

وی افزود: ایران به نسبت سختی‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشیده است کشور پیشرفته‌ای محسوب می‌شود.

,

محمد دیگر دانشجوی سوری دانشگاه گیلان نیز با اشاره به اینکه سوریه و ایران هر دو کشور آسیایی هستند و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این دو کشور را جدای از هم نمی‌دانند بیان کرد: مسائلی مانند احترام به بزرگسالان در هر دو کشور ارزش محسوب می‌شود و مردم ایران و سوریه دشمن مشترکی به نام “اسرائیل” دارند.

,

وی با بیان اینکه مردم ایران و سوریه آداب و رسوم مشابه زیادی دارند، تصریح کرد: گرمی و صمیمیت و خانواده دوستی بین مردم ایران و سوریه مشترک است اما به طور مثال تشریفات مراسمات مختلف در ایران بیشتر از سوریه است.

,

۸دی: چرا رشته پزشکی را در دانشگاه انتخاب کردید؟

, ۸دی: چرا رشته پزشکی را در دانشگاه انتخاب کردید؟,

محمد در این بارخه با بیان اینکه خانواده و فامیل از بچگی به ما اصرار می‌کردند که پزشکی بخوانیم و پسر عموی من نیز که در تهران درس می‌خواند همواره از فضای ایران برای من تعریف می‌کرد و می‌گفت که شیعیان سوری بیشتر از کشورهای اروپایی به ایرانی‌ها شباهت دارند.

,

وی با بیان اینکه وقوع جنگ در کشورمان نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم گیری ما بود عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳ کل کشور ما در دست داعش بود و دانشگاه‌ها تعطیل شدند لذا به ایران آمدیم تا درس خود را ادامه دهیم.

,

محمد با اشاره به اینکه بسیاری از هم دانشگاهی‌های ما به جبهه رفتند و برخی از آنها نیز شهید شدند تصریح کرد: شأن و جایگاه اجتماعی پزشکان در سوریه و ایران به یکدیگر بسیار شبیه است.

,

عبدو دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه کسی که تصمیم می‌گیرد دانشجوی پزشکی شود حتماً روی آن فکر زیادی کرده چون تحصیل در این رشته علاقه زیادی می‌خواهد و دانشجوی پزشکی باید بسیار درس‌خوان و مسئولیت‌پذیر باشد و این در همه دانشجویان رشته پزشکی نقطه مشترک است.

,

پزشکی خواندیم تا نقاط ضعف بخش درمانی سوریه را جبران کنیم

, پزشکی خواندیم تا نقاط ضعف بخش درمانی سوریه را جبران کنیم,

وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در زمینه کادر درمان کمبود زیادی دارد و ما پس از گرفتن مدرک می‌توانیم برای سوریه منفعت زیادی داشته باشیم افزود: کادر درمانی سوریه ضعف‌های زیادی دارد و ما باید با فداکاری زیاد بتوانیم به مردم کشورمان خدمت کنیم.

,

۸دی: به نظر شما چرا کشور سوریه میدان تاخت و تاز گروه داعش شد؟ دلیل اصلی مانور داعش در سوریه چیست؟

, ۸دی: به نظر شما چرا کشور سوریه میدان تاخت و تاز گروه داعش شد؟ دلیل اصلی مانور داعش در سوریه چیست؟,

محمد با تاکید بر اینکه ما ضد اسرائیل هستیم خاطرنشان کرد: داعشی‌ها سال‌های زیادی شستشوی مغزی شدند تا بتوانند علیه مردم عملیات انتحاری انجام دهند و این موضوع نیازمند حمایت‌های مالی زیاد است.

,

اکثر داعشی‌ها بیسواد بودند

, اکثر داعشی‌ها بیسواد بودند,

عبدو در این باره می گوید: بیشتر داعشی‌ها بیسواد بودند و نمی‌توانستند استخدام دولتی شوند و با دخالت عربستان و اسرائیل در کشور خود نیز مشکلی نداشتند و فقط در فکر سقوط نظام سوریه و بشار اسد و جایگزینی یک حکومت دیگر بودند.

,

وی ادامه داد: مسئله سوریه بسیار پیچیده است و دول غربی که چنین جمعیتی را تربیت و شستشوی مغزی دادند نیز هم اکنون نمی‌توانند جمعیت بزرگ داعش و گروه‌های تکفیری و تروریستی را کنترل کنند.

,

۸دی: گروه‌های تروریستی ادعای برگشت به حکومت صدر اسلام را دارند اما وحشی گری آنها علیه مردم بر همه نمایان شده است؛ نظر شما در این باره چیست؟

, ۸دی: گروه‌های تروریستی ادعای برگشت به حکومت صدر اسلام را دارند اما وحشی گری آنها علیه مردم بر همه نمایان شده است؛ نظر شما در این باره چیست؟,

عبدو با بیان اینکه یکی از نعمت‌هایی که خداوند به شیعیان داده، مراجع تقلید آگاه است افزود: برخی از مراجع فتوا دادند که باید در سوریه علیه بشار جهاد کنید و همین افراد نیز مقصر اصلی اوضاع سوریه هستند.

,

برخی از مراجع با پول نفت عربستان فتوا می‌دهند

, برخی از مراجع با پول نفت عربستان فتوا می‌دهند,

وی با بیان اینکه بسیاری از سوری‌ها آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خمینی را مرجع تقلید خود قرار داده اند خاطرنشان کرد: اما متاسفانه برخی از مراجع تقلید با پول نفت عربستان فتوا می‌دهند.

,

عبدو با اشاره به اینکه روی برخی از مراجع تقلید کار فرهنگی شده و شستشوی مغزی شده‌اند تصریح کرد: در برخی از روستاهای سوریه تبلیغات منفی زیادی علیه شیعیان می‌شود و جنگ رسانه‌ای در ایجاد تفرقه بین مردم سوری نقش بسزایی دارد.

,

حکومت سوریه در زمینه مقابله با فتنه بسیار آگاهانه عمل کرد

, حکومت سوریه در زمینه مقابله با فتنه بسیار آگاهانه عمل کرد,

وی ادامه داد: حکومت ما در زمینه مقابله با فتنه بسیار آگاهانه عمل کرد و بین سنی و شیعه وحدت برقرار شد و حکومت طوری رفتار نکرد که بین مذاهب مختلف این کشور چند دستگی ایجاد شود بلکه یک رویه منطقی بین مذاهب مختلف سوریه برقرار کرد.

,

خیلی‌ها از اسد خواستند که با حزب الله و ایران قطع رابطه کند

, خیلی‌ها از اسد خواستند که با حزب الله و ایران قطع رابطه کند,

عبدو با بیان اینکه کشورهای عربی توان راه انداختن جنگ در کشور سوریه را ندارند اما می‌توانند با پول دادن به گروه‌های تروریستی از آنها حمایت مادی کنند بیان کرد: خیلی‌ها از اسد خواستند که با حزب الله و ایران قطع رابطه کند اما قبول نکرد و به همین دلیل به مخالفان او پول و تجهیزات برای مبارزه دادند.

,

محمد دانشجوی سوری در ادامه این گفتگو، آگاهی بشار اسد را عامل نرفتن تعداد زیادی از مردم سوریه به سمت داعش دانست و گفت: برای شکل گیری داعش از سال ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی شده بود و خیلی از این افراد در عربستان دوره می‌دیدند و با شستشوی مغزی و تبلیغات علیه شیعه با ما دشمنی کرده و شیعیان را کافر می‌دانستند.

,

۸دی: اولین بار چه زمانی نیروهای ایرانی را در سوریه دیدید و رفتار مردم سوریه با آنها چگونه بود؟

, ۸دی: اولین بار چه زمانی نیروهای ایرانی را در سوریه دیدید و رفتار مردم سوریه با آنها چگونه بود؟,

عبدو: یکی از نکات مثبت جنگ این بود که توانستیم دوست و دشمن خود را به خوبی بشناسیم زیرا زمانی که کشورهای عربی علیه ما می جنگیدند ایرانی‌ها از ما حمایت کردند.

,

رزمندگان ایرانی بدون هیچ انتظار و غروری به خانواده‌های سوری کمک کردند

, رزمندگان ایرانی بدون هیچ انتظار و غروری به خانواده‌های سوری کمک کردند,

وی با بیان اینکه به ایرانی‌ها با وجود آنکه عرب نیستند حس خوبی داریم افزود: یکی از ویژگی‌های خوب ایرانی‌ها این است که بسیار اخلاص دارند و بدون هیچ انتظار و غروری به خانواده‌های سوری کمک کردند.

,

عبدو اظهار داشت: ایرانی‌ها به غربت آمدند و با وجود سختی‌های فراوان با اخلاص و فداکاری به مردم سوریه خدمت کردند و مردم سوریه نیز وقتی ایرانی‌ها را می‌بینند خیالشان راحت می‌شود که یک برادر در کشور آنها هستند و آنها را در مقابل دشمن یاری دهد.

,

محمد دیگر جوان دانشجوی سوری نیز با تأکید بر اینکه مردم ما همانند ایرانی ها دل پاک و مهمان نواز هستند گفت: رزمندگان ایرانی بسیار خاکی هستند و این عامل باعث شد که مردم سوریه آنها را بسیار دوست داشته باشند و حتی باعث شد که برخی از سوریه ارتش خود را ترک کنند و با ارتش ایران همکاری داشته باشند.

,

۸دی: به نظر شما وظیفه جوانان برای کمک به محور مقاومت چیست؟ چرا کشورهای منطقه زیر فشار آمریکا هستند و چرا ایران تحریم است؟

, ۸دی: به نظر شما وظیفه جوانان برای کمک به محور مقاومت چیست؟ چرا کشورهای منطقه زیر فشار آمریکا هستند و چرا ایران تحریم است؟,

عبدو به نظر من اول از همه باید به تکلیف خود عمل کنیم و در رشته خودمان یعنی پزشکی در سوریه خدمت کنیم و پس از رفتن از ایران نیز همچنان ارتباط خود را با ایرانی‌ها حفظ کنیم تا بتوانیم به صورت تیمی سوریه را بازسازی کنیم.

,

مرزها باید برداشته شود تا امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم

, مرزها باید برداشته شود تا امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم,

محمد اما در پاسخ به این سؤال بر بی معنی بودن مرزهای ساخته شده توسط دشمنان و دول غربی تاکید کرد و افزود: به نظر من مرزها باید نابود شوند تا امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم و به مردم کشور خود و همه مسلمانان خدمت کنیم.

,

وی با بیان اینکه نباید به کسی اعتماد کنیم و باید خودمان کشورمان را از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بسازیم، افزود: به طور مثال نباید کالاهای ساخت کشور آمریکا را بخریم بلکه باید با حمایت از تولیدات خود به اقتصادمان کمک کنیم.

,

با تکیه بر وحدت اسلامی مقابل آمریکا می‌ایستیم

, با تکیه بر وحدت اسلامی مقابل آمریکا می‌ایستیم,

محمد خاطرنشان کرد: وحدت اسلامی مهمترین موضوعی است که باید بدان عمل کنیم و بدانیم که آمریکا در طول تاریخ خود را هرگز به کسی کمک نکرده و بر ضد همه عمل می‌کند.

,

, ,

سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود/ سوری ها بیشتر از ایرانی او را می شناختند

, سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود/ سوری ها بیشتر از ایرانی او را می شناختند,

۸دی: نظر شما درباره سردار سلیمانی چیست؟

, ۸دی: نظر شما درباره سردار سلیمانی چیست؟,

عبدو با بیان اینکه نمی‌توان با یک جمله سردار سلیمانی را توصیف کرد گفت: سردار سلیمانی در روزنامه‌ها به مهندس خاورمیانه معروف بود و ایشان فقط یک نظامی خوب نبود بلکه انسان بسیار خوبی هم بودند و مردم سوریه بیشتر از ایرانی‌ها ایشان را می‌شناختند.

,

وی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی بدون هیچ تشریفاتی بین رزمندگان حاضر می‌شد و برخی رزمندگان که از فرماندهان خود حرف شنوی نداشتند پس از ملاقات با سردار سلیمانی به طور کلی عوض می‌شدند زیرا می‌دیدند که وی با وجود اینکه درجه نظامی بسیار بالایی دارد، بدون هیچ غروری با تک‌تک رزمندگان صحبت می‌کند.

,

عبدو ادامه داد: سردار سلیمانی بسیار مردمی بود و ما هرگز زحمات ایشان را فراموش نمی‌کنیم و رئیس جمهور ما یعنی بشار اسد نیز ایشان را بسیار دوست داشت.

,

حضور سردار سلیمانی بدون تشریفات بین رزمندگان

, حضور سردار سلیمانی بدون تشریفات بین رزمندگان,

محمد نیز گفت: سردار سلیمانی به تمام سربازان روحیه می‌داد و بدون بادیگارد و لباس خاصی بین آنها حضور می‌یافت.

,

۸دی: لحظه‌ای که خبر شهادت سردار را شنیدید چه حسی داشتید؟

, ۸دی: لحظه‌ای که خبر شهادت سردار را شنیدید چه حسی داشتید؟,

عبدو جوان سوری  در این باره گفت: اول این خبر را باور نکردم زیرا ایشان برای ما بسیار عزیز بودند و نتوانستیم رفتنشان را باور کنیم؛ سردار سلیمانی نماد مقاومت است و خیلی سخت است که بتوانیم از ایشان بگذریم.

,

وی افزود: مردم سوریه با ایشان خاطرات زیادی دارند و سردار سلیمانی نه تنها یک انسان خوبی بود بلکه مسلمانان و مذاهب مختلف هرگز ایشان را فراموش نمی‌کنند.

,

عبدو با بیان اینکه پس از شنیدن این خبر تمام اعضای خانواده خود را بیدار کردم و موضوع را به آنها اطلاع دادم بیان کرد: همه ما از این موضوع شوکه شدیم و آن وقت شب برای این خبر بسیار گریه کردیم.

,

پس از فوت پدرم برای هیچکس به اندازه سردارسلیمانی متاثر نشدم

,

وی با بیان اینکه خبر شهادت سردار سلیمانی بسیار سخت و فراموش نشدنی است خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی شخصیت برجسته‌ای بودند و نمی‌توان چنین فرد تأثیرگذاری را فراموش کرد و من پس از فوت پدرم، برای هیچکس به اندازه سردارسلیمانی متاثر نشدم.

,

۸دی: نقش حضرت زینب (س) در جمع کردن شیعیان در سوریه چیست؟ آیا حرم ایشان در انسجام بردارانه برای کمک به مردم سوریه تاثیرگذار بود؟

, ۸دی: نقش حضرت زینب (س) در جمع کردن شیعیان در سوریه چیست؟ آیا حرم ایشان در انسجام بردارانه برای کمک به مردم سوریه تاثیرگذار بود؟,

عبدو: مقام حضرت زینب در دمشق به گونه‌ای از که اگر اینجا سقوط می‌کرد کل سوریه نابود می‌شد و شیعیان معتقدند که باید برای حفظ حرمین شان جان داد.

,

وی افزود: پس از جنگ سوریه یک بخشی از حومه دمشق به طور مستقیم از عربستان پول می‌گرفتند تا منطقه سقوط کند و شیعیان نابود شوند؛ شیعه نمی‌تواند تحمل کند که به اهل بیت(ع) جسارت شود و از این رو بسیاری از ایرانی‌ها بدون هیچ تشریفاتی تنها برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه آمدند.

,

حضرت زینب(س) مادر معنوی شیعیان هستند

, حضرت زینب(س) مادر معنوی شیعیان هستند,

عبدو با اشاره به اینکه اگر شیعیان سوری و ایرانی نبودند مقام حضرت زینب به دست داعش می‌افتاد و کل سوریه سقوط می‌کرد بیان داشت: اتحاد دلی میان شیعیان به خاطر وجود حضرت زینب(ع) است و ایشان مادر معنوی ما شیعیان محسوب می‌شوند.

,

محمد دیگر دانشجو سوری دانشگاه گیلان در پاسخ به سؤال ۸دی با بیان اینکه تفکر حمایت از اسد در سوریه و حضور شیعیان در این کشور به دلیل وجود حضرت زینب(س) است گفت حضرت زینب(س) برای شیعیان و مسیحیان قابل احترام است بسیاری از سنی‌ها به زیارت ایشان می‌روند زیرا این بانوی بزرگوار نوه پیامبر(ص) هستند.

,

وی با بیان اینکه ماندگاری مذهب شیعه به خاطر حرف‌های حضرت زینب در قصر یزید بود تصریح کرد: اگر شیعیان کشورهای مختلف به سوریه آمدند به خاطر حمایت از بشار اسد نبود بلکه به خاطر فیلم‌هایی بود که از حرم حضرت زینب(س) پخش شده بود و این موضوع خون شیعیان را به جوش آورده بود.

,

۸دی: گیلان را چگونه توصیف می‌کنید؟

, ۸دی: گیلان را چگونه توصیف می‌کنید؟,

محمد: گیلان هوای خوبی دارد و گیلانی‌ها مانند مردم سوریه بسیار خوش خوراک هستند و غذاهای آنها بسیار به یکدیگر شبیه است و من رشت را بیشتر از حلب بلدم.

,

عبدو نیز با بیان اینکه غذای گیلانی شباهت زیادی به غذاهای سوری دارد خاطرنشان کرد: در بین غذاهای ایرانی، فسنجان را بسیار دوست دارم.

,

۸دی: نوع برخورد دانشجویان ایرانی با شما چگونه بود؟

, ۸دی: نوع برخورد دانشجویان ایرانی با شما چگونه بود؟,

عبدو: دانشجویان گیلانی با ما بسیار خوب رفتار می‌کنند و به ما اهمیت می‌دهند و برخی از آنها نیز برای ما دلسوزی می‌کنند.

,

محمد: آن اوایل همکلاسی داشتیم که ما را با عربستانی‌ها یکی می‌کرد و از همین رو رفتار خوبی با ما نداشت اما پس از آنکه شناخت بیشتری نسبت به ما پیدا کرد، دوست شدیم و متوجه شد که فرهنگ ما با عربستان بسیار فاصله دارد و ما در بسیاری موارد مانند لباس پوشیدن همانند آنها نیستیم.

,

عبدو با بیان اینکه علاقه زیادی به غذاهای ایرانی دارم و همیشه از آنها استفاده می‌کنم گفت: عاشق شنا و ماهیگیری هستم و همیشه به انزلی می‌روم.

,

محمد نیز در این باره عنوان داشت: سال گذشته به امامزاده ابراهیم در شفت رفتم و علاوه بر این سقالکسار، انزلی و فومن را هم دیده‌ام اما تاکنون ماسال و تالش نرفته‌ام.

,

۸دی: هدیه‌ای که از گیلان برای مردم شهر خود به یادگار می‌برید چیست؟

, ۸دی: هدیه‌ای که از گیلان برای مردم شهر خود به یادگار می‌برید چیست؟,

عبدو: در آخرین سفر به سوریه، برای خانواده‌ام گز بردم و مهمان نوازی مردم گیلان بسیار پررنگ است.

,

محمد با بیان اینکه در آخرین سفر خود، زیتون پرورده و کلوچه به عنوان سوغات بردم گفت: گیلان بسیار به شهر ما شباهت دارد و رفتار و فرهنگ مردم دو کشور مانند مهمان نوازی و رسیدگی به همسایه‌ها از نقاط مشترک محسوب می‌شود.

,

۸دی: مشخصات و تصاویر این دانشجویان بنا به صلاحدید منتشر نشده است.

,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه