اخبار داغ

حفاظت از محصول استراتژیک تویسرکانی ها ضروری است؛

روش های ساده، اما موثر برای نابودی کرم مغز خور گردو/باغداران گوش به زنگ؛ کرم ها بر تن باغ ها زخم نزنند

روش های ساده، اما موثر برای نابودی کرم مغز خور گردو/باغداران گوش به زنگ؛ کرم ها بر تن باغ ها زخم نزنند
معیشت نزدیک به ۷۰ درصد تویسرکانی ها وابسته به تولید گردو است و آفاتی همچون کرم مغزخور می تواند بر پیکره درختان زخ بزند، بنابراین مدیر انجمن گردوی این شهرستان روش های ساده اما موثر برای مبارزه با این آفت ارائه داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، شهرستانی که با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو و تولید سالانه در حدود ۱۷ هزار تن از این محصول حرف های بسیار در سطح کشور و جهان برای گفتن دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در سال جاری این محصول باغی و استراتژیک تویسرکانی ها به همت محمدمهدی مفتح نماینده مردم، انجمن گردو و جهاد کشاورزی این شهرستان توانست عنوان جهانی شدن را از آن خود کند.

,

برای حفظ طعم و مرغوبیت گردوی تویسرکان که زندگانی و معیشت نزدیک به ۷۰ از مردم این دیار وابسته به آن است مراقبت های ویژه از درختان سر به فلک کشیده و باغات آن حتی در طول پاییز و زمستان نیاز است، تا درختان و محصول گردو دچار آفاتی همچون کرم مغز خور نشوند.

,

در این باره «عبدالله قمری»، مدیر انجمن گردوی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص کرم گردو گفت: این نوع کرم در واقع پروانه‌ای است که لارو آن به طور عمده به میوه های دانه دار و ویژه تر به گردو آسیب می رساند.

,

وی با بیان اینکه حمله کرم گردو به درختان میزان باردهی و تولید آن را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد، اظهار کرد: پروانه این کرم در فاصله زمانی اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه دیده می شود و با نفوذ به میوه درختان باردهی را کاهش داده و در نهایت لارو آن در حوالی مردادماه با نفوذ از قسمت دم میوه، تغذیه از مغز گردو را آغاز می کند و به مرور از درون پوست چوبی زمینه ساز نابودی مغز گردو می شود.

,

مدیر انجمن گردوی تویسرکان افزود: برای مقابله با این آفت درختان گردو دو روش کنترل شیمیایی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

,

قمری تصریح کرد: در روش مکانیکی باغداران می بایست پناهگاه زمستانه آفت را از بین ببرند و همچنین از گونی و یا نوار‌های مقوا چین‌دار استفاده کرده و با بستن آن دور تا دور تنه درخت، از ورود لارو‌ها جلوگیری کنند.

,

وی عنوان کرد: در حقیقت در روش دوم لاروها به جای آنکه به تنه درخت نفوذ کنند به درون سوراخ‌های مقوا می روند و البته کشاورزان فراموش نکنند که در اواخر زمستان مقواهای حاوی لارو‌ها را باز کرده و از بین ببرند.

,

مدیر انجمن گردوی تویسرکان درباره کنترل شیمیایی آفت کرم مغزخور گردو هم اظهار کرد: در این روش همزمان با خروج لارو‌ها از پوسته تخم و پیش از ورود آن به داخل میوه، از آفت کش ها و سموم متناسب که جهاد کشاورزی به تهیه آن توصیه می کند باید برای مبارزه با این آفت استفاده کرد.

,

قمری ادامه داد: بهره مندی از توصیه ها و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی برای مبارزه با آفات درختان میوه ده موثر است که در خصوص نابودی کرم مغز گردو نیز سموم خاص خود را دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه