شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 14:13 منتشر شده در مورخ: 1399/10/15 شناسه خبر: 1694569
یادداشت؛

سواد رسانه‌؛ تیغ دو لبه‌ای که مخاطب را غرق یا آگاه می‌کند/ رسانه‌های عصر نوین درصدد نفوذ و فریب مخاطبان هستند

سواد رسانه‌؛ تیغ دو لبه‌ای که مخاطب را غرق یا آگاه می‌کند/ رسانه‌های عصر نوین درصدد نفوذ و فریب مخاطبان هستند
سواد رسانه سوغاتی از سوی غربی هاست که البته نباید به طور سریع از این عنوان چشم پوشی کرد و از طرفی هم نباید به فکر بومی سازی چهار چوب این واژه و این علم افتاد زیرا تنها محتوای روزمره آن شایسته بومی سازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مهدیه سادات نقیبی» منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی برای تیتریک نوشت: در عصر حاضر آگاهی و تشدید نگرانی های جهان حکایت از این موضوع دارد که جهان در حال تغییر و تحولات ناشناخته ای است که نیازمند شناخت و اندیشیدن دارد . بر این اساس برای شناخت آگاهی های لازم از این تغییر و تحولات نیازمند دانش و سوادی هستیم که در جامعه امروزی آن را سواد رسانه می نامند به همین منظور در بستر سواد رسانه می توان به آگاهی های لازم و تنفکر انتقادی دست پیدا کنیم.

شناخت سواد رسانه نیازمند برنامه ریزی هایی است که چشم اندازمان را متناسب با جامعه ، فرهنگ و از همه مهم تر متناسب با جهان  فراهم کند. در حال حاضر موقعیت رسانه آنقدر در جامعه و جهان گسترده شده است که در سبک زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما نقش به سزایی دارد بدین ترتیب رشد و گسترش  فناوری های الکترونیکی سبب شده است تا رابطه جدید و نوینی بین رسانه ها و دیگر جنبه های زندگی به طور روزمره داشته باشد. به عنوان اولین قدم برای شناخت و داشتن مهارت در زمینه سواد رسانه الزاما باید درک و استباط کافی از رویدادهای جهان و جامعه را داشت چرا که درک و شناخت حضور در زمان در حال می تواند ذهن را به چالش بکشاند بدین منظور که می توان بحث و بررسی کرد اما گاهی ممکن است برای افرادی این سوال مطرح شود که لزوم شناخت رسانه و داشتن سواد رسانه ای در چیست ؟ چه اهمیتی دارد همه مردم با سواد رسانه تا اندازه ای آشنا باشند؟
 
علاوه بر زمان حاضر در دوران معاصر و آینده هر جامعه ای تغییرات و تحولاتی به صورت رسمی و غیر رسمی در حوزه یادگیری  پیش می آید به همین دلیل نقش رسانه ها در حوزه یادگیری ، آموزش می تواند پیشرفت چشم گیری در نظام ارتباطات داشته باشد این یادگیری و آموزش ها در نسل جوان می تواند از جنبه های مختلف و زوایای گسترده تری قابل بررسی باشد و تاثیر فراوانی در امر تعلیم و تربیت و رشد فرهنگی و .. داشته باشد.
 
با این تفاسیر می توان گفت آنچه رسانه به طور خاص مد نظر دارد زمان آینده از دو لحاظ نیز می باشد این زمان به آینده جاری و دیگر به آینده مطلوب ختم می شود در واقع رسانه ای که از یک سو و در لایه های اجتماعی نفوذ می کند و از سوی دیگر در عرصه تصمیم گیری نقش موثری را دارد لازم است آن را سواد رسانه ای ایستا بنامیم . آینده مطلوب رسانه ای را می سازد که مخاطب را درگیری تصمیم گیری های خود می کند و راه درست را نشان می دهد ، در این مورد آنچه رسانه به طور قطع وظیفه دارد مخاطب خود را با راه حل ها ، تصمیم گیری های درست آشنا کند در واقع علاوه بر اطلاع رسانی باید آموزش غیر مستقیم ، با توجه به فرهنگ و اعتقاد جامعه به صورت روز در خود داشته باشد . اما رسانه آینده نگر به دنبال این است که تعریف دقیقی از رخداد های کوچ و یا بزرگ که ممکن است زندگی شخصی ، ملی و منطقه ای را در برخواهد گرفت ، دارد . رسانه آینده نگر پیش بینی خود را از وضعیت اقتصادی ، سیاسی و وضعیت بین المللی کشور را اعلام می کند بدین معنا که نه تنها از حال و گذشته سخن نمی گوید بلکه رویداد های آینده را به طور تقریبی باز گو می کند .
 
سواد رسانه برای زمان آینده و زمان حال حکم تیغ دو لبه است چرا که با دانش کافی مخاطب می تواند خود را همرنگ و همراه جامعه کند و آنچه در سواد رسانه مطرح است برقراری ارتباط بیشتر میان تهیه کنندگان رسانه ای و مخاطبانی که تمایل به افزایش اطلاعات و ارتباطات خود هستند.
 
سواد رسانه به عنوان یک فهم آگاهانه و انتقادی از رسانه  جمعی است بنابراین آن چه به عنوان تکنیک ، تکنولوژی در سواد رسانه ای قابل اهمیت می باشد درک صحیح از نقاط ضعف و قوت جامعه خود است به طوری که باید به موقع آن را تشخیص دهد و به گونه ای درست اطلاع رسانی کند ، سواد رسانه باید بداند که مخاطب از چه اخبار ، رویداد و ... تاثیر می پذیرد و چگونه باید تاثیر آموزش ها و یادگیری ها را افزایش دهد، چرا که مخاطب رسانه به طور خاص نوجوانان و جوانانی هستند که در مسیر پیشرفت و تکنولوژی های نوین رو به حرکت هستند پس باید سواد رسانه را همگام با جوانان ، مشکلات جامعه و نقاط قوت و ضعف های کشورمان سوق دهیم . متاسفانه وضعیت سواد رسانه در ایران نسبت به کشورهای دیگر ضعیف تر است و چندان تولیدات و پژوهش هایی در این زمینه صورت نگرفته است که البته خالی از سخن نیست که قدمت سواد رسانه در کشورمان به بیش از سه الی چهار سال نمی رسد و همچنان در جای جای آن با عنوان جدیدی یاد می کنند . به اعتقاد کارشناسان رسانه عنوان سواد رسانه سوغاتی از سوی غربی هاست که البته نباید به طور سریع از این عنوان چشم پوشی کرد و از طرفی هم نباید به فکر بومی سازی چهار چوب این واژه و این علم افتاد زیرا تنها محتوای روزمره آن شایسته بومی سازی است . آنچه در این بومی سازی مطرح است تفکر آینده نگری ست چرا که برای کارها و اقدامات کنونی انسان امری ضروری ست.
 
رسانه ها به خصوص روزنامه ها و شبکه های مجازی پر کاربر می توانند با توجه به موقعیت جغرافیایی مخاطبان خود شناسایی کنند و مفاهیم مرتبط با سواد رسانه را منعکس کنند ، تهیه کنندگان سواد رسانه باید بدانند که امروزه مخاطبان پر طرفدار رسانه جوانان ،دانشجویان و محصلینی هستند که بیشتر تاثیر پذیری را نیز می توانند داشته باشند اما متاسفانه سواد رسانه این روزها نه تنها در آموزش و پرورش و دانشگاه ها مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه حتی در رشته ارتباطات هم کم توجهی می شود در حالی که کشورهای پیشرفته برای بالا بردن سواد رسانه ای کشورشان اهمیت ویژه ای به نسل جوان در این موضوع قائل می شوند و این آموزش ها را معمولا در سنین پایین تر آغاز می کنند البته باید خاطر نشان کرد که سواد رسانه به سنین خاص و طبقه خاصی اختصاص پیدا نمی کند اما به دلیل این که در سنین جوانی و نوجوانی ظرفیت آموزشی بالاتری وجود دارد عمدتا آموزش آن به جوانان مربوط می شود .
 
به عنوان راه حل و راه کار اساسی به آموزش مستمر در این مهارت اجتماعی از سوی رسانه های جمعی به گروه های اجتماعی که خوشبختانه این عملکرد رو به افزایش می باشد ، بستر سازی حاکمیت ، دولت ، رسانه ها و گسترش آموزشی با تاکید بر زندگی روزمره و تولید پیام های تبلیغاتی با محتوای سواد رسانه و مضامین اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ...
 
تولیدات و هدایت رسانه های جمعی به ایجاد تفکر انتقادی ، استدلالی می تواند کمک به سزایی در روند سواد رسانه در جامعه  کنونی نسبت به پیشرفت  فناوری های نوین و جدیدی داشته باشد .
 
انتهای پیام/ 
 
https://www.dana.ir/1694569
ارسال نظر
نظرات