اخبار داغ

مازوت، متهم ردیف اول آلودگی هوای این روزها در کشور!

پاشویه اقتصادی برای پایین آوردن تب آلودگی

پاشویه اقتصادی برای پایین آوردن تب آلودگی
این روزها که مازوت متهم ردیف اول آلودگی هوا در کشور معرفی شده، شهر کوهستانی همدان هم بی بهره نمانده و برخی کارخانه ها از این سوخت استفاده می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، به بدنبال آلودگی شهرهای ایران و شاخص آلودگی همدان که بنا به ایستگاه های هواشناسی شاخص آن 95 اعلام شد و چیز نمانده تا به 100 برسد و در زمره شهرهای آلوده و صنعتی قرار گیرد با کارشناسان محیط زیست به گفت و گو پرداختیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

ابوالقاسم سوزنچی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نیروگاه شهید مفتح همدان که در شهرستان کبودرآهنگ واقع شده و یک نیروگاه کاملا حرارتی و سوخت آن مازوت است نمی تواند در آلودگی شهر همدان تاثیر داشته باشد چرا که فاصله آن زیاد و رشته کوهی بین آنها قرار دارد اما منطقه خودش را آلوده می کند که با چشم غیر مسلح هم مشخص است.

,

وی افزود: شاخص آلودگی در شهر همدان چندان قابل اعتماد نیست چرا که تراکنش دستگاه ها شخص نیست و در مکان های مناسب و پرجمعیت نصب نشده اند،چرا که دستگاه ها باید در جاهای مختلف شهر تعبیه شوند.

,

این کارشناس محیط زیست گفت: مثلا یک دستگاه پشت اداره محیط زیست نصب شده که در آنجا اصلا تراکم و آلودگی وجود ندارد، بنابراین باید در وهله اول شاخص آلودگی صحیح اعلام شود.

,

سوزنچی با اشاره به کارخانه های اطراف شهر چون شهرک صنعتی بهاران و بوعلی گفت: به ظاهر در این کارخانه ها مازوت استفاده نمی شود و آمار قطعی را محیط زیست همدان اعلام می کند، اما اگر مازوت در این کارخانه استفاده شود کاملا در شهر همدان استنشاق و در آلودگی شهر صدر در صد موثر است.

,

کارشناس محیط زیست دومین علت را کوهپایه ای بودن همدان اعلام کرد و گفت: در صبحگاه بخاطر اینورژن هوا، جابجایی اتفاق نمی افتد و شاهد آلودگی هستیم.

,

سوزنچی مهمترین عامل آلودگی هوا در همدان را کارخانه های شن و ماسه و معادن اطراف شهر دانست و گفت: متاسفانه برداشت های بی رویه باعث معلق شدن ذرات در هوا شده و آلودگی را به دنبال دارد .

,

وی یکی دیگر از مشکلات را اقتصاد ضعیف دانست و افزود: امسال همه شرایط کاری سختی دارند و کارخانه هایی که باید مثلا فیلتر هوا را هر 6 ماه یکبار عوض می کردند نزدیک یکسال تعویض نشده چرا که روبه ورشکست شدن هستند، در صورتی که دولت باید فیلتر با قیمت کمتر و یا با پرداخت وام از دغدغه تولید کنندگان بکاهد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

,

وی یکی از مهمترین مشکلات را اتوبوس های شهر همدان که با گازوئیل کار می کنند دانست و گفت: در سال های 93 و 94 که همدان به عنوان شهر پایدار سبز معرفی شد بودجه ای برای تغییر سوخت اتوبوس های شهری اختصاص یافت اما حمل و نقل شهری همچنان با گازوئیل است.

,

عادل عربی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در شهر همدان به جز نیروگاه مفتح سوخت مازوت در جایی دیگر نداریم.

,

احمد شیرانی مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در شرایطی که افت فشار گاز مورد تایید قرار گیرد و کارخانه ها نتوانند از سوخت اول استفاده کنند می توانند مازوت استفاده کنند.

,

وی افزود: البته استفاده از سوخت مازوت یک پتانسیل است که باید شرایط و بستر آن فراهم شود که کارخانه دوگانه سوز باشد که این شرایط برای تعدادی محدود از کارخانه ها فراهم است.

,

شیرانی در خصوص استفاده از مازوت و آلودگی هوا ادامه داد: هر اقدامی بدون شک تبعاتی به دنبال دارد و اگر شهروندان استفاده از گاز را به حداقل برسانند سطح آن کاهش پیدا نمی کند و کسی مجبور نیست از سوخت دوم استفاده کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه