اخبار داغ

17 دی و واقعه کشف حجاب توسط رضاخان؛

کشف حجاب؛ بزرگترین اشتباه تاریخی رضاشاه/ "چهارشنبه‌های سفید" انتخاب دختران ایرانی نیست

کشف حجاب؛ بزرگترین اشتباه تاریخی رضاشاه/ "چهارشنبه‌های سفید" انتخاب دختران ایرانی نیست
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان گفت: رضاشاه با یک نقشه استعماری فکر می‌کرد اگر حجاب را از زن‌ها بگیرد ایران پیشرفت می‌کند در حالی‌که انقلاب صنعتی، تکنولوژی و رشد اقتصادی، نقشی در حجاب نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ امروز ۱۷ دی‌ماه در تقویم رسمی ایران واقعه «کشف حجاب» ثبت شده است، سلسله وقایعی که به دنبال تصویب قانونی در سال ۱۳۱۴شمسی در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده چادر، روبنده و روسری منع شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

به‌دنبال این قانون بسیاری از زنان معتقد و مؤمن که با مشکل منع استفاده از چادر مواجه بودند، ‌منزوی شدند و بخشی از زنان که فعالیت‌های اجتماعی داشتند از این فعالیت‌ها دور ماندند. عده‌ای نیز بنا به ذوق و سلیقهٔ خویش با پوشیدن پالتو و مانتو و سرکردن چارقد و شال‌گردن یا استفاده از کلاه‌های بزرگی که تمام موهای آن‌ها را در برمی‌گرفت‌ سعی می‌کردند حجاب اسلامی را حفظ کنند.

,

اما دولت وقت برای مقابله با این قبیل اقدامات نیز متحدالمالی به شمارهٔ ۲۹۷۰ مورخ ۱۱/۳/۱۳۱۵ صادر کرد مبنی بر اینکه از استعمال چارقد بانوان جلوگیری به عمل می‌آید، این قانون اوج سیاست‌های رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال ۱۳۰۷ آغاز شده بود. این سیاست‌ها واکنش‌هایی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را در پی داشت که با درخواست علما، این قانون در سال ۱۳۲۳ در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد.

,

در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین حسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفتگو با هرمز اظهار کرد: حجاب قبل از آنکه یک مسئله شرعی و دستور دینی باشد مسئله ای عقلی و انسانی است زیرا حجاب فقط یک پوشش ظاهری نیست، بحثی است که مانند دیگر احکام اسلامی و الهی انسان به اختیار آن را می پذیرد و لازم نیست مسئله را اجباری کنیم و در یک چهارچوب خاصی باشد.

,

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان افزود: اصل حجاب و پوشش برای هیچ مرد و زنی سختی ندارد همان پوششی است که خداوند حدود آن را مشخص کرده است، هر منطقه نیز به سبک خاص خود می تواند حجاب را انتخاب کند اما یک نوع حجاب را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده ایم و برای آن نیز الگو داریم.

,

اصل حجاب؛ بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است

, اصل حجاب؛ بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است, اصل حجاب؛ بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است,

کریمی ادامه داد: پوشش در ایران با اقوام مختلفی که دارد متفاوت است اما اصل حجاب بهترین فرد و فرهنگ را اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگزیده است، در اروپا نیز مردها حجاب و پوشش بیشتری نسبت از زن ها دارند و در جلسات رسمی سران کشورهای اروپایی مرد با پوششی است که فقط صورت آن نمایان است.

,

وی تصریح کرد: حجاب فقط به چادر و رنگ خاصی نیست و خانم هایی که حجاب دارند به این وسیله می‌خواهند کرامت انسانی خودرا حفظ کنند و زیبایی های ظاهری که خدای متعال در وجود آنها قرارداده است را نگه دارند، یک خانم اگر در پوشش باشد مانع سوء استفاده ای دیگران و آسیب رسیدن به او می شود و به عنوان یک انسان خوب شناخته شده و معرفی می شود.

,

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان افزود: از منظر تاریخی نیز حجاب در ایران قبل از اسلام و از زمانی که تاریخ توانسته است زندگی انسان ها را ضبط و ثبت کند وجود داشته است بعد از اسلام نیز برآن تاکید بیشتری شد که خداوند در قرآن حدود آن را مشخص کرده است.

,

کریمی خاطرنشان کرد: از زمان سلسه پهلوی و حکومت رضاخان بحث کشف حجاب توسط او به وجود آمد که یک اشتباه بزرگ تاریخی بود، رضاشاه با یک نقشه استعماری فکر می کرد اگر حجاب را از زن ها بگیرد ایران پیشرفت می کند، آنها فکر می کردند منشا رشد اروپا از بی‌حجابی بوده است که نهایت کوته فکری بود زیرا انقلاب صنعتی و تکنولوژی و رشد اقتصادی، نقشی در حجاب نداشته است.

,

در انتقاد به دولت باید گفت البسه حجاب، گران است

, در انتقاد به دولت باید گفت البسه حجاب، گران است, در انتقاد به دولت باید گفت البسه حجاب، گران است,

وی ادامه داد: اگر برخی با حجاب مخالفت دارند از سر شناخت و خدمت زن نیست، هر انسان پاک و سالم و عاقل مسئله حجاب برای زن را می پذیرد یا وجود اینکه کشف حجاب رسمی شد اما دیدیم که زن های ایرانی با این طرح مقابله کردند و حتی بسیاری از خانواده ها فرزندان را به مدارس نفرستادند.

,

کریمی افزود: چهارشنبه های سفید نیز که طرح و نقشه دشمن است با یک برنامه از قبل نوشته شده مشخص است دست‌های مخالفین اسلام را دارد و نفقشه می کشند تا حجاب ارزشمند را از زن ها بگیرند، برای مخالفین سخت است که ببیند یک خانم محجبه عفیف پاکدامن می تواند فرزند صحیح تربیت کند و جامعه را بسازد، به یقین می توان گفت چهارشنبه‌های سفید به انتخاب دختران ایرانی نیست و برنامه هایی نیست که زنان ایرانی در پی آن باشند.

,

وی ادامه داد: حجاب یکی از نمادهای با ارزش و بزرگ اسلام و ایران است و مانند پرچم یک نماد است، دشمن برای اینکه عظمت آن را پایین بیاورد این طرح را نوشته است، خانم های ایرانی ارزش حجاب را می دانند و زن در فرهنگ ایرانی اسلامی هزاران سال است که با عفت و پاکدامنی زندگی کرده است البته نقد گرانی به لباس‌های حجاب نیز به دولت است که قدرت خرید را از مردم گرفته است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه