اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر مطرح کرد؛

رانت‌های اقتصادی مانع دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه/ دولت باید شرایط کلان کشور را مساعد کند

رانت‌های اقتصادی مانع دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه/ دولت باید شرایط کلان کشور را مساعد کند
حسین اکبری فرد گفت: دولت‌ها نقش اصلی را در حل مشکلات ایفا می کنند و در واقع باید شرایط کلان کشور را مساعد کنند، یک واحد تولیدی شاید درون خود مشکلات چندانی نداشته باشد اما با مشکلاتی مواجه هستند که در سطح کلان کشور برطرف می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر در ارتباط با مشکلات سد راه رونق تولید و راهکارهای حل آن ها به خبرنگار راه آرمان گفت: رونق تولید بحثی است که برای تحقق آن فراتر از یک بخش باید همکاری کنند، از این رو رهبر انقلاب این مبحث مهم را در ابتدای سال ابلاغ کردند تا همه ارکان نظام برای انجام آن همکاری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان, راه آرمان,

وی افزود: یک نفر و یا یک بخش امکان اینکه بتواند جهش و رونقی در تولید ایجاد کند، ندارد و نیازمند یک عزم همگانی و ملی است، به همین دلیل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: مسئله ای که باعث شده تا رشد تولید به اندازه ظرفیت اقتصاد و رشد جمعیت نباشد این است که امید به آینده محدود شده، سرمایه گذاران برای به کارگیری منابع خود به سمت فعالیتی نیاز دارد تا اطمینانی نسبت به آینده و سیمای اقتصادی کشور داشته باشد.

,

اکبری فرد عنوان کرد: علی رغم آنکه عزم ملی برای تحقق رونق تولید وجود دارد اما ابهاماتی که توسط رسانه های بیگانه و افرادی در داخل ایجاد شده، سرمایه گذاران را ناامید کرده است.

,

نگاه به بیرون عده ای از مسئولان سبب القا ناامیدی شده است

, نگاه به بیرون عده ای از مسئولان سبب القا ناامیدی شده است, نگاه به بیرون عده ای از مسئولان سبب القا ناامیدی شده است,

وی یادآور شد: نگاه به بیرون عده ای از مسئولان سبب ایجاد این نا امیدی شده و تا زمانی که این نگاه تغییر نکند، رونق و رسالت در تولید به نتیجه نمی رسد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر ابراز کرد: زمانی که گفته می شود ما در میانه میدان جنگ اقتصادی قرار داریم بدین معنی است که عده ای به گونه ای مسائل را بزرگنمایی کرده و جلوه می دهند که تولید کننده هیچ امیدی به تولید و بازار خود نداشته باشد.

,

اکبری فرد توضیح داد: این مساله نشان می دهد که همه چشم ها به آینده ای دوخته شده که در علم اقتصاد از آن به عنوان انتظار نسبت به آینده یاد می شود، اگر بتوانیم انتظارات نسبت به آینده، انحرافات آن و نگاه به بیرون را اصلاح کنیم، قطعا با شرایط بهتری مواجه خواهیم شد.

,

وی ادامه داد: این مبحث از اقتصاد تنها مختص ایران نیست بلکه در همه کشورها جریان دارد، همه کشورهای دنیا برای رونق تولید خود به داخل می نگرند، اصلاحات قوانین، مقررات و فضای کسب و کار در داخل انجام می دهند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: به عبارت دیگر حمایت از همه فرآیندهای تولید در همه مراحل باید انجام شود، در این راستا شرکت های دانش بنیان می توانند بخشی از نیازهای صنایع مختلف را برطرف سازند.

,

اکبری فرد تصریح کرد: یکی دیگر از موانع رونق تولید این است که ما نتوانستیم به خوبی از همه ظرفیت های مالی اقتصاد استفاده کنیم، به عبارت دیگر ما نتوانستیم از ظرفیت های بازار سرمایه در راستای رونق تولید بهره ببریم.

,

وی افزود: دائم به بانک ها فشار وارد کردیم، حتی نگاه واحدهای بزرگ هم به بانک ها است در صورتی که ظرفیت های خیلی خوبی در بازار سرمایه برای بنگاه های اقتصادی وجود دارد تا از ابزارهای متنوع، ارزان، فوری و کارگشا که آثار تورمی آن هم در اقتصاد بسیار کم است، استفاده کنند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر گفت: هنوز بسیاری از بنگاه های اقتصادی ما که می خواهیم در جهش تولید نقش داشته باشند مجهز به دانش مالی بالا که بتواند مالی را با شرایط خیلی خوب برای خود آن ها و کشور نیستند.

,

رانت های اقتصادی مانع دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه

, رانت های اقتصادی مانع دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه , رانت های اقتصادی مانع دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه ,

اکبری فرد اظهار کرد: البته باید توجه داشت گاهی بر اثر سوء مدیریت در کشور در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه می شویم، در صورتی که این مواد در بازار وجود دارد و واحدهای تولیدی هم نیازمند دریافت آن هستند.

,

وی یادآور شد: در این حالت رانت هایی در اقتصاد کشور ایجاد شدند که تولیدکنندگان علی رغم وجود مواد اولیه در کشور، به آن دسترسی ندارند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: جهش تولید با نگاه کردن به یک بخش درست نمی شود و همه بخش ها باید مشارکت کنند و از ظرفیت های کشور به صورت بهینه استفاده کرد چرا که ما علاوه بر بازارهای فروش مناسب در کشور، در کشورهای منطقه هم به بازارهای مناسبی دسترسی داریم.

,

اکبری فرد تشریح کرد: باید توجه داشت که ممکن است در یک واحد تولیدی مهندسین و دستگاه ها به خوبی فعالیت کنند اما ضعف دانش مالی می تواند اسیب های بزرگی به واحدهای تولیدی وارد کند.

,

وی در ارتباط با نقش دولت در حل این مشکلات توضیح داد: دولت ها نقش اصلی را ایفا می کنند و در واقع باید شرایط کلان کشور را مساعد کنند، یک واحد تولیدی شاید درون خود مشکلات چندانی نداشته باشد اما با مشکلاتی مواجه هستند که در سطح کلان کشور برطرف می شوند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر مطرح کرد: در این جا دولت ها هستند که باید ایفای نقش کرده و مشکلات را حل کنند، البته گاهی ورود دولت سبب بدتر شدن شرایط شده، به عنوان مثال ورود دولت به بازار سرمایه نه تنها شرایط را بهتر نکرد بلکه سبب افزایش مشکلات و بی اعتمادی عمومی به این بازار شد.

,

اکبری فرد بیان کرد: اگر دولت ها فضای کسب و کار را آزاد کنند، موانع را برداشته و با دید مثبت به تولید نگاه کنند، با اعتقاد به شعار ما می توانیم، قادر هستند که شرایط را بهبود بخشند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بدبینی ها نسبت به آینده برطرف شود و شرایط اقتصادی ثبات بیشتری پیدا کند، می توانیم به وضعیت مناسبی برای دستیابی به رونق تولید ایجاد کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه