اخبار داغ

کتیبه‌های تاریخی گردشگاه پیرغار در حال نابودی/ از کتیبه‌ها حفاظت نمی‌شود

کتیبه‌های تاریخی گردشگاه پیرغار در حال نابودی/ از کتیبه‌ها حفاظت نمی‌شود
کتیبه‌های تاریخی دوره مشروطیت پیرغار روستای توریستی ده چشمه هم‌اکنون به علت نشت آب، رطوبت و عدم حفاظت مناسب، در یک قدمی نابودی قرارگرفته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز، کتیبه‌های تاریخی دوره مشروطیت پیرغار روستای توریستی ده چشمه هم‌اکنون به علت نشت آب، رطوبت و عدم حفاظت مناسب در یک‌قدمی تخریب قرار گرفته‌اند.

این سنگ‌نوشته‌ها در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان واقع‌شده و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان مطرح هستند. این کتیبه‌ها متعلق به دوره مشروطیت است وبر روی یک‌تخته سنگ در کوهپایه‌ای از رشته‌کوه زاگرس در تفرجگاه پیرغار ساخته‌شده است.

این سنگ‌نوشته‌ها هم‌اکنون به علت عدم مناسب‌سازی حفاظت مورد تخریب قرارگرفته‌اند.

اطراف این کتیبه‌های تاریخی یک دیوار نرده‌ای فلزی کشیده شده و دارای یک درب ورودی است و در بالای کتیبه برای جلوگیری از بارش باران و برف بر روی کتیبه‌ها یک شیروانی قرار داده‌شده است.



هم‌اکنون فصل سرما در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان فارسان آغاز است و ورود مسافر به مناطق گردشگری از جمله پیرغار بسیار کاهش‌یافته است.

نفوذ آب به کتیبه‌ها و نفوذ آب و خیس بودن این کتیبه‌ها از موارد دیگری است که هم‌اکنون در آن‌ها مشاهده می‌شود.

ورود آب به ترک سنگ‌ها و یخ‌زدگی آن می‌تواند موجب شکستگی کتیبه‌ها و از بین رفتن آن‌ها شود.

کتیبه‌های تاریخی دوره مشروطیت پیرغار روستای توریستی ده چشمه هم‌اکنون به علت نشت آب، رطوبت و عدم حفاظت مناسب در یک‌قدمی نابودی قرارگرفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه