اخبار داغ

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی:

خراسان رضوی قطب جامعه ستایشگری کشور است/ فعالیت ۶۰ مجمع‌الذاکرین در مشهد

خراسان رضوی قطب جامعه ستایشگری کشور است/ فعالیت ۶۰ مجمع‌الذاکرین در مشهد
صابر با اعلام ثبت ۶۰ مجمع‌الذاکرین در مشهد گفت: خراسان رضوی قطب پایگاه ستایشگری کشور است و مداحان فرماندهان معنوی جامعه و بازوان پرتوان ولایت در عرصه جنگ نرم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن صابر، رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار صبح توس، با اشاره به دهه بصیرت و حماسه مردم در نهم دی ماه اظهار کرد: در طول چهار دهه عمر بابرکت انقلاب اسلامی بحران ها و فتنه های زیادی را پشت سر گذراندیم اما هیچ یک به اندازه فتنه 88 گسترده و پیچیده نبود که با هوشمندی مردم، جامعه ستایشگر و مدیریت داهیانه مقام معظم رهبری مهار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
وی افزود: همچنین در ایام سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی قرار داریم و به طور قطع، بعد از رحلت حضرت امام (ره) مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی یکی از باشکوه ترین وداع ها بود و غم و اندوهی سنگین بر دل مردم گذاشت.
,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: شهید سلیمانی پاسخ و پاداش چهار دهه مجاهدت و پایمردی خود را از خداوند متعال دریافت کرد و بعد از شهادت سردار بسیاری از  مسلمانان در اقصی نقاط عالم متحد ومنسجم شدند و مرز بین حق و باطل شفاف تر شد.

,

وی با بیان اینکه ما ذره ای از خون حاج قاسم کوتاه نخواهیم آمد و پیام خون ایشان اخراج آمریکا از منطقه، نابودی رژیم قدس و آزادسازی فلسطین می‌باشد افزود: باتوجه به نقش و رسالت جامعه ستایشگر در قبال شهادت سردار، مادحین باید ورود موثر و همه جانبه به این موضوع داشته و به امر تولید محتوا در خصوص وصیت نامه سردار و ابعاد شخصیتی این شهید والامقام بپردازند.

,

فعالیت ۶۰ مجمع الذاکرین در مشهد

, فعالیت ۶۰ مجمع الذاکرین در مشهد,

صابر در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های جامعه ستایشگر در امر گفتمان سازی و ترویج گفتمان اسلامی، به تشریح فعالیت های جامعه مخاطب بسیج مداحان استان پرداخت و عنوان کرد: دانش آموزان یکی از مخاطبان بسیج مداحان در عرصه مداحی تحت عنوان نوگلان زینبی و حسینی هستند که در جلسات آموزشی مجمع الذاکرین، به تربیت و آموزش آنها برای ورود به عرصه ستایشگری پرداخته می شود.

,

وی افزود: در حال حاضر در مشهد ۶۰ مجمع الذاکرین در سازمان بسیج مداحان استان ثبت شده و با توجه به اشراف و خدمات هیئات مذهبی در حوزه مهار کرونا، بسیاری از جلسات آموزشی ما همچنان به صورت مجازی فعالیت دارند و در حال تولید محتوا و آموزش هستند.

,

, ,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی تاکید کرد: مهم ترین عرصه های آموزشی سازمان بسیج مداحان، جلسات مجمع ذاکرین ها هستند که هر کدام یک پایگاه بسیج و یک حلقه صالحین در عرصه ستایشگری محسوب می شوند و بستر مناسبی برای آموزش طیف های مختلف جوانان علاقمند به مداحی می باشد.

,

وی در خصوص نقش دیگر این جلسات آموزشی افزود: در حوزه کادرسازی، نیروهای همتراز انقلابی از دل این جلسات بیرون می آید، ضمن این که در بحران‌هایی از قبیل سیل زلزله و سایر عرصه های خدمت رسانی و امداد و نجات نقش ویژه ای برعهده دارند.

,

صابر با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی قطب پایگاه ستایشگری کشور است و بیشترین جلسات، توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در گذشته با طیف مداحان و شاعران بوده که این نشان از اهمیت این طیف دارد افزود: مجمع الذاکرین ها جلسه روضه خوانی نیست، یک حلقه صالحین است که در آن بررسی تخصصی در حوزه شکل و محتوا انجام می شود و ضرورت دارد در کنار مباحث آموزشی، موضوعات بصیرتی و مسائل روز هم در این جلسات تبیین شود.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با اشاره به برپایی جلسات و روضه های خانگی توسط خواهران عنوان کرد: نیمی از جامعه مخاطب کشور ما که زنان جامعه باشند در این جلسات حضور پررونقی دارند و این روضه ها بستر مناسبی برای ارتباط و تقویت معنویت خواهران است.

,

ساماندهی ترحیم‌خوانان در خراسان رضوی            

, ساماندهی ترحیم‌خوانان در خراسان رضوی             ,

صابر گفت: جلسات عزاداری خانگی با توجه به اینکه بیشتر در منازل برگزار می شود ممکن است دچار آسیب های بیشتری باشند، لذا انسجام و توانمندسازی مداحان خواهر به رفع آسیب های این حوزه کمک خواهد کرد و قطعا در همه جلسات مذهبی بیانات و مطالبات معظم له در شکل و محتوا برای ما فصل الخطاب است.

,

وی در خصوص برگزاری جلسات در ایام کرونا گفت: برپایی روضه ها و کلاس های آموزشی هم کاملا مبتنی بر رعایت شیوه نامه ها و پیروی از قوانین ستاد ملی کروناست.

,

صابر روضه خوانان مجالس ترحیم را یکی دیگر از جامعه مخاطبان سازمان بسیج مداحان دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه این قشر ارتباط مستقیمی با اقشار مردم دارند سازماندهی و توانمندسازی آنها اهمیت بسیاری دارد چراکه مداح ترحیم خوان باید در روضه‌خوانی اباعبدالله(ع)، مستند و منطقی به مردم ارائه کند.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر حدود 200 نفر ترحیم خوان در سطح مشهد حضور دارند که اخیرا ستاد ساماندهی در جهت کمک به این طیف و بررسی آسیب ها و کمک به برپایی مجالس عزاداری و مجلس داری اصولی تشکیل شده و هدف این است روضه‌هایی که خوانده می شود مبنایی و متقن باشند.

,

مداحان فرماندهان معنوی جامعه هستند

, مداحان فرماندهان معنوی جامعه هستند,

وی با اشاره به فعالیت مداحان شادی خوان در سطح جامعه، اذعان کرد: مطابق بیانات مقام معظم رهبری وظیفه ستایشگران و مداحان مدیریت شادی و عزای جامعه بر مبنای مولفه های دینی است و فضای ستایشگری مبتنی بر الگوهای دینی برگرفته شده از مکتب و سیره ائمه اطهار  است.

,

, ,

صابر ادامه داد: پیشکسوتان و نخبگان که شامل شاعران آیینی و مداحان نخبه می باشند ماموریت در بحث راهبری و تولید محتوای تراز انقلاب را برعهده دارند.

,

وی با اشاره به این سوال  که مداحی شغل هست یا نه گفت: مداحی یک عشق، افتخار و هنر است که شاید بخشی از آن به جهت دعای خیر پدر و مادر در حق فرزندان باشد، روضه خوان انتخاب شده اهل بیت علیهم السلام است لذا هنر او خیلی برکت دارد.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی تصریح کرد: مداحان فرماندهان معنوی جامعه و بازوان پرتوان ولایت در عرصه جنگ نرم هستند و در این راستا عرصه ستایشگری به شدت زیر ذره بین دشمنان است چرا که مداحان قابلیت اجماع سازی در کف میدان را داشته و نفس آنها در اشاعه گفتمان انقلاب موثر است.

,

وی تشریح کرد: امروز به برکت گفتمان انقلاب و مکتب سیدالشهدا، پیام انقلاب توسط جامعه ستایشگر در حال اشاعه به تمام  دنیا است.

,

صابر با اشاره به فعالیت تعداد بالای ذاکرین در حرم مطهر رضوی گفت: در ایام خاص و مناسبت ها دسته های عزاداری و مداحان زیادی از اقصی نقاط کشور وارد مشهد می شوند که الگو برداری از سبک و روش برنامه های ذاکرین خراسانی در حرم مطهر  نشان از اهمیت مداحی در استان دارد. ضمن اینکه حدود 150 مداح و ذاکر با سفر به استان های مختلف، روش مداحان استانی را در سایر نقاط  کشور الگوسازی می کنند.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: ارتباط مناسبی از گذشته بین سازمان بسیج مداحان و آستان قدس وجود داشته و در امر کادرسازی و آموزش  ذاکرین اقدامات مناسبی صورت گرفته است و همچنین سایر نهادهای فرهنگی و ستایشگری استان هم برای اینکه مردم بهتر بتوانند در جلسات مذهبی اتصال خود را با ائمه برقرار کنند کلاسهای آموزشی زیادی را برای تقویت شاعران و مداحان برگزار کرده اند.

,

ضرورت ورود مؤثر جامعه ستایشگر در فضای مجازی

, ضرورت ورود مؤثر جامعه ستایشگر در فضای مجازی,

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت موضوع هیآت پرداخت و گفت: مدیر هیئت نقش مهمی در سازماندهی مراسمات مذهبی در مسجد دارد، البته بسیج مداحان در این عرصه به دنبال تصدی گری نیست ولی با توجه به اینکه مساجد و حسینیه ها مبنای فعالیت مذهبی است  سعی داریم با تبیین بایدها و نبایدها و ارائه تهدیدات فضای ستایشگری، سهم اندکی در برپایی مراسمات مذهبی داشته باشیم.

,

صابر تاکید کرد: اولویت برنامه های ما در فضای سازمان بسیج مداحان استفاده از ظرفیت فناوری های نوین رسانه ای و فضای مجازی است. با توجه به دسترس بودن این فضا و اثربخشی و تاثیرگذاری آن سعی کردیم بخشی از توان خود را برای قوی شدن در این عرصه بگذاریم.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی ضمن تأکید بر ورود جامعه ستایشگر بصورت هدفمند و موثر در فضای مجازی ادامه داد: ما در این حوزه نیاز به اجماع و اشتراک محتواهای انقلابی داریم؛ به فرموده مقام معظم رهبری فضای مجازی قتلگاه جوانان است لذا تلاش داریم با یکپارچه سازی محتوا، از این بستر در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب استفاده بهتری داشته باشیم.

,

وی افزود: تولید محتوای بسیاری توسط جوانهای خوش فکر در عرصه ستایشگری انجام می‌شود اما در توزیع این محتوا متولی و سازماندهی مناسبی ندارد که به تبع آن  اثرگذاری لازم را ندارد.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با تشریح آسیب های حوزه مداحی گفت: شیوه های عزاداری متفاوت، غیرموسوم . بعضا وحدت شکن که محدود هم هستند و به صورت زیرزمینی و غیررسمی در برخی منازل برگزار می شود می تواند برای جوانان آسیب زا  باشد؛ لذا جوانان باید هوشیار باشند که در این قبیل جلسات حضور پیدا نکنند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما زمانی به یک عزاداری مطلوب می رسیم که جلسه ما مبتنی بر اصول و مطالبات پیشوایان دینی و رهبری باشد. لذا جلسه ای که به لحاظ شکل، محتوای لازم قواعد را رعایت کند  تاثیرگذار است و جلسه ای که بدعت دارد آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه