اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد؛

امکان بروز تغییرات ژنتیکی بر اثر تزریق واکسن فایزر در نسل‌های آینده وجود دارد

امکان بروز تغییرات ژنتیکی بر اثر تزریق واکسن فایزر در نسل‌های آینده وجود دارد
محمدی گفت: بسیاری از واکسن سازان همچون شرکت فایزر برای آنکه بعدها آثار بدی از کار خود در کشورشان باقی نماند با این اندیشه که خواهان انجام اقدام انسان دوستانه هستند، مقادیر قابل توجهی از واکسن خود را به سایر کشورها می فروشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهدی محمدی متخصص علوم آزمایشگاهی در ارتباط با میزان مرگ و میر وابسته به واکسن فایزر به خبرنگار راه آرمان گفت: متعاقب تزریق هر واکسن ممکن است اتفاقاتی برای دریافت کننده واکسن همواره رخ دهد اما نسبت دادن مرگ میرها به تزریق واکسن نیازمند بررسی چندین پارامتر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: یکی از این پارامترها این است که عوارض ناشی از تزریق واکسن در تعداد زیادی از افراد رخ می دهد که صرفا شامل مرگ و میر نیست بلکه شامل هر گونه عارضه ای در پوست، دستگاه گوارش و چشم به صورت دائم یا موقت می تواند جزء عوارض واکسن محسوب شود.

,

عوارض محدود واکسن فایزر به دلیل آزمایش انسانی اندک در جوامع بین المللی

, عوارض محدود واکسن فایزر به دلیل آزمایش انسانی اندک در جوامع بین المللی, عوارض محدود واکسن فایزر به دلیل آزمایش انسانی اندک در جوامع بین المللی,

متخصص ایمنی شناسی مطرح کرد: تاکنون مواردی این چنینی در اثر تزریق واکسن کرونا در دنیا زیاد نبوده البته یکی از دلایل آن این است که هنوز بر روی تعداد زیادی از افراد آزمایش نشده است.

,

محمدی بیان کرد: تاکنون ما دسترسی به درصد قابل توجهی از افراد که واکسن را در شرایط خاصی استفاده کرده باشند، نداشتیم، واکسن فایزر و واکسن های مشابه آن واکسن هایی هستند که دوام آن ها در شرایط محیطی بسیار پایین است.

, محمدی بیان کرد: تاکنون ما دسترسی به درصد قابل توجهی از افراد که واکسن را در شرایط خاصی استفاده کرده باشند، نداشتیم، واکسن فایزر و واکسن های مشابه آن واکسن هایی هستند که دوام آن ها در شرایط محیطی بسیار پایین است.,

وی یادآور شد: واکسن هایی که ما برای کودکان ایرانی استفاده می کنیم با اینکه از جنس واکسن فایزر نیستند اما فوق العاده نسبت به شرایط محیطی حساس هستند که نسبت به شرایط گرمایی، نوری و رطوبت بیش از حد واکنش نشان می دهند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: اگر قرار است واکسنی در حالت پودری توزیع  شود، باید در شرایط خشک نگه داری شوند، اما واکسن های فعلی از نوع مرطوب هستند که در ارتباط با دیگر شرایط محیطی همچون گرما بسیار حساس اند.

,

محمدی اظهار کرد: با توجه به شرایط ذکر شده آیا می توان این نوع از واکسن ها با حساسیت محیطی بالا را در همه کشور توزیع کرد؟ زمانی بحث واردات این واکسن و مشکلات مربوط به نگه داری آن مطرح است اما باید توجه داشت توزیع در داخل کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است.

,

رعایت اصول نگه داری و توزیع واکسن در کشور به اندازه انتقال آن از مبدا اهمیت دارد

, رعایت اصول نگه داری و توزیع واکسن در کشور به اندازه انتقال آن از مبدا اهمیت دارد, رعایت اصول نگه داری و توزیع واکسن در کشور به اندازه انتقال آن از مبدا اهمیت دارد,

وی ادامه داد: شرایط حمل واکسن از کشور مبدا بحث های فراوانی را در خرید یا عدم خرید این واکسن مطرح کرده بود، در صورتی که حفظ همین شرایط برای توزیع در داخل کشور هم صادق است.

,

دکترای علوم آزمایشگاهی ابراز کرد: رعایت کردن زنجیره سرد برای واکسن های معمولی که استفاده می شود، دشوار است حال برای واکسن هایی همچون واکسن فایزر که نیازمند نگه داری در شرایط بسیار سرد است و برای نگه داری آن ها باید از ازت مایع استفاده کرد، بعید نیست هزینه بسیاری صرف شود اما واکسن موثر نباشد.

,

محمدی عنوان کرد: در این شرایط زمانی که ماده واکسن وارد بدن می شود بدون توجه به هر گونه خطر پیش بینی نشده، فرض بر امن بودن واکسن و موثر بودن آن، مشخص نیست در زمان تزریق موثر است و یا اینکه تنها آب نمک بی اثر به بدن افراد تزریق می شود.

,

وی افزود: سیستم بهداشتی ما اگرچه تلاش فراوانی برای رعایت زنجیره سرد و انتقال آن ها با ماشین های یخچال دار را انجام می دهد، اما تجربه نشان داده که رساندن واکسن های این چنینی و انتقال به نقاط دور دست با بی تاثیری واکسن همراه است.

,

دور ریختن بودجه کشور با خرید واکسنی که شرایط نگه داری پیچیده ای دارد

, دور ریختن بودجه کشور با خرید واکسنی که شرایط نگه داری پیچیده ای دارد, دور ریختن بودجه کشور با خرید واکسنی که شرایط نگه داری پیچیده ای دارد,

متخصص ایمنی شناسی تشریح کرد: در این حالت تنها بودجه کشور دور ریخته می شود و عملا ایمنی زایی انجام نمی شود، اگر تزریق واکسن تنها در شهرهای بزرگ و برای افراد خاص تزریق شود باز هم این نتیجه را حاصل می کند که نمی توان به این واکسن امید بست و تنها تبعیض هایی را ایجاد می کند که به واکسن و شرایط نگه داری آن باز می گردد.

, متخصص ایمنی شناسی تشریح کرد: در این حالت تنها بودجه کشور دور ریخته می شود و عملا ایمنی زایی انجام نمی شود، اگر تزریق واکسن تنها در شهرهای بزرگ و برای افراد خاص تزریق شود باز هم این نتیجه را حاصل می کند که نمی توان به این واکسن امید بست و تنها تبعیض هایی را ایجاد می کند که به واکسن و شرایط نگه داری آن باز می گردد.,

محمدی اذعان کرد: اگرچه مرگ و میر به واسطه تزریق واکسن فایزر چندان زیاد نبوده اما دلیلی بر خوب بودن آن قلمداد نمی شود، چرا که ما برای هر تزریقی انتظار بروز عوارضی را داریم که الزاما شامل مرگ و میر نمی شود.

,

وی یادآور شد: در اینجا باید هم زمان با تزریق واکسن به گروهی از افراد هم شبه واکسن یا ماده ای که کاملا بی اثر و خنثی است و قدرت ایجاد بیماری در افراد جامعه ندارد همچون آب نمک یا آب قند استریل تزریق کرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این شبه واکسن هم می تواند در افرادی منجر به مرگ و میر شود اما ما را متوجه می سازد که این مرگ و میر بنا بر دلایل دیگری است و مستقیما در اثر تزریق شبه واکسن ایجاد نشده است.

,

محمدی تاکید کرد: در نهایت محققین این موارد را از یک دیگر جدا کرده و میزان مرگ و میر یا عوارض ساده تر حاصل از تزریق واکسن را جداسازی می کنند و مشخص می کنند که این میزان در گروهی که واکسن اصلی را دریافت کرده اند بیشتر بوده یا گروهی که شبه واکسن را دریافت کرده اند.

,

تست وسیع انسانی واکسن فایزر بر روی سایر جوامع محتمل است

, تست وسیع انسانی واکسن فایزر بر روی سایر جوامع محتمل است, تست وسیع انسانی واکسن فایزر بر روی سایر جوامع محتمل است,

وی ادامه داد: بیان این نکته حائز اهمیت است که در کشورهای سازنده این واکسن بر روی درصد وسیعی از افراد آزمایش نشده و متاسفانه این امکان بسیار قوی است که آن ها منتظر هستند تا نتایج تزریق واکسن را در جمعیت سایر کشورها مشاهده کنند و سپس متوجه شوند که این عوارض بد است و یا اینکه قابل چشم پوشی است.

,

دکترای علوم آزمایشگاهی بیان کرد: ممکن است حتی بهترین واکسن ها مرگ و میر نداشته باشند اما جنبه دیگر که موثر بودن آن است، زیر سوال برود، ممکن است عده ای با در نظر گرفتن تنگنای حاصل از مرگ و میر کرونا اعتقاد داشته باشند که فقط باید از این واکسن در کشور استفاده شود.

, دکترای علوم آزمایشگاهی بیان کرد: ممکن است حتی بهترین واکسن ها مرگ و میر نداشته باشند اما جنبه دیگر که موثر بودن آن است، زیر سوال برود، ممکن است عده ای با در نظر گرفتن تنگنای حاصل از مرگ و میر کرونا اعتقاد داشته باشند که فقط باید از این واکسن در کشور استفاده شود.,

محمدی توضیح داد: در حالیکه عوارض این واکسن به طور وسیع بررسی نشده بلکه میزان موثر بودن آن نیز در سطح وسیع بررسی نشده بنابراین نمی توان بر کارا بودن آن اطمینان کافی داشت.

,

وی افزود: ممکن است تصور قرار گرفتن مردم سایر ملت ها به عنوان موش آزمایشگاهی توسط کشورهای اروپایی و آمریکا صحت داشته باشد و نمی توان آن را رد کرد، بسیاری از واکسن سازان برای آنکه بعدها آثار بدی از کار خود در کشورشان باقی نماند با این اندیشه که خواهان انجام اقدام انسان دوستانه هستند، مقادیر قابل توجهی از واکسن خود را به سایر کشورها می دهند.

,

متخصص ایمنی شناسی مطرح کرد: البته نه به صورت رایگان بلکه با دریافت هزینه، چرا که در کار واکسن سازی موضوع تجارت و فعالیت اقتصادی بسیار مهم است و بسیاری از شرکت های تولیدکننده واکسن این فعالیت ها را صرفا به عنوان یک فعالیت بشر دوستانه انجام نمی دهند بلکه منتظر درآمد حاصل از ساخت واکسن هستند.

,

فروش واکسن امتحان نشده به سایر کشورها راهکار شرکت فایزر برای کسب درآمد

, فروش واکسن امتحان نشده به سایر کشورها راهکار شرکت فایزر برای کسب درآمد, فروش واکسن امتحان نشده به سایر کشورها راهکار شرکت فایزر برای کسب درآمد,

محمدی تاکید کرد: این درآمدها را می توانند از نظر اجتماعی از جوامعی به دست آورند که بعدا اعتراضی بر کار آن ها وارد نشود یا اینکه برائت نامه هایی برای خود دارند تا مردمی از آن سوی مرزها نتوانند در دادگاه ها آن ها را متهم کنند.

,

وی یادآور شد: در حالیکه این شرکت ها در کشور خود به راحتی با استفاده از وکلا محکوم می شوند و به اتهامات آن ها رسیدگی می شود از این رو واکسن خود را در جوامع دیگر امتحان می کنند، شرط عقل این است که با جدیت به این مسئله رسیدگی شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طبیعی است که هر واکسن تولید داخل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر و از نظر حجم تولید نیز اطمینان بخش تر است اگر چه توزیع آن در اقصا نقاط کشور راحت تر خواهد بود.

, عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طبیعی است که هر واکسن تولید داخل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر و از نظر حجم تولید نیز اطمینان بخش تر است اگر چه توزیع آن در اقصا نقاط کشور راحت تر خواهد بود.,

محمدی ابراز کرد: اما نمی توان گفت که همه واکسن هایی که در داخل کشور ساخته می شوند، خصلت های ویژه ای برای ما دارد چرا که اساس علمی ندارد، گاها واکسن های خارجی که در برخی کشورها تولید می شوند هم می توانند کارایی خوبی داشته باشند.

,

وی ادامه داد: برخی از واکسن هایی که اکنون در ایران ساخته می شود اصالتا در سایر کشورها ساخته شدند اما با ورود تکنولوژی آن ها به کشور ما را در تولید آن ها خودکفا کرده است.

,

واکسن ایرانی فلج اطفال بهترین گزینه سازمان بهداشت جهانی برای تزریق

, واکسن ایرانی فلج اطفال بهترین گزینه سازمان بهداشت جهانی برای تزریق, واکسن ایرانی فلج اطفال بهترین گزینه سازمان بهداشت جهانی برای تزریق,

دکترای علوم آزمایشگاهی تاکید کرد: سابقه واکسن سازی در ایران مربوط به سالیان بسیار دور است و بسیاری از واکسن های ما در سطح دنیا نمونه هستند، از جمله این واکسن ها می توان به واکسن فلج اطفال ساخت ایران اشاره کرد که موجب ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور شده است.

,

محمدی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورها به توصیه سازمان بهداشت جهانی از واکسن ایرانی فلج اطفال استفاده کرده و بسیار راضی هستند.

,

وی افزود: اگر تکنولوژی ساخت واکسنی در کشور ایجاد شود از نظر هزینه، حجم تولید و سهولت توزیع می تواند مزایای فوق العاده ای داشته باشد.

,

متخصص ایمنی شناسی عنوان کرد: موضوعی که در ارتباط با واکسن های ایرانی کرونا مد نظر بوده این است که در ساخت این واکسن ها هیچ یک از تکنولوژی های عجیب و غریبی که مورد آزمون قرار نگرفته مورد استفاده قرار نگرفته اند.

, متخصص ایمنی شناسی عنوان کرد: موضوعی که در ارتباط با واکسن های ایرانی کرونا مد نظر بوده این است که در ساخت این واکسن ها هیچ یک از تکنولوژی های عجیب و غریبی که مورد آزمون قرار نگرفته مورد استفاده قرار نگرفته اند.,

محمدی متذکر شد: این نوع از تکنولوژی ها ممکن است تبعاتی را به دنبال داشته باشند که ظرف مدت ۶ ماه یا یک سال بروز نکنند و مشخص نیست که چه اثرات بدی دارد که خود را در دراز مدت نشان می دهند.

,

وی یادآور شد: برخی از این عوارض در طولانی مدت بروز می کنند، هنوز چند ماهی بیشتر از تست واکسن فایزر نمی گذرد و سازندگان این واکسن نمی توانند ادعا کنند که پس از مدتی چه اتفاقاتی رخ می دهد.

,

امکان بروز تغییرات ژنتیکی بر اثر تزریق واکسن فایزر در نسل های آینده

, امکان بروز تغییرات ژنتیکی بر اثر تزریق واکسن فایزر در نسل های آینده, امکان بروز تغییرات ژنتیکی بر اثر تزریق واکسن فایزر در نسل های آینده,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: این مسئله در مورد استفاده از داروهای معروفی هم اتفاق افتاده که مورد تایید پزشکان بوده و با مصرف آن ها توسط بیماران، فرزندانی معیوب و ناقص الخلقه در نسل بعد متولد شده اند.

,

محمدی توضیح داد: این اتفاق برای هر نوع ماده جدیدی که وارد بدن انسان می شود می تواند صدق کند، اکنون هیچ یک از فازهای تست انسانی برای این واکسن گذرانده نشده اند تا بتوان در رابطه با آن ها با قطعیت صحبت کرد.

,

وی ادامه داد: واکسن هایی که در ایران ساخته می شوند با تکنولوژی های قدیمی تر ساخته می شود و امیدواریم که به میزان کافی موثر باشد و با حجم انبوه در اختیار مردم قرار گرفته و آثار مفید و مصونیت بخش آن ها را مشاهده کنیم.

, وی ادامه داد: واکسن هایی که در ایران ساخته می شوند با تکنولوژی های قدیمی تر ساخته می شود و امیدواریم که به میزان کافی موثر باشد و با حجم انبوه در اختیار مردم قرار گرفته و آثار مفید و مصونیت بخش آن ها را مشاهده کنیم.,

دکترای علوم آزمایشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: این گونه واکسن ها، ناشناخته ها در مورد آن ها کمتر است، ممکن است در رابطه با این نوع واکسن ها که حاوی ویروس ضعیف شده هستند، موتاسیونی در عده اندکی رخ دهد اما قابل پیش بینی و پیشگیری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه