اخبار داغ

باز هم سردی هوا بازار مصرف مازوت را داغ کرد؛

معمای سوخت صنایع؛‌ کمبود یا کم‌کاری/ هزینه بالای تأمین سوخت برخی صنایع را زمین‌گیر کرد

معمای سوخت صنایع؛‌ کمبود یا کم‌کاری/ هزینه بالای تأمین سوخت برخی صنایع را زمین‌گیر کرد
اما و اگرهای این روزهای استفاده از سوخت مازوت در صنایع تمامی ندارد. نکته اصلی این است که برای سوخت فصل سرمای کارخانه‌جات باید تدبیری اندیشید چرا که هزینه سرسام‌آور تأمین سوخت،‌ صاحبان صنایع را به تعطیلی واحدهای تولیدی تا بعد از فصل سرما سوق می‌دهد که این خود ضربه‌ای به تولید در میانه جنگ اقتصادی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، سوخت مازوت که در عمل به خاطر غیراستاندارد بودن و آلودگی های زیست محیطی که ایجاد می کند، در جایگاه سوخت‌های بی ارزش به حساب می آید، در حال حاضر به دلیل محدودیت سوخت اصلی صنایع، صدرنشین سوخت‌های جایگزین کارخانجات در سراسر کشور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

هر ساله سردی هوا، گرمای مازوت را بیشتر می کند، اما نکته قابل توجه این است که سوختی همچون مازوت که به فراوانی در کشور ایران تولید می شود و صنایع از روی اجبار برای تامین تولیداتشان و جلوگیری از تعطیلی خط تولید از این سوخت به عنوان جایگزین در فصل های سرد سال استفاده می کنند، دردسرهایی را برای صاحبان صنایع به وجود آورده است.


مازوت 90 درصد سوخت جایگزین آلومینا را تشکیل می دهد

,
,
,
, مازوت 90 درصد سوخت جایگزین آلومینا را تشکیل می دهد, مازوت 90 درصد سوخت جایگزین آلومینا را تشکیل می دهد,

امیر تردال، مدیر مجتمع شرکت آلومینا ایران در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با سوخت جایگزین این واحد صنعتی در استان خراسان شمالی اظهار داشت: سوخت ابتدایی این مجتمع پیش از برخورداری شهرستان جاجرم از گاز، سوخت مازوت بوده است که در حال حاضر علاوه بر گاز از مازوت هم استفاده می شود.

,

وی ادامه داد: هرساله با آغاز فصول سرما با توجه به اینکه اولویت با مصارف خانگی است، سوخت گاز صنایع معمولا با محدودیت یا قطعی مواجه می شود.

,

تردال اضافه کرد: به طور نمونه روزانه میزان مصرف گاز کارخانه آلومینا حدود 20 تا 21 هزار مترمکعب بوده است که اکنون به دو هزار مترمکعب در ساعت کاهش پیدا کرده و حدود پنج تا 10 درصد سوخت گاز به این مجتمع صنعتی اختصاص پیدا می کند و مابقی نیز مازوت مورد استفاده قرار می گیرد.

,

وی با بیان اینکه استفاده از مازوت علاوه بر آلودگی زیست محیطی که ایجاد می کند مشکلاتی به همراه دارد، گفت: در سال جاری طی بخشنامه ای از شرکت توزیع نفت استان قانون دست و پاگیری ابلاغ شد که بر اساس آن مخازن ذخیره سوخت که قابلیت نگهداری سوخت 40 روز را داشتند به 15 روز کاهش پیدا کردند.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه این دستورالعمل برای ما دردسر ساز شده است، گفت: علاوه بر این از طریق برگزاری مناقصه، دو پیمانکار حمل سوخت مازوت این کارخانه را عهده دار شده اند، اما با وجود قرارداد و تعهد سوخت مورد نیاز را تامین نکردند.

,

 

,

, ,

 

,

تعطیلی سه خط تولید آلومینا ایران 

, تعطیلی سه خط تولید آلومینا ایران , تعطیلی سه خط تولید آلومینا ایران ,

وی گفت: در حال حاضر از چهار خط تولید کارخانه سه خط تولید تا به امروز تعطیل شده بود، که با پیگیری های صورت گرفته امروز یک محموله سوختی از طریق محموله واگنی از اصفهان تهیه و امروز به کارخانه رسیده است و تعداد خط تولید های فعال به دو خط افزایش پیدا کرده است.

,

تردال خاطرنشان کرد: در حالت عادی به صورت روزانه میزان تولید آلومینا یک هزار و 200 تن هیدرات است که در حال حاضر به 650 تن کاهش پیدا کرده است.

,

وی با بیان اینکه طریقه خرید مازوت با درخواست به شرکت نفت انجام می شود، گفت: درخواست مازوت مورد نیاز به شرکت داده می شود و بعد از تایید شرکت نفت و معرفی پیمانکار و تایید پیمانکار، تاییده مجوز حمل بار صادر می شود.

,

تردال گفت: در رابطه با همین موضوع طی هفته گذشته در جلسه ای با حضور معاون عمرانی استاندار نسبت به پیگیری کشوری یا استانی برای افزایش ذخایر از 15 روز به 40 روز نیز درخواست داده ایم.

,

 

,

تعطیلی کارخانه آلومینا، خسارت هنگفتی ایجاد می کند

, تعطیلی کارخانه آلومینا، خسارت هنگفتی ایجاد می کند, تعطیلی کارخانه آلومینا، خسارت هنگفتی ایجاد می کند,

وی با اشاره به اینکه شرکت آلومینا ایران یک شرکت منحصر به فرد و استراتژیک است، گفت:  این شرکت خوراک 200 کارخانه در ایران را تامین می کند که اگر تعطیل شود، شاید یک سال زمان برای راه اندازی مجدد آن لازم باشد.

,

مدیر مجتمع آلومینا تاکید کرد: میزان سوخت اختصاص داده شده به نسبت میزان مصرف تعیین می شود و بخاطر مواردی که اعلام شد، ذخیره سوخت این مجتمع به یک روز رسید.

,

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما این است که برای سال های آینده مخازن برای 40 روز ذخیره داشته باشند، هرچند که ذخیره این مقدار نیازمند سرمایه گذاری است اما برای جلوگیری از کاهش تولید این کار صورت می گیرد.

,

 

,

, ,

 

,

مازوت صرفه اقتصادی برای کارخانه ها ندارد

, مازوت صرفه اقتصادی برای کارخانه ها ندارد, مازوت صرفه اقتصادی برای کارخانه ها ندارد,

مدیر مجتمع شرکت آلومینا ایران با بیان اینکه قیمت مازوت در مقایسه با گاز قابل مقایسه نیست، گفت: هیچ کارخانه صنعتی تمایلی برای استفاده از مازوت ندارد، چون علاوه برآلودگی که دارد، از لحاظ قیمت صرفه اقتصادی ندارد.

,

وی گفت: به طور نمونه هر یک متر مکعب گاز با قیمت 120 تومان به فروش می رسد، اما هر لیتر مازوت به قیمت دولتی 300 تومان است که با هزینه حمل بار نزدیک به 700 تومان برای صنایع تمام می شود.

,

 

,

آلومینا بیشترین سوخت مازوت را در خراسان شمالی مصرف دارد

, آلومینا بیشترین سوخت مازوت را در خراسان شمالی مصرف دارد, آلومینا بیشترین سوخت مازوت را در خراسان شمالی مصرف دارد,

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای تامین سوخت جایگزین صنایع استان وجود ندارد، اظهار داشت: تمام نیازهای سوختی صنایع استان باید توسط شرکت نفت برآورده شود.

,

مجتبی شکوری با بیان اینکه مازوت مورد نیاز صنایع  خراسان شمالی از پالایشگاه نفت تهران وارد استان می شود، ادامه داد: صنایع در صورت نیاز به مازوت یا هر نوع سوخت دیگری درخواست را به شرکت نفت می دهند و بعد از پرداخت هزینه و تایید نهایی حواله به تهران ارسال و سوخت به صنایع اختصاص پیدا می کند.

,

شکوری، کارخانه آلومینا جاجرم را پرمصرف ترین صنعت استان در زمینه سوخت مازوت خواند و گفت: شرکت پخش فراورده های نفتی استان نیاز سوخت صنایع به هر میزانی که باشند را تامین می کند.

,

 

,

, ,

 

,

نیروگاه ها در اولویت نخست تامین مازوت

, نیروگاه ها در اولویت نخست تامین مازوت, نیروگاه ها در اولویت نخست تامین مازوت,

وی یادآور شد: در حال حاضر باتوجه به سرد شدن هوا و افت شدید فشار گاز و اعمال محدودیت سوخت گاز برای صنایع، اولویت تامین سوخت مازوت در سراسر کشور با نیروگاه ها است تا با قطعی برق مواجه نشوند.

,

شکوری بیان داشت: صنایع دیگر در اولویت های بعدی تامین مازوت بعد از نیروگاه ها قرار می گیرند.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی صنایع، ذخیره سوخت جایگزین دارند، افزود: هر ساله در فصل سرد و در بازه زمانی که سوخت گازصنایع محدود یا قطع می شود، کارشناسان شرکت نفت میزان سوخت موردنیاز کارخانه های استان را ارزیابی می کنند و پروسه دریافت سوخت برای آنها انجام می شود.

,

 

,

ایجاد انبار مازوت در استان توجیه ندارد

, ایجاد انبار مازوت در استان توجیه ندارد, ایجاد انبار مازوت در استان توجیه ندارد,

شکوری در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی براینکه افت فشار گاز و قطعی گاز کارخانه ها هر ساله وجود دارد، چرا مازوت مورد نیاز در استان ذخیره نمی شود، گفت: ذخایر نفت و گاز استان تکمیل است و هیچ کمبودی در استان وجود ندارد اما باتوجه به تقاضای پایین مازوت طی سال های گذشته ایجاد انبار مازوت در استان توجیه ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین سوخت جایگزین گاز در صنایع ،گازوئیل است، گفت: امسال تقاضای سوخت مازوت با توجه به افزایش مصرف نیروگاه بالا رفته در حالی که سال های قبل اینگونه نبوده است.

,

شکوری با بیان اینکه تمامی کارخانه ها ذخیره سوخت جایگزین دارد، ادامه داد: مشکل صنایع زمانی ایجاد می شود که به سوختی بیش از میزان تعیین شده توسط شرکت گاز، نیاز پیدا می کنند.

,

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی عنوان کرد: پیمانکاران حمل سوخت تحت نظارت شرکت نفت بعد از انجام مراحل خرید سوخت را به صنایع منتقل می کنند اما طی یک هفته گذشته اولویت تخصیص سوخت با نیروگاه ها بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

هزینه بالای سوخت جایگزین از دلایل کم کاری و تعطیلی صنایع

, هزینه بالای سوخت جایگزین از دلایل کم کاری و تعطیلی صنایع, هزینه بالای سوخت جایگزین از دلایل کم کاری و تعطیلی صنایع,

وی با بیان اینکه انتخاب شرکت حمل بار توسط کارخانه ها اختیاری است، اضافه کرد: کارخانه آلومینا جاجرم طی برگزاری مناقصه با دو شرکت زمینی در گلستان و تهران قرارداد بسته است که به دلیل حجم بالای کار ارسال سوخت با تاخیر مواجه شده است.

,

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: با این وجود با پیگیری های صورت گرفته برای جلوگیری از تعطیلی کامل خط تولید کارخانه آلومینا، تامین سوخت مورد نیاز از طریق خطوط ریلی از اصفهان هماهنگ شده است که امروز باید تحویل گرفته باشند.

,

شکوری تاکید کرد: چندین مرتبه مکاتبه شرکت نفت استان با کارخانه آلومینای ایران به منظور تکمیل منابع سوخت جایگزین انجام شده که اسناد آن نیز موجود است، اما پیگیری ها از سمت این کارخانه صورت نگرفته است.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین سوخت جایگزین صنایع استان وجود ندارد، گفت: شاید یکی از دلایل کم کاری کارخانه ها و صنایع جهت تامین سوخت جایگزین پیش از موعد محدودیت های گازی، هزینه های بالای سوخت جایگزین باشد که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تعطیلی را ترجیح می دهند.

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه