اخبار داغ

گزارش/

ارزی که آب و تاب موبایل روی دست بازار می‌گذارد

ارزی که آب و تاب موبایل روی دست بازار می‌گذارد
نوسان قیمت موبایل در یک سال اخیر به دلیل افزایش عرضه تقاضا و کاهش واردات سبب کمبود این کالا در بازار کشور شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از تهران نیوز، بازار موبایل ایران در سال‌های اخیر با افزایش تقاضای مصرف کنندگان شاهد پیک‌های صعودی درخواست با وجود محدودیت واردات و گاه انسداد محورهای قاچاق بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز, تهران نیوز, تهران نیوز,

از سویی به دلیل شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه سال گذشته در کشورهای همسایه و نیز کشور ما و تعطیلی کسب و کارها و همچنین برنامه‌های آموزشی که وزارت آموزش و پرورش برای ادامه روند آموزش با نام برنامه “شاد” در کشور ارائه کرده، درخواست و تقاضای خرید گوشی در کشور به شدت بالا رفته است که شاید بتوان این امر را عمده ترین دلیل کمبود و گرانی گوشی تلفن همراه در کشور دانست.

,

با این حال واردات موبایل از کشورهای مبدأ همچنان بیشتر از گذشته ادامه داشته است تا این کالای مصرفی را به دومین کالای ارزبر کشور در ۹ماهه امسال تبدیل کند همچنان که سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک کشور در این باره گفته است: از ابتدای سال تا پایان آذرماه، هشت میلیون و ۶۱۷هزار و ۴۳۸ دستگاه تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۱۸ دلار از گمرکات کشور به صورت تجاری ترخیص شده است.

,

وی میزان ترخیص تلفن همراه  در مدت مشابه سال ۹۸ را ۶ میلیون و ۷۷۹هزار و ۱۲ دستگاه به ارزش ۸۰۸ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار اعلام کرده و ادامه داده: آمار واردات و ترخیص قطعی تلفن همراه در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد از لحاظ تعداد ۲۷ درصد و از لحاظ ارزش ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش واردات را شاهد بودیم.

,

سخنگوی گمرک تلفن همراه را پس از ذرت، دومین کالای ارزبر کشور در ۹ماهه امسال اعلام کرده است.

,

اما نیاز کشور به این کالای مصرفی در حال حاضر ماهیانه یک و نیم میلیون گوشی است که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال تنها ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده که با این حساب یک و نیم میلیون کسری دارد.

,

این در حالی است که خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی نوشته: امسال به دلیل قطع واردات تلفن همراه، شاهد کمبود گوشی و در نهایت افزایش قیمت‌ها هستیم.

,

مهدی محبی همچنین گفته که هم اکنون بازار خرید و فروش گوشی به آرامی در جریان است، اما گرانی دلار تاثیر بسیار زیادی بر قیمت‌ها گذاشته و آرامش را از بازار این کالا سلب کرده است.

,

هرچند تجربه حمایت نیم بند از تولیدات داخلی در عرصه تولید تلفن همراه در سال‌های اخیر نشان داد این تولیدات نمی‌تواند با نمونه‌های خارجی خود به لحاظ کیفیت، رقابت داشته باشد و به ناچار باید بر واردات این کالای مصرفی با افزایش تقاضا تکیه کرد اما شاید بتوان با ترخیص گوشی‌های مانده در انبارهای گمرک کشورقیمت این کالا را قدری تقلیل داد تا از آب و تاب های بی‌مورد قیمت آن جلوگیری شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه