اخبار داغ

بررسی وضعیت اقتصادی کارگران در دوران کرونا؛

۶ میلیون کارگر فاقد بیمه بدون چتر حمایتی دولت/ کرونا معیشت کارگران روز مزد را سخت‌تر کرد

۶ میلیون کارگر فاقد بیمه بدون چتر حمایتی دولت/ کرونا معیشت کارگران روز مزد را سخت‌تر کرد
کرونا با تمامی حواشی و هیاهوی خود بصورت چراغ خاموش گره معیشتی ۶ میلیون کارگر را کورتر کرده است و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری دولت هنوز اقدام خاصی برای حمایت از این قشر از جامعه نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما، شیوع ویروس کرونا نه تنها باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت مردم شد، بلکه موجب کسادی بازار شده و شغلهای قشر های آسیب پذیر جامعه را نیز به تحت شعاع قرار داده است، کارگران روزمزد و قراردادی موقت که قانون خاصی نیز از آنها حمایت نمی کند، دیگر دخل خرج آنها یکی نیست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

کرونا با تمامی حواشی و هیاهوی خود بصورت چراغ خاموش گره کارگران فصلی کور تر کرده است تا در سایه نبود قوانین حمایتی خاص، این قشر از جامعه برای نان، با مرگ دست و پنجه نرم کنند.

,

کارگران روز مزد مظلوم تر از کارگران فصلی/ عدم رعایت قانون کار عرف جامعه شده است

, کارگران روز مزد مظلوم تر از کارگران فصلی/ عدم رعایت قانون کار عرف جامعه شده است,

در درجه پایین تر از کارگران فصلی که شاید به نحوی از انحاء و طبق قانون، بیمه بیکاری نیز شامل حال آنها شود، هستند کارگرانی روزانه و بصورت روز مزد امورات زندگی خود را می چرخانند، کارگران روز مزدی که آسیب پذیرترین بخش جامعه کارگری هستند. 

,

1966761

,

1966761

, 1966761,

این قشر از جامعه کارگری نیز  طبق بند «الف» ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی، «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند.یا فرار کارفرمایان از خلاء های قانونی نسبت به این قشر از مزایا بیمه محرومند و متأسفانه استفاده از خدمات کارگران به صورت روزمزد، به شیوه‌ای برای گریز از پرداخت مزایای قانونی تبدیل شده‌است البته طبق ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه کارگر است نه کارگران اما آنچه روال و عرف جامعه شده این افراد باید از این حق قانونی خود محروم باشند.

,

علی شرفی یکی از کارگران روزمزد در این باره می گوید : عدم تبعیت از قانون عرف جاری جامعه کارگری شده است و اگر برای یک روز کار درخواست بیمه و یا شرایط این چنینی شود قطعا با بی توجهی و یا مسخره کارفرما مواجه خواهیم شد.

,

وی می گوید: برای مثال منی که کارگر ساختمانی هستم کارفرمای ما ساختمان را بیمه می کند و در صورت حادثه تنها از آن بیمه می توان استفاده کرد و نمی توان درخواست خاصی از آنها کرد.

,

دستور رهبر انقلاب برای حمایت از کارگران فاقد بیمه 

, دستور رهبر انقلاب برای حمایت از کارگران فاقد بیمه ,

به گفته هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی  شش میلیون کارگر در کشور بیمه نیستند و در کارگاه فاقد بیمه و کارگاه های زیر پله ای مشغول به کارهستند. که جای نگرانی را برای این قشر از جامعه کمی افزون تر کرده است و در همین راستارهبر انقلاب اسلامی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا (۹۹/۸/۳) با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ی بیکاری ندارند، فرمودند: «تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.»

, رهبر انقلاب اسلامی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا (۹۹/۸/۳) با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ی بیکاری ندارند، فرمودند: «, تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است., »,

 

,

بیکاری 3 هزار کارگر در بخش گردشگری استان اردبیل

, بیکاری 3 هزار کارگر در بخش گردشگری استان اردبیل,

 

,

در استان اردبیل که به به قطب گردشگری کشور مشهور است نیز کارگران  فصلی عمدتا در ماههای گرم سال در هتل های و آبدرمانی های مشغول به کار می شوند.

,

رضا  آستانی رئیس هیئت مدیره آبهای درمانی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در کشور بیشترین اسیب را به بخش گردشگری زد چون همواره این صنعت نیازمند رفت و آمد هایی که در پروتکل های بهداشتی این موارد منع شده است.

,

وی افزود: در حوزه آبهای درمانی استان اردبیل بالغ بر 3 هزار نفر از نیروهای ما علیرغم میل باطنی کارفرمایان بیکار شده اند و تاکنون دولت در خصوص حق بیمه این عزیزان کار مفیدی در پیش نگرفته است.

,

 

,

حمایت دولت از کارگران اقناعی نیست/وزیر را به مجلس می کشانیم

, حمایت دولت از کارگران اقناعی نیست/وزیر را به مجلس می کشانیم,

 

,

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، با بیان اینکه اقدامات دولت در خصوص حمایت از قشر مظلوم کارگران اقناعی نیست، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در این خصوص در حال بررسی و ارائه پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت است.

, سبلان ما,

1966729

,

1966729

, 1966729,

وی افزود: وضعیت موجود معیشتی به هیچ وجه قابل قبول نیست و کارگران ما روز به روز مظلوم تر می شوند و اگر این روند ادامه دار باشد و اقدام اساسی انجام نشود،  قطعا آسیب های جدی به این قشر از جامعه وارد می شود.

,

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین گفت: در بحث کرونا و تعطیلی مشاغل شاهد بودیم که کارکنان برخی ادارات و وزارتخانه ها با دورکاری و بسته های حمایتی، خودشان را تشویق کردند، ولی در این میان قشر زحمتکش و مظلوم کارگری باز هم فراموش شدند و اقدامی مناسبی برای آنها صورت نگرفت.

,

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه برخی مسئولین باید از وضعیت پیش آمده بخاطر سو مدیریتشان خجالت بکشند، ابراز داشت: چرخه تولید و ساخت و سازهای صورت گرفته در کشور بدست کارگران انجام می شود ولی همیشه بهره اصلی را افراد دیگر می برند.

,

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص حق ضایع شده کارگران، از وزیر کار و رفاه اجتماعی سوال کردیم و اگر جواب قانع کننده ای دریافت نشود مجبور می شویم او را به صحن مجلس بکشانیم.

,

 

,

افزایش حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد

, افزایش حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد,

 

,

1966708

,

1966708

, 1966708,

ولی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، اظهار داشت: قشر زحمتکش کارگران همیشه مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته اند و درآمد آنها هیچ وقت بر اساس تورم حساب نشده است.

, سبلان ما,

وی افزود: وضعیت موجود اقتصادی و تروم افسار گسیخته، مجلس را بر آن داشت تا پیشنهاد افزایش حقوق این قشر مظلوم  را برای سالی دو بار پیشنهاد دهد.

,

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد افزایش 25 درصدی حقوق کارگران در سال آینده  توسط دولت، قابل قبول مجلس نیست و این مقدار باید حداقل به 35 الی 40 درصد افزاش یابد تا گرانی و تورم بیش از این کمر قشر مظلوم را خم نکند.

,

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص آسیبی که کرونا به کارگران رسمی و فصلی وارد کرد، تصریح کرد: لازم است بسته های حمایتی برای کمک به بخشی از این صدمات وارد شده به این اقشار ارائه شود.

,

 

,

دولت اقدام خاصی برای حمایت از کارگران انجام نداده است

, دولت اقدام خاصی برای حمایت از کارگران انجام نداده است,

 

,

1966743

,

1966743

, 1966743,

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، اظهار داشت: علیرغم اینکه بیش از نصف خانوار کشور را خانوار کارگری تشکیل می‌دهد، اما اقدامات اساسی برای بهبود معیشت این قشر انجام نمی گیرد.

, سبلان ما,

وی افزود: وضع معیشت این قشر پرتلاش و زحمتکش به عنوان نیروهایی که چرخ صنعت کشور را به گردش در می‌آورند، خوشایند نیست و ضرورت دارد دولت حقوق کارگران را با بر حسب تورم افرایش دهد تا شاهد افزایش انگیزه کارگرانی که نقشی بی بدیل در عرصه تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، باشیم.

,

دبیر کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متسفانه دولت اقدامات مناسبی در جهت بهبود معیشت کارگران، مخصوصا در شرایط کرونایی که شاهد بیکاری کارگران روزمزد و فصلی هستیم، ندارد و این مورد نقد مجلس و باید در بودجه 1400 شرایط ویژه ای در این خصوص لحاظ شود.

,

با تمامی این تفاسیر هنوز حمایتی خاصی از سوی دولت دیده نمی شود و کمک های مومنانه و یارانه تنها منابع درآمدی این قشر از جامعه شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه