اخبار داغ

حراج ۲۰۰ میلیونی «عاشورا» و عملیات «والفجر»

حراج ۲۰۰ میلیونی «عاشورا» و عملیات «والفجر»
عکسی از «عملیات والفجر» که توسط سعید صادقی ثبت شده است و اثر «عاشورا» صادق تیرافکن که در سال ۱۳۸۰ خلق شده، در سیزدهمین دوره حراج تهران به فروش می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عکسی از «عملیات والفجر» که ۳۴ سال قبل توسط سعید صادقی ثبت شده است، در سیزدهمین دوره حراج تهران به فروش می‌رسد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «عملیات والفجر», سعید صادقی,

 این عکس که متعلق به فروردین ۱۳۶۵ است و پیش‌ازاین در کتاب مجموعه عکاسان جنگ به چاپ رسیده، در ابعاد ۱۷۸ در ۱۱۸ سانتی‌متر با امضای سعید صادقی (عکاس این عکس) در سیزدهمین دوره حراج تهران به حراج گذاشته می‌شود.

,

این عکس از عملیات والفجر بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

, ۷۰ تا ۹۰,

, ,

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است که؛ «عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به‌سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. از منظری دیگر این عکس و دیگر آثار این دوره از کارنامه هنری صادقی را می‌توان جزو جریان «ژورنالیسم نو» به‌حساب آورد، به این معنا که عکاس خودش جزئی از سوژه عکس‌برداری است و شرایط زندگی‌اش مشابه آن چیزی است که مصور کرده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.»

,

, ,

صادقی که در 34 عملیات دفاع مقدس حضور داشته است، عکس‌های این دوران را در کتاب‌های عکسی همچون «شکوفه‌های شکسته»، «آیینه جنگ»، «انا فتحنا...»، «حلبچه» و «دفاع عاشقانه» به چاپ رسانده است. 

,

, ,

همچنین «عاشورا» عنوان اثری از زنده‌یاد صادق تیرافکن هنرمند مفهومی و عکاس است که در سیزدهمین حراج تهران (آثار هنر مدرن و معاصر) چکش می‌خورد.

, «عاشورا», صادق تیرافکن,

این اثر که به شیوه چاپ دیجیتال روی کاغذ عکاسی در ابعاد ۷۳ در ۹۰ به چاپ رسیده، در سال ۱۳۸۰ خلق و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

, ۱۵۰ تا ۲۰۰,

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است: «مجموعه «عاشورا» یکی از مجموعه آثار شناخته‌شده تیرافکن است که به‌عنوان یک سوژه هنری قریب به پانزده سال ذهن او را به خود درگیر کرد. اثر حاضر متعلق به آخرین تصاویری است که تیرافکن با موضوع عاشورا خلق کرده و به‌نوعی دستاورد ۱۵ سال مکاشفه هنرمندانه با کلیشه‌های هویتی، فرهنگی، قومی و مذهبی را در خود دارد. در این اثر مانند بسیاری دیگر از مجموعه عکس‌های تیرافکن، خود هنرمند در اثر حاضر است و این حضور، عکس را به‌نوعی خودنگاره تبدیل می‌کند که به تبعیت از جنبش‌های مفهومی شکل گرفته در هنر معاصر غرب مانند آثار سیندی شرمن، تلاش دارد هنرمند را در قالبی جدا شده از هویت روزمره و شناخته شده خود باز معنا کند.»

,

سیزدهمین حراج تهران روز جمعه ۲۶ دی ماه به صورت آنلاین و تلفنی برگزار می‌شود و تنها تعدادی محدود از خریداران مدعو می‌توانند حضور داشته باشند. همچنین چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۴ و ۲۵ دی ماه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ نمایشگاه آثار هنر مدرن و معاصر این حراج در هتل پارسیان آزادی برپا خواهد بود.

, سیزدهمین حراج تهران,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه