اخبار داغ

بررسی حقوقی اصول آپارتمان‌نشینی در گفتگو با یک حقوقدان؛

فرهنگ آپارتمان‌نشینی مستلزم آگاهی از حقوق متقابل همسایگی/ عدم اضرار به غیر؛ یک اصل مهم است

فرهنگ آپارتمان‌نشینی مستلزم آگاهی از حقوق متقابل همسایگی/ عدم اضرار به غیر؛ یک اصل مهم است
سعید اعظمی گفت: پس از پذیرش زندگی به سبک آپارتمانی، لازم است نسبت به قوانین و مقررات آپارتمان نشینی و حقوق همسایگان و افراد ساکن در مجتمع مسکونی توجه و شناخت پیدا کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید اعظمی، یک کارشناس ارشد حقوق عمومی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: امروزه کاهش جمعیت روستایی، توسعه شهرها و مهاجرت به کلان شهرها، ضرورت آپارتمان نشینی را به پدیده‌ای بدیهی و غیر قابل اجرا تبدیل کرده است و به تدریج جمله معروف «چهار دیواری اختیاری» که مختص خانه‌های ویلائی و مستقل بود، جای خود را به نوعی نظم پذیری و التزام به قوانین خاص در یک خانواده بزرگتر به نام مجتمع های مسکونی داده است.

سعید اعظمی در ادامه افزود: گرچه مالکیت حقی است که قانون آن را به رسمیت شناخته و وفق قوانین و مقررات، مالک حق استفاده مطلق، دائمی و انحصاری از ملک خود را دارد، لکن در همه مجموعه‌های ساختمانی اعم از مسکونی و تجاری که افراد به نحو مشاع و اشتراکی در حال بهره‌مندی از ساختمان هستند، نحوه تصرف مالک باید به گونه‌ای باشد که به حقوق همسایگان و دیگر مشترکان آسیبی نرساند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاق جواز تصرف مالک در مال خویش مقید و متوقف بر عدم اضرار به غیر است؛ به عنوان مثال آنچه که موافق شرع و قانون است، این است که اگر یکی از همسایگان حتی اگر قصد انجام یک کار خیر مانند نذری دادن و... را داشته باشد، درصورتی که کنتور آب بین همسایگان مشترک است و انجام این کار مستلزم این است که بیش از مقدار متعارف آب مصرف کند، لازم است که رضایت همسایگان را بگیرد. 

اعظمی ابراز داشت: مثال دیگر اینکه اگر یکی از همسایگان بخواهد با هدف زیباسازی فضای مجتمع، در مشاعات و محل‌هایی که عمومی و مشترک محسوب می‌شوند، گلدان یا وسائل تزئینی قرار دهد، چون همه افراد مجتمع به یک اندازه و به طور مشترک مالک و صاحب آن محل‌ها هستند، باید پس از کسب رضایت آنها اقدام شود؛ هرچند که اصل این کار مطلوب و موجب زیبایی و چشم نواز شدن مجتمع مسکونی شود.

این کارشناس ارشد حقوق عمومی بیان کرد: اضرار به دیگر مشترکان ممکن است سلبی یا ایجابی باشد؛ با این توضیح که هم شامل مواردی می‌شود که در تقابل حقوق دیگران باید انجام داد؛ مانند پرداخت به موقع شارژ ساختمان، اهتمام در حفظ اموال مشترک و... و هم شامل کارهایی که نباید انجام داد، می‌شود؛ مانند ایجاد سر و صدا، نگهداری از حیوانات خانگی در واحد مسکونی و... .

وی تاکید داشت: نکته مهمی که به آن اشاره شد این است که برای آپارتمان‌نشینی حقوق و قوانین خاصی وجود دارد که غالباً نسبت به آنها آگاهی و شناخت وجود ندارد و در حالت حادتر با وجود اطلاع از آنها، نسبت به آن بی‌تفاوتی و بی مبالاتی وجود دارد و اهمیتی به آنها داده نمی شود.

وی تصریح کرد: "حقوق شهروندی" واژه‌ای جدید در تعاملات انسان‌هاست، مقوله ای که متأسفانه اطلاعات افراد نسبت به آنها اندک و ناکافی است. در حالی که در نگاه اول این حقوق مجموعه قوائدی است که بر روابط اشخاص در جامعه شهری حکومت می‌کند، به این بیان که چگونگی روابط مردم، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و جامعه و همچنین حقوق و تکالیف جامعه، دولت و سایر نهادهای عمومی و دولتی در برابر تک تک افراد جامعه را تبیین و تعیین می‌کند.

اعظمی در ادامه بیان داشت: می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که برای بهره مندی از زندگی مطلوب در آپارتمان و جلوگیری از ایجاد مشکلات در این سبک زندگی، التزام به دو امر، بدیهی و مبرهن است. نخست اینکه پس از پذیرش زندگی به سبک آپارتمانی، لاجرم باید نسبت به قوانین و مقررات آپارتمان نشینی و حقوق همسایگان و افراد ساکن در مجتمع مسکونی توجه و شناخت پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: در وهله بعدی و پس از آگاهی از حقوق دیگران، این بایدها و نبایدها را در رفتارها و مراودات خویش به کار ببندیم و اصل عدم اضرار به غیر را در سبک زندگی خودمان نهادینه کنیم. بدون شک اگر همه مردم به نوبه خود نسبت به حقوق خود و دیگران آگاهی و شناخت داشته باشند و در عمل نیز به کار گیرند، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها ابتدائاً به وجود نخواهند آمد و طبعاً به صرف وقت و انرژی برای حل و فصل آنها نیازی نخواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه