اخبار داغ

اشتغال در میناب با فعالیت‌های شیلاتی و پرورش میگو/ عمده دلیل گرانی میگو هزینه‌های صادراتی است

اشتغال در میناب با فعالیت‌های شیلاتی و پرورش میگو/ عمده دلیل گرانی میگو هزینه‌های صادراتی است
میناب از ظرفیت‌های خوبی در زمینه شیلات و آبزی پروری برخوردار است که باید برای افزایش تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی از این ظرفیت استفاده کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ طبق مطالعات صورت گرفته ۸/۴۷ درصد از تولیدات میگو کشور متعلق به هرمزگان است، و این استان رتبه اول کشور را با تولید ۲۲۰۸۳ تن از مجموع ۴۶۱۱۴ تن در سال ۹۸ به خود اختصاص داده است همچنین هرمزگان رتبه اول کشور با تولید ۲۳۵۰ میلیون قطعه از مجموع ۳۶۹۲ میلیون قطعه بچه میگو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

استان هرمزگان با ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و با مزیت بهره گیری از خلیج فارس و دریای عمان؛ ظرفیت تولید ۱۱۳ هزار تن انواع ماهیان دریایی در قفس و ۵۰ هزار هکتار اراضی مناسب جهت تولید میگوی پرورشی با امکان تولید ۲۰۰ هزارتن میگوی پرورشی را در سال دارد که پژوهشکده تحقیقاتی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می تواند یاری رسان خوبی در صنعت تکثیر و پرورش میگو باشد که نیازمند تخصیص اعتبار و حمایت های بیشتر است.

,

پایش جمعیت های جانوری بومی و دست یابی به شناخت بیشتر این جمعیت، پایش مرتب بیماری های احتمالی، حرکت در مسیر تولید میگوی سالم و عاری از بیماری، ارتقای فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی با محوریت تکثیر میگو و… از فعالیت های در حال انجام و پیگیری پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و اداره کل شیلات هرمزگان است و تداوم این روند نیازمند حمایت های دولت و مشارکت و دغدغه مندی بهره برداران و  بخش خصوصی است.

,

اگر تکمیل طرح های سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو با توجه به ظرفیت های اشتغالزایی و تولیدی این بخش با سرعت دنبال شود به ثمر نشستن طرح های پرورش میگو در غرب و شرق استان نقش بسزایی در بهبود وضعیت اشتغال این مناطق ایفا می کند.

,

خودکفایی در تولید مولد میگوی سالم و عاری از بیماری باید هرچه سریعتر عملیاتی شود و تحقق یابد و واردات میگو و رفع موانع آن نیز با محوریت بخش خصوصی در دستور کار دولت باشد، اگرچه چرخه تولید میگوی پرورشی در استان هرمزگان به خوبی در حال فعالیت است اما باید تولید میگوی مولد و سالم از مهمترین برنامه های استان هرمزگان در راستای ارتقای این صنعت باشد.

,

, ,

میگو در محل های مختلفی از جمله استخرهای خاکی پرورش داده می شود. به این منظور استخر موردنظر از آب تازه پر شده، اما قبل از آن با استفاده از آهک ضدعفونی می شود. این مسئله موجوداتی که سبب آلودگی آب می شوند را از بین می برد. تقویت آب استخر نیز به روش های مختلفی صورت می پذیرد. برای مثال ممکن از از انواع کودهای شیمیایی استفاده شود و یا مواد مغذی و حتی موجوداتی همچون فیتوپلانکتون ها به آب اضافه می شوند.

,

اکسیژن رسانی به آب با استفاده از دستگاه های مختلف که به عنوان هواده عمل می کنند اتفاق می افتد. این مقوله به کمک هم زدن سطح آب به وسیله پروانه هایی که در این دستگاه وجود دارند اتفاق می افتد.

,

در زمینه پرورش میگو تغذیه آن نیز اهمیت بالایی داشته و با استفاده از مواد غذایی مختلف مصنوعی و همچنین دستی انجام می شود. این مواد غذایی می بایست برخی مواد معدنی و پروتیینی و همچنین ویتامین ها را دارا باشند. البته برای تقویت رشد میگو نباید چربی و مواد قندی را فراموش کرد.

,

ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان اظهار کرد: شهرستان میناب از ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشاورزی، شیلاتی و بازرگانی برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها آبزی پروری است که باید برای افزایش تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی از این ظرفیت به خوبی بهره گرفت.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: استانداری نگاه ویژه‌ای به شرق استان با محوریت شهرستان میناب دارد و از تمامی ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه این منطقه بکارگرفته خواهدشد و شروع فعالیت‌های شیلاتی در منطقه کرگان باعث ایجاد اشتغال برای مردم این منطقه و آبادانی آن خواهدشد و تحقق این مهم نیازمند همراهی همگان به ویژه مردم منطقه است.

,

, ,

حیدری ادامه داد: شرکت سهامی آب منطقه ای باید در کمترین زمان ممکن روند طرح مطالعاتی اراضی پرورش میگوی منطقه کرگان را برای سرعت بخشی در روند واگذاری اراضی و شروع عملیات اجرایی طرح، آغاز کند.

,

وی افزود: سایر دستگاه های اجرایی همچون محیط زیست و بنیاد مسکن نیز بایستی پاسخ به استعلام‌های مرتبط با واگذاری اراضی پرورش میگو منطقه کرگان شهرستان میناب را سرعت بخشند تا در روند عملیات اجرایی این طرح خللی ایجاد نگردد.

,

معاون استاندار هرمزگان اظهارکرد: سازمان امور اراضی نیز نسبت به واگذاری اراضی به متقاضیان محلی و سازمان نظام مهندسی نسبت به صدور مجوزهای لازم سرعت عمل دهند تا در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن این طرح مهم باشیم.

,

به گزارش هرمز؛ امروزه کشورهای زیادی در دنیا به پرورش و خرید و فروش این محصول غذایی با ارزش پرداخته اند که ایران با وجود سواحل بزرگ یکی از بزرگترین و معروف ترین کشور های تولید کننده و صادر کننده میگو به حساب می آید، سواحل خلیج فارس یکی از بزرگ ترین مراکز تولید و پرورش میگو است.

,

میگو به کشورهای حوضه خلیج فارس، کشورهای همسایه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و خاورمیانه عرضه می شود و مهم ترین کشورهای تولید کننده میگو هلند، آلمان، اندونزی و فرانسه می باشند که هر ساله درآمد زیادی از صادرات ماهی و میگو به دست می آورند.

,

میگوی ایرانی به دلیل کیفیت بالا و گونه های با ارزشی که دارد ارزش غذایی بالایی دارد و در نقاط مختلف جهان خریداران زیادی را به خود اختصاص داده است و به دلیل اینکه بدون آلودگی بوده بسیار باکیفیت است و گونه های مختلفی را به خود اختصاص داده و همین تنوع گونه سبب شده تا بازارهای مختلفی را پوشش بدهد، نمونه های خارجی آن نیز به دلیل اینکه متحمل هزینه های صادراتی است قیمت های بالاتری دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه