اخبار داغ

لزوم پاکسازی آب و خاک آلوده‌شده در مسیر خط لوله سرخون/ نسبت به جابه‌جایی خط لوله نفت در این منطقه اقدام شود

لزوم پاکسازی آب و خاک آلوده‌شده در مسیر خط لوله سرخون/ نسبت به جابه‌جایی خط لوله نفت در این منطقه اقدام شود
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: برای جابجایی لوله نفت از این منطقه اقدام شود، دستگاه‌های اجرایی ذیربط پیشنهادات کتبی جهت برون رفت از معضلات را تا هفته آینده به فرمانداری اردل اعلام کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز ؛ حسینعلی رضایی سرپیری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از شکستگی لوله نفت مارون خاطر نشان کرد:  مردم منطقه میانکوه با قرار گرفتن در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان سال هاست که با مشکلات معیشتی و خسارت به مزارع، شیلات، دامداری ها، باغات، منازل مسکونی، آب آشامیدنی و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست رو برو هستند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

حسینعلی رضایی سرپیری رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری  خاطر نشان کرد: همانگونه که مطلعید شهرستان اردل با جمعیتی بیش از 57 هزار نفر جمعیت،  متشکل از دو بخش است که حدود 85 روستا و 4 شهر را شامل می شود، اخیرا شاهد شکستگی لوله نفت مارون در بخش میانکوه و شهر سرخون بودیم که منجر به آتش سوزی و حوادثی در پی آن شد.

,
وی با اشاره به اینکه پیگیری و تاکید هایی از زمان های قبل توسط مردم و شوراهای اسلامی در خصوص معضل لوله نفت مارون و رسیدگی به مشکلات آن مطرح بود، افزود: در سفر اخیر ریاست قوه قضائیه به استان مردم درخواستی به ایشان در مورد آلودگی که از طریق نفت در بخش میانکوه بوجود آمده ، تحویل دادند و متعاقب آن با طرح موضوع در شورای اداری استان، رئیس قوه  قضائیه دستور ویژه در مورد رسیدگی به این معضل را صادر نمودند اما متاسفانه طی پیگیری هایی که از سوی مسئولین ذیربط در استان و شهرستان در این خصوص صورت پذیرفت تا کنون شاهد بی توجهی مسئولین بالادست شرکت نفت بوده ایم.
,
 
,
رضایی سرپیری با اشاره به اینکه تلمبه خانه گندمکار در مسیر خط لوله، نفت را از مناطق نفت خیز جنوب به پالایشگاه اصفهان منتقل می‌کند، گفت: اواسط دهه ۶۰ هم خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی و انفجار شد و در پی آن نفت در منابع آب و خاک این منطقه نشست کرد و در سال ۱۳۷۷ شرکت نفت سپاهان  با انجام آزمایش‌های متعدد، نشت نفت به لایه‌های زیرین زمین و سفره‌های آب زیرزمینی را تأیید کرد.
,
 
,
وی تصریح کرد: این برای چهارمین مرتبه است که بر اثر فرسودگی و رانش زمین، خط انتقال نفت مارون به اصفهان در بخش میانکوه دچار شکستگی می‌شود و نفت وارد چشمه و رودخانه سرخون شده است.
 
,
,
رضایی سرپیری گفت: همچنین آلودگی بیش از یک دهه است که باعث ورود خسارت عمده به بخش کشاورزی و شیلات این منطقه شده است و تمامی مزارع شیلات ماهی بخش میانکوه از سرخون تا هلوسعد را تعطیل کرده است که در طی سال های گذشته ۵۰ میلیارد تومان خسارت وارده به مردم  پس از رای قطعی دادگاه وصول شده و  دستگاه قضایی پیگیر وصول دیگر خسارت‌های وارده  نیز می باشد.
,
رضایی سرپیری گفت: همچنین آلودگی بیش از یک دهه است که باعث ورود خسارت عمده به بخش کشاورزی و شیلات این منطقه شده است و تمامی مزارع شیلات ماهی بخش میانکوه از سرخون تا هلوسعد را تعطیل کرده است که در طی سال های گذشته ۵۰ میلیارد تومان خسارت وارده به مردم  پس از رای قطعی دادگاه وصول شده و  دستگاه قضایی پیگیر وصول دیگر خسارت‌های وارده  نیز می باشد.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شرکت نفت نسبت به مزارع شیلات ماهی که در نزدیکی چشمه سرخون بوده اعلام تملک کرده اما تاکنون در خصوص مزارع شیلات که در پایین دست چشمه در فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری قرار دارند تمایلی به تملک نداشته و جای سوال است چرا هرساله جهت جبران خسارت ناشی از تعطیلی این مزارع از طریق دادگاه اقدام می‌شود؟
,
 
,
وی گفت : با توجه به اینکه سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن با قرار گرفتن در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان،  با مشکلاتی از قبیل مشکلات معیشتی  و همچنین خساراتی از قبیل خسارت به مزارع ، شیلات ، دامداری ها، باغات ، منازل مسکونی، آب آشامیدنی و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست روبرو گردیده اند که این موارد از عمده مواردی هستند که مردم درخواست بررسی و حل آنها را دارند.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری یادآور شد : امیدواریم مسئولین تدابیر مناسب جهت پیگیری جذب سریعتر اعتبار تخصیصی و رفع مشکلات و دلجویی از مردم محروم بخش میانکوه ناشی از حادثه ترکیدگی لوله نفت مارون را در دستور کار خود بیش از پیش قرار داده و جامعه شورایی در احصا مشکلات مردمی و حل آنها باری از دوش مسئولین بتواند بردارند.
,
 
,
رضایی سرپیری افزود: لازم می دانم ازنماینده مردم شریف شهرستان اردل در مجلس شورای اسلامی ، استاندار ،فرماندار، بخشدار میانکوه، همکاران شورایی در شهرستان و سایر عزیزانی که در مهار و انتقال مشکلات مردم نهایت تلاش و کوشش خود را تا کنون معمول داشته اند تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم با همکاری مسئولین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان تمهیداتی اندیشیده شود که دوباره خنده بر لبان مردم منطقه میانکوه و شهر سرخون نقش ببندد.
,
 
,
در ادامه روسای شوراهای اسلامی شهرستان، بخش ها و شهر سرخون ونماینده دهیاران منطقه میانکوه به تشریح مسائل و مشکلات مبتلابه پرداخته و فرماندار و بخشدار و مدیران مدعو گزارشی از روند پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته را عنوان نمودند و پس از جمع بندی تصمیم گرفته شد؛ برای جابجایی لوله نفت از این منطقه اقدام شود ، دستگاه‌های اجرایی ذیربط پیشنهادات کتبی جهت برون رفت از معضلات را تا هفته آینده به فرمانداری اردل اعلام نمایند، شرکت نفت نیز ساز و کار مناسب جهت پرداخت خسارت به مردم را ظرف مدت یک هفته به فرمانداری اردل اعلام کند که آیا به صورت توافقی این کار انجام شود یا از طریق دستگاه قضا، یک ماه آینده چنین جلسه‌ای مجدداً در شهرستان اردل برگزار و روند اقدامات صورت پذیرفته پیگیری گردد، یک دستگاه خودروی اطفای حریق نیز توسط مدیریت بحران به شهرداری سرخون اختصاص یابد.

هر اتفاقی می افتد باید مسئولیت آن را بپذیریم
,
,
, هر اتفاقی می افتد باید مسئولیت آن را بپذیریم ,
 
,
فرماندار شهرستان اردل در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از شکستگی لوله نفت مارون خاطر نشان کرد: برای کاهش سیکل اداری دریافت خسارت ناشی از شکستگی خط لوله نفت مارون-اصفهان به مردم منطقه میانکوه راهکاری اندیشیده شود
,

 فرماندار شهرستان اردل در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از شکستگی و آتش سوزی لوله های نفت مارون با اشاره به اینکه همه ما خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و باید هر اتفاقی می افتد مسئولیت آن را بپذیریم و کمک کنیم که مردم را از توابع و خطرات ناشی از اتفاق دور کنیم ، خاطرنشان کرد: حضور ما در این جلسات زمانی ارزش دارد که به مردم خدمت کنیم . ما روایت داریم که اگر مومنی مشکلی از برادرش را حل کند مثل این است که نه هزار سال عبادت کرده است و همچنین آمده است عبادت باید همراه با احسان و رعایت اخلاق باشد و خدمتی که به مردم می کنیم نباید همراه با منت باشد چرا که انجام وظیفه است و نباید هیچ چشم داشتی از مردم داشته باشیم لذا امیدوارم که این وظیفه را به خوبی بشناسیم و برای انجام مسئولیت هایمان به خوبی تلاش کنیم . 

,
وی گفت: از امام حسین (ع) تا گاندی که مسلمان نبود همه معتقد بودند که حاجت های مردم نعمت های الهی هستند از آنها نرنجید و ملول نشوید، این خاصیت انسانیت و دین ماست اگر عزیزانی تا الان تعلل داشتند واقعاً باید رفتار و اعمالشان را اصلاح کنند و خدمت به مردم در اولین فرصت را وظیفه بدانند.
,
 
,
کیانی با اشاره به دلایل مطروحه جهت علت عدم حضور مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان در جلسه، گفت: امیدوار بودیم در چنین جلسه بزرگی که هم مسئولین و هم مردم منطقه هستند ایشان نیز می‌آمدند و با توجه بیشتری به پاسخگوی مشکلات می‌پرداختند . 
,
 
,
وی افزود: احداث لوله‌های نفت در این منطقه مهندسی شده نبوده و امروز شرکت نفت در قبال سانتی متر به سانتی متر این خط لوله مسئول است و زمانی که اتفاقی در مسیر این خط لوله رخ می دهد ، باید به موقع حضور پیدا کند آسیب‌شناسی نموده و پاسخ گو باشد. زمانیکه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام مینماید مطالعات نشان داده شکستگی لوله نفت ناشی از فشار درونی لوله ها بوده بنابراین تنها علت شکستگی را نمی‌توان رانش زمین عنوان نمود. پس بهتر است در استان هایی که خطوط لوله انتقال نفت از آنها می گذرد نمایندگی شرکت نفت در آن استان برای حفاظت ، مرمت و نگهداری از لوله ها وجود داشته باشد و مسئولیت تبعات و مشکلات ناشی از آنها را پیگیری و جهت جبران آنها اقدام نماید نه اینکه این اتفاق در استان رخ دهد و ما با کلی خواهش و تمنا تقاضای رسیدگی به مشکلات ناشی از شکستگی خطوط لوله را درخواست نماییم.
,
 
,
 فرماندار شهرستان اردل با اشاره به اینکه همه ما می دانیم اهمیت این پالایشگاه برای کشور زیاد است ، تصریح کرد: چرا مصوباتی که در وزارت نفت با حضور مسئولین بالادستی در سال ۹۵ برای ساماندهی این خط لوله اخذ گردیده تاکنون هیچ کدام از تعهدات اجرایی نشده است؟ جای تامل دارد!
,
  
,
کیانی افزود: خدا را شکر که نماینده مردم شهرستان اردل در مجلس شورای اسلامی موضوع را به رئیس‌جمهور ، وزیر نفت و رئیس ستاد بحران کشور اعلام و رئیس جمهور دستور رسیدگی به مشکل را صادر کردند.
 
,
,
وی بیان داشت: همچنین در سفر اخیر دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استان از محل شکستگی لوله نفت مارون در منطقه سرخون شهرستان اردل نیز بازدید به عمل آمد و ایشان نیز پیگیر مشکلات از طریق مسئولین کشوری شدند،لذا این حادثه به یک معضل ملی تبدیل شده دستور رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور ، وزیر نفت و پیگیری سایر مسئولین کشوری را دارد .
,
 
,
کیانی ضمن تشکر از اقدامات نیروهای محلی جهت مهار آتش ناشی از حادثه شکستگی لوله نفت مارون در شهر سرخون، افزود: شرکت نفت اعلام کرده مبلغ ۳۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت گردیده اما مدیرکل دامپزشکی عنوان نمود گردش مالی شیلات ها در این ایام حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده بنابراین مبلغ پرداختی جوابگوی مردم منطقه نیست.
 
,
,
 وی گفت: اگر قصد جابجایی هم نداشته باشید در حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر از این خط لوله باید تعویض شوند و بیش از ۴ کیلومتر که شما اعلام کردید در آن منطقه خط لوله مشکل دارد بنابراین اگر اتفاق مشابهی در منطقه قیصری سرخون اتفاق بیفتد امکان جبران خسارت وجود ندارد .
,
 
,
کیانی با اشاره به اینکه در هنگام بروز حوادث ناگوار اخیر شرکت نفت مسئولیت جبران مشکلات اجتماعی و خسارت وارده به جان و مال مردم را دارد ، خاطر نشان کرد: ما از حل مشکلات اجتماعی گذشتیم اما خواهشی که داریم خسارت را به دور از نگاه بخشی ، جناحی و ... دقیق محاسبه و به مردم پرداخت کنید.
 
,
,
وی گفت: ممکن است دارایی مردم منطقه محدود باشد اما همین تعداد گوسفند و مال اندک مایه ی امرار معاش خانواده ها را تامین می نموده بنابراین نباید مشکلات مردم را کوچک بشماریم و هیچ اقدامی نکنیم.
,
 
,
 کیانی از مسئولین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان خواست:  برای کاهش سیکل اداری دریافت خسارت مردم منطقه سرخون راهکاری اندیشیده شود و ضمن هماهنگی با امور حقوقی آن شرکت اگر امکانش هست بدون حضور مردم در دادگاه و پاسگاه به صورت توافقی و با انجام روال اداری کوتاه به حقوق قانونی شان دست یابند چراکه اخیراً مشکلات اجتماعی بسیاری به وجود آمده و اشخاصی خسارت دیده اند و پاسگاه منطقه نیز اعلام نموده ولی به دلیل نبود مستندات مشمول دریافت خسارت نمی باشند. از طرفی مسئولین دستگاه قضایی نیز از این موضوع آزرده خاطرند که چرا مردم بی گناه باید بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای روز و شب را جلوی دادگاه سپری کنند پس برای کاهش روال اقدامات اداری هر کاری که ممکن است انجام دهید.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: همچنین از شرکت نفت انتظار داریم نیازهای فوری که توسط مدیریت بحران تشخیص داده شده از جمله هزینه آزمایشات برای احقاق حقوق مردم سریعتر پیگیری و اقدام گردد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه