اخبار داغ

یک پژوهشگر فضای مجازی:

نان جریان تحریف در اینترنت ِ رها و یله است

نان جریان تحریف در اینترنت ِ رها و یله است
سید علیرضا آل داوود دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سازمان فضای مجازی بسیج گفت: باید حواسمان به این موضوع باشد که به جریان تحریف که نان آن در اینترنت رها و یله است اجازه ندهیم هرکاری که دلشان بخواهد ضد ما انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز سید علیرضا آل داوود در نشست برخطی که با فعالان فضای مجازی در کرمانشاه با موضوع  "شبکه ملی اطلاعات"داشت، اظهار کرد: مهمترین توصیه مقام معظم رهبری طی ۲۱ سال اخیر توجه به زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات و موضوعات حکمرانی رسانه های سایبری در سطح دنیا و کسب تجارب کشورهای مختلف در این زمینه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی فضای مجازی بسیج افزود: متاسفانه طی این مدت ۲۱ سال آن طور که باید و شاید  این شبکه در داخل کشور راه اندازی نشده و اکنون راه اندازی آن حیاتی است و ذیل حکمرانی سایبری انقلاب اسلامی آمده است.

,

وی خاطر نشان کرد: در همین انتخابات اخیر آمریکا مشاهده کردیم که اگر آمریکایی‌ها شبکه ملی اطلاعات نداشتند کشورشان دچار چالش ها، اغتشاش و آشوب های شدیدی می شد اما به واسطه داشتن این شبکه توانستند فضا را کنترل کرده و حتی پلتفرم های توییتر و اینستاگرام رئیس جمهورشان را ببندند.

,

آل داوود گفت: ما در فضای سایبری رسانه‌ای در دنیا یک مدل مبنایی را همیشه تدریس می‌کنیم و می‌گوییم این مدل در موضوعات مختلفی تعریف می‌شود که ۶ محور اصلی در سطح دنیا دارد.

,

وی بیان داشت: محور اول زیرساخت ارتباطی فضای مجازی در حوزه کشورهاست و پس از آن استقلال در فضا، مدیریت، خدمات سالم‌سازی، امنیت و تقویت مدل اقتصادی است که در این شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

,

مهمترین کشوری که شبکه ملی اطلاعات را برای خودشان جا انداخته‌اند آمریکایی‌ها بودند

, مهمترین کشوری که شبکه ملی اطلاعات را برای خودشان جا انداخته‌اند آمریکایی‌ها بودند, مهمترین کشوری که شبکه ملی اطلاعات را برای خودشان جا انداخته‌اند آمریکایی‌ها بودند,

آل داوود افزود: شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین موضوعاتی است که ما باید به آن بپردازیم؛ در کشورهای مختلف این شبکه اجرا شده و مهمترین کشوری که این شبکه ملی اطلاعات را برای خودشان جا انداخته‌اند آمریکایی‌ها بودند.

,

وی اظهار داشت: در سطح دنیا آمریکایی‌ها از طریق پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مثل توییتر، واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و... قوانین کشورهای مختلف را نقض می‌کنند و به بهانه های مختلف در کشورها فتنه و اغتشاش ایجاد می کنند، نظیر آنچه که ما در فتنه ۸۸ شاهد آن بودیم.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: این در حالی است که امروز می بینیم آمریکایی‌ها اجازه ندادند این فضا بر ضد کشورشان اغتشاش کند و زمانی که کنگره آمریکا تسخیر شد پس از آن بلافاصله صفحه ترامپ را بستند و الآن نیز صفحات توئیتر، اینستا و فیسبوک تمام کسانی که حامی اغتشاش بودند معلق شده و اجازه استفاده به آنها را ندادند.

,

وی ادامه داد: هدف اول شبکه های زیرساختی در کشورهای دنیا که امروز آمریکا، کره جنوبی، چین، روسیه، استرالیا، سوئد، ژاپن و... آن را در دسترس دارند ذیل این حکمرانی سایبری تعریف می‌شود و شاهدیم که این شبکه ملی اطلاعات چقدر می‌تواند در بحث آرامش روانی تاثیر داشته باشد.

,

آل داوود گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه زیرساختی می‌تواند در جلوگیری از اغتشاش، اخبار جعلی و همچنین اخبار ناامیدکننده نقش مهمی داشته باشد.

,

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی فضای مجازی بسیج افزود: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک زیرساخت ارتباطی کلی در کشور شناخته می‌شود که به آن "شبکه همه شبکه‌های کشور" اطلاق می‌شود و در چارچوب قانون داخلی با پشتیبانی از دیگر نظام ها مثل نظام آموزش، حقوقی و قضایی به نحو مطلوب و مطمئن تأمین‌کننده تمام نیازها برای انواع ذینفعان است.

,

وی اظهار داشت: کره جنوبی دومین کشور موفقی است که بعد از آمریکا شبکه ملی اطلاعات خود را راه اندازی کرده است و پرسرعت ترین شبکه اطلاعاتی دنیا را دارد که می توان گفت بسیاری از پیشرفت های کره جنوبی ریشه در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این کشور دارد.

,

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه افزود: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک شبکه ارتباطی شناخته نمی شود بلکه به عنوان یک شبکه برای حفظ حکمرانی رسانه‌ای و سایبری ذیل فرهنگ، اجتماع، سیاست و مباحث هویتی است.

,

نان جریان تحریف در اینترنت رها و یله است 

, نان جریان تحریف در اینترنت رها و یله است , نان جریان تحریف در اینترنت رها و یله است ,

وی بیان داشت: باید حواسمان به این موضوع باشد که به جریان تحریف که نان آن در اینترنت رها و یله است اجازه ندهیم هرکاری که دلشان بخواهد ضد ما انجام دهند و در این فضا بر علیه رهبر و نظام ما سخن بگویند و هر مطلبی که دلشان خواست منتشر کنند و ما هم فقط تماشاگر باشیم! 

,

آل داوود ادامه داد: بحث حضور هوشمند در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها را ذیل دستور مقام معظم رهبری قبول داریم و باید به این سمت حرکت کنیم و تا زمانی که این پیام رسان های خارجی در داخل کشور فعالیت می‌کنند مومنین با دانش روز جهت مقابله در حوزه جنگ رسانه‌ای در این فضا حضور پیدا کنند.

,

وی افزود: به لطف خدا در استان کرمانشاه با حضور و فعالیت های شبانه روزی مسئول فضای مجازی استان توانسته اند در این حوزه حق مطلب را ادا کنند.

,

آل داوود گفت: در بحث شبکه های اجتماعی باید حکمرانی داشته باشیم چنانچه در یکسال گذشته شاهد بودیم آمریکایی ها در جریان شهادت حاج قاسم بنا به ترسی که از مکتب این شهید بزرگوار و حتی عکس ایشان داشتند تعداد زیادی از اکانت های عاشقان این سردار را یا فیلتر کردند و یا از بین بردند و امسال نیز همین کار را تکرار کردند.

,

وی اظهار داشت: اگر شبکه ملی اطلاعات در کشور ما راه اندازی شود نه تنها اینترنت قطع نمی‌شود بلکه اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و ... بهتر عمل خواهد کرد همانطور که در اتحادیه اروپا طوری شده که اگر می‌خواهند آنجا فعالیت کنند باید قوانین آن کشور را بپذیرند و نماینده حقوقی داشته باشند و مالیات بپردازند و اگر جرمی اتفاق بیفتد در کمتر از نیم تا یک ساعت نهاد امنیتی آن کشور باید مجرم را تحویل دهد و همین باعث شده در این فضا قانون جدی وجود داشته باشد و با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ باشند در غیر اینصورت مجازات‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفته می شود.

,

وی افزود: اتحادیه اروپا با ابزار قانون اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و ... را رام کرده اند و این بسیار موضوع مهمی است و از آسیب‌های آن جلوگیری خواهد کرد.

,

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه خاطر نشان کرد: به علت نداشتن شبکه ملی اطلاعات در سطح کشور یکبار در فتنه ۸۸ و یکبار در فتنه دی ماه ۹۶ و همچنین در فتنه ۹۸ به طور جدی کشور ما دچار چالش امنیتی شد که در این شرایط ما مجبور شدیم اینترنت را قطع کنیم.

,

وی در بخش دیگری از سخنانش به کندی سرعت اینترنت در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: اگر کندی سرعت اینترنت که از دوران قبل با آن مواجه بودیم در دوره یازدهم حل و فصل می شد در دوران کرونا آنقدر مشکل نداشتیم.

,

۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در تلگرام زیست مجازی دارند

, ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در تلگرام زیست مجازی دارند, ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در تلگرام زیست مجازی دارند,

وی بیان داشت: در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در تلگرام زیست مجازی دارند و زمانی که جریان تحریف به میان آمد و vpn وارد شد منطقی نیست این فضا را رها کنیم بلکه مومنین باید ورود پیدا کنند و در گروه ها حضور داشته باشند و روشنگری کنند و همچنین در کنار این باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم.

,

آل داوود ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم را یک ضرورت دانست و گفت: باید برای تقویت و ارتقاء مهارت رسانه‌ای و فضای مجازی مردم تلاش های بسیاری صورت بگیرد.

,

وی اظهار داشت: ما با هر چیزی از آمریکای جنایتکار و شیطان بزرگ مخالف باشیم، در حوزه رسانه و فضای مجازی می‌توانیم از آنها الگو بگیریم چرا که یکی از کشورهای پیشرو در شبکه ملی اطلاعات است و تمام سرویس هایی که استفاده می‌کند بومی است.

,

این پژوهشگر با بیان اینکه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی و ملی می‌تواند فرصت‌های فضای مجازی را برای مردم و کشور ما دوچندان کند، گفت: اگر بومی‌سازی بد است چرا کشوری مانند آمریکا این فضا را بومی سازی کرده است؟ ما در بسیاری از مباحث داعیه‌دار در سطح جهان هستیم لذا باید در این فضا نیز به قله‌های رفیع پیشرفت برسیم.

,

, ,

وی همچنین به خیانت واکسن کرونا اشاره‌ای داشت و گفت: رهبر انقلاب در حوزه واکسن آبرو را کف دست گرفتند و با تمام وجودشان در دفاع از مردم و انقلاب وارد شدند و فرمودند اجازه نمی‌دهم واکسن آلوده وارد کشور شود و جوانان انقلابی آمدند و هشتگ واکسن خارجی آلوده را ترند یک توییتر فارسی و شبکه‌های اجتماعی کردند.

,

آل داوود افزود: جریان تحریف دورخیز کرده که اثری از انقلاب باقی نگذارد و اگر در سال ۱۴۰۰ دولت جوان انقلابی پای کار بیاید همه اینها زیر سوال خواهند رفت و محاکمه خواهند شد.

,

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه بار دیگر بر ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم تاکید کرد و اظهار داشت: بنده با تجربه ۱۵ سال تدریس می‌گویم هر کجا آگاهی مردم و جامعه بالا رفت استقبال مردم از سرویس‌های خارجی کمتر و به دنبال سرویس‌های جایگزین داخلی رفتند.

,

وی ادامه داد: به همین منظور در حال حاضر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی را در سازمان فضای مجازی بسیج راه اندازی کردیم و شهر به شهر آموزش های رایگان ارائه می دهیم.

,

دشمن در حوزه جنگ شناختی با ما تعارف ندارد 

, دشمن در حوزه جنگ شناختی با ما تعارف ندارد , دشمن در حوزه جنگ شناختی با ما تعارف ندارد ,

آل داوود تصریح کرد: دشمن در حوزه جنگ شناختی با ما تعارف ندارد و هر چقدر دیرتر شبکه ملی و سطح بندی شده در کشور راه اندازی شود بیشتر می‌توانند سوء استفاده کنند.

,

وی گفت: پیام رسان روبیکا، گپ، آی گپ و ایتا چیزی کمتر از پیام رسان های خارجی ندارند و ۳۸ میلیون نفر در کشور روبیکا و ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر ایتا را نصب کرده اند و از آنها راضی هستند.

,

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه خاطر نشان کرد: جریان تحریف خوشحال نمی شود که مردم از سرویس های داخلی که دسترنج جوانان این مرز و بوم است استفاده کنند لذا ما باید وارد این فضا شده و آن را به دست بگیریم.

,

وی افزود: تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات در کشور نداشته باشیم هر روز ذائقه مردم تحت تاثیر عملیات روانی دشمن عوض می شود لذا باید ارتقاء سواد رسانه ای را خانه به خانه انجام دهیم.

,

آل داوود بیان داشت: وابستگی به خارج اگر در حوزه اقتصاد باشد یک ضرر دارد و اگر در حوزه پیام‌رسان‌ها باشد هزاران ضرر را به دنبال خواهد داشت و ضرر اصلی آن در حوزه هویت جوانان است و اگر جوانی در این فضا استحاله روانی شود به سختی به راه راست هدایت می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه