اخبار داغ

حال ناخوشِ زمین‌های کشاورزی؛

خسارت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی سرما به مزارع کشاورزی هرمزگان/ بیشتر محصولات کشاورزی بیمه نیستند

خسارت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی سرما به مزارع کشاورزی هرمزگان/ بیشتر محصولات کشاورزی بیمه نیستند
سرمای شدید هوا تاکنون به ۳۴۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی هرمزگان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ در سال جاری سرمای شدید هوا تاکنون به ۳۴۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی هرمزگان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد کرده است، این در حالی است که سرمازدگی قابل پیش بینی است و علاوه بر وجود دانش بومی و شیوه های سنتی برای کاهش آثار سوء سرمازدگی و یخبندان، دستاوردهای علمی پژوهشگران داخلی نیز فرا روی ما است که می توانیم با شناسایی، بومی سازی و فرهنگ سازی، شیوه ای موثر و علمی را در مناطق حادثه خیز ترویج و مانع از بروز خسارات سنگین و جبران ناپذیر سرمازدگی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

سال گذشته نیز توصیه های هواشناسی به کشاورزان مناطق مختلف کشور نیز به تفکیک استان ها اعلام شد که بر طبق آن استان های هرمزگان، خوزستان و بوشهر باید عملیات سم پاشی و محلول پاشی در ساعات گرم روز انجام دهند، همچنین کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به نوسانات دمای هوا، ادامه برداشت مرکبات پاییزه پرتقال و نارنگی لیموترش و لیمو شیرین و انتقال مرکبات به اماکن مسقف و انبار، ترمیم حوضچه های پرورش ماهی و تغذیه آنها، انجام عملیات برداشت مرکبات، تعجیل در برداشت صیفی جات پاییزه، لایروبی کانالها و جوی های مزارع و باغات از جمله آنها بود.

,

مطالعات نشان می دهد کاهش شدید و ناگهانی دما باعث سرمازدگی و یخ زدگی محصولات کشاورزی می شود و در اکثر سال ها سرمازدگی و یخ زدگی محصولات کشاوری را تهدید می کند، درجه حرارت های پایین سبب ایجادخسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاهی می شود این عارضه در درختان میوه در فصل زمستان و یا اوایل بهار حادث می شود و هر ساله خسارت های زیادی بر جای می گذارد.

,

 

,

, ,

براساس آمارهای ارائه شده تنها حدود 10 درصد از کل زمین های قابل کشت دنیا ممکن است بدون تنش سرمازدگی باشند که خسارت ناشی از سرما زدگی در مناطق حاشیه کویر دارای فراوانی و شدت بیشتری است و علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، موجب توسعه فقر در سطح خانوارهای روستایی نیز می شود که باید توجه بیشتری به این امر مهم شود.

,

در همین رابطه روح الله رمضان پور، رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: باتوجه به اینکه سرمای شدید هوا تاکنون به ۳۴۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی هرمزگان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد کرده است ارزیابی‌ها برای پرداخت غرامت به کشاورزانی که محصولاتشان بیمه هستند، آغاز شده است.

,

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر محصولات کشاورزی در هرمزگان بیمه نیستند، افزود: در خصوص محصولات کشاورزی که بیمه نیستند، نتیجه ارزیابی‌ها به اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان فرستاده می‌شود تا پس از ارسال به وزرات کشور، اعتباری برای سرمازدگی و پرداخت غرامت به کشاورزان تصویب شود.

, .,

رمضان پور ادامه داد: سرمای هوا فعلا در استان ادامه دارد و بر اساس ارزیابی صورت گرفته میزان خسارت سرما به مزارع کشاورزی استان تاکنون ۱۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، کشاورزان باید همچنان تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی انجام دهند.

, .,

وی تصریح کرد: مهمترین توصیه تغذیه‌ای برای محصولات کشاورزی، محلول پاشی با اسید‌های آمینه همراه با پتاسیم است همچنین آبیاری زمین‌ها و استفاده از مه پاش از دیگر راهکار‌ها برای کاهش خطر سرما زدگی است.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه