اخبار داغ

یک تیر و دو نشان شیریکی پیچ سیرجان؛

ظرفیت ارز آوری برترین دست بافته دنیا در دل کویر/ گلیمینه ای که سفیر فرهنگی کرمان است

ظرفیت ارز آوری برترین دست بافته دنیا در دل کویر/ گلیمینه ای که سفیر فرهنگی کرمان است
از فرصت جهانی شدن سیرجان می توان در جهت اشتغالزایی، رفع محرومیت، خلق ثروت، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری در منطقه بهره برد و گلیم سیرجان می تواند سفیر فرهنگی لایقی برای معرفی فرهنگ این سرزمین و در راستای جلب و جذب گردشگر موثر باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ صنایع دستی هر کشور نشان دهنده فرهنگ و سنت آن است و این مهم از سرمایه های هر جامعه به شمار می رود چرا که با صنایع دستی هر کشور می توانیم با آداب و رسوم آن آشنا شویم. از سوی دیگر تولید صنایع دستی، ظرفیتی جهت ایجاد اقتصاد مناسب برای مردم هر کشور است که البته صادرات این اقلام می تواند بیانگر مبادله فرهنگ با سایر کشورها نیز تلقی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛ , راه آرمان؛ ,

استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می شود دارای صنایع دستی مختلف است که هنرمندان این دیار از گذشته با خلاقیت خود آنها را خلق می کنند، از جمله صنایع دستی های این استان می تواند به قالی کرمانی، پته ، مشبک و معرق چوب، مصنوعات مس، گلیم شیریکی پیچ و …  از جمله جلوه هایی از هنرمندی مردم دیار کویری کریمان نام برد.

,

شیریکی‌پیچ نام نوعی گلیم است که بصورت پراکنده در منطقه ای وسیع از سیرجان و بطور متمرکز در دارستان سیرجان بافته می‌شود. خاستگاه این نوع گلیم و مرکز تولید این نوع گلیم روستای دارستان سیرجان بوده است و به دلیل تاباندن خامه رنگی به دور نخ های تار به آن شیریکی پیچ و در گویش بین عشایر به آن گلیم پیچ هم گفته می شود.

,

این نوع گلیم پیچ دارای نقوشی پُر و ریز است و بافت گلیم شیریکی پیچ سوزنی ریز و یکنواخت است و در پشت آن می توان گره ها را مشاهده کرد. این نوع گلیم  پیچ برخلاف دیگر گلیم ها پودنما نیست و در پشت آن می توان تمام پود ها را دید.

,

, ,

در سال ۹۶ سیرجان میزبان کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی بود و در نشست شورای جهانی صنایع دستی،گلیم سیرجان ثبت جهانی و روستای دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم به ثبت رسید.

,

کاظم حسین زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه خاستگاه این نوع دستبافته تخت باف بدون پرز (گلیمینه) استان کرمان و شهرستان سیرجان است، گفت: این شهرستان در سال ۹۶ به عنوان اولین شهر جهانی گلیم در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و پس از ثبت جهانی و معرفی این نوع دستبافته، تقاضا برای خرید این نوع گلیم در کشور و خارج از کشور افزایش یافت.

,

معاون صنایع دستی استان کرمان تأکید کرد: در سال های گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر در این صنعت فعال بودند؛ اما به مرور زمان با توجه به تغییرات در شرایط زندگی، پا به سن گذاشتن بافندگان قدیم، کاهش علاقه نسل جوان به این حرفه، حرکت به سمت صنعتی شدن، تغییر و تحریف در طرح ها و نقوش گلیم سیرجان، چالش های بازار در داخل و خارج از کشور میزان تولید و تعداد تولیدکنندگان کاهش یافت.

,

وی بیان کرد: این نوع گلیم به لحاظ جایگاه هم اکنون در صدر تمام دست بافت های گلیمینه در سطح ملی و بین المللی است؛  اما رقبای در این زمینه وجود دارد و بنابراین برای حفظ این جایگاه لازم است به این حرفه توجه ویژه شود.

,

, ,

حسین زاده تصریح کرد: برای انجام برنامه های مطالعاتی، تحقیقاتی، پژوهشی، مستندنگاری، حفظ، شناساندن، توسعه و ترویج این بخش از فرهنگ جامعه عزم جدی و حمایت مسئولان را می طلبد و در این راستا همسو با برنامه های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیاز است که  منابع مالی لازم در اختیار گذاشته شود.

,

معاون صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: در صورت توجه به این هنر،شهرستان های همجوار سیرجان می توانند کانون تولید این نوع گلیم باشند و از فرصت جهانی و برند شدن سیرجان می توان در جهت اشتغالزایی، رفع محرومیت، خلق ثروت، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری در منطقه بهره برد و گلیم سیرجان می تواند سفیر فرهنگی لایقی برای معرفی فرهنگ این سرزمین و در راستای جلب و جذب گردشگر موثر باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه