اخبار داغ

رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی:

منتظر زلزله بزرگ در مشهد هستیم/ احتمال وقوع فاجعه انسانی در حاشیه شهر

منتظر زلزله بزرگ در مشهد هستیم/ احتمال وقوع فاجعه انسانی در حاشیه شهر
حسینی گفت: در خراسان رضوی به‌خصوص در منطقه مشهد به دلیل زلزله‌خیز بودن و نیامدن زلزله بزرگ طی چند سال گذشته، هم‌اکنون منتظر وقوع زلزله بزرگ هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید کیوان حسینی، رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در خراسان رضوی در حال حاضر چندین گسل فعال وجود دارد لذا در طول سال شاهد وقوع زلزله‌های متعددی با قدرت‌های متفاوت هستیم از این رو وقوع زلزله‌های اخیر در استان کاملاً طبیعی بوده و شایعات در خصوص ساختگی بودن این زلزله‌ها را به طور کامل رد می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: زلزله‌های اخیر در سفید سنگ فریمان، نیشابور و سرخس در جاهایی رخ داده است که به دلیل وجود گسل‌های فعال در این مناطق پیش از این انتظار وقوع چنین زلزله‌هایی می‌رفت با این وجود زمانی که زلزله سفید سنگ رخ داد این نگرانی وجود داشت که زلزله بزرگ‌تری در راه باشد اما خوشبختانه با وقوع چندین پس لرزه نگرانی ما نیز کاهش یافت.

,

حسینی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا چند مدت دیگر شاهد زلزله‌های بزرگ در استان نباشیم، گفت: این بدان معنی نیست که دیگر زلزله‌ای در خراسان رضوی رخ نمی‌دهد بلکه در خراسان رضوی به‌خصوص در منطقه مشهد به دلیل زلزله خیز بودن آن و نیامدن زلزله بزرگ طی چند سال گذشته هم‌اکنون منتظر وقوع زلزله بزرگ در مشهد هستیم.

,

در محدوده زمانی وقوع زلزله بزرگ در مشهد هستیم

, در محدوده زمانی وقوع زلزله بزرگ در مشهد هستیم,

رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: در حال حاضر در محدوده زمانی وقوع زلزله بزرگ در مشهد هستیم لذا باید آمادگی کافی برای مواجه‌شدن با این زلزله بزرگ را داشته باشیم از طرف دیگر بر اساس مطالعاتمان در مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی، انتظار وقوع زلزله‌ای بیشتر از 7 ریشتر را در مشهد نداریم اما این بدان معنی نیست که مشهد در خطر نیست.

,

گسل نیشابور پتانسیل وقوع زلزله بیش از 7 ریشتر را دارد

, گسل نیشابور پتانسیل وقوع زلزله بیش از 7 ریشتر را دارد,

وی با اشاره به اینکه گسل‌های اطراف مشهد پتانسیل وقوع زلزله‌هایی کمتر از 7 ریشتر را دارند، تصریح کرد: گسل نزدیک نیشابور که فاصله چندانی با مشهد نیز ندارد، پتانسیل وقوع زلزله بیش از 7 ریشتر را دارد لذا در صورت وقوع زلزله بالای 7 ریشتر در گسل نیشابور، علاوه بر این شهر، مشهد نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

,

 احتمال وقوع فاجعه انسانی در حاشیه شهر، بافت فرسوده و مناطق جنوبی 

,  احتمال وقوع فاجعه انسانی در حاشیه شهر، بافت فرسوده و مناطق جنوبی ,

رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی خاطر نشان شد: بر اساس ساخت‌وسازهای جدید که طبق آیین نامه‌های روز ساخته‌شده‌اند انتظار داریم این ساختمان‌ها با وقوع زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر نیز تخریب کامل نشوند اما بیشترین نگرانی ما در خصوص بافت فرسوده مشهد، حاشیه شهر و مناطق جنوبی شهر است که در این مناطق اغلب خانه‌ها قدیمی‌ساز و یا بدون رعایت هرگونه ضابطه مهندسی و ساختمان‌سازی هستند.

,

حسینی بیان کرد: مشهد در بین دو گسل محصورشده است که یکی از آن‌ها گسل کشف رود در منطقه شمال مشهد و گسل سنگ بست- شاندیز در منطقه جنوبی مشهد واقع‌شده‌اند که این گسل‌های می‌توانند گسل‌های فرعی دیگری را بسازند به‌عنوان مثال گسل جنوبی مشهد یکی از شعبه‌های گسل سنگ بست- شاندیز است که باید تحقیقات بیشتری روی این گسل صورت بگیرد.

,

وجود گسل در جنوب مشهد محرز شده است/ آبادگران و شهرک شهید هاشمی نژاد روی خط گسل

, وجود گسل در جنوب مشهد محرز شده است/ آبادگران و شهرک شهید هاشمی نژاد روی خط گسل,

وی با اشاره به اینکه وجود گسل در جنوب مشهد برای ما محرز شده است، گفت: در عین حال پیرامون فعالیت این گسل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد زیرا این گسل دقیقاً از آبادگران مشهد و شهرک شهید هاشمی نژاد و تعدادی دیگر از شهرک‌های حاشیه شهر عبور می‌کند که متأسفانه تعداد قابل توجهی از همشهریان ما نیز بر روی این گسل سکونت دارند.

,

رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی افزود: از مردم و مسئولان می‌خواهیم که زلزله را کم اهمیت ندانند لذا نباید روی خط گسل هیچ‌گونه ساختمانی ساخته شود همچنین برای حفظ جان خود و دیگر شهروندان حریم گسل‌ها رعایت کنند و در این حریم نباید ساختمان‌های مهم و حساس ساخته شوند.

,

در صورت وقوع زلزله بزرگ مشهد در حاشیه شهر، با فاجعه و بحران عظیم مواجه می‌شویم

, در صورت وقوع زلزله بزرگ مشهد در حاشیه شهر، با فاجعه و بحران عظیم مواجه می‌شویم,

حسینی تأکید کرد: در صورت وقوع زلزله بزرگ مشهد در حاشیه شهر، با فاجعه انسانی و بحران عظیمی مواجه می‌شویم زیرا اغلب ساختمان‌های ساخته‌شده در این بافت هیچ‌گونه استحکامی نصبت به زلزله ندارند و در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگی 7 ریشتر به‌صورت کامل تخریب می‌شوند و این امر جان شهروندان را به شدت در خطر قرار داده است.

,

ضرورت بالابردن آمادگی مردم برای مواجهه با زلزله

, ضرورت بالابردن آمادگی مردم برای مواجهه با زلزله,

وی در پایان خاطر نشان شد: مهم‌تر از همه ما باید آمادگی‌مان را برای مواجهه با زلزله بالا ببریم زیرا متأسفانه بر اساس تحقیقات، فاجعه‌ای که به دلیل عدم آگاهی مردم برای مواجهه با زلزله رخ می‌دهد شدیدتر از تخریب‌هایی است که صورت می‌گیرد زیرا ترس و ناآگاهی مردم می‌تواند باعث کشتار شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه