اخبار داغ

توقف بیماری زغالی جنگل های بلوط در پشت مرزهای اصفهان/موفقیت نصف جهان در حفظ جنگل‌ها

توقف بیماری زغالی جنگل های بلوط در پشت مرزهای اصفهان/موفقیت نصف جهان در حفظ جنگل‌ها
با وجود گرفتاری جنگل‌های زاگرسی سطح کشور به بیماری زغالی یا انزال بلوط، این بیماری در مناطق جنگلی استان مشاهده نشده است. گودبرداری اطراف درختان، توزیع لوازم خورشیدی و مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه‌خوار بلوط از جمله اقدامات پیشگیرانه اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان برای صیانت از جنگل‌ها بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ روز گذشته حسین گودرزی، نماینده مردم درود و ازنا، در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان این که رخداد مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس را شاهد هستیم، گفت: بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در 10 سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا 18 میلیون اصله درخت بلوط از 25 تا 100 درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند و خواستار تدوین طرح ملی نجات جنگل های زاگرس و تشکیل کمیته‌ای در این رابطه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز, ؛ روز گذشته حسین گودرزی، نماینده مردم درود و ازنا، در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان این که رخداد مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس را شاهد هستیم، گفت: بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در 10 سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا 18 میلیون اصله درخت بلوط از 25 تا 100 درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند و خواستار تدوین طرح ملی نجات جنگل های زاگرس و تشکیل کمیته‌ای در این رابطه شد.,

, , ,

*عدم مشاهده بیماری زغالی در 65 هزار هکتار اراضی جنگلی استان اصفهان

, *عدم مشاهده بیماری زغالی در 65 هزار هکتار اراضی جنگلی استان اصفهان, *عدم مشاهده بیماری زغالی در 65 هزار هکتار اراضی جنگلی استان اصفهان,

شش میلیون هکتار جنگل زاگرسی در سطح کشور وجود دارد که 40 درصد مساحت کل جنگل‌های ایران را شامل می‌شود. این جنگل‌ها ریه تنفسی کشور محسوب شده و علاوه بر آن موجب ذخیره آب و پایداری خاک نیز می‌شوند.

,

65 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرسی در استان اصفهان است. این اراضی جنگلی در شهرستان فریدونشهر واقع در غرب استان و مقدار نیز در شهرستان سمیرم واقع در جنوب این استان قرار دارند.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر که در همسایگی استان لرستان قرار دارد با تأیید این مطلب که مشکلاتی نظیر بیماری زوال درختان بلوط که به ببیماری زغالی درختان نیز مشهور است، در اراضی جنگلی استان لرستان وجود دارد، از مشاهده نشدن این بیماری در بین درختان جنگلی شهرستان فریدونشهر خبر داد.

,

امین حافظی اظهار کرد: آفتی که بعضاً در اراضی جنگلی این شهرستان مشاهده می‌شود، آفت جوانه خوار بلوط است که چند سالی است از طریق سموم باکتریایی سازگار با طبیعت با آن مبارزه بیولوژیک انجام می‌شود و می‌توانیم بگوییم آن را به کنترل درآورده‌ایم.

,

وی افزود: سطح جنگل‌های استان اصفهان که عمدتاً در شهرستان فریدونشهر قرار دارد محدود است به همین سبب نظارت کافی بر آن‌ها انجام می‌شود اما در سایر استان‌های زاگرسی همچون لرستان و چهار محال و بختیاری به سبب گسترده بودن این مراتع، نظارت و کنترل سخت‌تر و متحمل صرف هزینه و نیروی زیاد است.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر همچنین تصریح کرد: به غیر از آفات و بیماری‌ها، قطع اشجار و قاچاق چوب از جمله تهدیداتی است که جنگل‌های بلوط زاگرسی را تهدید می‌کند اما بحمدلله در استان اصفهان این موارد وجود ندارد.

,

, , ,

*کمبود لوازم اطفای حریق خاص مناطق جنگلی

, *کمبود لوازم اطفای حریق خاص مناطق جنگلی, *کمبود لوازم اطفای حریق خاص مناطق جنگلی,

حافظی حریق را نیز از دیگر تهدیدات این منابع غنی طبیعی برشمرد و عنوان کرد: با وجود این که هر ساله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان وسایل اطفای حریق را در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌دهد اما تاکنون ادوات خاص اطفای حریق مناطق جنگلی و اعتبارات خاص برای این موضوع در اختیار شهرستان قرار داده نشده است.

,

رئیس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این رابطه تصریح کرد: از چند سال قبل طرحی با همکاری مرکز تحقیقات اصفهان به منظور پایش و شناسایی آفات و بیماری‌های درختان جنگلی سطح استان انجام شد که هیچ گونه آثاری از خشگیدگی بلوط یا همان بیماری زوال بلوط که بیماری زغالی نیز نامیده می‌شود مشاهده نشد و تک مواردی از درختان خشکیده هم که گمان آن می‌رفت دچار بیماری زغال بلوط هستند با بررسی مرکز تحقیقات متوجه شدیم این بیماری نبوده است.

,

مرتضی برزوزاده گفت: عامل اصلی خشگیدگی بلوط، تغییرات اقلیمی مانند تغییر شکل بارش‌ها، کاهش عمق نفوذ رطوبت به خاک هنگام بارش، افزایش متوسط دما در تابستان و غیره است که وابسته به شرایط جهانی است و به همین منظور تلاش کردیم با اقداماتی نظیر گودبرداری اطراف درختان برای رساندن سریعتر آب به عمق ریشه برای کمک به حفظ بیشتر شادابی درختان بلوط با این بیماری‌ها مبارزه پیشگیرانه کنیم.

,

, , ,

*اجرای طرح صیانت از جنگل در مناطق جنگل نشین استان

, *اجرای طرح صیانت از جنگل در مناطق جنگل نشین استان, *اجرای طرح صیانت از جنگل در مناطق جنگل نشین استان,

وی اظهار کرد: خوشبختانه به واسطه سطح کم اراضی جنگلی استان، حفاظت خوبی از آن‌ها انجام شده و با کمک‌های حمایتی خوبی که از طرف اداره منابع طبیعی برای حفاظت و صیانت از جنگل انجام شده است همچون اعطای یارانه حمل کپسول گاز به مناطق صعب العبور فریدونشهر، توزیع سوخت فسیلی و توزیع آبگرمکن، تنور و اجاق گاز خورشیدی بین روستاهای محدوده مراتع جنگلی از بریدن اشجار برای گرم کردن و پخت و پز جلوگیری به عمل آمده است.

,

رئیس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در مورد کشفیات قاچاق چوب در استان نیز اظهار کرد: همواره در طول سال کشفیاتی از این قبیل توسط یگان حفاظت منابع طبیعی داریم که مبدأ آن‌ها استان‌های همجوار بوده و این تهدید بسیار کم در مراتع جنگلی سطح استان مشاهده شده است.

,

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌هایکردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می‌کند. در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا می‌باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه