اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار خبر داد

استفاده از سامانه هوشمند ضدتگرگ برای نخستین بار در رشتخوار

استفاده از سامانه هوشمند ضدتگرگ برای نخستین بار در رشتخوار
اعظمی گفت: برای اولین بار در رشتخوار از سامانه هوشمند ضد تگرگ در بخش جنگل این شهرستان در منطقه باغ خزاعی رونمایی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار، در گفت و گو با صبح توس؛ گفت: برای اولین بار در شهرستان رشتخوار از سامانه هوشمند ضد تگرگ در بخش جنگل این شهرستان در منطقه باغ خزاعی رونمایی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی در ادامه در رابطه با مزایای این طرح، عنوان داشت: سامانه ضد تگرگ جهت حفاظت مزراع ، باغات کشاورزی و اماکن شهری و صنعتی و پارکینگ شرکت های خودرو سازی از آسیب و خسارت ناشی از بارش دانه های تگرگ ساخته شده که با انفجار گاز استیلن در یک محفظه ی انفجار ویژه به نام راکتور جهت تولید و انتشار امواج صوتی به داخل ابرهای تندری که از طریق ایجاد تلاطم در کریستا های یخی، باعث مختل شدن روند رشد دانه های تگرگ می شوند، ساخته شده است.

اعظمی در ادامه در مورد نحوه کارکرد این سامانه، اظهار داشت: سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری می باشد که با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا در محفظه مخصوص به نام محفظه ی انفجار درپائین دستگاه انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام سالیتون است ایجاد می شود و این انرژی پر قدرت حاصله از انفجار بعد از عبور از گلوی بالای محفظه به سمت دهانه مخروطی شکل هدایت می شود و در این موقع در تمامی جهات به ارتعاش در می آید.

وی در تکمیل مطلب، افزود: سالیتون (موج فشاری) به عنوان یک پرتابه به سمت فضا و داخل ابر های تندری با سرعت صوت شلیک و هدایت می شوند. این حرکت موجب ایجاد یک صدای سوت مانند شده که در بعضی شرایط آب و هوایی صدایی شبیه سوت بخار را ایجاد می کند. این صدا در نزدیکی سامانه به مدت ۳۰ ثانیه قابل شنیدن می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار، یادآور شد: امواج صوتی مذکور بعد از رسیدن به ابرهای دارای پتانسیل تولید تگرگ باعث ایجاد پدیده ” توربلانس” در آن ها می شود. این فرآیندایجاد لرزش توسط امواج ، موجب اختلال در به هم پیوستن طبیعی ذرات وکریستال های یخی که درحال رشد و نمو و تشکیل ذرات تگرگ هستند، در همان مراحل اولیه رشد می شود و متعاقب آن بارش به صورت قطرات لطیف باران و یا برف خفیف ادامه می یابد .

وی در ادامه، بیان داشت: این سامانه از طریق انفجار به طور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر را می نماید که امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابرها و ارتفاع آن ها شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می دهند که عملکرد این سیستم ها بنابه ماهیت عملیاتی که دارند، نسبی بوده و بستگی به پتانسیل ابرها دارد وجهت حصول نتیجه مطلوب می بایستی سامانه حداقل چند دقیقه قبل از وارد شدن ابر های تندری به ناحیه تحت پوشش فعال شود. این سامانه به فرآیند تشکیل بارش ها نه چیزی را اضافه ، نه چیزی را کم می کند تنها کاری که انجام می دهد ، ساختار بارش را در حین شکل گیری آن ها به نحوی سودمند اصلاح می کند و هیچ نقشی در قطع بارش ها و یا شروع مجدد آن ها ندارد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه