اخبار داغ

مسئول گروه انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛

افزایش مصرف برق به نام رونق صنایع،به کام بیت کوین!/افت تولید گازِ میدان پارس جنوبی در سایه غفلت وزارت نفت

افزایش مصرف برق به نام رونق صنایع،به کام بیت کوین!/افت تولید گازِ میدان پارس جنوبی در سایه غفلت وزارت نفت
احسان امیدی گفت: اشتیاق برای بیت کوین، کمبود سوخت در نیروگاه ها برای تامین برق و افت تولید گاز در پارس جنوبی به عنوان مولد 80 درصد گاز مصرفی کشور، عامل خاموشی اخیر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئول گروه انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی درباره خاموشی های اخیر تهران، کرج و سایر شهرهای ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: بیش از 85 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق اعم از نیروگاه های حرارتی و برق آبی در کشور داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
احسان امیدی  افزود: در هفته اول و دوم تیرماه معمولا 60 هزارمگاوات تقاضای مصرفی وجود دارد و از قدرت عملیاتی 85 هزارمگاوات ظرفیت نصب شده اسمی  قریب به 58 هزارمگاوات تامین می شود و سه هزار مگاوات در تابستان خاموشی داریم که سال گذشته این اتفاق افتاد.
,
 
,
وی اظهار داشت:اگر سال قبل بارش ها خوب باشد و وضعیت نیروگاه های برق آبی خوب باشد 13 هزار مگاوات دیگر هم به کمک شبکه آمده  و خاموشی ها کمتر می شود، اگر چه معمولا 2 الی 3 هزار مگاوات خاموشی را در چند سال اخیر داشته ایم.
,
 
,
امیدی با اشاره به اینکه وزارت نیرو طی سال های اخیر خاموشی ها را مدیریت کرده است، تصریح کرد: در سنوات گذشته اولویت این بود که برق صنایع قطع و برق خانگی پوشش داده شود. در زمستان پیک نداریم و در سال گذشته 35 هزار مگاوات بیشترین پیک مصرف بود.
,
 
,
مشکل تامین برق به دلیل عضویت در معاهده پاریس صحت ندارد
, مشکل تامین برق به دلیل عضویت در معاهده پاریس صحت ندارد,
 
,
وی با تاکید بر اینکه هیچ زمانی در زمستان مشکل تامین برق نداشتیم، گفت: طی روزهای اخیر اعلام شد به واسطه اینکه عضو معاهده پاریس شده ایم و تعهد برای کاهش مصرف co2 داده ایم و به تبع آن ساخت نیروگاه های گازی را کم کردیم با مشکل مواجه شده ایم در حالی که این مسئله توجیه درستی نیست.
,
 
,
مشکل فعلی کشور سوخت نیروگاه ها یعنی کمبود گاز است
, مشکل فعلی کشور سوخت نیروگاه ها یعنی کمبود گاز است,
 
,
امیدی افزود: اگر 58 هزارمگاوات قدرت عملیاتی توسط نیروگاه ها در تابستان تامین شده است، در حال حاضر بیش از 20 هزارمگاوات ظرفیت خالی وجود دارد که می تواند استفاده شود در نتیجه می توان اعلام کرد که مشکل فعلی کشور سوخت نیروگاه ها است.
,
 
,
وی اظهار داشت: سوخت بیش از 90 درصد نیروگاه های کشور گاز است به این معنا که شبکه گازرسانی به آنها گاز تزریق کرده و آنها گاز را تبدیل به برق می کنند اما امسال متاسفانه کمبود گاز را شاهد هستیم، البته سال های قبل وزارت نیرو مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه در زمستان که پیک مصرف گاز را داریم برخی نیروگاه ها می توانند از مازوت یا گازوئیل استفاده کنند.
,
 
,
بی توجهی وزارت نفت به میدان پارس جنوبی
, بی توجهی وزارت نفت به میدان پارس جنوبی,
 
,
امیدی تصریح کرد: کشور امسال به چند دلیل با کمبود گاز بیشتری مواجه شده است زیرا میدان پارس جنوبی متاسفانه علی رغم اینکه هشدارهایی به وزارت نفت داده شده بود مبنی بر اینکه این میدان با افت فشار و تولید مواجه می شود، به این مسئله توجه نشد.
,
 
,
وی گفت: درباره مشکلات فنی که میدان پارس جنوبی دارد باید طی 5 سال گذشته تدابیری اندیشیده می شد یعنی سکوهای تقویت کننده فشار برای افزایش تولید تعبیه می شد اما این اتفاق به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا اتفاق نیفتاد.
,
 
,
امیدی افزود: تولید در پارس جنوبی که 80 درصد گاز مصرفی کشور را تامین می کند عملا افت کرده و در کنار آن کاهش تولید گاز و افزایش مصرف آن هم عامل دیگری است که باعث کمبود گاز شده است، در زمستان مصرف گاز بیشتر شده و هرساله نسبت به سال قبل مصرف گاز به دلیل توسعه گازرسانی در مناطق، افزایش می یابد. 
,
 
,
افزایش مصرف برق به دلیل رونق صنایع کذب است
, افزایش مصرف برق به دلیل رونق صنایع کذب است ,
 
,
وی با اشاره به اینکه مصرف برق در کشور بهینه نیست، این مهم را سومین عامل برای کمبود گاز دانست و اظهار داشت: درست در زمانی که مشکل کمبود گاز در کشور ایجاد می شود، مصرف کنندگان گاز را برای گرمایش استفاده می کنند در نتیجه برای تولید برق به مشکل بر می خوریم. 
,
 
,
امیدی تصریح کرد: مصرف برق نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کرده است، مسئولین علت آن را رونق صنایع می دانند اما اینگونه نیست و غالب صنایع با 20 الی 50 درصد ظرفیت در حال کار هستند، این توجیه از طرف مسئولین درست نیست زیرا این سیگنال را از سمت صنایع نمی بینیم.
,
 
,
وزارت نیرو هیچ حربه ای برای مدیریت ارز دیجیتال ندارد
, وزارت نیرو هیچ حربه ای برای مدیریت ارز دیجیتال ندارد ,
 
,
وی گفت: افزایش اشتیاق برای بیت کووین و رمز ارزها می تواند یکی از دلایل افزایش مصرف برق باشد در حالی که وزارت نیرو هیچ حربه ای برای مدیریت و جلوگیری از این جریان ندارد، در نتیجه افزایش ماینیگ رمزارزها موجب افزایش تقاضای مصرف برق شده است.
,
 
,
امیدی افزود: اگر مشکل گاز نداشتیم مصرف برق برای بیت کووین به چشم نمی آمد اما چون در حال حاضر مشکل کمبود گاز داریم و نیروگاه ها از یک میزان بیشتر نمی توانند تولید داشته باشند شاهد اتفاقات مذکور هستیم.
,
 
,
تکذیب شایعه استفاده از مازوت در 4 نیروگاه اطراف تهران و کرج
, تکذیب شایعه استفاده از مازوت در 4 نیروگاه اطراف تهران و کرج ,
 
,
وی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر استفاده از مازوت پخش شد، اظهار داشت: در اطراف تهران و کرج 4 نیروگاه داریم که منتظر قائم در فردیس، شهر ری، بعثت در ترمینال جنوب و پاکدشت در شرق تهران قرار گرفته اند.
,
 
,
امیدی اظهار داشت: 4 نیروگاه مذکور عملا بزرگ نیستند و گاز یا گازوئیل استفاه می کنند، بر اساس مصوبات قبل وزارت نیرو و سازمان محیط زیست ممنوعیت مازوت دارند، اگر تهران هوای آلوده دارد عامل آن سوزاندن مازوت در نیروگاه نیست.
,
 
,
وی تصریح کرد: اگر گاز به نیروگاه های فوق نرسد عملا خاموش می شوند و نیروگاه پاکدشت هم از سنوات قبل تا کنون گازوئیل استفاده می کند، البته در سوخت رسانی به نیروگاه ها هم محدودیت وجود دارد و شرکت پالایش پخش بیش از 50میلیون لیتر در روز به آنها سوخت نمی دهد.
,
 
,
امیدی گفت: عوامل مذکور دست به دست هم داده است تا علی رغم اینکه کشور ما ظرفیت نیروگاهی بالایی دارد و بیشتر ذخائر گازی جهان را در دل خود جای داده است، در فصل زمستان که آف پیک مصرف برق است خاموشی را شاهد باشیم به گونه ای که قریب به 10 هزار مگاوات خاموشی در روز بین مناطق مختلف توزیع می شود.
,
 
,
مسئول گروه انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در خاتمه خاطر نشان داشت: در تابستان معمولا مشترکین خانگی به صنعت ترجیح داده می شوند اما در زمستان این روند بر عکس است، در نتیجه خاموشی ها و قطعی برق ملموس تر است.

 
,
,
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه